اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد آذربایجان از بررسی احتمالی قرارداد ترکمنچای در مجلس ایران



اخبار,قرارداد ترکمنچای

انتقاد آذربایجان از بررسی احتمالی قرارداد ترکمنچای در مجلس ایران

وزیر خارجه آذربایجان ضمن انتقاد از سخنان یک نماینده مجلس ایران درباره قرارداد ترکمنجای، گفت به اعتقاد من این گفت‌وگو‌ها نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

به گزارش نامه به نقل از پایگاه خبری ای.ان.ان، «المار ممدیاروف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با ابراز ناخرسندی از احتمال بررسی طرح توقف اجرای قرارداد ترکمانچای در پارلمان ایران، گفت که به نظر نمی‌رسد این روند راه به جایی ببرد.

وی با انتقاد از این طرح، گفت که مذاکرات ناخوشایندی در پارلمان ایران آغاز شده است ولی به اعتقاد من این گفت‌وگو‌ها نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: «به سرانجام رسیدن این مذاکرات دور از ذهن به نظر می‌رسد.»

قرارداد ترکمنچای که در سال ۱۸۲۸ میلادی میان ایران و روسیه امضا شد، الحاق بخشی از آذربایجان ایران به روسیه را به دنبال داشت.

قبل از این نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفته بود: کشور آذربایجان در برخورد با مردم منطقه هوشیارانه عمل کند در غیر این صورت مجبور می‌شویم تا عهدنامه‌های ننگین گلستان و ترکمنچای را در مجلس مورد بررسی قرار دهیم.

براساس قرارداد ترکمنچای میان دولت های وقت ایران و روسیه، بخش هایی از منطقه آذربایجان ایران به خاک روسیه الحاق شد. کشور فعلی آذربایجان بخشی از همین منطقه است.

این اشاره نماینده مجلس ایران به معنی تلاش برای بازپس گیری خاک جمهوری آذربایجان و الحاق دوباره آن به ایران است.

پیش از این کمال الدین پیرمؤذن رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل هم با تأکید بر "ضرورت برگزاری رفراندوم الحاق کشور آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران" علاقه مندی مردم آذربایجان برای پیوستن به کشورمان را قطعی و مشهود دانسته بود.

این پیشنهادات مقامات ایرانی درباره سرنوشت کشور جمهوری آذربایجان، به دنبال برگزاری نشست شماری از تجزیه طلبان آذربایجان ایران در شهر باکو مطرح می شود./نامه نیوز

 

 

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد نماینده مجلس شورای اسلام ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس:مردم آذربایجان از خدا می خواهند که به ایران ملحق شوند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس:

مردم آذربایجان از خدا می خواهند که به ایران ملحق شوند/ خواست ملت آذربایجان از طریق مجامع بین المللی دنبال شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «مردم جمهوری آذربایجان نیمه دیگر جمهوری اسلامی ایران هستند. مردم آذربایجان از خدا می خواهند که به ایران ملحق شوند؛ چون رودخانه ارس، آستارا را از وسط دو نیم کرده است. لذا معلوم است که آنها جدا شده از آستارای ایران هستند.»

 

 

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان و در واکنش به اقدام اخیر جمهوری آذربایجان در برگزاری کنفرانسی ضدایرانی با بیان اینکه مسئولان محترم سیاست خارجی كشورمان باید برای نجات مردم جمهوری آذربایجان دست به كار شوند نوشته است: مسئولان محترم كشورمان می توانند به دولت جمهوری آذربایجان پیشنهاد كنند كه الحاق جمهوری آذربایجان به آذربایجان ایران را در میان مردم آن كشور به رفراندوم بگذارند.

شریعتمداری در ادامه آورده است: آنچه در میان مردم شریف جمهوری آذربایجان جریان دارد به وضوح نشان می دهد كه آنها در گام اول خواستار الحاق به ایران اسلامی هستند و اولویت دوم را در تشكیل یك نظام اسلامی با ساختاری برگرفته از ساختار جمهوری اسلامی ایران می دانند.

وی پیش از این نیز درباره کشور بحرین اظهاراتی کرده که با واکنش مقامات بحرینی مواجه شده بود.

همچنین منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرده است: جریانی به راه افتاده است تا 17 شهر قفقاز از جمله آذربایجان به کشورمان ملحق شود که امیدواریم با همراهی مردم و حمایت همه جانبه دستگاه‌های بین‌المللی این امر محقق شود.

وی در پاسخ به این سئوال که امکان چنین الحاقی تا چه حد میسر است، عنوان کرد: خواست و اراده مردم می‌تواند همه کارها را سهولت بخشد که در این زمینه امیدواریم در وهله اول آذربایجان و بعد شهرهای دیگر به دامن افتخار‌آمیز کشورمان بازگردند.

لزوم پیگیری خواست ملت آذربایجان برای الحاق به ایراناما محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «در این گونه مسائل باید به سوابق تاریخی و قراردادهایی که از گذشته میان حکومت های وقت تدوین و امضاء شده است مراجعه کرد.»

وی ادامه داد: «بحث های مختلفی وجود دارد که برخی قراردادها به پایان رسیده و باید آن بخش از خاکی که از کشور جدا شده به ایران بازگردانده شود. این مسائل جنبه حقوقی دارد و ما باید در مجامع بین الملل پیگیر حقوق حقه خود شویم و لذا بعید است با طرح این مسائل در رسانه ها به نتیجه برسیم و بیشتر باید از مجاری قانونی و حقوقی این مسائل را پیگیری کنیم.»

جوکار در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد برگزاری رفراندوم به یک کشور جهت الحاق به کشور همسایه خود مورد تایید جنابعالی است؟، گفت: «در این باره نمی دانم چه بگویم. به نظر من امروزه انجام هر کاری در عرصه سیاسست خارجی و بین المللی باید بر اساس قوانین و ضوابط باشد و مسائل حقوقی در نظر گرفته شود.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «طرح اینگونه مسائل مبنای حقوقی دارد. ما قبلا قراردادهایی همچون ترکمنچای و گلستان با برخی کشورها از جمله شوروی سابق داشتیم که باید این قراردادها را بررسی کرده و جایگاه حقوقی آنها را مشخص کنیم.»

وی تصریح کرد: «خواست ملت آذربایجان برای الحاق به ایران باید از طریق مجامع بین المللی دنبال شود.»

جوکار در پاسخ به این سوال که آیا پتانسیل پیگیری خواست ملت آذربایجان برای الحاق به ایران در مجامع بین المللی وجود دارد؟، گفت: «به هر حال باید این مسئله را به صورت دقیق بررسی کرد. روش ها و راهکارهایی برای پیگیری این امر وجود دارد. می توان از طریق مجامع بین المللی یا خواست عموم مردم آن کشور، این مسئله که زمانی ما بخشی از خاک خود را بر اساس قراردادهایی از دست داده ایم پیگیری کرد.»

جمهوری آذربایجان بازیچه دست دشمنان ایران استهمچنین صفر نعیمی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «در گذشته جمهوری آذربایجان بخشی از خاک ایران محسوب می شد و کشور ایران به عنوان آسیای صغیر مطرح بود؛ اما از آن زمان مدت ها گذشته است.»

وی ادامه داد: «اینکه در حال حاضر این صحبت ها بتواند به واقعیت تبدیل شود از نگاه سیاسیون عقلایی نیست. افراد عوام که از الفبای سیاست هیچ نمی دانند می گویند این کار شدنی است؛ اما جمهوری آذربایجان اکنون کشوری نیست که اختیار آن در دست خودش باشد و به راحتی بتواند تصمیم بگیرد.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه جمهوری آذربایجان بازیچه دست کشورهایی است که با جمهوری اسلامی عناد دارند گفت: «لذا اگر دولت مردان آذربایجان هم بخواهند چنین کاری انجام دهند (برگزاری رفراندوم جهت الحاق به ایران)، کشورهایی که در آذربایجان نفوذ دارند از جمله ترکیه، اسرائیل، آمریکا و عربستان اجازه نخواهند داد که جمهوری آذربایجان هماهنگ و همساز با ایران شود.»

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما خواست ملت آذربایجان الحاق به ایران است؟، گفت: «مردم آذربایجان نیمه دیگر جمهوری اسلامی ایران هستند. مردم آذربایجان از خدا می خواهند که به ایران ملحق شوند؛ چون رودخانه ارس، آستارا را از وسط دو نیم کرده است. لذا معلوم است که آنها جدا شده از آستارای ایران هستند.»

وی تاکید کرد: «مردم آذربایجان برای الحاق به ایران تمایل دارند؛ اما اختیار حاکمان آذربایجان در دست خود آنها نیست که به راحتی بتوانند تصمیم بگیرند و این اقدام را انجام دهند.»

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند الحاق آذربایجان به ایران را در مجامع بین المللی پیگیری کند؟، گفت: «چون ایران در مجامع بین المللی دشمن زیاد دارد، آنها به هیچ وجه زیر بار این اقدام نخواهند رفت. یعنی کشورهایی که با جمهوری اسلامی عناد دارند و هدف آنها این است که جمهوری اسلامی تجزیه شود، هیچگاه این اجازه را به آذربایجان نخواهند داد.»/فرارو