اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ایران آماده توقف مشروط غنی سازی...



 

 

ایران آماده توقف مشروط غنی سازی...

 

ترکیه: ایران آماده توقف مشروط غنی سازی 20 درصد است

باید اختلافات را به کناری نهاد و فورا مذاکراتی میان گروه وین (آمریکا، فرانسه و روسیه) و ایران آغاز شود. با بروز پیشرفت در این مذاکرات فنی، اعتماد متقابل میان دو طرف تقویت می شود.

ترکیه اعلام کرد ضمانت هایی از ایران برای توقف مشروط غنی سازی 20 درصد دریافت کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی اش "گیدو وستروله" در شهر استانبول اعلام کرد: ایران ضمانت هایی را برای توقف مشروط غنی سازی 20 درصدی ارائه کرده است.

به گفته وزیر خارجه ترکیه، ایران در صورتی که کشورهای 1+5 ، بیانیه تهران درباره مبادله سوخت اتمی را بپذیرند، حاضر است غنی سازی 20 درصدی را متوقف کند.

کشورهای 1+5 متشکل پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس به علاوه آلمان هستند.

بیانیه تهران درباره مبادله سوخت هسته ای اوایل سال جاری با حضور سران ایران ، برزیل و ترکیه در تهران امضا شد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین "کاترین آشتون" مسول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به ازسرگیری مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو 1+5  در سریع ترین زمان ممکن فراخواند.

وزیران خارجه سه کشور ایران، برزیل و ترکیه نیز روز یکشنبه گذشته در شهر استانبول ترکیه باهم دیدار کرده بودند.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد در دیدار اخیر با همتای ایرانی اش در استانبول، پیام مهمی را دریافت کرده است مبنی بر اینکه اگر توافق تهران درباره تبادل سوخت، اجرایی شود و به راکتور تحقیقاتی تهران سوخت مناسب داده شود، ایران غنی سازی 20 درصدی را متوقف خواهد کرد.

وی افزود: باید اختلافات را به کناری نهاد و فورا مذاکراتی میان گروه وین (آمریکا، فرانسه و روسیه) و ایران آغاز شود. با بروز پیشرفت در این مذاکرات فنی، اعتماد متقابل میان دو طرف تقویت می شود.

داوود اوغلو ادامه داد: ایران تاکید کرده است که سعید جلیلی (دبیر شورای عالی امنیت ملی ) با مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از ماه رمضان آینده مذاکره خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان نیز اعلام آمادگی ایران برای انجام مذاکرات "بدون پیش شرط" درباره توافق مبادله سوخت را نشانه بسیار خوبی قبل از ازسرگیری مذاکرات دانست.

وی گفت: معتقدیم می بایست همکاری همه جانبه ای صورت بگیرد و نامه ای را که ایران روز دوشنبه گذشته به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال کرد نیز نشانه ای است که چنین همکاری امکان پذیر است...../تحلیل:عصرایرن


ویدیو مرتبط :
مشروط سازی حق غنی سازی ایران در ژنو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه روسیه: ایران آماده بررسی توقف غنی سازی 20 درصدی است



 توقف غنی سازی 20 درصدی در ایران

وزیر خارجه روسیه: ایران آماده بررسی توقف غنی سازی 20 درصدی است

لاوروف افزود: البته این اقدام نباید یک جانبه باشد بلکه باید با رفع تحریم ها به ویژه تحریم های یکجانبه کشورهای غربی علیه ایران همراه باشد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو، یک فرصت جدید را برای پیشرفت در مذاکرات مربوط به حل مسئله هسته ای ایران می بیند.

به گزارش عصر ایران به نقل از یونایتدپرس، سرگی لاوروف در گفتگو با خبرنگاران در مسکو اظهار داشت: موضع ما این است که در یک و نیم سال گذشته چارچوب خوبی برای پیشرفت در مذاکرات مربوط به مسئله هسته ای ایران، پایه گذاری شده است.

قبل از این، لاوروف بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران هم از نظر مثبت مقامات تهران درباره بررسی توقف غنی سازی 20 درصدی سخن گفته بود.

مقامات ایرانی تاکنون به این سخنان واکنشی نشان نداده اند.

لاوروف افزود: همکاران ایرانی ما آماده هستند در گفتگو با گروه 1+5 موضوع توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را مورد بررسی قرار دهند.

وزیر امور خارجه روسیه این موضوع را گام بسیار مهم توصیف کرد و گفت: گروه 1+5 باید به طرح ایران پاسخ مثبت دهد.

گروه 1+5 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین) به علاوه آلمان است که از چند سال پیش تاکنون سلسله مذاکراتی را با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور دنبال می کند.

او همچنین از اظهارات مقامات ایران درباره تضمین شفافیت کامل برای برنامه هسته ای ایران تقدیر کرد و گفت: البته این اقدام نباید یک جانبه باشد بلکه باید با رفع تحریم ها به ویژه تحریم های یکجانبه کشورهای غربی علیه ایران همراه باشد.

لاوروف ادامه داد: غرب باید تحریم های ضدایرانی را بردارد چرا که این اقدام به معنی پاسخ مناسب به طرح ایران است.

وزیر خارجه روسیه افزود: مسکو از سران جدید ایران تشکر می کند زیرا تضمین شفافیت بیشتر به برنامه هسته ای خود را بازگرداندند.

وی تاکید کرد: روسیه به حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به رسمیت می شناسد اما برنامه هسته ای ایران باید تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

عصرایران