اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازتاب آغاز روند اجرایی شدن برجام/ ادعاهای جان بولتون درباره تعهدات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,لغو تحریم های ایران

تصویب قوانین حقوقی برداشته شدن تحریم های ایران در اتحادیه اروپا، موافقت مشروط آمریکا با برداشته شدن تحریم های ایران، ادعاهای جان بولتون درباره اجرای تعهدات هسته ای توسط ایران، تأثیر آغاز اجرای برجام بر صنعت گردشگری ایران و پیشروی نیروهای عراقی در عملیات علیه داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

 آغاز اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای ایران و 1+5 و شروع روند برداشته شدن تحریم های ایران، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد، روز یکشنبه، اتحادیه اروپا قوانین حقوقی راهگشای برداشتن تحریم‌های ایران را، مشروط بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، منتشر کرد. این قوانین حقوقی فعلاً اجرایی نمی‌شود، اما فرایندی را که میان ایران و شش قدرت جهانی برای برداشتن تحریم‌ها در ازای پذیرش محدودیت‌های برنامه هسته‌ای از جانب ایران توافق شده است، محکم می‌کند. قوانین حقوقی به این معناست که به محض اجرای مفاد توافق هسته‌ای توسط ایران و تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحریم‌ها بدون تغییر در آنچه موافقت شده، برداشته خواهد شد.

*****

شبکه خبری «فرانس 24» نیز در گزارشی درباره این موضوع، از مشروط بودن برداشته شدن تحریم های ایران از سوی آمریکا سخن گفته است. در این گزارش آمده با وجود دستور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای پایان تحریم های آمریکا علیه ایران، این کشور باید ثابت کند که منطبق با برجام عمل کرده است. انتظارات از ایران این است که نخست، این کشور باید شمار سانتریفیوژهای خود را از 19 هزار به شش هزار دستگاه کاهش دهد. دوم آنکه ایران باید رآکتور آب سنگین اراک را برای کاهش تولید پلوتونیوم اصلاح کند. سوم اینکه تهران باید ذخیر اورانیوم غنی شده خود را در 15 سال از 10 تن به 300 کیلو کاهش بدهد. نهایتاً اینکه این کشور با بازرسی های مراکز هسته ای و از جمله بازرسی های غیرمنتظره آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.

*****

در این میان، همان گونه که انتظار می رفت، آغار روند اجرایی شدن برجام، ناخرسندی مخالفان توافق هسته ای، به ویژه جمهوری خواهان آمریکایی را در پی داشته است. جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در گفت و گویی با شبکه خبری «فاکس نیوز» اظهار داشته: «من از سه یا پنج ماه قبل، پیش بینی کرده بودم که ایران به تعهداتش پایبند باشد و باید به رفع تحریم ها برسد... آن ها خواهان این نیستند که در یک پروسه طولانی تر به رفع تحریم ها برسند... این کشور به خوبی می داند که آژانس بین المللی انرژی اتمی حتماً آن را بر اساس توافقی که شده، از همه لحاظ پاک نشان خواهد داد، زیرا حقیقتاً هیچ اطلاعاتی به آژانس نداده است. ایران بار دیگر خود را برنده می بیند، زیرا شاهد آزادی دارایی های بلوکه شده خود و رفع تحریم هایش بسیار سریع تر از آن زمانی است که واشنگتن تصورش را می کرده است».

*****

اما خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی درباره ایران، به تأثیرات اجرای برجام بر صنعت گردشگری ایران پرداخته و به نقل از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران می نویسد، ایران در حال آماده شدن برای ورود یک «سونامی» از گردشگران خارجی است. مسعود سلطانی فر گفته، سیاست های حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تسهیل قوانین صدور روادید باعث شده گردشگران خارجی به ایران بازگردند. حتی پیش از لغو تحریم های ایران، شمار گردشگران خارجی که به این کشور سفر می کنند در دو سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. ایران در سال 2014 میزبان بیش از پنج میلیون گردشگر بود که درآمدی بالغ بر هفت میلیارد و 500 میلیون دلار را نصیب این کشور کرد. سلطانی فر اظهار داشته: «در دوره پسا تحریم، گردشگری صنعتی است که بیش از سایر بخش ها رشد پیدا خواهد کرد. گردشگری قطعا موتور محرکه ای است که اقتصاد ایران را از رکود خارج خواهد کرد».

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، پیشروی های جدید ارتش و نیروهای مردمی عراق در نبرد با تروریست ها نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد، نیروهای امنیتی عراق، روز یکشنبه در سه جبهه در برابر تروریست های ‌داعش پیشروی کردند و هسته های داعش را در اطراف بیجی درهم شکستند و به سمت رمادی و حویجه به پیش می روند. نیروهای عراقی از هفته گذشته با پشتیبانی یگان های مردمی، عملیات گسترده ای را در بیجی (حدود 200 کیلومتری شمال بغداد) اجرا می کنند. نیروهای ضد داعش، از جمله هزاران تن از واحدهای بسیج مردمی، بخش گسترده ای از شهر بیجی و اطراف آن را بازپس گرفتند. این گروه های نظامی اکثراً متشکل از شیعیان هستند. یک ژنرال ارتش، پیشروی نیروهای عراقی در بخش بیجی را «بزرگترین پیروزی از دهم ژوئن 2014» توصیف کرد.


 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
ادعاهای تکراری جان کری درباره برنامه هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تأیید آغاز روند شفافیت‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس



اخبار,اخبار سیاست خارجی,برنامه هسته‌ای ایران

 
 اخبار سیاست خارجی - تأیید آغاز روند شفافیت‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس

اظهار امیدواری یوکیا آمانو به اعمال گام‌های اعتماد‌ساز مورد توافق ایران و آژانس، آغاز روند شفافیت‌سازی در روند بازرسی‌های آژانس از برنامه هسته‌ای ایران، برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و دیدگاه وزیر خارجه ایران درباره ضرورت برداشته شدن تحریم‌ها، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخش عمده‌ای از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته‌ای اختصاص دارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده تا فرا رسیدن ضرب الاجل تعیین شده، در تحقیقات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت حاصل شود.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس تأیید کرده ایران انجام ساز و کار‌ها و اقدامات شفافیت ساز را پیش از ضرب الاجل ۲۵ اوت آغاز کرده است. وی که پس از بازگشت از ایران سخن می‌گفته، همچنین اشاره کرده که انتظار دارد پیش از دوشنبه آینده، درباره پنج گام توافق شده میان ایران و آژانس، پیشرفت حاصل شود.

خبرگزاری «ریانووستی» نیز با انتشار مطلبی به همین موضوع پرداخته و از آغاز روند افزایش شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است.

این خبرگزاری نیز به نقل از آمانو می‌نویسد، ایران کار برداشتن گام‌هایی جهت افزایش شفافیت برنامه هسته‌ای خود در مقابل بازرسان آژانس را آغاز کرده است. در این مطلب به نقل از آمانو آمده است: «اعمال این پنج گام آغاز شده است. ما آغاز کرده‌ایم و این مهم است و من انتظار دارم در هفته آینده پیشرفت حاصل شود». این خبرگزاری نیز اشاره می‌کند آمانو به تازگی ضمن سفر به ایران، با مقامات ارشد ایرانی از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.


از سوی دیگر و در مطلبی دیگر در موضوع هسته‌ای، خبرگزاری «ترند» از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده است.

این خبرگزاری می‌نویسد احتمالاً ایران و کشورهای عضو گروه ۱+ ۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر با یکدیگر دیدار می‌کنند. در این مطلب به نقل از سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران آمده است، ایران و ۱+ ۵ به اندازه لازم برای پیشبرد مذاکرات جدی هستند. وی افزوده: «طرف مقابل باید تصمیماتی دشوار بگیرد و در مسیر مذاکرات پیش روی خلاق‌تر باشد».

از سوی دیگر، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه نیز سخنان وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که گفته پیش از برداشته شدن تحریم‌ها، هیچ ‌توافقی در موضوع هسته‌ای حاصل نخواهد شد. این خبرگزاری می‌نویسد، محمد جواد ظریف گفته، ایران تا زمانی که تحریم‌های سازمان ملل برداشته نشود، وارد توافق با گروه ۱+ ۵ نخواهد شد.

ظریف که در جمع خبرنگاران در رومانی سخن می‌گفته، اظهار داشته: «اعضای ۱+ ۵ باید تعهد خود درباره برداشتن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرایی کند». وی گفته برداشته شدن این تحریم‌ها نیز باید از طریق ساز و کار خود سازمان ملل صورت بگیرد.


  اخبار سیاست خارجی - تابناک