اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بازار داغ مداحان جناحی!


ماه محرم امسال در حالی آغاز شده است كه پنج ماه بیشتر به انتخابات مجلس شورای اسلامی‌و خبرگان رهبری در اسفند ماه جاری فرصت باقی نمانده است و حرف و حدیث‌ها در باب [سوء] استفاده از تریبون هیات‌های عزاداری محرم برای بیان گرایشات و جهتگیری‌های سیاسی و تبلیغ و تخریب كاندیداهای انتخابات پیش رو نقل محافل مختلف است.

روزنامه آرمان:  ماه محرم امسال در حالی آغاز شده است كه پنج ماه بیشتر به انتخابات مجلس شورای اسلامی‌و خبرگان رهبری در اسفند ماه جاری فرصت باقی نمانده است و حرف و حدیث‌ها در باب [سوء] استفاده از تریبون هیات‌های عزاداری محرم برای بیان گرایشات و جهتگیری‌های سیاسی و تبلیغ و تخریب كاندیداهای انتخابات پیش رو نقل محافل مختلف است.

 بسیاری با تجربه‌ای اینچنینی مواجه شده‌اند كه هنگام حضور در مجالس عزاداری محرم، مداح یا سخنران مجلس به ناگاه با اظهارنظری معطوف به مسائل سیاسی روز، افراد را از حال و هوای معنوی مجلس خارج كرده و موجب دلخوری و اعتراض عزادارانی را فراهم آورده است كه قصدشان از حضور در مجلس بهره معنوی است و حالا احساس كرده‌اند از حضور و باورهای آنها برای مقاصد سیاسی بهره‌برداری و سوءاستفاده شده است.  

ظریف، سوژه مداحان در سال 94


هرچند كه بیان اظهارات سیاسی از تریبون‌های خاص مسبوق به سابقه است و مداحانی مانند حاج منصور ارضی و سعید حدادیان و دیگرانی با گفته‌های سیاسی باعث در گرفتن اظهارات و مباحثی شده‌اند، اما شاید حكایت امسال با همیشه كمی‌متفاوت باشد. چه آنكه انتخابات سرنوشت‌سازی در پیش است و همین باعث تشدید حساسیت‌ها در این خصوص شده است.

 مداحی در شب اول محرم می‌گوید: «حضرت مسلم(ع) پس از اسارت وقتی وارد مجلس عبیدا... شد به او سلام نكرد، بعد وزیر امور خارجه ما «غلط» كرد كه با اوباما دست داد!» البته از این مداحان و این اظهارات زیاد است. آنها برای رونق منابرشان شخصیت‌های سیاسی را چاشنی می‌كنند و محبوبیت هر یك از آنها در میزان به كار بردن نامشان دارای اهمیت است مثلا اكنون كه ظریف در مركز توجه است می‌توان از او انتقاد كرد.

سبكی از مداحی‌های سیاسی كه از دهه 70 وارد حسینیه‌ها و تكایا شد؛ با وجود هشدارها و گوشزدهای مراجع و شخصیت‌ها اما همچنان به كار خود ادامه می‌دهد. حاج‌منصور ارضی همین چند وقت پیش و در مراسم دعای عرفه پای سیاست را وسط كشیده و در مراسمی‌كه در حسینیه صنف لباس‌فروشان تهران برگزار شد، تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای و برجام را زیر سوال برد. وی برجام را همانند جام زهر دانست و خطاب به حاضرین گفت: شما از برجام كه همان جام زهر است چه می‌دانید؟

حاج‌منصور ضمن اینكه گفت دیگر به كسی امید ندارد، هشدار داد: «مواظب باشید قیامتی هم هست، فریب نخورید.» وی این را هم گفته بود كه «برجام سازش با دشمن است.» هرچند وی می‌خواست برجام در مجلس رای نیاورد و این را آنجا عیان کرد که گفت: «دعا كنید نمایندگان جایی نروند كه در بن‌بست‌گیر كنند و مجبور شوند قبول كنند. اگر قبول كنند خیلی مشكلات به وجود می‌آید.»  

تذكر مسئولان به مداحان و سخنرانان محرم

از چند هفته قبل بسیاری از استانداران و فرمانداران دولت حسن روحانی به مناسبت‌های مختلف مداحان و مبلغان مذهبی را از سیاسی و انتخاباتی كردن مجالس عزاداری بر حذر داشته و صراحتا این عمل را خلاف دانسته‌اند.

مرتضی میرباقری قائم مقام وزیر كشور در امور فرهنگی و اجتماعی در این باره اظهار داشته است: «تمهیداتی اندیشیده شده تا فضای مثبت حماسه حسینی كه می‌تواند در آماده كردن مردم برای حضور در انتخابات اسفندماه موثر باشد مورد سوءاستفاده برخی جناح‌ها قرار نگیرد.» و از سویی دیگر علمای دینی و در راس آنها آیت‌ا... مكارم شیرازی در این خصوص هشدار و انذار داده است كه مبادا بعضی از اظهارات سیاسی بار دیگر از تریبون عزاداری محرم شنیده شود.

این مرجع تقلید با بیان اینكه «در مجالس ماه محرم مباحث سیاسی و جناحی جایی ندارد» و اینكه «نباید در ماه محرم مسائل سیاسی و جناحی را مطرح كرد و این مسائل در مجالس باشد» به مساله انتخابات اشاره کرده و گفت: «در آستانه انتخابات مجلس هستیم و نباید اجازه دهیم برخی از مجالس ماه محرم برای تبلیغات خودشان استفاده كنند.» اینها خود بشارتی امیدبخش بر آن بود كه امسال شاهد مجالس منزه و مبرا از مسائل سیاسی خواهیم بود و حرمت تریبون‌های عزاداری رعایت خواهد شد اما این تمام ماجرا نبود.

توصیه به روشنگری سیاسی در محرم


آیت‌ا... محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان اما در اظهارنظری تازه و به اشاره به اهمیت و حساسیت انتخابات مجلس خبرگان، به مبلغین مذهبی توصیه كرده است كه از فرصت تبلیغی ماه محرم استفاده كنند و «آشنا كردن مردم با اهمیت مجلس خبرگان» و همچنین «آشنا كردن مردم با كسانی كه می‌خواهند وارد انتخابات شوند و در آن شركت كنند و وارد مجلس خبرگان شوند» را از وظایف آنها دانسته است.

وی در فرازی دیگر از سخنانش گفته است: «وظیفه مبلغین ما این است كه از فرصت‌های تبلیغی استفاده كنند و مردم را روشن كنند؛ ضمن مطالبی كه از اهداف مقدس حضرت اباعبدا... الحسین (ع) در ایام عاشورا گفته می‌شود، به این نكته هم توجه شود كه یكی از مهم‌ترین اهداف حضرت سیدالشهدا(ع) حاكمیت اسلام بوده و امروز كه پس از قرن‌ها، حاكمیت اسلام در كشور جمهوری اسلامی‌ایران محقق شده، حفاظت و نگهداری و حمایت از این حاكمیت اسلام، یك وظیفه‌ شرعی و در حقیقت وظیفه عقلی و عقلایی و ملی برای همه ماست. بنابراین مبلغین موظف هستند كه این وظیفه را روشن كنند و شرایط كسانی كه بخواهند بیایند و عضو مجلس خبرگان شوند را به مردم بگویند.»   

استفاده یا عدم استفاده؟


در باب استفاده یا عدم‌استفاده سیاسی و انتخاباتی دو نظر متفاوت با هم وجود دارد. استانداران و فرامانداران دولت یازدهم كه وظیفه برگزاری انتخابات را بر عهده دارند، از منظر اجرایی خواهان بركنار بودن هیات‌های مذهبی از شائبه‌ها و استفاده‌های سیاسی هستند و بعضی از شخصیت‌های دینی از جمله آیت‌ا... مكارم شیرازی، از جایگاهی دینی، در مخالفت استفاده از تریبون‌های عزاداری محرم سخن گفته‌اند و برخی مانند آیت‌ا... یزدی در موافقت استفاده آگاهی‌بخشانه سیاسی و انتخاباتی. 


ویدیو مرتبط :
فرقه جناحی محمد صالح جناحی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار داغ عکس یادگاری با جسد قذافی


عکس یادگاری انقلابیون با جسد قذافی