اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار مسکن به سمت رونق حرکت می‌کند؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از برنامه دولت برای ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در سال جاری خبر داده است. این موضوع در کنار افزایش وام خرید مسکن به میزان 60 میلیون تومان می تواند تا اندازه قابل توجهی رکود در بازار مسکن را از بین ببرد.

 موضوع افزایش وام خرید مسکن از مدت ها قبل مطرح شده است و کارشناسان حوزه مسکن از این موضوع به عنوان یکی از راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم و بازگشت رونق به بازار مسکن یاد می کنند.

در این شرایط سه شنبه هفته گذشته شورای پول و اعتبار در نشستی موضوع وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن را مورد بررسی قرار داد و برای کار کارشناسی بیشتر به بانک مرکزی ارجاع داد.

در شرایطی بررسی افزایش وام خرید مسکن از 35 میلیون به 60 میلیون تومان در شورای پول و اعتبار مطرح شد که پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود تا زمانی که ابهام های این طرح برطرف نشود آن را به شورای پول و اعتبار پیشنهاد نخواهد کرد.

سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیر‌کل اعتبارات بانک مرکزی نیز در این رابطه اعلام کرده بود: بانک مسکن سال گذشته طرحی را مبنی بر ارائه وام 60 میلیون تومانی مسکن به بانک مرکزی پیشنهاد کرد. هرچند نظر موافقی به آن داریم، اما با ابهاماتی روبه‌رو بود که در این باره با بانک مسکن مکاتباتی داشتیم.

میرمحمد صادقی همچنین با اعلام سه شرط تعیین شده برای پذیرش این پیشنهاد بانک مسکن توضیح داد: اول اینکه باید سازوکاری تدوین شود که منابع بانک مرکزی و حساب‌های آن درگیر طرح‌های وزارت راه و شهرسازی نباشد. شرط دیگر بانک مرکزی این است که تامین منابع این طرح‌ها با مجوز بانک مرکزی و از طریق بانک‌های خصوصی به‌صورت پایلوت اجرا شود. همچنین دریافت تغییر مجوز خرید تسهیلات باید از شورای پول و اعتبار صادر شود.

هم‌اکنون در شرایطی که شورای پول و اعتبار موضوع وام 60 میلیون تومانی مسکن را مورد بررسی قرار داده و برای کار کارشناسی بیشتر به بانک مرکزی ارجاع داده است به نظر می‌رسد ابهام‌های بانک مرکزی درباره این پیشنهاد برطرف و نظر نهایی بانک مرکزی تعیین شده است. در این شرایط به نظر می رسد به زودی وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن در شورای پول و اعتبار تصویب خواهد شد.

هادی قوامی، عضو شورای پول و اعتبار درباره آینده وام خرید مسکن با بیان این‌که بازار مسکن موتور محرکه اقتصاد است، تصریح کرد: در حال حاضر همه بخش‌ها به نحوی با بازار مسکن در ارتباط هستند؛ مثل صنعت فولاد، میلگرد و درب و پنجره. به همین دلیل می‌گویند بخش مسکن که وقتی به حرکت در می‌آید، مانند یک لوکوموتیو بقیه بخش‌ها را نیز مانند واگن به دنبال خود می‌کشد.

به گفته وی، یک سیاست موثر و اثربخش باید حتما مورد توجه قرار گیرد تا ما بتوانیم یک مقدار به رونق اقتصاد کشور و بازار مسکن کمک کنیم.

علاوه بر موضوع کاهش قدرت خرید مردم که تاثیر قابل توجهی بر بازار مسکن دارد موضوع کاهش ساخت و ساز مسکن یکی از نگرانی های اصلی حوزه مسکن به شمار می رود و کارشناسان این حوزه هشدار داده اند که اگر این مشکل برطرف نشود به زودی شاهد سونامی قیمت در بازار مسکن خواهیم بود. اما محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در این رابطه با اشاره به اینکه سیاست دولت در اقتصاد شتاب بخشیدن به خروج از رکود است افزود: خروج از رکود همیشه با سیاست‌های انبساطی اعم از سیاست‌های انبساط پولی و مالی همراه است اما ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که برای شرایط تورمی عمدتاً از سیاست‌های انقباضی برخوردار باشیم.

وی یادآور شد: بخش‌هایی که نیازمند انبساط و انقباض پولی و مالی هستند در سیاست‌های دولت تعیین شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت مصمم است در سال 1394 به تولید مسکن توجه کند گفت: برنامه دولت در سال جاری ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی است.

به نظر می رسد در صورتی که طی هفته های آتی وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن تصویب شود و از طرفی دولت اقدام به ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در سال جاری کند بازار مسکن به زودی شاهد رونق خواهد بود.

اخبار اقتصادی - نامه 

 


ویدیو مرتبط :
بسته ی پیشنهادی دولت برای رونق بازار مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حرکت بازار مسکن به سمت رونق


رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه به نظر می رسد بخش مسکن خرداد و یا اوایل تیر ماه سال آینده از رکود خارج شود، تاکید کرد: دولت برای کمک به پایان رکود بخش مسکن باید در سیاست های پولی بانک ها تجدید نظر و سیستم بانکداری را اصلاح کند.

نامه نیوز: گزارش جدید بانک مرکزی نشان می دهد بررسی معاملات مسکن انجام شده در دی ماه سال جاری در پایتخت نشان از کاهش حدود 2 درصدی قیمت نسبت به آذر ماه به رغم افزایش تعداد معاملات داشته است.

بررسی ها نشان می دهد در دی ماه سال 1394، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 16318 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 29.1 و 8.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 38.0 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب با 1.9 و 3.1 درصد کاهش همراه بوده است.

در دی ماه سال 1394 از میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط  قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 75.5 میلیون ریال به منطقه 3 و کمترین آن 20.9 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است.
بانک مرکزی با انتشار آمارهای جدید اعلام کرده است بهبود محسوس حجم معاملات در ماه گذشته همراه با کاهش جزئی متوسط قیمت مسکن نشانگر آغاز شرایط رونق غیرتورمی در بازار مسکن شهر تهران است که انتظار می‌رود این وضعیت با بهبود شرایط اقتصاد کلان و نیز اقدامات اتخاذ شده از سوی نظام بانکی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن، در ماه‌های آتی نیز تداوم رونق بازار مسکن وجود داشته باشد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 اجرایی شده و تحریم های اقتصادی علیه ایران لغو شده است و این موضوع خوشبینی نسبت به آینده بازار را افزایش داده است.

برخی فعالان بازار می گویند وضعیت بازار مسکن زمانی بهبود می‌یابد، که وضعیت اقتصادی مردم درست شود، یعنی برجام هم به طور مستقیم در بازار مسکن اثرگذار نیست و هرگاه برجام باعث شد که قدرت خرید مردم  برای خرید مسکن زیاد شود، آن زمان است که مردم هم می‌توانند در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده و میزان معاملات مسکن هم زیاد شده و بازار از رکود خارج می‌شود.

کارشناسان می گویند بازار مسکن بازاری غیرقابل پیش‌بینی است و اصلاً نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد، اما تنها امید ما برای خروج بازار مسکن از رکود اثرات برجام است و امیدواریم که تاثیر مثبتی در بازار مسکن و همچنین سایر بازارها بگذارد.

البته برخی کارشناسان معتقدند اجرایی شدن برجام نمی تواند بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد. به اعتقاد این کارشناسان با اجرایی شدن برجام نیز نمی‌توان گفت که وضعیت بازار تغییری می‌کند، زیرا همه چیز به سیاست دولت بستگی دارد و از نظر من تا تورمی وارد بازار مسکن نشود این بازار رونق نمی‌گیرد و ظاهراً دولت در پی کاهش نرخ تورم است.

این فعالان بازار می گویند اجرای برجام و لغو تحریم‌ها در هیچ بازاری اثرگذار نیست و تنها ممکن است در یک مدت کوتاه تحولات اندکی ایجاد کند و مقداری قیمت‌ها را بالا و پایین ببرد، اما به طور کلی اجرای برجام نمی‌تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند.

همچنین حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید رکود همچنان بر بخش مسکن حاکم است و اگر چه تعداد معاملات در دی و آذر نسبت به آبان تا حدودی افزایش یافته اما بخش مسکن همچنان از رکود خارج نشده است.

عقبایی با اشاره به اینکه به نظر می رسد بخش مسکن خرداد و یا اوایل تیر ماه سال آینده از رکود خارج شود، تاکید کرد: دولت برای کمک به پایان رکود بخش مسکن باید در سیاست های پولی بانک ها تجدید نظر و سیستم بانکداری را اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه بانک ها نباید بنگاه داری کنند، اضافه کرد: پول هایی که بانک ها صرف فعالیت های تجاری می کنند باید به چرخه تولید بازگردد.