اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

الجزایر میان ایران و بحرین میانجی‌گری می‌کند



اخبارسیاسی,ایران و بحرین,قیام مردم بحرین

الجزایر میان ایران و بحرین میانجی‌گری می‌کند

از زمان آغاز قیام مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه در این کشور، حمایت معنوی ایران از این قیام و ادعاهای مقامات بحرینی علیه ایران، روابط تهران و منامه را تیره کرده است. در این راستا، دولت بحرین از الجزایر درخواست میانجی گری با ایران را کرده و البته، باز هم تهران را از ادعاهای غیرواقعی خود بی نصیب نگذاشته است.

از زمان آغاز قیام مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه در این کشور، حمایت معنوی ایران از این قیام و ادعاهای مقامات بحرینی علیه ایران، روابط تهران و منامه را تیره کرده است. در این راستا، دولت بحرین از الجزایر درخواست میانجی گری با ایران را کرده و البته، باز هم تهران را از ادعاهای غیرواقعی خود بی نصیب نگذاشته است. 

به گزارش «تابناک»، دولت الجزایر روز گذشته اعلام کرد در پی درخواست دولت منامه، با بر عهده گرفتن وظیفه انتقال پیام های سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و بحرین و میانجی گری میان این دو کشور موافقت کرده است. به نوشته خبرگزاری کویت، این خبر در جریان کنفرانس خبری مشترک وزیر خارجه بحرین با همتای الجزایری خود اعلام شده است. 

خبرگزاری کویت می نویسد «شیخ خالد بن احمد آل خلیفه»، وزیر خارجه بحرین در این کنفرانس گفته: «دیپلماسی الجزایر بهترین راه برای رساندن این پیام به به ایران است که در صورت عدم مداخله ایران در امور داخلی بحرین، کشور ما خوستار روابطی متوازن با تهران است». 

وی ادامه داده: «ما از روابط نزدیک میان الجزیره و تهران آگاهیم. ما می گوییم اگر تلاشی برای متقاعد کردن ایران در این زمینه وجود داشته باشد که بحرین نیات خوبی نسبت به این کشور دارد و کشورهای همسایه در پی برقراری روابط مشخص بدون مداخله در امور داخلی خود هستند، در این صورت ما کاملاً مطمئنیم که دیپلماسی الجزایر بهترین راه برای رساندن این پیام دیپلماتیک خواهد بود». 

وزیر خارجه الجزایر نیز ضمن اعلام موافقت کشورش با ایفای نقش مثبت در این زمینه، اظهار داشته الجزایر از میانی گیری و انتقال پیام میان ایران و بحرین و به طور کلی کشورهای عرب و مسلمان استقبال می کند. 

اما در تحلیل این امر و اینکه چرا در پی مجموعه ای از ادعاها و موضع گیری ها علیه ایران – که همچنان ادامه دارد – رژیم آل خلیفه در پی یافتن میانجی در مقابل ایران برآمده و اینکه چرا الجزایر را برای این کار انتخاب کرده، باید به موضع الجزایر در قبال بحران سوریه اشاره کرد. 

الجزایر، به همراه عراق و لبنان، از جمله کشورهایی است که با مواضع اتحادیه عرب در قبال سوریه مخالف است و بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر ضرورت حل بحران سوریه بدون مداخله بین المللی و تنها توسط مردم این کشور تأکید کرده است. این موضع الجزایر در جریان کنفرانس اخیر سران کشورهای اسلامی نیز نمود یافت.

بر این اساس، به نظر می رسد دولت بحرین قصد دارد با استفاده از موقعیت و به وسیله ما به ازا سازی خود در مقابل سوریه، این گونه وانمود کند که ناآرامی ها در سرزمینش، به واسطه تحریکات خارجی (از سوی ایران) شکل گرفته و الجزایر همان گونه که با مداخله خارجی در مورد سوریه مخالف است، باید به نحوی نقش خود در قطع مداخله ایران در بحرین را نیز ایفا کند. 

با این حال، این قیاس مع الفارق در حالی از سوی دولتمردان آل خلیفه انجام می شود که ایران بارها اعلام کرده هیچ گونه مداخله ای در بحرین نمی کند و این امر از سوی ناظران بین المللی و حتی کشورهای غربی نیز مورد تأیید قرار گرفته است. در صریح ترین بیان، مقام معظم رهبری ضمن تأکید بر عدم مداخله ایران در بحرین، اشاره کردند که اگر چنین مداخله ای صورت گرفته بود، اوضاع در این کشور به شکل دیگری بود. 

اما در موضوع سوریه، کشورهای عضو اتحادیه عرب اکنون به طور مستقیم اقدام به ارسال سلاح برای گروه های مخالف دولت می کنند و قدرت گیری گروه های افراطی وابسته به کشورهای عربی در سوریه تا حدی است که حتی نگرانی آمریکا را نیز برانگیخته است. 

به هر حال، با توجه به مجموعه این شرایط و به ویژه با عنایت به ادبیات همچنان مدعی و اتهام زننده وزیر خارجه بحرین، میانجی گری الجزایر نه تنها وضعیت روابط این کشور با ایران را تغییر نخواهد داد بلکه از آن مهمتر، با توجه به ماهیت مردمی و غیروابسته قیام بحرین، کمکی به نجات آل خلیفه نیز نخواهد کرد./تابناک

 

 


ویدیو مرتبط :
میانجی گری بین شاهین و مار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پادشاه عمان برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا به تهران می آید؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عراقچی: سلطان عمان خواست اولین مهمان روحانی باشد/ گفتگوی تلفنی اخضر ابراهیمی با ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سلطان عمان درخواست کرده بود که اولین مهمان خارجی رئیس جمهور کشورمان باشد و در همین راستا هفته آینده به تهران سفر می کند.

به گزارش مهر، سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره سفر سلطان قابوس به ایران گفت: پس از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور سلطان عمان پیغام داده بود که علاقه مند است اولین مهمان خارجی ایشان باشد.

وی با اشاره به این که سلطان عمان علاقه مند بود در مراسم تحلیف نیز شرکت کند بیان کرد: به دلیل برنامه های عید فطر ایشان نتوانست در این مراسم حاضر شود ولی یکی از مهمترین مشاوران خود را فرستاد.

عراقچی گفت: سفر هفته آینده سلطان عمان به ایران نیز در همین راستا تنظیم شده. ایران و عمان در دو سوی خلیج فارس هستند و همواره همکاری نزدیک داشته اند. دولت عمان نیز همیشه نسبت به ایران احساسات برادرانه خود را نشان داده و این مسئله را در عمل ثابت کرده است.

عراقچی با بیان این که عمان حافظ منافع ایران در انگلیس است اظهار داشت: انتخاب عمان به عنوان حافظ منافع در انگلیس از سوی ایران به دلیل روابط دوستانه دو کشور بود و خوشحالیم که سلطان عمان اولین مهمان خارجی آقای روحانی خواهد بود و این سفر حتما باعث می شود روابط دو کشور از عمق بیشتری برخوردار شود.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن و اعزام هیئت ایرانی به یمن گفت: صبح امروز خبر خوبی شنیدم مبنی بر این که ویزای هیئت ایرانی صادر شده و به زودی هیئت به یمن عزیمت می کند اما اخبار جدیدی درخصوص محل نگهداری و ربایندگان آقای نیک بخت نداریم و در تماس دائم با مقامات یمن هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره انتقال پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت ملی به وزارت کشور در پی تماس تلفنی کاترین اشتون و ظریف گفت: این که پرونده در دبیرخانه شورای امنیت و یا وزارت امورخارجه باشد فرقی نمی کند. جمهوری اسلامی ایران دارای یک سری اصول و مبانی در بحث هسته ای است که تغییرناپذیر است.

وی افزود: حفظ دستاوردهای هسته ای و حقوق جمهوری اسلامی ایران تغییرناپذیر است. این که چیزهای جدیدی در مذاکرات باشد و میل به تفاهم از مسیرهای دیگری صورت گیرد در وزارت امور خارجه ممکن خواهد بود که هنوز رئیس جمهور در این مورد تصمیمی نگرفته است.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک اظهار داشت: تمام تهیدات و آمادگی لازم برای این سفر از سوی وزارت امور خارجه انجام شده و برنامه ریزی سفر صورت گرفته است اگر آقای روحانی تصمیم به سفر بگیرد ما مقدمات را فراهم کردیم و حتی فرصت های سخنرانی برای ایشان تنظیم شده است. امیدواریم ایشان هر تصمیمی را که لازم و مقتضی است بگیرند.

عراقچی همچنین درباره زمان تحویل رسمی نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: بوشهر مراحل نهایی خود را می گذراند و مدت هاست مشغول تولید برق است البته این تولید در مراحل آزمایشی است.

وی اظهار داشت: از زمانی که نیروگاه تکمیل شود تا زمانی که تحویل سفارش دهنده شود باید مراحل آزمایشی را طی کند که اکنون نیروگاه بوشهر مراحل نهایی آزمایشات را میگذراند و اگر همه چیز پیش رود تصور ما این است که ظرف چند هفته آینده نیروگاه آماده افتتاح خواهد بود.

وی با بیان این که موضوع بوشهر همواره یک موضوع مشترک بین سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه بوده است تصریح کرد: مذاکرات همواره از سوی وزارت امور خارجه با همراهی سازمان انرژی اتمی با روسیه صورت گرفته و افتتاح نیروگاه منوط به این است که آخرین مراحل طی شود. در حال حاضر باید یک سری از اسناد از سوی طرف روس آماده شود.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره تحولات مصر و اینکه محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین بازداشت شده و احتمال آزادی حسنی مبارک مطرح است، گفت: در خصوص مصر از شدت گرفتن خشونت‌ها و درگیری ها متاسفیم و خواهان توقف دستگیری ها و خشونت ها هستیم.

وی افزود: ملت مصر ملت هوشمندی است و رهبران مصر باید از درایت و هوشمندی برخوردار باشند. با افزایش تنش در مصر تنها برنده صهیونیست ها خواهند بود.

عراقچی گفت: ظرف چند روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان تماس های متعددی با مقام های بین المللی داشتند و با هر یک از وزرای خارجه که تماس گرفتند موضوع مصر مطرح شده است.

وی افزود: آخرین مورد دیشب بود که اخضر ابراهیمی با آقای ظریف برای تبریک انتصاب ایشان تماس گرفت که محور بحث سوریه بود و آقای ظریف در خصوص مصر مجددا نگرانی های خود را بیان کرد و بر تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران در مصر تاکید کردند.

پادشاه عمان برای میانجی‌گری میان ایران و امریکا به تهران می آید
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:
سلطان قابوس، پادشاه عمان، قرار است هفته آینده به تهران سفر کند. براساس اخبار غیررسمی، پادشاه عمان در نظر دارد میان مسئولان ایرانی و مقامات آمریکائی برای حل و فصل اختلافات فیمابین میانجی‌گری کند.

 

هنوز معلوم نیست سلطان قابوس پیامی هم به همراه دارد یا نه و اینکه مسئولان ایرانی چه واکنشی در برابر این اقدام پادشاه عمان نشان خواهند داد ولی در سال‌های اخیر، دولت عمان در چند مورد میانجی‌گری‌هائی میان ایران و آمریکا داشته است.
مهر/خبرآنلاین