اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگشت مناظره های داغ به سیما


از اردیبهشت 88 که عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما از شش «مناظره جذاب تلویزیونی» خبر داد و شش مناظره جنجالی و کم نظیر از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد تا امروز که انگشت شمار چند مناظره داغ از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.

مجله مهر: از اردیبهشت 88 که عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما از شش «مناظره جذاب تلویزیونی» خبر داد و شش مناظره جنجالی و کم نظیر از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد تا امروز که انگشت شمار چند مناظره داغ از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.

 مناظره های تلویزیونی بیشتر در منطقه خنثی سیر کرده است اما سه مناظره اخیر سیما، در کنار وعده ضرغامی برای انتخابات 92 ظاهرا امیدی را به بازگشتن مناظره های داغ به این رسانه زنده کرده است.


مجله مهر: سال 1360 چندماهی قبل از شهادت آیت الله بهشتی، مناظراتی با عنوان «آزادی، هرج و مرج، زورمداری» از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد، مناظراتی ایدئولوژیک که یک طرف آن نورالدین کیانوری و احسان طبری بود و طرف دیگرش آیت الله شهید بهشتی و آیت الله مصباح یزدی.

 در جریان یکی از این مناظرات مجری برنامه می‌پرسد « فرض کنیم انقلاب ایران یک انقلاب مارکسیستی بود، در آن صورت آیا اجازه می‌دادند گروه‌های اسلامی در تلویزیون بحث کنند»؟ کیانوری در پاسخ می گوید که «ما مارکسیست‌ها معتقد هستیم که آزادترین جوامعی که ممکن است به وجود بیاید، جامعه سوسیالیستی است!» اما شهید بهشتی قانون اساسی شوروی را قرائت می کند که در آن ادعای کیانوری نقض می‌شد.




از آن مناظرات نزدیک به 32 سال می گذرد؛ مناظراتی از آن دست دیگر در سیمای جمهوری اسلامی دیده نشد تا اینکه در سال 88 مناظرات انتخاباتی بین 4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم، اگر چه از جنس مناظرات ایدئولوژیک نبود اما خاطره مناظراتی که مخاطب را در هر جایی که بود پای رسانه می کشاند، زنده کرد.

بعد از آن مناظرات جنجالی 88 سیمای جمهوری اسلامی اما دست به عصاتر حرکت کرد، رویکرد تساهل و تسامح گرفت، در انتخاب طرفین مناظره، به سمت چهره هایی هم عقیده تر رفت و فضای چندصدایی در سیما تحت الشعاع این رویکرد قرار گرفت.

مناظراتی که در برنامه «رو به فردا» ترتیب داده شده بود می توانست در احیای آن فضای چند صدایی گامی کوچک یا بزرگ باشد اما این برنامه جوانمرگ شد و فضا به سمتی رفت که «رو به فردا»  را تبدیل به گپ دوستانه کرد؛ سعید ابوطالب نماینده مجلس هفتم در نقد این برنامه گفت که برنامه «رو به فردا » تا تبدیل شدن به یک مناظره خوب فاصله زیادی دارد ؛ مهمانان دعوت شده به جای مناظره بیشتر درد دل می کنند و حرف های نزده جریانی که رسانه نداشته را بلندبلند می گویند.

بعدها برنامه‌های دیگری هم از سیمای جمهوری اسلامی دیده شد که به نحوی باب فضای نقد و انتقاد را در جامعه می توانست باز کند اگر عوامل برون سازمانی اجازه باز شدن این فضا را می دادند. حضور عماد افروغ در برنامه «پارک ملت»، سخنانی که در این برنامه ایراد کرد و اعتراض هایی که فردای آن روز دیده شد از آن نمونه بود.

رفته رفته شبکه های مختلف سیما برنامه هایی را با نام مناظره روی آنتن فرستادند، برنامه «زاویه» در شبکه چهار سیما بیشتر با هدف رصد مهم ترین اتفاقات و عناوین خبری هفته در حوزه علوم انسانی، برنامه «راز» با اجرای نادر طالب زاده باز از شبکه چهار سیما و برنامه هایی از این دست بیشتر به میزگرد تنه می زد تا مناظرات.

 تا اینکه برنامه «دیروز، امروز،فردا» به ویژه سه برنامه اخیرش که به موضوع سوال از رئیس جمهور بین علی مطهری و علی اصغر زارعی، تسخیر لانه جاسوسی بین حسین شریعتمداری و ابراهیم اصغر زاده، و رابطه با آمریکا بین مصطفی کواکبیان و منوچهر متکی، اختصاص داشت امیدی را به سیمای جمهوری اسلامی داد که بتواند مخاطبان را باز پای این رسانه بنشاند و امیدی به مخاطبان که از سیما مناظره هایی جنجالی ببینید.

 از بین سه مناظره اخیری که نام برده شد مناظره تسخیر لانه جاسوسی چنان داغ بود که اصغر زاده ای را که خود معتقد بود در گوشه ای از این شهر قرار داشت دوباره به صدر رسانه ها بازگرداند، هفته نامه اصلاح طلب آسمان تیتر یک خود را به عنوان «پشت پرده مناظره» اختصاص داد و خود اصغرزاده اعتراف کرد که فکر می کرد این مناظره برگزار نمی شود و ادامه داد که «بعد از مناظره هایی که در اوایل انقلاب مرحوم شهید بهشتی با کیانوری داشت تا انتخابات 88 که مناظره ها به یک تکنیک تبلیغاتی برای اثر گذاری در روان جمعی جامعه تبدیل شد» مناظره ای از جنس و داغی مناظره خودش و شریعتمدای سراغ نداشته است.




از اردیبهشت 88 که عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما از شش «مناظره جذاب تلویزیونی» خبر داد و شش مناظره جنجالی و کم نظیر از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد تا امروز که انگشت شمار چند مناظره مخاطب پسند از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است، مناظره های تلویزیونی بیشتر در منطقه خنثی سیر کرده، طرفینش از طیف‌های متمایل به یکدیگر بوده اند تا منتقدان افکار و ایده های همدیگر و مخاطبانش اندک عزت الله ضرغامی گفته که سیمای جمهوری اسلامی برای انتخابات 92  برنامه دارد. 

بنا به گفته او  «مجموعه‌های جالب، پربیننده و عادلانه» برای همه نامزدهای انتخاباتی در نظر گرفته‌ شده و  مناظرات سال  88 هم آسیب شناسی شده و سیمای جمهوری اسلامی به دنبال طرح مناسب تری برای مناظرات انتخاباتی است. مناظرات انتخاباتی سال 88 بخشی پرحرف و حدیث از انتخابات ریاست جمهوری دهم و تمام اتفاقاتی بود که بعد از آن انتخابات رخ داد.

 هر چه بود اما در آن مقطع فضایی باز به نمایش گذاشت، اعتمادی عمومی را به سیمای جمهوری اسلامی برگرداند و در مشارکت عمومی کم تاثیر نداشت. مبادا آن آسیب شناسی که عزت الله ضرغامی از آن سخن به میان آورده است مناظرات را به سمت گپ ببرد.


ویدیو مرتبط :
کلاهبرداری خودروسازان فرانسوی و مناظره داغ داغ داغ!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک مناظره داغ سینمایی روی آنتن سیما


رودررویی حسین فرحبخش تهیه کننده سینما و امیرحسین علم‌الهدی مدیر اجرایی گروه هنر و تجربه باعث شد تا پس از مدت‌ها یک مناظره داغ در صدا و سیما رقم بخورد.

خبرآنلاین: رودررویی حسین فرحبخش تهیه کننده سینما و امیرحسین علم‌الهدی مدیر اجرایی گروه هنر و تجربه باعث شد تا پس از مدت‌ها یک مناظره داغ در صدا و سیما رقم بخورد.

موضوع این مناظره گروه هنر و تجربه بود که در دولت یازدهم شکل گرفته تا فرصتی برای اکران فیلم‌های هنری و تجربی در سینمای ایران فراهم شود.

علم الهدی که دبیر شورای سیاست‌گذاری و مدیر اجرایی گروه هنر و تجربه بود در مقابل حسین فرحبخش نشست که یکی از منتقدان جدی این گروه سینمایی است.

فرح بخش که یکی از تهیه کنندگان سینمای بدنه در ایران است، از گروه سینمای هنر وتجربه به عنوان گروهی نام برد که به  سینمای بدنه ایران لطمه می‌زند. او گفت: من کلا واژه هنر و تجربه را برای گروهی که امروز این فیلم‌ها را نمایش می‌دهند قبول ندارم و کل سینمای بعد از انقلاب را هنر و تجربه می‌دانم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب با توجه به فضای نامناسب سینما و محتوای بد بسیاری از فیلم‌ها گروهی از فیلمسازان به سمت ساخت آثار متفاوت حرکت کردند. کسانی مانند ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و دیگران و من آن آثار را جز گروه هنر و تجربه می‌دانم.

فرحبخش ادامه داد: بعد از انقلاب سینما دیگر شبیه سینمای قبل از انقلاب نبود اما امروز فیلم هایی را در گروه هنر و تجربه می‌بینیم که اصلا فیلم نیستند و گاهی فیلم‌هایی هستند که افراد با فیلمبرداری از پشت صحنه خانه خود ساختند و نمایش این فیلمها و فعالیت گروه هنر و تجربه بخش خصوصی را نابود می‌کند.

او افزود: من همیشه در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی فیلم ساختم و کسی تاکنون یک ریالی به من نداده است برای همین می‌توانم از گروه هنر و تجربه انتقاد کنم.

فرحبخش گفت: متاسفانه امروز گروهی مدیران سازمان سینمایی و ایوبی را فریب می‌دهند و طرح‌هایی مانند هنر و تجربه را ارئه می‌دهند درحالی که ما نگران هستیم که افرادی که امروز در سینما به عنوان کارمند حضور دارند به سینما ضربه بزنند درحالی که ما به عنوان سرمایه گذار و تهیه کننده در سینما حضور داریم.

وی ادامه داد: نباید فیلم‌های هنر و تجربه در سینماهایی همچون آزادی و کوروش اکران شود بلکه آنها می‌توانند فیلم‌های خود را در سینماهایی همچون کانون و یا سینماهای راگا نمایش دهند.

امیرحسین علم الهدی نیز با اشاره به وضعیت امروز گروه هنر و تجربه گفت: نمی‌دانم چرا گروهی می‌گویند که سینمای هنر و تجربه ظرفیت سالنها را گرفته است درحالیکه از میان ۱۴۰ هزار صندلی موجود در کشور این گروه تنها ۱۵۰ صندلی را اشغال کرده است.

وی ادامه داد: طی ۷ ماه گذشته ضریب بهره وری هنر و تجربه در بخش سینمای بلند ۴۰ درصد و در بخش سینمای مستند و کوتاه ۲۰ درصد بوده و همچنین ضریب اشتغال صندلی‌های سینمای هنر و تجربه بیشتر از سینمای تجاری است.

فرح بخش این آمار را دروع دانست گفت که شما به ایوبی(رئیس سازمان سینمایی) و مردم هم هم همین آمار دروع را می دهید.

علم الهدی گفت: همانطور که در سینمای قبل از انقلاب گروهی دنبال بساز و بفروش بودند امروز نیز این گروه وجود دارد و جریان بساز و بفروش در سینما نگران جریان اندیشه در سینمای ایران است و گروه هنر و تجربه به دنیال سینمای اندیشه و احترام به مخاطب است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از سینمای ایران امروز دست بساز و بفروش‌ها است گفت: سالن‌هایی که ما برای اکران فیلم‌ها انتخاب کردیم مکان‌های است که به عنوان پاتوق‌های فرهنگی شناخته می‌شود و بعضی از آنها نیز کاربری سینمایشان ارتقاء پیدا کرده است. موزه سینما، سالن سوره سینما اصفهان و خانه هنرمندان از جمله مکان‌های فرهنگی است که فیلم‌های هنر و تجربه را نمایش می‌دهد.

مدیر گروه هنر و تجربه با تاکید بر اینکه جریان سینمای هنر و تجربه آینده روشنی دارد گفت: این جریان در آینده به عنوان معماران سینمای ایران فعالیت می‌کنند و در آینده می‌توانند شکل و شمایل سینمای ایران و سلیقه مخاطبان را عوض کرده و ارتقاء دهند و بساز و بفروش‌ها در سینمای ایران به زودی و در آینده در اقلیت قرار می‌گیرند.

فرحبخش  از فیلم های گروه هنر و تجربه انتقاد کرد و گفت که می توان از این فیلم ها برای شکنجه دادن افراد استفاده کرد.

او گفت که فیلمسازان این گونه فیلم‌ها باید آثارشان را به دوست و برادر و خواهر خود نشان دهند.

فرحبخش چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که که فیلمسازان هنر وتجربه باید فیلمهایشان را نشان عمه خود بدهند. این گفته او واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

در بخشی از این برنامه،  حسین فرحبخش به انتقاد ازعملکرد رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در زمینه راه اندازی این گروه پرداخت.

علم الهدی هم در پاسخ گفت که اگر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مثل جواد شمقدری به شما وام های کلان می داد، الان از او انتقاد نمی کردید.

فرحبخش در پاسخ گفت من از این پول ها نگرفتم و زمانی که به برخی از افراد 200 میلیون، 200 میلیون وام می دادند، به ما 20 میلیون وام دادند.

در پایان این مناظره هر دو طرف یکدیگر را به شارلاتان بودن متهم کردند و چند بار خطاب به بکدیگر گفتند که «من شارلاتانم یا شما»