اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انگليس جزئيات توان هسته‌اي خود را اعلام كرد



 

انگليس جزئيات توان هسته‌اي خود را اعلام كرد


دولت انگليس اعلام كرد كه بنا به تصمیم جدیدی که اتخاذ شده است، این کشور حداکثر 225 کلاهک هسته‌ای را نگه می‌دارد و در سیاست استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود بازنگری خواهد کرد.

انگليس برای نخستين بار برای ميزان سلاح‌های هسته‌ای خود محدوديت قائل شده و جزئیات آن را به‌طور علني اعلام کرد.
به گزارش ايلنا به نقل از بي‌بي‌سي، دولت انگليس اعلام كرد كه بنا به تصمیم جدیدی که اتخاذ شده است، این کشور حداکثر 225 کلاهک هسته‌ای را نگه می‌دارد و در سیاست استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود بازنگری خواهد کرد.
«ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگليس، در نخستين سخنراني خود در پارلمان این کشور به عنوان وزیر گفت كه از این تعداد کلاهک‌های هسته‌ای، حداکثر 160 کلاهک به‌طور سریع قابل استفاده خواهد بود.
تصمیم جدید انگليس هم‌زمان با برگزاری کنفرانس منع جنگ افزارهای هسته‌ای در آمریکا اعلام شده است.
وزیر خارجه انگليس گفت كه دولت اين كشور در پی آن است که نقشي کامل در کنفرانس هسته‌ای نیویورک ایفا کند.
پیش از این انگليس فقط شمار کلاهک‌های هسته‌ای خود را اعلام کرده بود که مي‌توانسته سریعا آنها را برای ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای «ترایدنت» به کار ببرد.
هيگ افزود: «حفظ سایر کلاهک‌ها به این منظور است که مسئولان سیستم دفاع هسته‌ای ترایدنت بتوانند اداره لجیستیکی، تعمیرات و سایر فعالیت‌ها در این زمینه را انجام دهند.»
عمر کاری موشک‌های قاره‌پیما ترایدنت مستقر در زیردریایی‌های اتمی، در سال 2020 ميلادي به پایان می رسد.
هیگ گفت كه دولت جدید انگليس سیاست این کشور در مورد دلایل احتمالی استفاده از جنگ افزارهای هسته‌ای را بازنگری خواهد کرد. وي گفت كه این بازنگری بخشی از طرحی بزرگ‌تر در مورد سیاست‌های دفاعی و امنیتی انگليس است که دولت ائتلافی محافظه‌کار- لیبرال دموکرات، بعد از روی کار آمدن در اوایل ماه مي، راه‌اندازی کرده است.
وي ادامه داد: «انگليس مدت‌ها پيش اعلام كرده بود كه فقط در شرایط بسیار وخیم دفاعی، از جمله در دفاع از متحدانش در ناتو، از تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهد کرد اما دولت‌های سابق تا کنون در مورد این که بگویند شرایط دقیقا چگونه باید باشد تا از این جنگ افزارها استفاده شود، عمدا سیاست ابهام را دنبال می‌کرده‌اند.»
ویلیام هیگ گفت: «همان‌طور که آمریکا اخیرا موضع هسته‌ای خود را بازنگری کرد تا مناسب با بافت امنیتی و سیاسی سال 2010 ميلادي و سال‌های بعد از آن هماهنگ شود، ما نیز تصمیم گرفته‌ایم که در سیاست دفاعی خود بازنگري كنيم.»
وزیر خارجه انگليس گفت كه امیدوار است تصمیم جدید كشورش درباره تسلیحات هسته‌ای، به اعتماد سازی میان کشورهای مجهز به تسلیحات هسته‌اي و كشورهايي که جنگ‌افزار هسته‌ای ندارند، کمک کند...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
فیلمی از محل اعلام توافق هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمانو: نمی‌توان تضمین معتبری درباره وجود نداشتن مواد یا فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران ارائه کرد



آژانس بین‌المللی انرژی

آمانو خواستار همکاری بیشتر ایران در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود مدعی است که ایران، کره شمالی و سوریه با آژانس در زمینه تحقیق درباره فعالیت‌های هسته‌یی‌شان کامل همکاری ندارند.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گزارش جدید خود به مجمع عمومی سازمان ملل اجرایی شدن پادمان‌های هسته‌یی در ایران، سوریه و کره شمالی را زیر سوال برد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمانو مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند تضمین معتبری درباره وجود نداشتن مواد یا فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران ارائه کند و به همین دلیل نمی‌تواند با اطمینان بگوید که همه مواد هسته‌یی در ایران برای هدف صلح‌آمیز است، گرچه افزود که "یک جلسه سازنده" هفته گذشته بین مقامات آژانس و ایران درباره مسائل گذشته و حال در زمینه برنامه هسته‌یی ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا آمانو در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که ایران بارها با اطمینان اعلام کرده است که برنامه هسته‌یی‌اش کاملا صلح‌آمیز است.

آمانو خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران پیشنهاد جدیدی را درباره اقدامات عملی به منظور داشتن سهمی سازنده در تقویت همکاری‌ها و گفت‌وگو‌ها برای حل همه مسائل باقیمانده در آینده ارائه کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که نشست بعدی در تاریخ 11 نوامبر (20 آبان) در تهران "باهدف پیشبرد این همکاری‌ها" برگزار خواهد شد.

آمانو درباره برنامه هسته‌یی کره شمالی نیز گفت که پیونگ یانگ به وضوح در حال نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر آن از سوریه خواست با آژانس درباره مسائل حل نشده مربوط به سایت دیرالزور همکاری کند.

 

------------------------------------------------------
سخنگوی آژانس: سفر آمانو به ایران در دست بررسی است

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که یوکیا آمانو در حال بررسی سفر به تهران است.

به گزارش ایسنا، گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران دعوت شده است و این در دست بررسی است.

تودور این اظهارات را در واکنش به اظهارات علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرده است که که خبر داد آمانو برای تاریخ 12 نوامبر به ایران دعوت شده است، یعنی یک روز بعد از آن که تیم آژانس قرار است با مذاکره‌کنندگان ایرانی درباره برنامه هسته‌یی تهران گفت‌وگو کنند.

آسوشیتدپرس معتقد است که حضور آمانو همزمان با برگزاری مذاکرات احتمالا انتظار تحقق پیشرفت قابل توجه را پس از دو دور مذاکرات اخیر در وین که هر دو طرف دید مثتبی به آن داشتند، بالا خواهد برد.