اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازداشت رهبر القاعده در لیبی توسط ترکیه



اخبار,اخبار بین الملل , رهبر القاعده

 

اخبار بین الملل - بازداشت رهبر القاعده در لیبی توسط ترکیه

منابع خبری گزارش دادند که رهبر القاعده در لیبی توسط نیروهای اطلاعاتی ترکیه بازداشت شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی النشرة، نیروهای امنیتی ترکیه با هماهنگی با آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دستگاه اطلاعات ترکیه عبدالباسط عزوز، رهبر القاعده در لیبی را که در قتل سفیر آمریکا در بنغازی دست داشت، بازداشت کردند.

رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند که سازمان سیا به دستگاه اطلاعات ترکیه اطلاع داد که عزوز با پاسپورت جعلی و با نام عواد عبدالله وارد استانبول شده است.

بر اساس این اطلاعات، دستگاه اطلاعات ترکیه تحقیقات دراین خصوص را آغاز کرد و گروه ویژ‌ه‌ای را برای بازداشت او تشکیل داد. وی در یکی از خیابان‌های شهر یالوفا در هنگام خروج از خانه‌اش بازداشت شد. 

اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
عملیات ربودن فرد آمریکایی توسط القاعده در لیبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشته شدن رهبر القاعده لیبی توسط آمریکا/ طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران در سنا



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,کیوسک بین‌المللی

بازتاب ممنوعیت خروج رئیس جمهور سودان از آفریقای جنوبی، اعلام خبر کشته شدن رهبر القاعده لیبی توسط آمریکا، انتقادات از سیاست های منطقه ای و جهانی دولت آمریکا، بررسی طرح تمدید قانون تحریم های ایران در سنا و افشای هویت یک عضو انگلیسی داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، تصمیم دادگاهی در آفریقای جنوبی مبنی بر جلوگیری از خروج رئیس جمهور سودان از این کشور، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد دادگاهی در آفریقای جنوبی به اشاره با اتهامات مطرح علیه عمر البشیر درباره جنایات جنگی و نسل کشی که از سوی دادگاه کیفری بین المللی مطرح است، حکم ممنوعیت خروج وی از آفریقای جنوبی را صادر کرده است. بشیر برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا به ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی رفته بود. وی به مدت شش سال ضمن نادیده گرفتن اتهامات مطرح شده از سوی دادگاه کیفری بین المللی، آزادانه در قاره آفریقا و دیگر مناطق به رفت و آمد و سفر پرداخته بود.

در مطلبی دیگر از قاره آفریقا، روزنامه «وال استریت ژورنال» از حملات هوایی آمریکا در لیبی به قصد هدف قرار دادن رهبر شاخه القاعده در این کشور خبر داده است. این روزنامه می نویسد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که حملاتی هوایی را جهت هدف قرار دادن فرمانده القاعده در لیبی و مغز متفکر مجموعه ای از حملات تروریستی در شمال آفریقا ترتیب داده است. هرچند پنتاگون اعلام کرده هنوز در حال بررسی نتایج این حملات است، اما دولت قانونی لیبی می گوید مختار بالمختار در جریان این حملات کشته شده است. از جمله اقدامات بالمختار، رهبری حمله ای به یک تأسیسات گازی در الجزیره در سال 2013 بود که به کشته شدن 38 نفر، از جمله سه تبعه آمریکا منجر شد.

انتقادات از سیاست های جهانی آمریکا از سوی مقامات فعلی و سابق این کشور، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز به شمار می رود. خبرگزاری «رویترز» اظهارات هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 را بازتاب داده که از اقدامات ضروری آمریکا برای داشتن نقش «رهبری» در جهان سخن گفته است. وی اظهار داشته آمریکا برای داشتن نقش رهبری در جهان، باید با هم پیمانان نزدیک خود از جمله رژیم اسرائیل تعامل نزدیک داشته باشد. کلینتون در ادامه افزوده: «ما باید جهان را رهبری کنیم؛ زیرا در غیر این صورت، تنها گزینه جایگزین، خلاء حضور ماست. آنگاه این خلاء با وارد شدن برخی عوامل خطرناک پر خواهد شد. ما باید این کار را با گرد هم آوردن همگان و حرکت در یک مسیر صورت دهیم».

در همین حال، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا از ضرورت بازنگری کامل در استراتژی ایالات متحده در عراق سخن گفته است. بر اساس گزارش «سی ان ان»، ریچارد هاس گفته آمریکا به جای ایجاد تغییرات کوچک در استراتژی خود در عراق، باید این استراتژی را به طور کامل تغییر دهد. وی درباره طرح جدید آمریکا برای اعزام محدود نیرو و استقرار پایگاه های کوچک در عراق علیه داعش گفته این طرح جدید آمریکا به هیچ وجه مشکلات موجود را در عراق برطرف نخواهد کرد و شرایط اساسی را که در عراق و سوریه با آن روبرو هستیم، تغییر نمی دهد. وی در ادامه ضمن متهم کردن دولت عراق به فرقه گرایی و قرار داشتن آن تحت نفوذ ایران، گفته دولت آمریکا باید از همکاری با چنین دولتی دست برداشته و مستقیماً با اهل سنت و کردهای عراق همکاری کند.

در مطلبی مربوط به ایران، سایت تحلیلی «المانیتور» از بررسی متمم مربوط به تمدید قانون تحریم های ایران تا سال 2026 از هفته آینده در سنای آمریکا خبر داده است. به نوشته این سایت، سنای آمریکا اوایل هفته آینده متمم های لایجه دفاعی آمریکا در زمینه تمدید قانون تحریمهای ایران تا سال ۲۰۲۶ و همچنین تجهیز نظامی کردهای عراق را برسی می‌کند. یکی از متمم های مطرح در این زمینه، به دنبال تمدید قانون تحریمهای ایران تا سال 2026 است و از سوی مارک کرک ارائه شده است. قانون فعلی تنها به رئیس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد که تحریم ها را تعلیق کند، نه لغو. این قانون تا سال 2016 اعتبار دارد. تصویب این متمم دست رئیس جمهور بعدی آمریکا را در زمینه هرگونه توافق هسته ای ایران بازتر خواهد کرد.  

اما کشته شدن یک تبعه انگلیسی عضو داعش در جریان حملات انتحاری این گروه، از جمله دیگر موضوعاتی است که امروز در شماری از مطبوعات و رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته سایت شبکه خبری «اسکای نیوز»، طلحه اسماعیل، یکی از عوامل بمب گذاری انتحاری در نزدیکی یک پالایشگاه در جنوب شهر بیجی در عراق، یک جوان 17 ساله اهل یورکشایر انگلیس بوده است. اسکای نیوز به نقل از خانواده طلحه اسماعیل گزارش داده که مرگ «شوک آور» این جوان انگلیسی سبب ویران شدن ارکان خانواده اش شده است. گروه تروریستی داعش مدعی شده هفت بمب گذار انتحاری در جریان حملات در جنوب شهر بیجی شرکت داشته اند که دو نفر از آنها انگلیسی و آلمانی، دو نفر دیگر داغستانی، یک نفر کویتی، یک نفر فلسطینی و نفر دیگر ترکمنستانی بوده اند.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک