اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

این افراد در معرض کمبود ویتامین D هستند


یک کارشناس تغذیه گفت: ویتامین D یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن است، این ویتامین از ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود و به استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس تغذیه گفت: ویتامین D یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن است، این ویتامین از ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود و به استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

«سعیده حاجی‌نجف» اظهار کرد: کمبود ویتامین D به کمبود کلسیم در بدن نیز منجر می‌شود. هم‌چنین کمبود ویتامین D معمولاً موجب بروز پوکی‌استخوان در سنین سالمندی می‌شود. ویتامین D به‌عنوان ویتامین آفتاب شناخته شده و در تماس معمولی با نور خورشید، ویتامین D مورد نیاز برای بدن با استفاده از اشعه‌ی ماوراءبنفش خورشید و کلسترول موجود در پوست ساخته می‌شود.

وی با اشاره به منابع ویتامین D خاطرنشان کرد: بدن از طریق نور خورشید، مقدار کافی ویتامین D را دریافت می‌کند ولی باید توجه داشت برخی عوامل مانند نوع لباس، گرد و غبار، شیشه پنجره‌ها، هوای ابری، هوای آلوده و کرم‌های ضدآفتاب می‌توانند مانع رسیدن اشعه ماوراءبنفش به بدن و ساخته شدن ویتامین D مورد نیاز برای فرد شوند.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: در صورتی‌که دست‌ها و صورت به مدت 5 تا 10 دقیقه و 2 تا 3 روز در هفته در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، ویتامین D مورد نیاز بدن تأمین می‌شود اما برای جلوگیری و اجتناب از عوارض زیان‌بار نور خورشید به خصوص در تابستان، بهتر است از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعت‌های نزدیک ظهر یعنی از 11 صبح تا 6 عصر اجتناب کنید.

حاجی‌نجف ادامه داد: افراد تیره‌پوست در مقایسه با کسانی که پوست روشن دارند، ویتامین D کمتری دریافت می‌کنند، همچنین افراد شب‌کار و کسانی که شب‌ها بیدارند و روزها می‌خوابند و کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند.

وی با اشاره به منابع غذایی دارای ویتامین D گفت: روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی کپور، قزل‌آلا و ساردین از منابع غذایی حاوی ویتامین D هستند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: با مصرف شیر غنی‌سازی شده با ویتامین D که در فروشگاه‌ها در دسترس است، نیز بخشی از ویتامین D مورد نیاز تأمین می‌شود.

حاجی‌نجف خاطرنشان کرد: ویتامین D موجود در شیر مادر برای تأمین نیاز شیرخوار وی کافی نیست، از همین‌رو لازم است این ویتامین به‌صورت تغذیه شیرخوار با قطره Aو D یا مولتی‌ویتامین از روز سوم تا پنجم پس از تولد تا پایان 2 سالگی تأمین شود.


ویدیو مرتبط :
.Vitamin D Deficiency.کمبود ویتامین دی 3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمبود ویتامین D و بروز رماتیسم



 

 

 

تحققات صورت گرفته نشان می دهد کمبود ویتامین D نقش بسزایی در ابتلای افراد به رماتیسم دارد به طوری که بیش از نیمی از مبتلایان به رماتیسم کمتر از نیمی از نیاز روزانه این ویتامین را مصرف می کنند.


به نقل از Science Daily، در این زمینه دو تحقیق صورت گرفت در اولین تحقیق که در انگلستان انجام شد، ۱۸۰ بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند و میزان ویتامین D در آن ها و ارتباط آن با بیماری التهابی مفصلی بررسی شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که ۵۸ درصد از این دسته بیماران مبتلا به بیماری رماتیسم از کمبود ویتامین D رنج می برند.

در تحقیق دوم که در ایتالیا صورت گرفت، ۱۱۹۱ بیمار مبتلا به رماتیسم مورد بررسی قرا گرفتند و ارتباط کمبود ویتامین D و بیماری رماتیسم در آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج حاکی از آن بود که با وجود مصرف مکمل ها، میزان ویتامین D در ۸۵ درصد از افرادی که مکمل مصرف نمی کردند و در ۶۰ درصد از بیمارانی که از مکمل استفاده می کردند، کم تر از حد متوسط بود.

محققان ایتالیایی دانشگاه ورونا اعلام کردند که نتایج به دست آمده از این تحقیقات ارتباط کمبود ویتامین D و بروز بیماری رماتیسم را در بیماران اثبات می کند.

و نیز مصرف ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد مکمل ویتامین D که معمولاً برای این دسته از بیماران تجویز می شود نمی تواند تأثیری روی عدم ابتلا به رماتیسم داشته باشد و تحقیقاتی هم در این زمینه انجام نشده که نشان دهد آیا با بالا بردن مقدار این مکمل ها می توان از بروز رماتیسم جلوگیری کرد یا خیر..../ خبرگزاری ایسکانیوز