اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انسان‌ها، ماهی‌های تكامل‌یافته هستند!


محققان استرالیایی در پژوهش‌های اخیر خود در مورد رشد ماهیچه‌های ماهی‌های مختلف توانسته‌اند پرده از یك جهش ژنتیكی تكاملی بردارند كه در نهایت منجر به ایجاد اجداد دور انسان در میلیون‌ها سال پیش شده است.

تیمی از دانشمندان استرالیایی موسسه پزشكی احیاكننده در دانشگاه «موناش» و دانشگاه «سیدنی» طی پژوهشی كه در مجله «پلوس بیولوژی» منتشر شده، به بررسی جهش ژنتیكی در ماهی‌های ریه‌دار پرداخته‌اند كه زمینه را برای تكامل پاهای عقبی موجودات روی زمین و سپس موجودات چهار عضو حركتی (چهار پا) و در نهایت اجداد اولیه انسان در 400 میلیون سال پیش آماده كرده است.

دانشمندان از مدتها پیش می‌دانستند كه گونه‌های ماهی‌ ریه‌دار اولیه در حقیقت اجداد گونه‌های چهار عضوی بوده‌اند. این ماهی‌ها از قابلیت حیات بر روی زمین، تنفس هوا و استفاده از باله‌های لگنی برای حركت بر روی زمین برخوردار بودند. استرالیا خانه سه گونه چند ماهی ‌ریه‌دار باقیمانده است كه دو گونه آن دریایی و یك گونه ساكن در حوزه رودخانه «مری» در كوئینزلند هستند.

در این میان شكاف بزرگی در درك دانشمندان از تكامل وجود داشت، چرا كه ماهیچه‌های حیاتی برای حركت در فسیل‌ها حفظ نمی‌شوند.

محققان استرالیایی از ماهی‌های زنده امروزی برای پیگیری تكامل ماهیچه‌های باله لگنی برای شناسایی چگونگی تكامل اندامگان عقبی حامل بار گونه‌های چهار عضوی استفاده كردند. آنها به مقایسه جنین‌های نوادگان گونه‌ها به عنوان یك نقطه عطف كلیدی در تكامل مهره‌داران برای مشاهده امكان وجود تفاوت در شكل‌گیری ماهیچه باله لگنی پرداختند.

این محققان در پژوهش خود به بررسی ماهی‌های غضروفی اولیه مانند «كوسه بامبو» و همچنین سه ماهی استخوان دار استرالیایی موسوم به «ریه‌دار»، «گورخری» و «پوزه پارویی» پرداختند.

ماهی استخوان‌دار و بخصوص ماهی ریه‌دار، نزدیكترین موجود زنده مرتبط با اجداد مشترك اخیر ماهی‌ها با چهاراندامیان محسوب می‌شوند.

پژوهشگران برای پیگیری مهاجرت سلول‌های عضلانی پیشرو در مراحل اولیه رشد در حین شكل‌گیری بدن حیوان، به مهندسی ژنتیكی این ماهی پرداختند. این سلول‌ها در ماهی مهندسی شده برای تابش یك نور قرمز یا آبی ساخته شده بودند كه به محققان اجازه پیگیری رشد گروه‌های عضلانی خاص را می‌دادند.

محققان دریافتند كه ماهی‌های استخوانی از مكانیزم متفاوتی در شكل‌گیری ماهیچه باله لگنی نسبت به ماهی غضروفی برخوردارند.

به گفته این محققان، انسان‌ها در حقیقت ماهی‌های تكامل‌یافته هستند و ژنوم ماهی از تفاوت چندانی نسبت به ژنوم انسان برخوردار نیست.

منبع: ایسنا



ویدیو مرتبط :
تكامل انسان!! - علامه محمدتقی جعفری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عجیب ترین ماهی دنیا: ماهی انسان نما!+تصاویر



جهش ژنتیکی در نسل نوعی خاص از ماهی ها؛

عجیب ترین ماهی دنیا: ماهی انسان نما!+تصاویر

اینبار ماهی اسبی شاخدار قانون طبیعت را نقض کرده و چهره ای شبیه به انسان به خود گرفته است.گونه ای جدید از ماهی های شاخدار که در آبهای گرمسیری زندگی می کنند، به تازگی توسط برخی افراد بومی منطقه شکار شده و در کمال تعجب بینی بزرگ وی را مشاهده کردند.در واقع، سر این ماهی به گونه ایست که را بطرزی عجیب مانند چهره انسان ناراضی به نظر می رسد.

سیستم بدنی ماهی ها سراسر آبهای شور یا شیرین دنیا، به گونه ایست که به طور کلی با سایر جانوران متفاوت می باشند.این تفاوت هم از لحاظ ظاهری مشهود بوده و هم اینکه از جهت سیستم داخلی بدن نیز به دلیل داشتن آب شش و ... با جانوران خاکی تفاوت دارند.

اما اینبار ماهی اسبی شاخدار این قانون طبیعت را نقض کرده و چهره ای شبیه به انسان به خود گرفته است.

گونه ای جدید از ماهی های شاخدار که در آبهای گرمسیری زندگی می کنند، به تازگی توسط برخی افراد بومی منطقه شکار شده و در کمال تعجب بینی بزرگ وی را مشاهده کردند.در واقع، سر این ماهی به گونه ایست که را بطرزی عجیب مانند چهره انسان ناراضی به نظر می رسد.

البته مقصود از بینی،دقیقا نقش بینی در بدن با همان کارآیی نیست،بلکه این جسم ناهمگون به صورت شاخی بر بالای سر این ماهی قرار گرفتهاست؛اما محل قرار گیری این شاخ، بینی یک انسان را برای آدمی تداعی می کند.

پیشتر نیز اینگونه از ماهی ها شناخته شده بودند، اما این گونه استثناء به عقیده دانشمندان به دلیل جهش ژنتیکی دماغی درازتر دارند.

این  گونه ماهی ها اغلب در در بین گیاهان خودرو در اقیانوس هند و اقیانوس آرام یافت می شود.طول آنها می تواند به حدود 25 اینچ برسد و غذایش بر روی جلبک ها و موجودات کف دریا تأمین می شود./روزگارنو

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب