اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران تا تولید بمب 2 ماه فاصله دارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,بمب اتمی


اخبار سیاست خارجی - ادعای وزیر خارجه آمریکا: ایران با تولید مواد لازم ساخت بمب اتمی 2 ماه فاصله داشت

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد: در صورت اجرای توافقنامه صادرات نفت مقابل واردات کالا میان ایران و روسیه، امکان اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران وجود دارد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: ایران می تواند مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را در مدت 2 ماه تولید کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، کری این سخنان را در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و در پاسخ به سؤالات سناتورها درباره مذاکرات هسته ای با ایران مطرح کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: معتقدم آشکار است ما هم اکنون به استناد این ایده فعالیت می کنیم که مدت زمانی لازم برای تولید مواد مورد نیاز ساخت بمب اتمی توسط ایران، 2 ماه است. اگر ایران غنی سازی در سطح بالا از سر بگیرد با تولید مواد لازم برای ساخت بمب اتمی 2 ماه فاصله خواهد داشت. این وضعیت منجر به پاسخ مستقیم آمریکا می شود.

وی ادامه داد: البته این موضوع به این معنی نیست که ایران پس از این مدت دارای کلاهک اتمی یا سیستم پرتاب بمب اتمی خواهد بود بلکه موضوع به مالکیت مواد لازم برای تولید بمب اتمی مربوط می شود.

کری در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مذاکره کنندگان بر اساس مهلت زمانی 12 ماهه با ایران گفتگو می کنند؟ اظهار داشت: 6 تا 12 ماه. نمی گویم که این موضوع را ما پذیرفته ایم. اما این مهلت زمانی بسیار زیاد است.

ایران و گروه 1+5 هم اکنون در شهر وین اتریش مشغول مذاکرات برای دست یابی به توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای تهران هستند. دو طرف قبل از این به توافق موقت 6 ماه دست یافته بودند و قرار بر این است که در این مدت به توافق نهایی دست یابند اما تمدید این مدت زمان بعید نیست.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سرپرستی دو گروه مذاکره کننده را برعهده دارند.

گروه 1+5 شامل پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به علاوه آلمان است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین هشدار داد: در صورت اجرای توافقنامه صادرات نفت مقابل واردات کالا میان ایران و روسیه، امکان اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: واشنگتن به ایران و روسیه درباره اجرای این توافقنامه هشدار داده است. این توافقنامه با توافق هسته ای ژنو میان ایران و گروه 1+5 در تعارض است.

رسانه ها در هفته های اخیر خبر داده اند ایران و روسیه به دنبال امضای قرار داد سالانه 20 میلیارد دلاری نفت در برابر کالا هستند. براساس این قرارداد ایران در مقابل صادرات 500 هزار بشکه ای نفت به روسیه، از این کشور کالا دریافت می کند.
اخبار سیاست خارجی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
موساد : 'ایران در آستانه تولید بمب اتمی نیست'

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس کمیته روابط خارجی سنا : ایران "تنها هفته‌ها یا ماه‌ها" با غنی‌سازی اورانیوم برای تولید بمب اتم فاصله دارد



اخبار, غنی‌سازی اورانیوم برای تولید بمب اتم

 

اخبار سیاست خارجی - "منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و طراح لایحه‌ تحریم جدید ایران:
ایران قبول نکرده تا سانتریفیوژها‌یش را از کار بیندازد و "تنها هفته‌ها یا ماه‌ها" با غنی‌سازی اورانیوم برای تولید بمب اتم فاصله دارد/ طرح افزایش تحریم‌ها باید انجام گیرد

رابرت منندز، سناتور دموکرات آمریکایی اعلام کرد که نسبت به پای‌بندی ایران به توافق‌نامه اتمی ژنو، مشکوک و همچنان در پی افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست؛ رابرت منندز طراح لایحه‌ای است که به موجب آن اگر ایران به توافق موقت ژنو پایبند نماند، دولت آمریکا بلافاصله تحریم‌ها علیه تهران را افزایش خواهد داد.

این لایحه تاکنون به امضای ۵۹ عضو از مجموع صد عضو مجلس سنای آمریکا رسیده است. پیشتر ۲۶ سناتور آمریکایی این طرح را امضا کرده بودند.
 
استدلال منندز در پافشاری بر افزایش تحریم‌ها رویکرد قبلی ایران به پرونده هسته‌ای است که زمینه‌ساز وضع تحریم‌های شدید علیه تهران شد.

رابرت منندز مدعی شده است که ایران قبول نکرده تا سانتریفیوژها‌یش را از کار بیندازد و تنها هفته‌ها یا ماه‌ها با غنی‌سازی اورانیوم برای تولید بمب اتم فاصله دارد. منندز می‌گوید که آمریکا باید از حالا خود را آماده کند تا اگر ایران میز مذاکرات را ترک کرد بلافاصله تحریم‌های جدید را به اجرا بگذارد.
 
این سناتور آمریکایی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، معتقد است که افزایش تحریم‌ها بر خلاف آن چه کاخ سفید می‌گوید زمینه‌ساز جنگ نخواهد شد و تنها جلو پیشرفت پرونده هسته‌ای ایران را می‌گیرد.
 
کاخ سفید پیشتر دست‌کم در دو مورد تهدید کرده است که در مقطع کنونی از مذاکرات اتمی هرگونه افزایش تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد و چندین سناتور دموکرات نیز با این طرح مخالف بودند.

در همین حال ۴۲ سناتور جمهوری‌خواه پیش از صحبت‌های منندز در روز پنج‌شنبه، نامه‌ای به هری رید، رهبر جناح اکثریت دموکرات در سنا، نوشته و از او خواسته بودند تا به این طرح رای مثبت بدهد.

با این همه منندز دموکرات موضع خود را از این سناتورهای جمهوری‌خواه جدا کرده و گفته است که با نوشتن "نامه حزبی" نمی‌توان کسی را مجبور به رای دادن کرد. هری رید نیز روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، به این نامه واکنش نشان داده و گفت که این موضوع بسیار بسیار جدی است و نباید این مسئله را تبدیل به مسئله‌ای حزبی کرد.
 
مقامات ایرانی در مقابل بار‌ها اعلام کرده‌اند که وضع هرگونه تحریم‌های تازه به معنای مرگ روح مذاکرات خواهد بود و نمایندگان مجلس ایران نیز در پی تصویب طرحی دوفوریتی بودند تا در صورت تشدید تحریم‌ها ایران «بلافاصله» اقدام به «توسعه زیر‌ساخت‌های تاسیسات هسته‌ای» خود کند و غنی‌سازی اورانیوم را به میزان حداقل ۶۰ درصد افزایش دهد.

اخبار سیاست خارجی-  باشگاه خبرنگاران