اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

باز هم مـرغ همـسایه غـاز شد!


مسوولان بانک مرکزی در یک کنفرانس خبری از ویژگی‌های جدید کارت‌های اعتباری رونمایی کردند. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه میزان کل اعتباری که بانک مرکزی برای این طرح در نظر گرفته است ۴۲۰۰ میلیارد تومان است، گفت: کارت اعتباری خرید کالا به کارت عام تبدیل شد.

پایگاه تحلیلی رصد نیوز: مسوولان بانک مرکزی در یک کنفرانس خبری از ویژگی‌های جدید کارت‌های اعتباری رونمایی کردند. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه میزان کل اعتباری که بانک مرکزی برای این طرح در نظر گرفته است ۴۲۰۰ میلیارد تومان است، گفت: کارت اعتباری خرید کالا به کارت عام تبدیل شد.

ناصر حکیمی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه میزان اعتبار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بر اساس محاسبات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین خواهد شد، اظهار کرد: این کارت قرار بود به‌صورت خاص در اختیار بخشی از جامعه قرار گیرد اما با تغییر در سیاست های کلی این کارت، مقرر شد به‌صورت کارت عام در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اعتبار این کارت به‌صورت عمومی ۱۰ میلیون تومان نخواهد بود بلکه سقف اعتباری که به کارت خرید کالای ایرانی تعلق می‌گیرد ۱۰ میلیون تومان است، افزود: کسانی می‌توانند این کارت را دریافت کنند که گواهی کسر از حقوق به‌عنوان تضمین اعتبار داشته باشند و نیاز به تضامین دیگری مانند چک و سفته و ضامن نخواهد داشت.

حمایت از کالای ایرانی با خرید کالای خارجی!


حکیمی افزود: قبلاً برنامه ریزی بر این بود که تنها کالای ایرانی با این کارت خریداری شود اما با تغییر در این موضوع مقرر شد کالاهای خارجی نیز با این کارت قابل خرید باشد.تنها تفاوت در این مورد خاص در محاسبه نرخ سود است. بدین ترتیب که نرخ سود خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری ۱۲ درصد و خرید کالای خارجی طبق عقود مبادله‌ای ۲۱ درصد خواهد بود.

 در واکنش به این خبر، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت و گو با«فارس» اظهار داشت: عرضه لوازم خانگی خارجی در این طرح فاجعه است و این فروش به نفع کالاهای خارجی خواهد بود.کالاهای داخلی به عنوان پیش آهنگ در این طرح انتخاب شده‌اند تا در قالب آن، کالاهای خارجی عرضه شوند.

«محمدرضا درافشار»  در پاسخ به این سوال که شما زمان اجرای این طرح را ۲۵ آذرماه اعلام کرده بودید، چقدر به این مسئله امیدوار هستید؟ گفت: من بر اساس شنیده‌ها و اخبار این زمان را اعلام کردم زیرا بانک مرکزی ۱۵ آذرماه اعلام کرد که این طرح تا ۱۰ روز آینده اجرایی می‌شود و در نتیجه، پیش بینی ما این بود که این طرح ۲۵ آذرماه اجرا شود اما با توجه به اعلام بانک مرکزی مبنی بر ورود کالاهای خارجی به طرح فروش اعتباری، اجرای این طرح یک فاجعه خواهد بود.

 آن گونه که «الف»نوشته است، باید منتظر روزهای آینده و اجرایی شدن این طرح با وجود ورود کالاهای خارجی به لیست خرید کالا بود و واکنش بازار و متقاضیان به این امکان جدید تسهیلاتی را دید. تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گویند در حال حاضر بیش از هزار میلیارد تومان لوازم خانگی در انبار کارخانه ها انباشته شده و این در حالی است که بازار این محصولات نیز راکدتر شده است. اگر طرح فروش اقساطی کالا به سرعت اجرایی نشود، واحدهای تولیدی نمی توانند بدهی خود به سیستم بانکی بپردازند.

برهمین اساس، حالا که رقبای خارجی قدرتمند تولیدکنندگان کالاهای داخلی نیز امکان فروش کالا با تسهیلات بانکی و البته نرخ سود بیشتر را یافته اند، به نظر می رسد نباید چندان امیدی به حل مسائل مربوط به رکود بازار و رونق یکباره فروش محصولات داخلی داشت.

همه تغییرات یک طرح

« دنیای اقتصاد» هم با تیتر طعنه آمیز«کارت خرید نسیه برای عموم به استقبال این خبر رفت و نوشت:« در طرح اولیه و در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی مقرر شده بود تا این تسهیلات تنها به کالای ایرانی تخصیص یابد و در مراحل بعد کالای مونتاژی نیز به سبد کالایی افزوده شود، اما این بخش نیز در آخرین اخبار اعلام شده تغییر کرده و متقاضیان می‌توانند علاوه‌بر کالای ایرانی از کالای خارجی نیز در این طرح استفاده کنند که این امر موجب می‌شود تا این طرح به حمایت از تولیدکنندگان داخلی منجر نشود.»

براساس طرح اولیه، مشمولان فاز اول طرح کارت‌های اعتباری، حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی بودند و براساس آن متقاضیان این امکان را داشتند تا برای خرید از دو روش خرید از درگاه اینترنتی شرکت تولیدکننده و روش مراجعه به فروشگاه‌های سراسری کشور که به دستگاه کارتخوان «GS1» این طرح مجهز هستند یا اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و برندشاپ‌های داخلی استفاده کنند.

طرح کارت اعتباری کالای ایرانی در راستای تحریک تقاضا و خروج از رکود در دستور کار دولت قرار گرفت و براساس آن در لیست اولیه اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری ۱۰‌میلیون تومانی شامل چهار گروه صنایع نساجی و پوشاک، صنایع برق و الکترونیک، لوازم‌خانگی و صنایع معدنی می‌شدند و در لیست اعلامی از سوی این وزارتخانه برندهایی که شامل این طرح می‌شوند نیز مشخص شده بود، اما به‌منظور تکمیل لیست کالا گروه صنایع شیمیایی و سلولزی نیز به چهار گروه ابتدایی افزوده شد و به این طریق پنج گروه کالایی مشمول این طرح شدند. از سوی دیگر لیست اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتراض برخی از تولیدکنندگان را به همراه داشت که این امر موجب شد تا این وزارتخانه به‌منظور تکمیل لیست کالاهای مشمول این طرح اقدام به فراخوان تولیدکنندگانی که تمایل به شرکت در این طرح دارند کند، فراخوانی که چند هفته‌ای روی پرتال این وزارتخانه قرار داشت و بعد از مدتی و بدون اطلاع تولیدکنندگان از درگاه این وزارتخانه حذف شد.

 سرنوشت بسته دولت در گرو کامیابی کارت ها

 علی رغم تبلیغات گسترده دولت برای موثر بودن بسته دوم خروج از رکود، شیوه توزیع و گروه های هدف کارت خرید کالا افق روشنی را پیش چشم ناظران وکارشناسان قرار نمی دهد. ابهام این چشم انداز زمانی بیشتر می شود که  تجربه وام خرید خودرو را به عنوان طرحی مخدرگونه در حوزه صنایع از یاد نبریم. نباید فراموش کرد که کامیابی یا ناکامی طرح کارت خرید کالا تا حدزیادی سرنوشت بسته خروج از رکود دولت را مشخص می کند. حال باید دید با عقب نشینی های ناگزیر یا بی مورد دولت در بحث حمایت از تولید داخلی،خروج از رکود چه سرنوشتی خواهد یافت.


ویدیو مرتبط :
فروش کـالـبـاس مـرغ بـه جـای کـالـبـاس گـوشـت...! (حتما ببینید!)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«سلاح سرد» باز قتل دیگری را رقم زد



 

نوجوان ۱۷ساله‌ای كه در یك درگیری مرتكب یك فقره قتل شده بود، توسط ماموران پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شد.




نوجوان ۱۷ساله‌ای كه در یك درگیری مرتكب یك فقره قتل شده بود، توسط ماموران پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شد.



ماموران كلانتری ۱۵۳ از طریق مركز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در ۱۹ آذر ماه امسال در ساعت ۱۹ از وقوع نزاع و درگیری در محدوده مهرآباد جنوبی آگاه شدند.



ماموران پس از حضور در محل مورد نظر مطلع شدند كه شخصی به نام« رشید- الف» ( ۲۴ ساله ) به علت اصابت ضربات چاقو مصدوم و به بیمارستان فیاض بخش انتقال پیدا کرده است



در ادامه ماموران پلیس در ساعت ۳۰ :۱ بامداد بیستمین روز از آذرماه مطلع شدند كه «رشید» به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است در نتیجه این موضوع به اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ و بازپرس کشیک قتل دادسرای جناسیی تهران اطلاع داده شد.



به دستور شاملو، بازپرس شعبه اول دادسرای جنایی تهران، پرونده جهت تحقیقات تخصصی در خصوص شناسایی و دستگیری قاتل یا قاتلان احتمالی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی قرار گرفت و با آغاز تحقیقات کارآگاهان اداره دهم از محل وقوع درگیری، متهم به نام «مهران - ن» ( ۱۷ ساله ) شناسایی شد.


در ادامه تحقیقات بعمل آمده از سوی کارآگاهان مشخص شد که «مهران» به همراه پسرعمه خود به نام «محمد - د» با مقتول درگیرشده که در ادامه درگیری، وی با استفاده از چاقوی نامتعارف همراه خود «مهران» را از ناحیه گردن مورد اصابت چاقو قرار داده و پس از آن متواری شده بود.

با انتقال «محمد» ( پسرعمه متهم متواری ) به اداره دهم پلیس آگاهی و انجام تحقیقات از وی در خصوص علت و نحوه درگیری میان آن‌ها و مقتول، وی به کارآگاهان اظهار كرد كه او با «رشید» در خیابان درگیر شده بود و پس از آن به منزل دایی‌اش در محله مهرآباد رفت که در آن زمان «مهران» متوجه درگیری وی با رشید شد در نتیجه به طرفداری از «محمد» به سراغ «رشید» رفت و در زمان خروج از خانه چاقوی خود را نیز با خود برد.



به گفته «محمد» در داخل خیابان «مهران» و «رشید» با یکدیگر درگیر شدند که در میان درگیری «مهران» چاقوی خود را از داخل کاپشن خارج کرد و ضرباتی را به «رشید» وارد و از محل درگیری متواری شد.



با اطلاعات بدست آمده در خصوص متهم اصلی پرونده و شناسایی عامل قتل ، دستگیری «مهران» در دستور کار کارآگاهان اداره دهم قرار گرفت تا این كه مخفیگاه وی در شهر کرج مورد شناسایی قرار گرفت و «مهران» توسط پلیس آگاهی کرج دستگیر و به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.



سرهنگ کارآگاه سعید لیراوی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ ، با اعلام این خبر گفت: با تکمیل تحقیقات بعمل آمده از سوی کارآگاهان از شاهدان صحنه درگیری و همچنین اعتراف صریح متهم در خصوص استفاده از چاقو، در حال حاضر پرونده جهت صدور دستور قضایی در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفته است.