اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازتاب واکنش ایران به قانون جدید آمریکا/ دفاع دونالد ترامپ از ولادیمیر پوتین



اخبار,اخبار سیاست  خارجی  ,کیوسک بین‌المللی

بازتاب واکنش های مقامات جمهوری اسلامی ایران به تصویب قانون محدودیت سفر به ایران در آمریکا، گزارشی از آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما، واکنش حماس به عادی سازی روابط ترکیه با رژیم اسرائیل، تشدید درگیری دولت ترکیه با کردها و اظهارنظر جدید دونالد ترامپ درباره ولادیمیر پوتین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 موضوع تصویب قانون محدودیت سفر به ایران در آمریکا، موضوعی است که همچنان مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در این زمینه می نویسد سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد تغییرات در برنامه لغو روادید آمریکا که باعث ایجاد محدودیت های سفر برای افرادی می شود که پیشتر به ایران سفر کرده اند، ناقض توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 است. عراقچی گفته: «قانونی که اوباما آن را امضا کرد، ناقض برنامه جامع اقدام مشترک است. قطعاً این قانون به شکلی منفی بر روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی و گردشگری تاثیر می گذارد». وی افزود در صورتی که این قانون اجرا شود، ایران به کمیسیون ناظر بر اجرای برجام رجوع خواهد کرد.

*****

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز در مطلبی به همین موضوع پرداخته و می نویسد مقامات ایرانی علناً شکایت کرده اند که مقررات جدید آمریکا، به طور غیر منصفانه مسافرانی را هدف قرار خواهد داد که از ایران دیدار می کنند و می تواند علاقه به سرمایه گذاری در کشورشان را کاهش دهد. در پی این انتقادات، جان کری، وزیر امورخارجه امریکا روز شنبه در نوشته ای به همتای ایرانی اش تضمین داده تغییرات بوجود آمده در ویزا که هفته گذشته به تصویب کنگره رسید، فرصت های تجاری در ایران را تضعیف نکرده یا ناقض مفاد توافقنامه هسته ای بین قدرتهای جهان و تهران در ماه ژوئیه نیست. کری می گوید دولت امریکا در صدد بررسی راه هایی برای تضمین عدم ممانعت غیر منصفانه از ورود کسانی است که از ایران دیدار کرده اند.

*****

خبرگزاری فرانسه در مطلبی به موضوع اقدامات باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آخرین سال ریاست جمهوری اش پرداخته و می نویسد اوباما خوشحال است که پیش‌بینی‌ها مبنی بر این که وی در سال 2015 رئیس‌جمهوری ناتوان خواهد بود، غلط از کار درآمده است. با این حال، تحقق اهداف اصلی وی، نظیر بستن زندان گوانتانامو و نیز تدوین قانون کنترل اسلحه، آزمونی برای اختیارات کاخ سفید است. آخرین سال ریاست جمهوری در آمریکا معمولا سالی پردردسر می شود. تعداد زیادی از روسای جمهوری در سال آخر ریاست خود با بحران‌های تازه مواجه شده‌اند و پیروزی‌های حاصل‌شده یک دولت، ناگهان به طوفانی از نارضایتی ختم شده است. دو چیز وضعیت سال 2016 را برای اوباما تعیین خواهد کرد: یکی باتلاق سوریه که مدت‌هاست از آن می‌گریزد و دیگری باتلاق پرهزینه در عراق؛ و این دو در خلال افزایش تهدیدات داعش صورت می‌گیرد.

*****

در میان اخبار و گزارش های مربوط به منطقه، خبرگزاری «آناتولی» از دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس با رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه در پی انتشار اخباری مبنی بر عادی سازی روابط ترکیه با رژیم اسرائیل خبر داده است. بر اساس این گزارش، درپی انتشار خبرهای مربوط به توافق آنکارا و تل آویو برای عادی سازی روابط، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، شب گذشته با سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری و یکشنبه شب نیز به مدت دو ساعت و نیم با احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. خالد مشعل و داود اوغلو درباره این دیدار که پشت درهای بسته انجام شد، توضیحی ندادند؛ اما گمانه زنی رسانه های ترکیه حاکی از آن است که محور مذاکرات، راجع به نگرانی حماس ازعادی سازی روابط آنکارا با تل آویو است.

*****

همزمان، روزنامه «تلگراف» از اوج گیری درگیری ها میان دولت آنکارا و کردها در جنوب شرقی ترکیه خبر داده است. این روزنامه در گزارشی با اشاره به درگیری های خشونت بار در منطقه جنوب شرق ترکیه می نویسد این منطقه اکنون بدترین تنش و درگیری طی سال های اخیر را تجربه می‌کند. ارتش ترکیه هفته گذشته یک عملیات نظامی گسترده علیه شورشیان کرد ساکن این منطقه انجام داد. به گفته یک مقام دولتی، اکنون در منطقه تانک و گروه های مسلح مستقر شده و طی حملات اخیر ارتش ترکیه، بیش از یکصد نفر کشته شده‌اند که 5 غیرنظامی و همچنین 2 سرباز ترکیه در میان کشته شدگان دیده می‌شود. ارتش ترکیه در حال حاضر بیش از 10 هزار نیروی نظامی و پلیس را در شهرهای سیزره و سیپولی در همسایگی دباربکر مستقر کرده است.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، پایگاه اینترنتی «هیل» از دفاع دونالد ترامپ، نامزد جنجالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خبر داده است. به نوشته این سایت، ترامپ با رد اتهام های مطرح شده در برخی رسانه های آمریکا علیه پوتین مبنی بر اینکه او دستور قتل روزنامه نگاران را در روسیه صادر کرده است، پرسید: «آیا این اتهام ها ثابت شده است»؟ ترامپ که پیش از این نیز از پوتین به عنوان یک شخصیت «بسیار محترم» تعریف کرده، افزود: «اصل بر برائت است، مگر اینکه عکس آن ثابت شود؛ پوتین همواره چنین اتهام هایی را رد کرده است». پوتین نیز متقابلاً لحن مثبتی در قبال ترامپ اتخاذ کرده و از او به عنوان «رهبر بی قید و شرط» رقابت ها برای راه یافتن به کاخ سفید یاد کرده است.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
واکنش جهانی به اظهارات اسلام ستیزانه دونالد ترامپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش ایران به اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره سوریه



مذاکرات هسته‌یی,وزارت امور خارجه,جزئیات دیپلماسی تلفنی وزیر امورخارجه با وزاری امورخارجه روسیه و یمن

 واکنش ایران به اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره سوریه

عراقچی:ورود افراد خارج از وزارت خارجه به این وزارتخانه تجربه درستی نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جزئیات دیپلماسی تلفنی وزیر امورخارجه را با وزاری امورخارجه روسیه و یمن شرح داد.

به گزارش ایسنا، عراقچی با اشاره به اینکه آقای ظریف از بدو شروع به کار خود درگیر یک دیپلماسی تلفنی فشرده بوده است، اظهار کرد: وزرای خارجه بسیاری از کشورها با وی تماس گرفتند و ایشان هم با دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان همکاری‌ اسلامی تماس داشتند.

وی در ادامه افزود: آخر هفته لاوروف وزیر امورخارجه روسیه با آقای ظریف تماس گرفت که هدف از این تماس تبریک به ظریف بود اما این گفت‌وگو به مذاکرات طولانی تبدیل شد و بیش از نیم ساعت درباره مسائل هسته‌یی، منطقه‌ای، جهانی و مسائل دوطرفه گفت‌وگو شد.

عراقچی که در یک گفت‌وگوی تلفنی صبح امروز(شنبه) با برنامه (صبح با خبر) سخن می‌گفت، با بیان اینکه لاوروف بر ضرورت شروع مجدد مذاکرات هسته‌یی تاکید داشت، خاطرنشان کرد: آقای ظریف هم آمادگی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد: هم ایران و هم روسیه نگران اخباری در مورد بکارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه هستند، اگر این اخبار صحت داشته‌ باشد، ما معتقدیم که بکارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی و وابسته به خارج صورت گرفته و محکوم است.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه اراده خود را برای همکاری نزدیک در مورد تحولات سوریه اعلام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: هر دو طرف خواهان انتخاب راه‌حلی مسالمت‌آمیز در سوریه هستند. همچنین رایزنی‌هایی در مورد تحولات مصر هم در این گفت‌وگوی تلفنی صورت گرفت.

عراقچی با اشاره به نزدیک بودن برگزاری اجلاس ژنو 2 گفت: روس‌ها تاکید زیادی دارند که ایران هم در این جلسه شرکت کند. البته در مورد ملاقات آتی روحانی و پوتین در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان نیز گفت‌وگو‌یی شد،‌این ملاقات قرار است در 22 شهریور و در حاشیه اجلاس سران پیمان شانگهای صورت بگیرد. هر دوطرف تاکید داشتند که این ملاقات، ملاقات مهمی است و مباحثی که قرار است در آن ملاقات مطرح شود را مرور کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در این گفت‌وگو‌های تلفنی معمولا در مورد مسائل دو طرفه هم صحبت می‌شود، اظهار کرد: در این گفت‌وگو هم درباره مسائل دو طرفه صحبت شد و قرار شد کارشناسان دو کشور مباحثی که قرار است در دیدار روسای جمهور دو کشور مطرح شود را آماده کنند.

وی در ادامه با اشاره به تماس وزیر خارجه یمن برای تبریک به آقای ظریف گفت: در این گفت‌وگو درباره دیپلمات ربوده شده کشورمان نیز صحبت شد و وی تضمین داد که دولت متبوعش تمام تلاش خود را برای آزادی دیپلمات ربوده شده انجام دهد. براساس اخباری که ما در اختیار داریم دیپلمات ما در سلامت کامل است اما مسوولیت سلامت وی به عهده دولت یمن است.

عراقچی درباره اینکه آیا وی به عنوان معاون بین‌الملل وزارت خارجه انتخاب شده است، ‌گفت: شایعات زیاد است آنچه که مسلم است این است که تغییراتی در وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد و آقای ظریف معاونان خود را انتخاب خواهد کرد.

 

البته تا الان تصمیم قطعی گرفته نشده است و احتمال دارد که در این هفته تغییراتی صورت بگیرد. البته خود آقای ظریف گفته‌اند که از خارج از مجموعه وزارت امور خارجه کسی به این وزارتخانه وارد نمی‌شود. به نظر من هم این تصمیم درست است زیرا ورود افراد خارج از وزارت خارجه به این وزارتخانه تجربه درستی نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان افزود: من به درخواست سرپرست فدراسیون نابینایان به عنوان عضو هیات رییسه با این فدراسیون همکاری می‌کنم اما من سرپرست این فدراسیون نشده‌ام. اکنون آقای مظلومی سرپرست فدراسیون نابینایان است./ایسنا