اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بانک ها متعهد به رعایت نرخ سود شدند


در پی جلسه مشترک مدیران عامل بانک­‌های دولتی و خصوصی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌­های دولتی و رئیس کانون بانک‌­های خصوصی نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی منتشر کردند.

خبرآنلاین: در پی جلسه مشترک مدیران عامل بانک­‌های دولتی و خصوصی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌­های دولتی و رئیس کانون بانک‌­های خصوصی نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی منتشر کردند.

در پی جلسه مشترک مدیران عامل بانک­های دولتی و خصوصی، رئیس شورای هماهنگی بانک­های دولتی و رئیس کانون بانک­های خصوصی طی نامه­ ای به رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح موارد مورد بحث در جلسه اهم اقدامات ضروری و پیشنهادی را به اطلاع ولی الله سیف رساندند.

در این نامه اظهار امیدواری شده است با اجرای سیاست­های در دست اقدام بانک مرکزی زمینه لازم برای کاهش بیشتر قیمت تمام شده تجهیز منابع بانک­ها و نرخ تسهیلات اعطایی بیش از پیش فراهم آید تا زمینه بیشتری برای رونق اقتصادی کشور فراهم شود.

متن نامه به این شرح است:


جناب آقای دکتر سیف

رییس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛

به استحضار می‌رساند در جلسه مورخ ۱۶ آبان ماه مشترک بین مدیران عامل بانک­های دولتی و خصوصی موضوع بسته خروج از رکود دولت و نحوه حمایت و تعامل بانک‌های کشور با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت اجرای موفق آن مورد بررسی قرار گرفت و تفاهم شد موارد زیر به عنوان اهم اقدامات ضروری و پیشنهادی به استحضار جنابعالی حسب راهنمایی لازم اعلام شود.

۱- تأکید بر همسویی سیاست‌های اعتباری بانک‌ها با سیاست‌های اعلام‌شده بانک مرکزی در اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار.

۲- رعایت نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار مورد تأکید مجدد قرار گرفت و مقرر شد نرخ‌های سود تجهیز منابع توسط کلیه بانک­ها به طور جدی رعایت شود و نظارت لازم از طریق کانون بانک­های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها به طور مشترک انجام گیرد. از اول آذرماه جاری با رصد رعایت نرخ‌های مورد عمل بانک‌ها شرایط را جهت کاهش تدریجی نرخ سپرده‌ها متناسب با نرخ تورم با هماهنگی و مجوز بانک مرکزی فراهم نماید.

۳- ضمن استقبال از تأثیر مثبت ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی جهت کمک به زمینه کاهش هزینه تجهیز منابع، بانک‌های دارای وجوه مازاد نسبت به تأمین وجوه مورد نیاز بانک‌های دارای کسری با نرخ حداکثر ۲۴ درصد در بازار بین بانکی اقدام می‌نمایند.

۴- امید است با کاهش تدریجی هزینه تجهیز منابع و نرخ بین بانکی شرایط لازم برای رعایت دقیق نرخ‌های مصوب بانک مرکزی برای سود تسهیلات نیز فراهم شود.

۵- انتظار می‌رود با اجرای سیاست‌های آن بانک محترم، زمینه لازم برای کاهش بیشتر قیمت تمام شده تجهیز منابع بانک­ها و مالاً نرخ تسهیلات اعطایی بیش از پیش فراهم آید تا زمینه بیشتری برای رونق اقتصادی کشور فراهم شود.

رییس شورای هماهنگی بانک‌ها

رییس کانون بانک‌های خصوصی


ویدیو مرتبط :
انتقاد از رعایت نشدن نرخ سود بانکی در برخی از بانک ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد بورسی‌ها از بانک‌ها/ نرخ سود 22 درصد را رعایت کنید



اخبار,اخبار اقتصادی,بورس

اخبار اقتصادی - انتقاد بورسی‌ها از بانک‌ها/ نرخ سود 22 درصد را رعایت کنید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به عدم رعایت نرخ سود مصوب 22 درصد شورای پول و اعتبار توسط بانک‌ها انتقاد کرد و گفت: کاهش نرخ سود بر بازار سرمایه تاثیرگذار است.

علی صالح آبادی در گفتگو با مهر در مورد تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه گفت: با توجه به روند کاهنده نرخ تورم، اگر بانک مرکزی تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی بگیرد، این موضوع بر بازار سرمایه کشور نیز تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهار نسبت به عدم رعایت نرخ سود سپرده های بانکی که به میزان 22 درصد توسط شورای پول و اعتبار تعیین شده است، انتقاد کرد و اظهارداشت: بانکها این نرخ را رعایت نمی کنند و سودهایی بالاتر از آن را می پردازند، در حالی که باید مصوبات شورا پول و اعتبار توسط بانکها رعایت شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تنها موضوع مهم برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور، کاهش نرخ سود بانکی نیست، بلکه باید سایر عوامل را نیز در نظر گرفت. بر این اساس کاهش سپرده قانونی بانکها در کنار کاهش نرخ سود بانکی پیشنهاد می شود.

وی کاهش نرخ سپرده قانونی بانکها را باعث بهتر شدن وضعیت بانکها و در نتیجه وضعیت اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: چنانچه شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سودبانکی بگیرد، نیاز است که کاهش نرخ سپرده قانونی بانکها را هم تصویب کند تا تاثیر مثبت آن بر اقتصاد ملموس باشد.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه کاهش سپرده قانونی بانکها مهمتر از کاهش نرخ سود بانکی است، گفت: کما اینکه معاون اول رئیس جمهوری نیز اخیرا در حضور صادرکنندگان بر ضروری بودن کاهش نرخ ذخیره قانونی بانکها به 10 درصد تاکید کرده است.

 

اخبار اقتصادی - مهر