اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انگلیس شیطان کوچک نیست، فرانسه است


آخرین روز مذاکرات هسته ای بین ایران و پنج بعلاوه یک به نصفه شب به وقت تهران کشید. درحالیکه روزنامه ها در پایتخت ایران به طور عادی تا ساعت 10 شب به چاپخانه می روند تا صبح روز بعد در کشور توزیع شوند، دو روزنامه اعتماد و شرق تا آنجاکه ممکن بود منتظر ماندند تا اخبار را پوشش دهند.

پایگاه خبری انتخاب: آخرین روز مذاکرات هسته ای بین ایران و پنج بعلاوه یک به نصفه شب به وقت تهران کشید. درحالیکه روزنامه ها در پایتخت ایران به طور عادی تا ساعت 10 شب به چاپخانه می روند تا صبح روز بعد در کشور توزیع شوند، دو روزنامه اعتماد و شرق تا آنجاکه ممکن بود منتظر ماندند تا اخبار را پوشش دهند.

گاردین نوشت: گزارشگران روزنامه اعتماد می گوید: نفس های ما در اتاق کنفرانس مطبوعاتی در ژنو حبس شده بود.

روز دوشنبه، روزنامه کیهان تیتری در جهت تشکر از خود در خصوص مذاکرات گذاشت و نوشت: پیش بینی کیهان محقق شد.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان به عنوان یکی از منتقدان سیاست های هسته ای دولت شناخته شده است.

در مقابل، روزنامه محافظه کار رسالت نگاهی مثبت به مذاکرات داشت و روز دوشنبه به نقل از عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت: در این دور از مذاکرات، ایران به پیشرفت خوبی دست یافت.

در این میان موضع فرانسه نه تنها از سوی جناح راست ایران محکوم شد بلکه اصلاح طلبان نیز به مذمت آن پرداختند.

در مقاله ای که در روزنامه اعتماد به قلم فریدون مجلسی مورخ برجسته منتشر شد آمده است: واکنش تعجب برانگیر فرانسه  به اتحاد داخلی گروه پنج بعلاوه یک ضربه خواهد زد. جلوگیری فرانسه از وقوع توافق تنها ناشی از انگیره های سیاسی است.

در بازار شلوغ تجریش تهران، محمود 37 ساله که به منظور خرید  وسایل خانگی آمده، می گوید: واقعا منظور فرانسه را از این کار نمی فهمم. اگر آقای فابیوس یک روز زندگی کارگران مزدبگیر ایران و تورم ما را تجربه می کرد چنین موضعی نمی گرفت. همه چیز سه برابر شده است.

وی افزود: به منظور خرید وسایل اشپزخانه، یک روز مرخصی گرفتم، آن وقت این اقا می اید از توافقی که زندگی روزانه ما به آن بستگی دارد جلوگیری می کند. ما یک ضرب المثل داریم که می گوید: کار کار انگلیس هاست. به نظر می آید که این بار باید بگوییم: کار کار فرانسوی هاست.

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی که به عنوان دیپلمات در دولت محمد خاتمی فعالیت می کرده است می گوید: فکر می کنم که نقش فرانسه غلو شده است. با این حال عملکرد فابیوس منجر به خشم ایرانیان شده است. نمی توانم بگویم که انعطاف ناپذیری فرانسه از توافق جلوگیری کرد. این موضع سخت دیدگاهی مشترک در پنج بعلاوه یک بود.

وی افزود: اما به نظر من توافق نزدیک است.

اما مسئله مرتبطی که این روزها در محافل سیاسی ایران مورد بحث است، نارضایتی اشکار عربستان از توافق ایران و غرب است. ظریف در گفتگویی با تلویزیون ایران سعی کرد که عربستان را نرم کند. او گفت: نمی دانم که چرا کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران هستند و به دوستان قدیمی خود اخم کرده اند.

یک خبرنگار بین المللی در تهران به شرط عدم افشا نامش گفت: رویکرد ظریف یک کلاس درس در دیپلماسی کلاسیک است. انطور که شنیدم، او تایید کرده است که بزودی قصد سفر به کشورهای منطقه را دارد.

وی افزود: ظریف خوب می داند که باید روابط با ریاض را بهبود ببخشد تا از این طریق نگرانی ال سعود نسبت به ایران را از بین ببرد.

مهدی، گلفروش 45 ساله در خیابان شریعتی تهران می گوید: سعودی ها می ترسند که ایران تبدیل به قدرت شماره یک در منطقه شود. مشخص است. کشورهای عربی قرن هاست که از ما هراس دارند و اکنون هم می ترسند چراکه باهوش نیستند. انها وابسته و تبنل هستند و ارزو می کنند که ایران تحریم باشد تا امریکا نفت را از ان ها بخرد. برای همین است که انها خشمگین هستند.


ویدیو مرتبط :
گلهای بازی انگلیس و فرانسه(( یورو2012 ))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکرار ادعاها علیه ایران از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه



 

 

 

به گزارش رویترز،  در این بیانیه که از سوی نماینده آلمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام قرائت شد، آمده است: «راه دیگری نیست جز این که ایران فعالانه در جلب اعتماد نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای خود بکوشد.»

تکرار ادعاها علیه ایران از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه

کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، با تکرار مواضع خصمانه خود ،خواستار تلاش ایران برای اعتمادسازی نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای خود شده‌اند.

به گزارش رویترز،  در این بیانیه که از سوی نماینده آلمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام قرائت شد، آمده است: «راه دیگری نیست جز این که ایران فعالانه در جلب اعتماد نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای خود بکوشد.»

این سه کشور عضو گروه پنج بعلاوه یک همچنین در بیانیه خود آورده‌اند، آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «تصویری بسیار نگران‌کننده» از رفتار تهران ارایه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: «این گزارش نشان می‌دهد که ایران همچنان به مسیر عدم همکاری و رویارویی ادامه می‌دهد.»

این سه کشور عضو گروه پنج بعلاوه یک همچنین در بیانیه خود آورده‌اند، آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «تصویری بسیار نگران‌کننده» از رفتار تهران ارایه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: «این گزارش نشان می‌دهد که ایران همچنان به مسیر عدم همکاری و رویارویی ادامه می‌دهد.»..../تحلیل:عصرایران