اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انجمن های حامی حقوق مصرف كننده در 31 استان كشور راه اندازی می‌شود



 

 

انجمن های حامی حقوق مصرف كننده در 31 استان كشور راه اندازی می‌شود

 

معاون وزیر بازرگانی از راه اندازی كامل انجمن های حامی حقوق مصرف كننده در 31 استان كشور در نخستین ماه های سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،'محمدحسن نكویی مهر' روز دوشنبه در مراسم گشایش دهمین همایش 'روز ملی حمایت از حقوق مصرف كننده' كه با حضور وزیر بازرگانی و جمعی از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، اظهار داشت: تاكنون 12 انجمن حامی حقوق مصرف كننده در 12 استان كشور راه اندازی شده است.

وی بابیان اینكه این انجمن ها با سازماندهی مناسب از ظرفیت های قانونی خود برای بهره گیری و حمایت از حقوق مصرف كننده استفاده می‌كنند،برگزاری روز ملی حمایت از مصرف كننده در سال جاری را دارای دو ویژگی خاص دانست.

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، به عنوان برگ زرین افتخارآمیز اقتصاد كشور، كه منجر به اصلاح ساختار اقتصادی شده است و تصویب اساسنامه و تدوین آیین نامه های انجمن های حامی حقوق مصرف كننده را دو ویژگی خاص برشمرد.

نكویی مهر برگزاری انتخابات انجمن های حامی حقوق مصرف كننده و استقبال مردم برای حمایت از حقوق شهروندان را از امتیازات قانون مصوب سال گذشته بیان و تاكید كرد: با استقرار كامل انجمن ها دیگر نباید نگران حقوق از دست رفته مصرف كنندگان بود.

معاون وزیربازرگانی ابراز امیدواری كرد پس از ایجاد كامل انجمن های حامی حقوق مصرف كننده ، انجمن ملی بلافاصله راه اندازی شود.

به اعتقاد این مقام مسئول بخش بازرگانی كشور انجمن های حامی حقوق مصرف كننده نماد واقعی حمایت از مردم به شمار می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری فلسفه نام گذاری روز مصرف كننده و برگزاری همایشی به همین نام ،افزود: توجه به اهمیت حقوق مصرف كنندگان، فرهنگ سازی از سوی عرضه كنندگان، ارزیابی برنامه های انجام شده، مشاركت مردم برای سیاست ها و اجرای برنامه ها و تجلیل از حامیان برتر در قالب اعطای گواهینامه و تندیس از جمله اهداف این روز است.

به باور نكویی مهر در دنیای پرالتهاب اقتصاد و تجارت كنونی مباحث رقابت و شدت رقابت، شتاب روز افزون تغییرات فناوری، توجه به دیدگاه و نظرات مصرف كننده به عنوان روندهای حاكم بر تصمیم گیری تولیدكنندگان درجهان از اهیمت بالایی برخوردار است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینكه با راه اندازی انجمن های حامی حقوق مصرف كننده، ایده وزیر بازرگانی برای برگزاری مراسم روز ملی ، ازسوی حامیان مصرف كننده در سال آینده محقق شود،تاكید كرد: باید بپذیریم كه نقش اجرایی دولت باید روز به روز كاهش یافته و به امور حاكمیتی بپردازد.

نكویی مهر در پایان اظهار داشت: از مجموع 304 شركت متقاضی دریافت گواهینامه و تندیس، 59 شركت تولیدی و خدماتی انتخاب شدند كه از این تعداد 27 شركت تندیس و 62 شركت دیگر گواهینامه روز ملی حمایت از مصرف كننده را دریافت می‌كنند.

مراسم روز ملی حمایت از مصرف كننده روز دوشنبه در مركز همایش های صدا و سیما برگزار شده است.

تحلیل : ایرنا


ویدیو مرتبط :
حقوق مصرف کننده | 31-03-88

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به خودروسازان!



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - هشدار انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به خودروسازان!

در شرایطی كه خودروسازان توانسته‌اند تا حد زیادی خواسته‌های خود را در تعیین قیمت جدید خودروها محقق كنند، رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان نسبت به ادامه عملكردهای پیشین به آنها هشدار می‌دهد.

پس از مدتها كشمكش سرانجام شورای رقابت قیمت جدید خودروها را اعلام كرد. با این حال قیمت‌های جدید مورد قبول خودروسازان قرار نگرفت و آنها توانستند تغییراتی را در نظرات اولیه شورای رقابت اعمال كنند.

موافقت شورای رقابت با افزایش 4 تا 7 درصدی قیمت خودروهای داخلی در حالی است كه هم‌اكنون مصرف‌كنندگان از قیمت‌های فعلی نیز ناراضی بوده و قشر قابل توجهی از مصرف‌كنندگان ایرانی حتی توان خرید خودرویی چون پراید را نیز از دست داده‌اند.

در این شرایط شورای رقابت باز هم با افزایش قیمت خودروها موافقت كرده و البته خودروسازان نیز پس از مدتی كشمكش و اعمال تغییراتی در قیمت‌های اولیه، سرانجام نظر شورای رقابت را پذیرفتند.

این در حالی است كه عرضه قطره چكانی و مدیریت شده خودرو به بازار از سوی خودروسازان، شكل‌گیری بازار حاشیه‌ای و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد را به دنبال داشته است.

رشد قیمت‌ها در بازار آزاد از یك سو به مستمسك خودروسازان برای تحت فشار قرار دادن تصمیم‌گیران در جهت موافقت با افزایش قیمت خودروهای داخلی تبدیل شده و از آن سو نیز سود سرشاری را نصیب دلالان و واسطه‌ها كرده است.

در این شرایط به نظر می‌رسد با موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای داخلی چرخه معیوب پیشین دوباره در حال تكرار است. این چرخه عبارتند از كاهش عرضه از سوی خودروسازان، افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد، موافقت با افزایش قیمت خودرو در كارخانه‌ها و به دنبال آن افزایش موقتی عرضه از سوی خودروسازان تا زمانیكه كه مجددا موعد كاهش عرضه برای بسترسازی افزایش دوباره قیمت‌ها فرا برسد.

در چنین وضعیتی كه حقوق مصرف‌كنندگان به اولویت آخر خودروسازان تبدیل شده است، رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان نسبت به ادامه عملكردهای پیشین از سوی خودروسازان هشدار داده و از آنها می‌خواهد همزمان با اعمال قیمت‌های جدید، دست از تضییع حقوق مصرف‌كنندگان بردارند.

سیدمحمد جعفری در این باره می‌گوید: متاسفانه باز هم شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی هستیم در حالیكه تمایل ما كاهش قیمت خودروهای داخلی برای افزایش قدرت خرید مصرف‌كنندگان در این حوزه بود.

وی با بیان اینكه خودروسازان سابقه خوبی در روند وظایف قانونی خود و رعایت حقوق مصرف‌كنندگان نداشته‌اند، تصریح می‌كند: استفاده از خودروهای با كیفیت و با قیمت مناسب داخلی حق مصرف‌كنندگان ایرانی است و خودروسازان باید در راستای احقاق حقوق مصرف‌كنندگان گام بردارند.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان ادامه می‌دهد: این انجمن عملكرد خودروسازان را پس از افزایش قیمت‌ها رصد كرده و در صورت ادامه تضییع حقوق مصرف‌كنندگان موضوع را اطلاع‌رسانی و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

جعفری تصریح می‌كند: حذف تعرفه واردات خودرو سریع‌ترین راهكاری است كه برای صیانت از حقوق مصرف‌كنندگان از آن استفاده می‌شود و در صورت عدم اصلاح عملكرد خودروسازان، اجرای آن از سوی مراكز تصمیم‌گیر پیگیری خواهد شد. 

اخبار اقتصادی - تابناک