اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انگیزه‌ هشت سناتور تندرو برای مخالفت با ایران چیست؟



جمع زیادی از سناتورهای آمریکایی مخالف یک توافق هسته‌ای با ایران هستند. شدت مخالفت برخی از آنها به گونه‌ای است که حاضرند به هر روشی مانع رسیدن ایران و 5+1 به یک توافق احتمالی هسته‌ای شوند. یک تحلیل‌گر مسائل کنگره آمریکا، پنج انگیزه اصلی سناتورهای آمریکایی برای مخالفت سرسختانه با ایران را مرور کرده است.

برای بیشتر افرادی که به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 5+1 توجه دارند، قانونگذاران آمریکایی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. آنها یا معتقدند که باید دست رئیس‌جمهور را برای مذاکره با ایران باز گذاشت یا این که مصمم هستند موضع سخت‌تری در برابر ایران اتخاذ کنند، حتی اگر این موضع مذاکرات هسته‌ای را به هم بریزد.

به گزارش تابناک، المانیتور با درج مقدمه فوق در مطلبی به قلم جولیان پکت تحلیلگر مسائل به کنگره آمریکا نوشته است که بررسی دقیق‌تر نشان خواهد داد که این افراد انگیزه‌های متفاوتی برای دشمنی با ایران دارند. برخی از انها هواداران سرسخت اسرائیل هستند، برخی بهانه‌های ژئواستراتژیک را مطرح می‌کنند و برخی دیگر، ایران را یک بازیگر غیرعقلانی و غیرقابل پیش‌بینی معرفی می‌کنند.

میزان اعتقاد به هر یک از دلایل فوق در بین این مخالفان ایران متفاوت است. توجه به همین بهانه‌ها است که نشان خواهد داد سنای آمریکا در روزها و هفته‌های آینده در قبال مذاکرات با ایران چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. جمهوری‌خواهان اکنون به دنبال رای‌گیری در مورد طرحی هستند که توافق هسته‌ای را نیازمند تائید کنگره می‌کند و در صورت نرسیدن به توافق تا ششم جولای تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اجرایی خواهد کرد ولی حتی تندروترین دموکرات‌ها هم موافق رای‌گیری در این باره تا 24 مارس نیستند.

هشت سناتور دموکرات و جمهوری‌خواهی که در ادامه معرفی می‌شوند، اصلی‌ترین چهره‌های مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند. انتخاب این افراد از بین سناتورهای مخالف توافق به دلیل جایگاه مهم آنها، مواضع خاص و یا تمرکز طولانی مدت بر مسائل ایران بوده است.

با این وجود، این هشت تن بخش کوچکی از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران هستند. اخیرا 47 سناتور جمهوریخواه نامه‌ای را به رهبران ایران نوشته‌اند ولی سه تن از افراد زیر این نامه را امضا نکرده‌اند. باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، برای حفظ موقعیت فراحزبی در موضوع هسته‌ای ایران از امضای نامه فوق خودداری کرده است.

همتای دموکرات کورکر یعنی رابرت منندز سناتور نیوجرسی با امضا نکردن نامه فوق احتیاط کرده است تا آمریکا مقصر به شکست کشیده شدن مذاکرات شناخته نشود.

چارلز شومر سناتور دموکرات ایالت نیویورک نیز علاقه زیادی دارد که قهرمان حمایت از اسرائیل شناخته شود. او از بانیان طرح‌هایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.

در بین سناتورهای جمهوری‌خواه، جان مک‌کین از آریزونا و لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی از مدت‌ها پیش مدعی هستند که ایران در حال تبدیل شدن به بازیگر غالب در خاورمیانه است و این به ضرر متحدان آمریکا و از جمله عربستان سعودی و اسرائیل است. این دو عضو کمیته نیروهای مسلح هستند که ریاست ان هم بر عهده مک‌کین است. این دو از اصلی‌ترین مخالفان تصمیم اوباما برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 بودند و نگران این هستند که برداشته شدن فشار از روی ایران از طریق یک توافق هسته‌ای، بلندپروازی‌های ایران را تشدید خواهد کرد.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1


مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه ایلینویز به همراه منندز در مسیر تصویب تحریم‌های مورد حمایت دو حزب علیه ایران همکاری کرده است. آخرین تلاش آنها در ماه ژانویه در کمیته بانکداری سنا به ثمر رسید و اگر مذاکرات برای رسیدن به چارچوب یک توافق هسته‌ای تا پایان ماه جاری به نتیجه نرسد، احتمالا در معرض رای‌گیری قرار خواهد گرفت.

سناتور تام کاتن که سابقه یک دوره عضویت در مجلس نمایندگان آمریکا را دارد، در همین اولین ماه‌های رسیدن به سنا برای خود نامی به عنوان یک چهره تندرو دست و پا کرده است. او اغلب سابقه ماموریت نظامی خود در عراق و افغانستان را به رخ می‌کشد و نقش ایران در کشته شدن سربازان آمریکایی در عراق را انگیزه خود برای از بین بردن یک توافق احتمالی هسته‌ای با ایران اعلام می‌کند.

در پایان هم باید به مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا اشاره کرد که ممکن است نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 هم بشود. دلیل او برای مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران ساده است. او مدعی است ایران قابل اعتماد نیست چون رهبران ایران، نگاهی آخرالزمانی دارند!


اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
تام کاتن سناتور تندرو و جنگ طلب کنگره آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت دو سناتور ارشد آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران



اخبار, اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

 

اخبار سیاست خارجی -  مخالفت دو سناتور آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

دو سناتور ارشد آمریکایی پس از اصرار کاخ سفید، با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت کردند.

به گزارش  تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، سناتور تیم جانسون رئیس کمیته بانکی سنای آمریکا و سناتور جمهوری‌خوار مایکل کراپو یکی دیگر از اعضای ارشد این کمیته اعلام کردند، با توجه به درخواست‌های دولت اوباما با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالف هستند.

در همین خصوص تیم جانسون سناتور دموکرات اظهار داشت: «می‌خواهم صریح بگویم که من از تحریم‌های شدید حمایت می‌کنم، و پیشتر نیز طراح بسیار از تحریم‌هایی که هم‌اکنون در حال اجراست، بوده‌ام...اما با این موافقم که درخواست دولت برای یک توقف دیپلماتیک، درخواستی منطقی است.»

وی تاکید کرد: «دور تازه تحریم‌های آمریکا می‌تواند اتحاد ائتلاف جهانی علیه برنامه هسته‌ای ایران را خدشه‌دار کند.»

مایکل کراپو سناتور جمهوری‌خواه نیز در نشست کمیته بانکی  گفت که بهتر است آمریکا بر روی تحریم‌های کنونی تمرکز داشته باشد.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم