اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدرقه متفاوت نوروز در استان ها


خانواده های ایرانی در شمال و جنوب کشور در سیزدهم فروردین امسال روزی کاملا متفاوت را تجربه کردند؛ ساکنان نیمه شمالی بخاطر بارش باران و برف اغلب خانه نشین شدند اما هموطنان نیمه جنوبی در روزی آفتابی رهسپار دامن طبیعت شدند تا نوروز را بدرقه کنند.

خبرگزاری ایرنا: خانواده های ایرانی در شمال و جنوب کشور در سیزدهم فروردین امسال روزی کاملا متفاوت را تجربه کردند؛ ساکنان نیمه شمالی بخاطر بارش باران و برف اغلب خانه نشین شدند اما هموطنان نیمه جنوبی در روزی آفتابی رهسپار دامن طبیعت شدند تا نوروز را بدرقه کنند.

بر اساس یک سنت و آیین قدیمی مردم در این روز که در تقویم رسمی کشور به نام روز طبیعت نامگذاری شده است، راهی کوه، دشت و صحرا می شوند و از مواهب طبیعی بهره می گیرند.

گزارش های رسیده از استان های مختلف کشور حاکی از استقرار هوای بارانی در نیمه شمالی کشور در روز طبیعت است و از این رو ساکنان این مناطق ترجیح می دهند که به دلیل بارش ها و برودت هوا در خانه بمانند.

با این حال بسیاری از خانواده ها در استان های جنوبی از ساعات اولیه صبح در تفرجگاهها و پارک ها حضور یافته اند و روزی آفتابی و بهاری را تجربه می کنند.

* مردم شیراز و دیگر مناطق استان فارس امروز را در دامن طبیعت از جمله در حاشیه دریاچه مهارلو، مناطق طبیعی اطراف تخت جمشید، تفرجگاههای قلات، مناطق طبیعی شهر صدرا، پارک جنگلی زرقان، تفرجگاههای طبیعی اطراف پیربنو، باغ های تیون و مواهب طبیعی برم دلک می گذرانند.

همچنین بسیاری از شهروندان سیزده بدر را در پارک ها و بوستان های شهر شیراز می گذرانند و از فضای سبز داخل شهر استفاده می کنند .
در این روز بسیاری از مردم بساط پخت و پز و تفرج را در زیر هر درختی که بیابند پهن می کنند، هلهله کودکان ، بازی نوجوانان ، گفت و شنود زنان و بزرگترها صحنه هایی است که بسیار در سیزده بدر دیده می شود و همگی خوشایند و فرح بخش است .

اما مناظر و صحنه هایی نیز در این روز رقم می خورد که چندان زیبا نیست، صحنه های افروختن آتش در زیر درختان ، صحنه رها کردن زباله ها در کنار تفرجگاهها صحنه به آب زدن وشنا کردن در جاهایی که بارها تذکر داده شده است، صحنه رانندگی های خارج از عرف و ضابطه ، اینها مواردی است که شیرینی سیزده بدر را به تلخی بدل می کند.

به گفته حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ضمن تذکر به کسانی که ارزشهای زیست محیطی را نادیده می گیرند از شهروندان خواست تا فرهنگ استفاده از مواهب طبیعی را پاس بدارند .

وی تاکید کرد: روز طبیعت روز تحکیم و تثبیت فرهنگ استفاده درست از طبیعت است ، شکستن شاخ و برگ درختان ، افروختن آتش در جنگلها و رها کردن زباله در طبیعت مغایر با این ارزشها است .

* در کهگیلویه و بویراحمد نیز گردشگران نوروزی و قشرهای مختلف مردم در این روز راهی تفرجگاهها، جنگل ها، چمنزارها، کوهها، پارک ها، حاشیه رودخانه ها، مناطق سیاحتی، مکان های تفریحی و جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این استان شدند.

این استان با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای استقبال از مسافران نوروزی است که از جمله می توان به حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون باشت، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی و قدیمی دهدشت و سد کوثر اشاره کرد.

* مردم چهارمحال و بختیاری نیز به صورت گروهی برای سپری کردن آخرین روز تعطیلات نوروزی در دامن طبیعت به یکجا نشینی و برپایی چادرها اقدام کردند.

در این بین برخی از خانواده ها «نزدیک نشینی» به آب و سبزه را از دیربار در روز سیزده فروردین یک حرکت خوش یمن می دانند و به کنار رودخانه های استان می روند.

برخی مردم این دیار پس از برپا کردن چادر در طبیعت اقدام به طبخ غذاهای محلی نظیر آش مچه و آش شنگ می کنند.

این دو غذای محلی از گیاهان خوراکی و طبیعی شنگ و مچه به همراه افزودنی ها دیگر مانند کشک و پیاز داغ، طبخ و تهیه می شود.

مردم استان در این روز، پس از چیدن گیاهان طبیعی و خوراکی و پختن غذاهای گیاهی، با خواندن قرآن و دعا، به گشت و گذار خود پایان می دهند.
 
پارک ملت شهرکرد، گردشگاه سیاسرد بروجن و همچنین مناطق گردشگری و تفریحی سامان، بلداجی، چغاخور، گندمان، کوهرنگ، پیرغار، بابا پیراحمد، بارده، چشمه دیمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز، چشمه وقت و ساعت ، پل زمان خان ، پارک جنگلی شیاسی و 150 کانون گردشگری از جمله مناطقی است که در این روز مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

** در استان ایلام رئیس پلیس راه انتظامی استان ایلام از استقرار 45 تیم گشت خودرویی محسوس و نامحسوس در جاده های منتهی به مقاصد گردشگری این استان و نظارت بر تردد خودروها در روز انس با طبیعت خبر داد.

سرهنگ محسن ناصری اظهار کرد: این گشت های ثابت و سیار در عموم جاده های استان به ویژه جاده هایی که مسیر عمده گردشگران در روز انس با طبیعت است، مستقر هستند.

بیشترین حجم ترددهای جاده ای در این روز براساس سوابق سنوات گذشته برای جاده ایلام -دره شهر با توجه به وجود مناطق طبیعی سرسبز و زیبای این منطقه و آثار طبیعی و تاریخی پیش بینی شده است و دیگر مناطق طبیعی استان از جمله مسیر کوشک، سیروان و تخت خان و صالح آباد نیز از مقاصد اصلی گردشگران روز طبیعت بشمار می روند که تراکم تردد خودروها در این مسیرها امروز بیش از دیگر جاده ها است.

* خراسان رضوی از جمله استان هایی است روز طبیعت را با بارش رحمت الهی صبح کرده تمام شهرهای این استان در روز طبیعت بارانی است؛ بارش ها به حدی است که تا فردا در بیشتر نقاط استان ادامه خواهد یافت.

با توجه به کاهش قابل ملاحظه دما و پیش بینی بارش برف توام با وزش باد به نسبت شدید، همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانه برای تردد در جاده های کوهستانی استان خراسان رضوی الزامی است.

* هرچند تهران نیز روز طبیعت را بارانی آغاز کرد و حتی در ارتفاعات شاهد بارش برف بود اما نیروهای امدادی از جمله اورژانس پیش بینی های لازم را برای حضور مردم در تفرجگاهها و پارک های پایتخت داشته اند.

در این روز 120 گروه امدادی و درمانی اورژانس به همراه آمبولانس در تمامی بوستان ها و جنگل های پرتردد داخل و اطراف تهران مستقر هستند و تا پاسی از شب و تا عادی شدن تردد شهروندان در پارک ها و بوستان ها حضور خواهند داشت.

* در استان البرز نیز بارش برف بهاری در مناطقی از این استان از جمله کرج، مردم را که برای بهره مندی از طبیعت عازم تفرجگاهها بودند، غافلگیر کرد. در برخی از نقاط استان نیز بارش باران گزارش شده که این بارش ها دمای هوا را کاهش داده است.

* ساکنان استان آذربایجان شرقی نیز هوایی نیمه ابری را در روز طبیعت تجربه کردند؛ هرچند سامانه بارشی در حال خروج از این استان است اما به گفته سازمان هواشناسی هوای سرد تا پایان امروز (جمعه) در استان حاکم خواهد بود.

در نواحی شرقی استان احتمال بارندگی زیاد است و در نواحی غربی استان به خصوص شهرهای تبریز و جلفا نیز بارش پراکنده باران و در برخی نقاط همراه با برف پیش بینی می شود.

* جمع زیادی از مردم استان مرکزی نیز باوجود بارش باران و برف و سردی هوا، براساس یک سنت و رسم دیرینه سیزده بدر را در دامن طبیعت گذراندند.

با وجود اطلاعیه های اداره کل هواشناسی استان مرکزی و خبرهای انتشار یافته از سوی رسانه ها مبنی بر بارش باران و برف در روز سیزدهم فروردین ماه، مردم استان به کوهپایه ها ، دشت ها ، باغ ها ، پارک های جنگلی ، بوستان های شهری و محوطه آستان مقدس امامزادگان رفتند تا سیزده بدر سال 95 را به عنوان یک روز به یادماندنی در آغوش طبیعت سپری کنند.

مرد و زن و پیر و جوان مناطق شهری و روستایی استان مرکزی در دسته ها و گروه های چند نفری رهسپار طبیعت شده اند و هرکدام از بزرگترها مشغول فراهم کردن تدارکات ناهار و آش رشته عصرانه هستند ، جوانترها به خوردن انواع آجیل مشغولند و کوچکترها درحال انجام بازی های گروهی به خصوص الک دولک و بازی های توپی هستند.

اغلب خانواده ها از اوایل صبح چادرهای خود را در دامن طبیعت و پارک های اطراف اراک برافراشته اند تا بتوانند از لحظه لحظه طبیعت دل انگیز بهاری در آخرین روز تعطیلات استفاده کنند.

در این روز برخی از مردم استان نیز در اطراف امامزاده ها و اماکن مذهبی اردو زده و ضمن زیارت قبور مطهر امامزادگان از طبیعت بهاری نیز بهره های لازم را می برند.

دره گردو، پارک کلاله، پارک شهید باهنر، دامنه کوه های مودر، ارتفاعات روستاهای گیلی، رودباران و کاروانسرا، باغ های روستاهای حسین آباد، بغدادی، هزاوه، مرزیجران، ساقی ، چقا و دربند مهمترین نقاطی است که مردم کلانشهر اراک برای گذراندن روز 13فروردین و جشن روز طبیعت انتخاب کرده اند.

*مردم آذربایجان شرقی نیز با وجود بارش برف در دهه نخست بهار و حاکم بودن سرمای هوا، روز سیزده فروردین را در دامان گذراندند.

امروز در آخرین روز تعطیلات نوروزی مردم تبریز به رسم کهن مردم ایران زمین ، طبیعت گردی را بر خانه نشینی ترجیح دادند تا هم در کنار خانواده و دوستان از آخرین ساعت های تعطیلات نهایت استفاده را برده باشند و هم ریه های خود را با هوا پاک بهاری تسویه کنند .

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی احترام به طبیعت و مراقبت از سلامت و زیبایی آن را وظیفه یکایک شهروندان دانست و گفت: در چنین روزی که حضور مردم بیش از تحمل طبیعت است ؛ با ایجاد آلودگی صوتی، ایجاد زباله و بر افروختن آتش چهره محیط زیست به هم می خورد.

میر محسن حسینی با اشاره به همکاری تشکل های مردمی زیست محیطی در خصوص ترویج فرهنگ طبیعت گردی و توزیع کیسه های زباله برای بازگرداندن زباله تولیدی از دامن طبیعت، گفت: گروه های عملیاتی محیط زیست هم اعم از ماموران و محیط بانان، آموزش های لازم را در زمینه رفتار با طبیعت و پیشگیری از حوادث و آتش سوزی ارائه می کنند.


ویدیو مرتبط :
نوروز 94 را در استان گلستان سپری کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت‌‌‌گذاری نان بر اساس شرایط متفاوت هر استان



 

 

نان

 

 

به گفته دودانگه، در صورت عرضه نان به نرخ واقعی کیفیت آن افزایش یافته و میزان ضایعات به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی از نهایی شدن بسته حمایتی گندم، آرد و نان خبر داد و گفت: در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و یکسان شدن نرخ گندم و آرد، قیمت نان براساس شرایط هر استان متفاوت خواهد بود.

به گفته محمود دودانگه هدف اصلی از تدوین این بسته جهت‌دهی به یارانه‌های پرداختی غیرهدفمند در راستای ایجاد رقابت‌پذیری و نوآوری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بازرگانی، دودانگه با اشاره به تدوین قیمت ملی گندم در سراسر کشور، تصریح کرد: در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت گندم و آرد در سراسر کشور یکسان خواهد بود.

با این حال معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی درخصوص قیمت نهایی نان بعد از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: پس از اجرای این قانون، قیمت نان به صورت استانی تعیین و براساس قیمت آرد و سایر مولفه‌های تاثیرگذار، در استان‌های‌ مختلف متفاوت خواهد بود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه حذف یارانه‌های آرد و نان موجب ایجاد فضای رقابتی در این عرصه خواهد شد، گفت: مهم‌ترین عامل بالا بودن ضایعات نان در کشور قیمت پایین آن است و به جرات می‌توان گفت، عرضه نان به قیمت کنونی، موجب شده تا نان اهمیت لازم را نزد تولیدکننده و مصرف‌کننده نداشته باشد. به گفته دودانگه، در صورت عرضه نان به نرخ واقعی کیفیت آن افزایش یافته و میزان ضایعات به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

دودانگه معتقد است با توجه به شرایط خاص هر استان میزان هزینه‌ها در نقاط مختلف کشور متفاوت است؛ بنابراین یکسان بودن قیمت این کالای سبد مصرفی خانوار در تمام نقاط کشور منطقی نیست، اما وی از این نکته حرفی به میان نیاورد که همه استان‌ها «شرایط یکسان» ندارند چنان‌که درآمد اقشار گوناگون در جنوب و شمال تهران تفاوت فاحشی دارد و اساسا قابل مقایسه با هم نیست...../تحلیل:عصرایران