اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امتحان گواهینامه از چه سالی الکترونیکی می‌شود‌/ بی سوادها محروم می شوند





اخبار,اخباراجتماعی ,امتحان گواهینامه الکترونیکی

رانندگان بی‌سواد جرائم رانندگی بیشتری نسبت به افراد با سواد انجام می‌دهند که دلیل اکثر آن‌ها نبود توانایی خواندن و نوشتن و تشخیص هشدارهایی است که در شهر نصب می‌شود.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: امتحان گواهینامه از سال ۹۵ به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

سرهنگ حمیدرضا گرایلی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از سال 95 امتحان آیین‌نامه رانندگی برای دریافت گواهینامه به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود، به این ترتیب واضح است که افراد بی‌سواد نمی‌توانند در این امتحان شرکت کنند و در نتیجه نمی‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند.

وی تصریح کرد: با این حال قانون موجود برای افراد بالای 30 سال بی‌سواد امتحان آیین‌نامه را به صورت شفاهی برگزار می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی با اشاره به قانون برای افراد زیر 30 سال بی‌سواد تأکید کرد: در قانون به صراحت ذکر شده که این افراد نمی‌توانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند.

گرایلی در ارتباط با دلیل شکل‌گیری این قانون بیان کرد: سابقه شکل گیری نهضت سوادآوزی در ایران برای افرادی است که هم‌اکنون باید زیر 30 سال داشته باشند و از آن‌جایی که عزمی جدی برای مبارزه با بی‌سوادی در دولت وجود دارد، آن‌ها را از گرفتن گواهینامه منع کرده‌اند.

وی با اشاره به تأثیر سواد در تمام رفتارهای اجتماعی خاطرنشان کرد: رانندگان بی‌سواد جرائم رانندگی بیشتری نسبت به افراد با سواد انجام می‌دهند که دلیل اکثر آن‌ها نبود توانایی خواندن و نوشتن و تشخیص هشدارهایی است که در شهر نصب می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی افزود: انضباط اجتماعی بیشتر، جرائم رانندگی کمتر، رفتار صحیح رانندگی، استفاده به موقع از علائم و قوانین و دیگر مواردی از این دست از جمله مواردی هستند که در رانندگان باسواد بیشتر دیده می‌شود.

گرایلی تصریح کرد: با ورود به عصر ارتباطات و لزوم به الکترونیکی شدن فعالیت‌های راهنمایی و رانندگی بیشتر فعالیت‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود بنابراین راننده باید حتما از سواد حداقلی برخوردار باشد تا بتواند در راه‌ها تردد کند.

وی افزود: درنظر گرفتن قانون هم برای افراد زیر 20 سال که امکانات سوادآموزی را داشته و یا کامپیوتری‌شدن امتحانات آیین‌نامه رانندگی نیز در همین راستا انجام گرفته است.


 اخبار اجتماعی  -   تسنیم


ویدیو مرتبط :
امتحان عملی گواهینامه موتور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هیات دولت: بی سوادها محروم از گواهینامه و پروانه کسب



اخبار,اخبار اجتماعی ,گواهینامه رانندگی

با تصمیم هیئت وزیران، افراد بی سواد زیر۵۰ سال برای دریافت گواهینامه رانندگی و پروانه کسب، ملزم به سوادآموزی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، براساس مصوبه هیئت وزیران، سازمان نهضت سوادآموزی موظف شد به افراد بی سواد گروه سنی 10 تا 49 سال که در کلاسهای سوادآموزی شرکت کرده و موفق به أخذ گواهینامه پایان دوره سوادآموزی می شوند، پاداش دهد.
 
همچنین هیئت وزیران تکالیفی را برای چهار نهاد راهنمایی و رانندگی، اتحادیه ها و شوراهای صنفی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در مواجهه با افراد بی سوادِ زیر 50 سال تعیین کرد.
 
بر اساس این مصوبه، راهنمایی و رانندگی و اتحادیه ها و شوراهای صنفی مکلف شده اند افراد بی سوادِ متقاضی أخذ یا تمدید گواهینامه رانندگی یا پروانه کسب را برای آموزش سواد به سازمان نهضت سوادآموزی معرفی کنند. صدور و تمدید گواهینامه رانندگی یا پروانه کسب برای اینگونه افراد، منوط به أخذ و ارائه مدرک دوره سوادآموزی خواهد بود.
 
همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی مکلفند افراد آموزش پذیرِ بی سواد تحت پوشش خود را برای آموزش سواد به سازمان نهضت سوادآموزی معرفی و یا راساً نسبت به آموزش سواد افراد یادشده اقدام نمایند. ارایه و استمرار خدمات به افراد بی سوادِ تحت پوشش دستگاه های یادشده با سوادآموزی توام خواهد بود.
 
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور این مصوبه را در تاریخ 2 /12 /1393 برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد.


  اخباراجتماعی  -  پایگاه اطلاع رسانی دولت