اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افق بورس در برابر سه مانع



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 

اخبار اقتصادی - افق بورس در برابر سه مانع

دومین رکورد افت شاخص‌کل بورس تهران در سال جاری، دیروز با کاهش یک هزار و 143 واحدی این شاخص به‌ثبت رسید و موجب شد شاخص به کانال 74 هزار واحد برگردد. به این ترتیب فعالان بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون با زیان 6/5 درصدی همراه شده‌اند.

دومین ركورد افت شاخص بورس در سال 93 با كاهش 1143 واحدی دماسنج بازار سرمایه روز گذشته رقم خود تا بار دیگر این نماگر به كانال 74 هزار واحدی بازگردد. به این ترتیب روز گذشته برای دومین بار شاخص بورس تهران به كانال 74 هزار واحدی پای گذاشت و رقم 74 هزار و 543 واحد را به ثبت رساند و به این ترتیب زیان بازار در سال 93 به 6/5 درصد رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته تابلوی معاملات بورس یك دست قرمز شد و تا پایان معاملات دیروز افت قابل توجه بورس معادل 5/1 درصد در روند نماگر بازار سرمایه ثبت شد تا به‌این ترتیب در هفته جاری 2 درصد دیگر از بازدهی بورس كاسته شود و كمترین بازدهی روزانه شاخص طی 49 روز گذشته رقم بخورد. اما روند نزولی مزبور در شرایطی بسیاری از فعالان بازار سرمایه را شگفت‌زده كرده، كه هیچ بهانه یا خبر خاصی را نمی‌توان به عنوان دلیل اصلی برای این افت عنوان كرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار سرمایه کشور متاثر از سه فاکتور در شرایط گذار است و از خصوصیات دوره‌های گذار ثبات نسبی در بازارها است. این سه فاکتور خروج از رکود و ورود به دوره رونق اقتصادی، اصلاح و تغییر سیاست‌ها و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و سیاسی جدید و در نهایت الزامات ساختاری بورس برای اصلاح هستند. این در حالی است که سال گذشته در شرایط هیجانی کشور از تغییر فاز سیاسی دولت، شرایط بسیار مناسبی در بازار سرمایه تجربه شد؛ شرایطی که از قبل پیش‌بینی می شد به زودی به تغییر فاز حرکت بازار منجر شود.

سال گذشته بازار با حدود 135 درصد بازدهی مثبت روبه‌رو شده بود که به عقیده کارشناسان، این رقم متناسب با وضع اقتصاد کشور نبود؛ آنها بر این اعتقاد بودند كه  به زودی با رکود این بازار روبه‌رو خواهیم شد. همین‌طور هم شد؛ به طوری که با تخلیه بورس از اخبار و هیجانات، بازگشت شاخص به مدار نزولی در جهت اصلاح بازار آغاز شد و این مساله امسال به دلیل سیاست‌هایی نظیر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، سیاست‌ها در بازار ارز، سیاست‌های قیمتی و ... ادامه خواهد داشت، به طوری‌که انتظار نمی‌رود تجربه سال گذشته بازار سرمایه را بار دیگر شاهد باشیم.


اما در باب سیاست‌های دولتی باید گفت کشور در شرایط کنونی با تصمیماتی از طرف دولت مواجه است که برخی از آنها همچون بهره و ارز، آثار مناسبی را در اقتصاد کشور به همراه داشته و خواهند داشت، با این حال به دلایلی همچون چندصدایی موجود در بدنه دولت و از طرفی برخی تحلیل‌های یک طرفه و مباحث غیرکارشناسی باعث ابهاماتی در بین فعالان بازار شده، در حالی‌که ابهام سیاست‌های بازار به هیچ وجه بیشتر نشده است.

موضوع قابل اشاره دیگر رونق اقتصادی کشور است. انتقاد کارشناسان به بازار سال گذشته بود که تناسبی با وضعیت اقتصادی کشور نداشت، به‌طوری‌که در شرایط رشد صنعتی منفی 12 درصدی یا رشد اقتصادی منفی 3 درصدی، چگونه می توان انتظار بازدهی را از بورس داشت؟
با این حال با خروج اقتصاد از رکود انتظار می‌رود تناسب بین بازار و اقتصاد برقرار شود؛ آن هم در شرایطی که بازار سهام با روند اصلاح مواجه شده است. به این ترتیب انتظار می رود این تناسب در بازار و هماهنگی بین شرایط اقتصادی و سیاست‌ها و اصلاح بازار سهام، به ثبات بازار در کل سال 93 منتهی شود؛ ثباتی که در سایه آن انتظار رشدی 30 درصدی برای بازار انتظاری معقول و منطقی است.

 بازگشت نقدینگی به سمت تولید

عدم اقبال بورس در هفته جاری را می‌توان ناشی از نزدیكی به زمان مذاكرات، تعطیلی چند روزه در هفته جاری و شایعات مبنی بر عرضه اولیه شركت پتروشیمی برزویه دانست.
حسین صالحی از كارشناسان بازار سرمایه با اعلام این مطلب افزود: هر چند از لحاظ شرایط كلان سیاسی و اقتصادی سیاست‌های دولت منطقی و در مسیر درستی قرار دارد، اما باید به دولت كمی بیشتر وقت داد تا وضعیت ثبات اقتصادی در كشور حاكم شود.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر همچنان توافق هسته‌ای در دسترس است؛ هر‌چند احتمال تمدید شدن آن در شرایط اخیر بیشتر از به نتیجه رسیدن توافق در دوره جاری خواهد بود كه با توجه به این دیدگاه، عده‌ای از معامله‌گران افزایش درصد نقد پرتفوی خود را منطقی می‌دانند.


صالحی ادامه داد: تحلیل‌ها و اخبار اقتصادی جهان حاكی از رشد اقتصادی در محدوده كمتر از 4 درصد دارد و به‌این ترتیب ایران از لحاظ اقتصادی از نرخ رشد منفی در حال حركت به سمت نرخ رشد مثبت (بیشتر، پیش‌بینی نرخ رشد سال جاری را در حدود 5/1 درصد تخمین می‌زنند) در سال جاری است و با مهار تورم (كه بیشتر پیش‌بینی‌ها از تورم 25درصد در سال جاری خبر می‌دهد و گزارش اخیر مركز آمار نیز حكایت از تورم 4/28 درصدی دارد) و همچنین كاهش سود بانكی، بار دیگر جریان نقدینگی به سمت تولید بازخواهد گشت.

وی معتقد است در صورت اضافه كردن حلقه مفقوده‌ای به نام سرمایه‌گذاری خارجی، رونق اقتصادی با آهنگ سریع‌تری نمود پیدا خواهد كرد.

این كارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: بخشی از پولی كه از بازار سرمایه و بازارهای موازی خارج و وارد بانك شد، جذب سپرده‌های مدت‌دار شده و به‌رغم كاهش سود سپرده‌ها هنوز به بازار برنگشته است و از سوی دیگر بخشی از سپرده‌های روزشمار و كوتاه‌مدت وارد بازار سرمایه شده كه حركت بورس را از حدود 73 هزار تا 78 هزار واحد رقم زد و در شرایط اخیر به نظر می‌رسد سرعت گردش پول به شدت كاهش یافته و عمدتا پول‌ها بلوكه شده است.

به عقیده صالحی كاهش قیمت جهانی محصولات و به تبع آن تاثیر در درآمد شركت‌های بورسی، عدم افزایش نرخ محصولات داخلی بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی و به تبع آن متورم شدن بهای تمام شده شركت‌ها، كاهش مقداری صادرات محصولات شركت‌های بورسی، وجود ابهام در بسیاری از صنایع، نبود انتظار از گزارش‌های سه ماه جذاب از سوی شركت‌های بورسی و افزون بر این عوامل بنیادی و نزدیكی به زمان مذاكرات، بازار سرمایه را در شرایط فعلی وارد فاز ركود و فرسایشی كرده كه باعث تغییر افق سرمایه‌گذاری شده است.

این كارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: جمع‌بندی مطالب فوق، دورنمای نسبتا روشن و مناسب بورس در سال 94 با تاكید بر كسب ثبات و انتظار نرخ‌های بازدهی معقولانه و منطقی را نشان می‌دهد و انتظار بازدهی از سال 93 به عنوان سال گذار، به‌طور میانگین در حدود
 35 تا 40 درصد است، اما نباید فراموش كنیم كه هنوز اقتصاد ما با ركود دست و پنجه نرم می‌كند، بنابراین باید كارشناسانه و با احتیاط حركت كرد.

 حمایت‌های ضعیف دولت و حقوقی‌ها
در حال حاضر شاخص كل بورس در سال جاری و با احتساب افت دو درصدی هفته جاری، با بیش از 4470 واحد كاهش روبه‌رو شده است. كمترین بازدهی دماسنج بازار در 24 فروردین و با كاهش 1/2 درصدی بوده كه در نتیجه آن رقم شاخص به پایین ترین محدوده خود یعنی 73 هزار واحد رسید.

روز گذشته نه از خبرهای ضد و نقیض پیرامون افزایش یا تثبیت قیمت فروش سیمان و خودرو خبری بود و نه از حاشیه‌های مذاكرات ژنو، با این حال بازار افت شدید خود را به ثبت رساند. این در شرایطی است كه انتظار می‌رفت با اتمام عرضه اولیه شسپا و كاهش قیمت سهام در روز‌های اخیر در كنار خبرهای مثبت سیاسی و اقتصادی منتشر شده، شرایط بهتری داشته باشیم، اما عواملی همچون مشخص نشدن نرخ كالای برخی از گروه‌ها (پالایشی، خودرویی، سیمانی و...) و نبود حمایت جدی از سوی سهامداران عمده باعث شد تا نماگر بازار سرمایه در یك روز تلخ به كانال 74 هزار واحدی سقوط كند، اما در حال حاضر همچنان اثری از حمایت‌های جدی حقوقی‌ها نیست. متاسفانه نشانه‌ای هم از تزریق 5000 میلیارد تومان در بازار سرمایه رویت نمی‌شود. كسی هم انتظار نداشت كه با ورود این مبلغ همه نمادها و هر روز مثبت 4 درصد تغییر را تجربه کنند، اما مسلما اگر این مبلغ به بازار تزریق می‌شد، از 9 اردیبهشت تاكنون (بیش از یك ماه) بازار هر روز منفی نبود. 

 

مسلما خوش‌بین‌ترین افراد هم نمی‌توانستند تصور كنند كه بعد از رشد طلایی بازار در فصل سرد خزان، شاهد بهاری سرد و بی‌تحرك باشیم. در این میان بسیاری از تازه‌واردان از بازار فراری شده‌اند و قدیمی‌های بازار نیز (اعم از حقیقی و حقوقی) كه همواره با بازار هستند، بخش اصلی نقدینگی خود را از بازار خارج كرده‌اند.

عده‌ای از فعالان بازار هم در این میان نوسان‌گیر شده‌اند و در منفی‌ها می‌خرند، اما با مثبت شدن نماد در فروش درنگ نمی‌كنند، به همین دلیل به صفوف خرید هم نمی‌توان اعتماد كرد، چرا كه به سرعت عرضه می‌شوند. حتی بارها شده كه یك نماد با صف خرید به كار خود پایان داده و در روز معاملاتی بعد با صف عرضه كار خود را آغاز كرده است.شاید سرنوشت معاملات این هفته  هم، ادامه روند بی رمق هفته‌های اخیر باشد و در صورتی كه تزریق منابع مالی به بازار را نداشته باشیم، باید منتظر افت‌های سنگین‌تر باشیم، البته با روند نزولی اخیر بیشتر به صحت گفته برخی كارشناسان می‌رسیم كه سال 93 سال‌گذار خواهد بود؛ كنترل تورم، كاهش تحریم‌ها و زدودن ركود اقتصادی نتیجه‌ای جز بازدهی معقول بازار سرمایه در سال جاری نخواهد داشت.

روند معاملات دیروز به گونه‌ای بود كه سهام تمامی صنایع بورسی به صورت دسته‌جمعی در مسیری نزولی حركت كردند و به جز تك‌سهم‌هایی در برخی گروه‌ها، مابقی نمادها در درصدهای منفی معامله شدند. برهمین اساس، شاخص كل در حالی تحت تاثیر روند منفی سهام شركت‌ها در گروه‌هایی همچون پتروشیمی، پالایشی و خدمات فنی و مهندسی وارد كانال 74هزار واحدی شد كه روند قیمت سهام شركت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیش از 203 واحد تاثیر منفی بر افت شاخص كل بر جای گذاشت و بدین‌نحو بیشترین اثر منفی را در این امر گذاشت، بعد از آن «شبندر» با افت بیش از 132 واحدی و «تاپیكو» با نزول حدود 100 واحدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، ‌گروه مپنا و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز در افت روز گذشته شاخص بی‌تاثیر نبودند. همچنین در معاملات دیروز شاخص صنعت، شاخص 50 شركت فعال‌تر،‌ آزاد شناور، 30 شركت بزرگ، بازار اول و دوم نیز در وضعیت قرمز قرار گرفتند كه شاخص بازار دوم بیش از 3 هزارواحد كاهش را تجربه كرد.

همچنین با وجود افت شدید شاخص اما برخی نمادها با نوسان مثبت روبه‌رو شدند؛ در این میان نماد نفت سپاهان پس از رشد چهار درصدی طی روز شنبه، دیروز نتوانست در سقف قیمت مجاز روزانه معامله شود و در نهایت با رشد بیش از دو درصدی به معاملات خود پایان داد.


در مجموع در بازار دیروز بیش از 2 میلیون و 359 هزار برگه اوراق بهادار به ارزش 9 هزار و 611 میلیارد ریال داد وستد شد كه بخش عمده این رقم مربوط به معاملات بلوكی سایپا بود؛ در این روز 7/1 میلیارد سهم سایپا به ارزش 6 هزار و 689 میلیارد ریال به صورت بلوكی معامله شد. نفت سپاهان نیز با مبادله 5/54 میلیون سهم به ارزش یك هزار میلیارد ریال در رتبه بعدی جای گرفت.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
آرم سه بعدی (موسسه آزاد افق هنری دانش اهورا)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سه خطای ورزشی كه مانع از كاهش وزن می‌شوند



 

 

سه خطای ورزشی كه مانع از كاهش وزن می‌شوند

 

ورزش بهترین شیوه برای سوزاندن كالری‌ها است اما گاهی اوقات اشتباهاتی در تمرینات رخ می‌دهد كه  ممكن است موجب كند شدن سوخت وساز بدن شده و در نتیجه مانع از كاهش وزن شوند.

 

كارشناسان بهداشت و سلامت آمریكا در مقاله جدیدی در سایت بهداشتی كول هلت سه نمونه از موثرترین این اشتباهات را معرفی كرده‌اند. با آگاهی از این خطاها و اصلاح آنها می‌توان به افزایش سوخت‌وساز بدن و سوختن بیشتر كالری‌ها كه منجر به كاهش وزن می‌شود، كمك كرد. این خطاها عبارتند از:


1 ـ عدم تغییر در تمرینات؛ اگر یك نوع تمرین را هر روز و هر هفته انجام می‌دهید ذهن، بدن و تمام عضلات شما خسته می‌شوند. وقتی تمرین تكراری انجام دهید بدن به آن عادت می‌كند و دیگر دچار چالش سوخت و سازی نمی‌شود كه در نتیجه اثرات تمرینات متوقف خواهد شد.

 

راه حل: سعی كنید نوع تمرینات را هرازگاهی تغییر دهید تا تاثیر بهتری روی بدنتان داشته باشند.

 

2 ـ عدم توجه به تمرینات اختصاصی؛ ورزش ایروبیك برای جسم و روح مفید است اما اگر فردی بین تمرینات استقامتی خود نیز تعادل برقرار نكند نه تنها به نتایج مطلوب دست نخواهد یافت بلكه در عین حال یك فاكتور مهم در سلامت و تناسب اندام را از دست می‌دهد. اگر بین تمرینات كششی، آیروبیك و استقامتی، تعادل برقرار نشود، فرد به نتیجه دلخواه دست نمی‌یابد.

 

راه حل: سعی كنید تمرینات استقامتی مختلف انجام دهید. چون برای ادامه تمرینات به افزایش ماهیچه‌های قوی نیاز خواهید داشت و تمرینات استقامتی این شرایط را برای شما فراهم می‌كنند.

 

3 ـ خطای سوم چسبیدن به تمرینات مخصوص سوزاندن چربی است؛ اگر از تردمیل یا دستگاه‌هایی از این قبیل برای سوزاندن چربی‌های بدن استفاده كنید، بدن از مقدار بیشتری از چربی‌های ذخیره شده خود به عنوان سوخت استفاده می‌كند اما مشكل اینجا است كه در صورت ادامه این وضعیت بدن كم‌كم فقط به سوزاندن چربی و كربوهیدرات بیشتر عادت می‌كند اما مقدار سوختن كالری كاهش می‌یابد.

 

راه حل: روش‌هایی را انتخاب كنید كه بیشتر روی سوختن كالری متمركز شوند. بهترین كار این است تمرینات مربوط به سوزاندن چربی را در دوره‌های كوتاه‌مدت انجام دهید تا بدن در حالت كلی ورزش كردن به سوزاندن كالری عادت كند و متابولیسم تسریع شود.

منبع:پارسی طب