اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد شدید جمهوریخواهان از دولت اوباما: چرا به ایران در مورد قانون «روادید» اطمینان دادید؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی , سفر بدون ویزا به آمریکا

نمایندگان ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا روز چهارشنبه دولت اوباما را متهم کردند با اطمینان دادن به ایران درباره قوانین جدید روادید روح این قانون را نادیده گرفته است.

آسوشیتدپرس نوشت: نمایندگان ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا روز چهارشنبه دولت اوباما را متهم کردند با اطمینان دادن به ایران درباره قوانین جدید روادید روح این قانون را نادیده گرفته است.

  کوین مک‌کارتی، رئیس اکثریت مجلس نمایندگان گفت: «هیچ ابهامی در کار نیست. دولت باید از این قانون به همان نحوی که تهیه شده و با آن موافقت شده است پیروی کند.»

این قانون مقررات مربوط به سفر بدون ویزا به آمریکا را تشدید می‌کند.

این اقدام بخشی از یک لایحه بودجه مصرفی است که کنگره آمریکا هفته گذشته تصویب کرد و به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا رسید.

این قانون که پاسخی به حملات تروریستی در پاریس بود در برابر برنامه حذف روادید تصویب می‌شود که به شهروندان 38 کشور اجازه می‌داد بدون اخذ روادید وارد آمریکا شوند.


اکنون این قانون از کسانی که از عراق، سوریه، ایران یا سودان در پنج سال گذشته بازدید کرده‌اند یا دارای تابعیت دوگانه این کشورها و آمریکا هستند می‌خواهد برای ورود به آمریکا مجددا روادید بگیرند.

این قانون موجب خواهد شد مسافرت به آمریکا برای ایرانیان دارای تابعیت دوگانه و نیز اروپایی‌هایی که با ایران معاملات تجاری دارند دشوار شود.

مقامات ایران در روزهای اخیر گفته‌اند چنین مقرراتی مخالف توافق هسته‌ای است که سال جاری حاصل شد.

این توافق کشورهای امضاکننده را متعهد کرد از سیاست‌هایی که بر عادی‌سازی روابط تجاری با ایران تاثیر منفی بگذارد اجتناب کنند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این اظهارات در نامه‌ای به محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود اطمینان داد این قوانین بر منافع مشروع تجاری دولت ایران تاثیری ندارد.

وی تلویحا گفت از این گونه منافع در اجرای این قانون صرف نظر خواهد شد.

این مساله موجب انتقاد مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه شد که می گویند با هرگونه چشم پوشی مخالفند.

این قانون از اجرای کنترل‌ها درباره سفرهای مقامات نظامی و دولتی چشم‌پوشی می‌کند اما درباره سفرهای تجاری خیر.

مشاوران حزب جمهوری‌خواه می‌گویند وزارت امنیت داخلی آمریکا ابتدائا خواهان مستثنی‌شدن سفرهای تجاری شده بود اما نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

مک‌کارتی و روسای چند کمیته در مجلس نمایندگان در نامه‌ای به کری و جه جانسون، وزیر امنیت داخلی این کشور که چهارشنبه منتشر شد گفتند «عمیقا نگران هستند» که دولت از اختیارات خود برای چشم‌پوشی از کسانی استفاده کند که برای مقاصد تجاری به ایران سفر کرده‌اند.

آنها گفتند: «این نامه برای ردکردن هرگونه نظریه درباره این است که کنگره اجازه استفاده از این اختیارات را در سفرهای تجاری می‌دهد.»

الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از هرگونه پاسخ به این سوال که دولت قصد اعمال این گونه اختیارات را در پاسخ به نگرانی‌های ایران دارد خودداری کرد.

وی گفت: «هنوز زود است بگوییم آیا و کی از این اختیارات استفاده می‌شود اما این مساله در این قانون پیش‌بینی شده است.»


 اخبار  سیاست خارجی  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
انتقاد شدید دکتر شیری آذر از دولت در مورد بیکاری جوانان و سرمایه گذاری دولت در شهر تبریز در صحن علنی شورای شهر!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید جمهوریخواهان از اوباما : عراق را به ایران هدیه كردی!



 

انتقاد شدید جمهوریخواهان از اوباما : عراق را به ایران هدیه كردی!

 

اعلام تصمیم باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا برای خروج تمامی نیروهای آمریكایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی ، انتقاد شدید برخی سناتورهای جمهوریخواه كنگره را در پی داشت .

جان مك كین سناتور جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی اوباما با زیر سوال بردن این تصمیم رییس جمهوری آمریكا گفت كه این اقدام اوباما عراق را دو دستی تقدیم ایران خواهد كرد .

گفتنی است در پی شكست مذاكرات مربوط به تمدید حضور برخی نیروهای نظامی آمریكا در عراق پس از پایان سال 2011 ، اوباما روز گذشته اعلام كرد كه ایالات متحده آمریكا تا پایان سال جاری میلادی هیچ نیرویی در عراق نخواهد داشت.

این تصمیم اوباما به گمان برخی ناظران اقدامی برای افزایش محبوبیت وی در آستانه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است ، چرا كه نظر سنجی های اخیر نشان می دهد جنگ های عراق و افغانستان تنها اولویت 5 درصد از شهروندان آمریكا است و یكی از شعارهای انتخاباتی اوباما نیز خروج نیروهای آمریكایی از عراق بوده است.

مك كین با اشاره اینكه این تصمیم دولت اوباما "شكستی مهم " برای آمریكا خواهد بود ، افزود :‌"‌ این تصمیم به عنوان یك پیروزی بزرگ برای دشمنان ما در منطقه خاورمیانه از جمله ایران خواهد بود ، كشوری كه به شدت تلاش می كند تا نیروهای آمریكایی از عراق خارج شوند ."

وی با اشاره به اینكه : ما از عراقی بیرون می‌رویم که اولویت اول ایران است، تاكید كرد كه با بیرون رفتن نیروهای آمریكایی از عراق دست ایران در منطقه بازتر خواهد شد .

با وجود مخالفت برخی جمهوریخواهان با این تصمیم دموكرات های كنگره از این تصمیم اوباما استقبال كردند .

هری رید رهبر اكثریت دموكرات در مجلس سنای آمریكا گفت كه از این تصمیم رییس جمهوری آمریكا به طور كمال پشتیبانی می كند.

وی با ادعای اینكه هم اكنون مقامات ایران از نفوذ شعله های بهار عربی به این كشور نگران هستند ، افزود : " آنها باید بدانند بهار عربی كه شعله های آن بخش اعظمی از كشورهای منطقه را در برگرفته به آنها نیز خواهد رسید."

دنیس مک‌دونا، از مشاوران امنیت داخلی كاخ سفید نیز با ادعای اینكه  ایران هم اكنون در ضعف به سر می برد ، افزود : " ایران ضعیف‌تر و منزوی تر از گذشته است. بنابر این نیازی نیست که به نقش ایران در عراق بیندیشیم".

اعلام تصمیم اوباما با استقبال دولت عراق روبرو شده است و دفتر نوری مالكی نخست وزیر عراق روز گذشته پس از اعلام تصمیم دولت آمریكا با صدور بیانیه ای اعلام كرده كه خروج نیروهای آمریکایی به دو کشور اجازه می دهد رابطه استراتژیک جدیدی را بر اساس منافع دو ملت آغاز کنند.

هم اكنون 40 هزار سرباز آمریكایی در عراق به سر می برند و قرار بود بنا به خواسته دولت عراق 5 هزار تن از این نیروها حتی پس از پایان سال جاری میلادی برای آموزش نیروهای عراقی در این كشور باقی بمانند ، اما به دلیل عدم توافق طرفین در زمینه اعطای مصونیت قضایی به نیروهای باقی مانده آمریكا واشنگتن تصمیم گرفت كه هیچ نیرویی در عراق باقی نگذارد.

از ابتدای جنگ عراق در مارس سال 2008 بیش از 4400 نظامی آمریكایی در این كشور كشته و هزاران تن دیگر مجروح شده اند .

جنگ عراق یكی از پرتلفات ترین جنگ های آمریكا بوده است كه بنا به اذعان بسیاری از تحلیلگران یك اشتباه استراتژیك فاحش از سوی دولت جورج دبلیو بوش رییس جمهوری سابق آمریكا است.../تحلیل:عصرایران