اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
انتقاد آیت الله سبحانی از سخنان سروش
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به سخنان برخی مانند سروش مبنی بر بشری بودن قرآن، تأکید کرد: این سخنان بر خلاف قرآن و بیان آن از سوی فردی که سابقه ای در گذشته در زمینه مسایل اسلامی داشته است مایه تاسف است.
آیت الله العظمی جعفر سبحانی بعد از ظهر چهارشنبه در اولین جلسه تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اضافه کرد: ماه رمضان بسیار در نزد خداوند فضیلت دارد و حوادث سرنوشت سازی مانند شبهای قدر و جنگ بدر در آن قرار دارد.
وی با بیان اینکه در این ماه جرم و جنایت کمتر است و روزه عاملی برای ازدیاد تقواست ادامه داد: مسلمانان یک ماه تمام مهمان خداوند متعال هستند مهمانداری که بسیار عزیز، رئوف و حکیم است.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه در این ماه به تفسیر سوره یاسین خواهیم پرداخت به تعداد آیات آن اشاره و بیان کرد: آیات این سوره بر اساس روایات مختلف 82 و یا 83 است و اختلاف در این است که برخی حروف مقطعه "یس" را آیه گرفته و برخی دیگر آیه تلقی نکرده اند.
وی با اشاره به ثواب و برکات تلاوت این سوره اظهار داشت: ثواب تلاوت این سوره که آن را قلب قرآن نامیده اند آنقدر زیاد است که پیامبر در روایتی فرموده اند که تلاوت کننده این سوره در شب تا صبح و تلاوت کننده آن در روز تا شب در امان و امنیت است.
آیت الله سبحانی آمرزش اموات را یکی از فواید قرائت این سوره دانست و اضافه کرد: این سوره ثوابهای زیادی دارد اگرچه گروه هایی مانند وهابیون بی منطق این مسایل را قبول ندارند.
این مفسر قرآن كریم با بیان اینکه در سوره "یس" به توحید، نبوت و معاد پرداخته شده است اضافه کرد: آیات ابتدایی این سوره مرتبط با نبوت، آیات میانی مرتبط با توحید و آیات پایانی مرتبط با معاد است.
آیت الله سبحانی ادامه داد: شروع این سوره با حروف مقطعه است که بنابر فرموده ائمه(ع) دلیل آن است که قرآن معجزه خدا و کلام الهی است و ساخته پیامبر (ص) نیست.
وی به سخنان برخی افراد مانند سروش که قرآن را کلام بشری می دانند اشاره کرد و با ابراز تاسف از این سخنان تصریح کرد: برخی نوشتهاند که قرآن نوشته و ساخته و پرداخته خود پیامبر است در صورتی که خود خدا این فکر نادرست را رد کرده است.
این مفسر قرآن تأکید کرد: برخی با وجود اینکه سابقه اسلامی زیبایی در گذشته داشته اند اما این سخنان را در رسانهها منعکس میکنند که کاملا خلاف صریح قرآن است.
ویدیو مرتبط :
آیت الله منتظری و اصلاح طلبان (سخنان سروش) 5 soroush
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
انتقاد از سخنان آیت الله مهدوی کنی در باره تبریک مشروط به روحانی
انتقاد از سخنان آیت الله مهدوی کنی در باره تبریک مشروط به روحانی
آیتالله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی افتتاحیه خود در اجلاس هفته گذشته این مجلس، نکاتی درباره انتخاب رئیسجمهور جدید و تبریک به وی گفتند که جای تأمل دارد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات خوبی واقع شد و مردم باشکوه و جدیت در انتخابات شرکت کردند و جناب آقای روحانی انتخاب شدند و من به ایشان در هنگام انتخاب شان تبریک گفتم، اکنون نیز تبریک میگویم.
وی با اشاره به معنای تبریک، افزود: تبریک سه معنا دارد که معنای اولیه آن حالت تشریفاتی دارد و به معنی همان شادباش است، معنای دیگر آن به نوعی دعا برای موفقیت است و انشاءالله که موفق باشند و معنای سوم یک خواست عمومی از ریاست جمهوری است و در واقع بیان مطالبه و تقاضاست که ما نیز مطالبات خود را بیان میکنیم.
رئیس مجلس خبرگان با اشاره به این که آقای روحانی رئیسجمهور همه مردم هستند و باید خیر او به همه برسد، افزود: انشاءالله وجود ایشان برای همه ملت ایران مبارک باشد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: "ممکن است ما به ایشان رای نداده باشیم، ولی ایشان رئیسجمهور همه هستند؛ البته همانطور که رهبری و امام در مراسم تنفیذ میگویند ما به صورت مطلق تنفیذ نمیکنیم، تبریک و تقاضای ما نیز مشروط است و در واقع به شرط و شروطی است."
نکته اول در مورد اظهارات آیتالله مهدوی کنی اینست که تبریک به معنای سه گانه، ابداع ایشان است. هر چند ابداع فی نفسه اشکالی ندارد اما پذیرش این نکته که معنای تبریک گفتن، بیان مطالبات باشد، نیازمند خلق ادبیاتی جدید است.
قابل تأملتر اینکه ایشان تبریک به رئیسجمهور را با تنفیذ مقایسه کرده و تأکید کردهاند که تبریک نیز همانند تنفیذ مشروط است! این نیز چیزی است که به خلق ادبیات جدیدی نیاز دارد.
نکته دوم اینست که رئیس محترم مجلس خبرگان گفتهاند: "ممکن است ما به ایشان رأی نداده باشیم".
رأی دادن به این یا آن نامزد ریاست جمهوری، حق آحاد مردم است. در انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز کاملاً مشهود بود که موضع جناب آیتالله مهدوی کنی حمایت از نامزدهای اصولگراست و تردیدی وجود ندارد که ایشان به آقای روحانی رأی ندادهاند.
اما سؤال اینست که بیان این مطلب آنهم در جلسه رسمی خبرگان از زبان رئیس مجلس خبرگان چه ضرورتی دارد؟ برداشت افکار عمومی از آن تبریک مشروط و این اعلام رأی ندادن، نوعی اعلام نارضایتی قبل از موعد است.
بزرگان قوم نباید اجازه دهند مردم احساس کنند گویا قرار است رئیسجمهور جدید و دولت وی به گناه ناکرده مجازات شوند. باید اجازه داد آنان برنامههای خود را اجرا کنند و سپس به اقتضای عملکردشان با آنها رفتار شود. انتظار از بزرگان این است./خبرآنلاین