اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگشت قیمت دلار به زیر 3000 تومان


پس از اعلام مثبت بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 از روز شنبه با کاهش نرخ دلار مواجه بودیم. در همین راستا روز گذشته نیز دلار به زیر 3000‌تومان بازگشت.

روزنامه آرمان: پس از اعلام مثبت بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 از روز شنبه با کاهش نرخ دلار مواجه بودیم. در همین راستا روز گذشته نیز دلار به زیر 3000‌تومان بازگشت.

 این اتفاق در حالی روی می‌دهد که وقتی در شهریور ماه سال جاری در پی بهبود روابط ایران و آمریکا دلار به زیر 3000‌تومان رسیده بود، ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این‌که کف نرخ دلار 3000‌تومان است، دلار را در میانه آن روز به بالای 3000‌تومان بازگرداند.

این سخن سیف مخالفت‌های زیادی را در رابطه با دخالت بانک مرکزی در روند قیمت‌گذاری نرخ ارز در برداشت. به گفته برخی از کارشناسان دخالت بانک مرکزی در قیمت‌گذاری دلار، با مسئولیت ذاتی بانک مرکزی در مورد حفظ ارزش پول ملی در مقابل ارزهای جهانی همخوانی نداشت.

 اما به گفته کارشناسان دولت به سبب این‌ که نرخ دلار را بالای 3000‌تومان در بودجه برنامه‌ریزی کرده بود، مایل است قیمت دلار را کنترل کند. دلار با کاهش 15 تومانی از 3010‌تومان روز یکشنبه به 2995‌تومان در روز گذشته رسید.


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد : دلار 3000 تومان جنگ روانی است!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگشت قیمت دلار به زیر ‌3000 تومان


بازار غیررسمی سكه و ارز تهران دیروز شاهد كاهش شدید قیمت‌ها بود به طوری‌كه قیمت دلار پس‌از چند هفته به كمتر از 3000 تومان رسید.

جام جم آنلاین: بازار غیررسمی سكه و ارز تهران دیروز شاهد كاهش شدید قیمت‌ها بود به طوری‌كه قیمت دلار پس‌از چند هفته به كمتر از 3000 تومان رسید.

 كاهش نرخ دلار و سایر ارزها كه از صبح دیروز آغاز شده تا ساعات پایانی عصر ادامه پیدا كرد و به این ترتیب در پایان معاملات دیروز نرخ هردلار آمریكا در بازار تهران به حدود 2950 تا 2980 تومان كاهش یافت.

در پی كاهش قیمت دلار، بهای سایر ارزها نیز كاهش یافت و یورو و پوند نیز به ترتیب به كمتر از 4000 و 5000 تومان سقوط كرد. در معاملات روز گذشته یورو به حول و حوش 3900 تومان و پوند انگلیس نیز به حدود 4900 تومان رسید.

در بازار طلا و سكه نیز قیمت‌ها با كاهش شدید همراه بود به طوری‌كه بهای هرقطعه سكه بهار آزادی با بیش از یكصد هزار تومان كاهش نسبت به پنجشنبه هفته گذشته به یك میلیون و 145 هزار تومان سقوط كرد. هر گرم طلای 18 عیار نیز تا 115 هزار تومان كاهش پیدا كرد.

كاهش قیمت طلا در معاملات دیروز یك محرك دیگر نیز داشت و آن افت شدید قیمت‌های جهانی این فلز گرانبها در معاملات روز جمعه بود.

براساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در بورس‌های بزرگ بین‌المللی در پی اعلام آمار قابل قبول از وضع اشتغال در آمریكا با 35 دلار كاهش به حدود 1675 دلار رسید كه این افت قیمتی با توجه به تعطیلی بازارهای ایران در روزهای جمعه و شنبه، اثر خود را در معاملات روز گذشته نشان داد.

به این ترتیب قیمت سكه بهار آزادی اكنون از ركورد یك میلیون و 500 هزار تومانی خود بیش از 350 هزار تومان فاصله گرفته است،اما رئیس اتحادیه كشوری طلا و جواهر می‌گوید پیش‌بینی آینده قیمت طلا ممكن نیست.

برخی كارشناسان بر این باورند كه نزدیكی به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریكا یكی از دلایل عمده كاهش قیمت این ارز بین‌‌المللی است.

رئیس اتحادیه كشوری طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش كه آیا روند نزولی اونس جهانی طلا ادامه خواهد داشت، گفت: فكر این را كه این قیمت یك دفعه كاهش یابد، هم نمی‌كردم؛ چرا كه قیمت‌ها تقریبا واقعی شده بود.

وی افزود: قیمت‌ها در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست و ادامه نزول و افزایش قیمت‌ها را نمی‌توان حتی حدس زد به طوری كه قیمت‌ها به صورت ساعتی رصد می‌شود.

وی در خصوص دلایل این كاهش قیمت، خاطرنشان كرد: كاهش یكباره اونس جهانی و كاهش نرخ ارز در مركز مبادلات ارزی از عوامل اصلی این كاهش قیمت به شمار می‌رود.

وی افزود: قبلا قیمت طلا در بازارهای جهانی به قیمت نفت بستگی داشت و عوامل دیگر هم در آن دخیل بود، اما هم‌اكنون با توجه به سرعت تغییر در بازارهای جهانی نمی‌توان روند قیمت‌ها را پیش‌بینی كرد.

احتمال كاهش بیشتر قیمت دلار


در همین حال عصر دیروز خبرنگار ما با چند منبع مطلع در بازار ارز تماس گرفت و علت كاهش قیمت ارز و پیش‌بینی آنان از افق این بازار را سوال كرد.

به گفته آنان اخباری كه اخیرا درباره رفت و آمدهای سیاسی منتشر شده، تا حد زیادی به آرام شدن فضای بازار و بهبود جو روانی آن كمك كرده است.

همچنین دستگیری‌های اخیر در بازار ارز نیز باعث شده برخی از بازیگران بزرگ این بازار به قولی حساب كار خود را كرده و معاملات خود را روی ارقام پایین‌تر و معقول‌تری انجام دهند.

به گفته این منابع با وجود برخی دستگیری‌ها، هنوز برخی ازاخلالگران بزرگ بازار ارز دستگیر نشده‌اند، اما پیام لازم را درك كرده و متوجه شده‌اند در صورت تداوم بازارسازی، نوبت آنان نیز خواهد رسید.

عرف بازار ارز به گونه‌ای است كه معامله‌گران كوچك از روی رفتار معامله‌گران بزرگ خرید و فروش‌ها و نرخ‌های خود را تنظیم می‌كنند و اكنون رفتار آن بازیگران بزرگ تا حدی معقول شده است، هرچند باید به آن عوامل سیاسی را نیز افزود. در كنار آن تغییرات قیمتی ارز در كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز در كاهش قیمت ارز در ایران بی‌تاثیر نبوده است.

این چنین است كه این فعالان پیش‌بینی می‌كنند قیمت دلار در روزهای آینده روند كاهشی بیشتری داشته باشد، چرا كه فضای بازار اكنون چنین چیزی را نشان می‌دهد.