اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازگشت حماس به آغوش ایران


رهبران برجسته جنبش حماس اعلام کردند که روابط این جنبش با تهران به قبل از شروع بحران در سوریه بازگشته است.

ایسنا: رهبران برجسته جنبش حماس اعلام کردند که روابط این جنبش با تهران به قبل از شروع بحران در سوریه بازگشته است.

 سماعیل رضوان، سخنگوی حماس گفت که روابط این جنبش با ایران به حالت عادی بازگشته است.

طاهر النونو، سخنگوی دولت حماس در غزه نیز گفت که روابط دو طرف به دوره قبل از شروع بحران در سوریه بازگشته است.

پیش از این محمود الزهار، از رهبران برجسته حماس نیز که مرد شماره یک این جنبش به شمار می‌رود گفته بود که روابط ایران و حماس که از زمان خروج رهبران این جنبش از سوریه تحت تاثیر قرار گرفته بود، از سرگرفته شد.

وی افزود که جنبش حماس از جمله آن‌هایی بوده است که به واسطه افزایش کمک‌ها، از توافق اخیرا ایران و 1+5 سود برده است.

بنا بر گزارش شبکه 24 فرانسه، این بازگشت روابط، اختلافاتی را در داخل حماس به وجود آورده است.

بعد از شروع بحران درسوریه رهبران حماس از سوریه خارج شده و تا حدود زیادی روابط‌شان را با تهران کاهش دادند.


ویدیو مرتبط :
بازگشت استخوان شهید به آغوش مادر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حماس بدون محکوم کردن داعش به آغوش ایران بازگشت؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار سیاست خارجی - حماس بدون محکوم کردن داعش به آغوش ایران بازگشت؟

با وجود سابقه حماس در سالهای اخیر در دخالت در مسائل داخلی سوریه و حمایت علنی از مخالفان دولت این کشور، سامی ابوزهری سخنگوی حماس مدعی است که «حماس مسئول سرزمین‌های فلسطینی است و هیچ موضعی در قبال گروه‌های غیرفلسطینی اتخاذ نخواهد کرد». یک مسئول امنیتی حماس نیز مدعی شده است که این گروه هیچ مشکلی با ایدئولوژی‌های مشابه ایدئولوژی داعش ندارد.

تلاش‌ها برای احیای روابط ایران و حماس با سفر اخیر هیاتی به ریاست محمد نصر عضو دفتر سیاسی حماس وارد مرحله جدیدی شد، بدون این که حماس در مسائل منطقه‌ای تغییر چندانی در مواضع خود ایجاد کند.

به گزارش «تابناک»، پس از دوره‌ای از تنش شدید در روابط ایران و جنبش حماس بر سر مساله سوریه که به کاهش اعتماد ایران به حماس انجامید، نزدیک به دو سال است که تلاش‌هایی برای بهبود روابط ایران و حماس در جریان است. در همین روند بارها خبر احتمال سفر مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران تکذیب شد.

حماس در جریان جنگ اخیر غزه و بعد از دست دادن متحدان خود در مصر، احساس نیاز بیشتری به ایران کرد و چند روز پیش، ابو عبیده، سخنگوی رسمی کتائب القسام، شاخه نظامی حماس بود در سخنانش در مراسم رژه‌ای که به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تاسیس حماس برگزار شد به طور ویژه به ایران اشاره کرد و از نقش آن در حمایت نظامی و مالی از جریان های اسلامی تشکر کرد.

مقامات حماس در روزهای اخیر بارها بر این که روابط با ایران هیچ گاه قطع نشده، تاکید کرده‌اند و برخی رسانه‌های عربی مدعی هستند که حماس احتمالا تغییری در سیاست‌ها و مواضع منطقه‌ای خود اعلام خواهد کرد.

با وجود طرح این ادعا که حماس پیشنهادهای جذاب عربستان برای قطع روابط با ایران در قبال کسب حمایت کامل مالی این کشور را رده کرده، ولی حداقل فعلا علامتی از تغییر موضع حماس در قبال تحولات منطقه‌ای، دولت سوریه و گروه‌های تروریستی فعال در این کشور مشاهده نشده است.

رأفت مره"، مسئول رسانه ای جنبش حماس در لبنان در گفتگو با پایگاه خبری العربی الجدید، با شاره به سفر هیئتی از سوی جنبش حماس از تهران تأکید کرده که دیدار حماس از تهران به هیچ عنوان به معنای این نیست که این جنبش سیاست هایش را تغییر داده و یا اقدام به عقب نشینی از گزینه هایش و یا موافقت با مسائل منطقه ای نموده است و یا اینکه خطایی مرتکب شده و از آن خطا عقب نشینی کرده است و یا می‌خواهد تا از کار و یا موضعی که داشته عذرخواهی کند؛ بلکه مواضع حماس در مورد تمامی مسائل منطقه ثابت هست.

در همین حال رفتار خاص حماس در قبال گروه‌های تروریستی موجود در منطفه مورد توجه اسماء الغول تحلیلگر فلسطینی ساکن اردوگاه رفح در غزه قرار گرفته است. وی در مقاله‌ای برای ال‌مانیتور حمله نیروهای حماس به مسجد ابن تیمیه و کشتن عبداللطیف موسی و 16 همراه وی در سال 2009 را مورد توجه قرار داده است.

بعد از این که این افراطی سلفی در غزه تشکیل «امارت اسلامی بیت‌المقدس» را اعلام کرد، حماس به مسجد وی حمله کرد، آن را با بمب منفجر کرد و وی و همراهانش را کشت. پنج سال بعد از ان واقعه، تهدید افراط‌گرایی از نوع داعش به غزه بازگشته است. داعش در دوم نوامبر در غزه اعلام حضور کرد و مرکز فرهنگی فرانسه و منازل برخی از فعالان جنبش فتح هدف حمله قرار گرفت ولی با این وجود حماس تاکنون با این استدلال که نقش داشتن داعش در این حوادث اثبات نشده است، از محکوم کردن داعش خودداری کرده است.

مقامات حماس علاوه بر این مدعی هستند که عبارت تروریسم مفهومی ساخته غرب است و این جنبش بنا ندارد از این عبارت در مورد دیگران و از جمله داعش استفاده کند.

با وجود سابقه حماس در سالهای اخیر در دخالت در مسائل داخلی سوریه و حمایت علنی از مخالفان دولت این کشور، سامی ابوزهری سخنگوی حماس مدعی است که «حماس مسئول سرزمین‌های فلسطینی است و هیچ موضعی در قبال گروه‌های غیرفلسطینی اتخاذ نخواهد کرد»

حماس حتی درگیری پنج سال پیش خود را درگیری با تروریست‌ها نمی‌داند. احمد یوسف از رهبران حماس، آن درگیری را، درگیری با عده‌ای شورشی می‌داند.

الغول با یکی از فرماندهان امنیتی حماس در این باره تماس گرفته و پاسخی جالب دریافت کرده است. وی گفته است که: « ما هیچ مشکلی با ایدئولوژی آنها (سلفی‌ها) نداریم. ولی اگر آنها خواستند جلیقه‌های انفجاری بپوشند و دولت حماس و افراد آن را کافر بخوانند آن گاه جلوی آنها خواهیم ایستاد».

با وجود پذیرفتن مسئولیت حوادث اخیر از سوی داعش، حماس تصمیم گرفت که داعش را محکوم نکند. افسر امنیتی حماس که خود پنج سال پیش مسئول سرکوب گروه سلفی فوق‌الذکر بوده است، این مساله را این گونه توضیح می‌دهد که «ما همه اسلام‌گرا هستیم و از نظر ایدئولوژیک برای ما سخت است که آنها را به عنوان گروهی تروریست محکوم کنیم. ما نیز به روش مشابهی از سوی کشورهای عربی و غربی در معرض اتهام قرار گرفته‌ایم». وی ادامه می‌دهد که حماس حتی به لحاظ کلامی نیست به اتحاد علیه داعش بپیوندد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک