اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش نوسان سکه و دلار



اخبار,نرخ سکه

اخبار اقتصادی - قیمت‌‌ها رفت و برگشتی شده است
افزایش نوسان سکه و دلار

قیمت‌ها در بازار ارز و سکه با نوسان افزایشی به استقبال تعطیلات رفت. فعالان بازار معتقدند نوسان صورت‌گرفته احتمالا زود گذر است و قیمت‌ها با شروع به‌کار بازار، مسیر رفته را بازخواهد گشت. گفته می‌شود قیمت در روزهای منتهی به برخی مناسبات به‌صورت سنتی با افزایش روبه‌رو می‌شود و اگر عوامل دیگر وارد نشود، این روند متوقف خواهد شد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با توجه به انتشار اخبار مثبت در فضای سیاسی، روند نوسانی در ادامه هفته متوقف یا به‌صورت کاهشی ادامه یابد.

کاهش مقاومت سطوح مقاومتی
 قیمت دلار آمریکا و سکه در بازار داخل افزایش یافت. کارشناسان معتقدند، این امر به واکنشی مربوط می‌شود که بازار به فرا رسیدن اربعین داده است. صرافان معتقدند که دلار، در ادامه، دوباره وارد روند کاهشی آرام خود شده و افزایش رخ داده را جبران می‌کند.


 تغییرات نرخ سکه نسبت به تغییرات نرخ دلار محدود بوده است. پیش از این نیز سکه کاهش نرخ اونس جهانی را به گونه‌ای تعدیل شده انعکاس داده بود.

 

تحلیل‌گران رفتارهایی از این دست را با استقرار ثبات در بازار سکه مرتبط می‌دانند. طلای جهانی همچنان مسیر کاهشی را می‌پیماید. عمده کارشناسان در خصوص روند روزهای آینده این فلز بدبین هستند، اما عده‌ای معتقدند که ادامه روند کاهشی قیمت طلا بالاخره به کاهش عرضه آن منجر خواهد شد و در آن زمان قیمت طلا اصلاح شده و روی حالت تعادلی جدید تثبیت می‌شود.


افزایش قیمت دلار
قیمت دلار آمریکا، یکشنبه، در بازار داخل، مقداری افزایش یافت و بالای 2 هزار و 950 تومان قرار گرفت. طی چند هفته اخیر، نرخ دلار در بازار تهران از ثبات مناسبی برخوردار بود و ریتمی آرام و کاهشی را دنبال می‌کرد. تغییرات نرخ این ارز، به‌طور عمده، از روند مذاکرات هسته‌ای و اخبار مربوط به آن تاثیر می‌پذیرفت.

 

اگر حرکت نرخ دلار، به عنوان مثال از سطح قیمتی3 هزار و 50 تومان مطالعه شود، مشاهده خواهد شد که در ابتدا، قیمت دلار بالای این رقم نوسان می‌کرد. اخبار مثبت از پیشرفت مذاکرات، بازار را تحت تاثیر قرار داد و دلار از این سطح مقاومتی عبور کرد و زیر این رقم نوسانات خود را دنبال کرد. زمان سپری شد و پیشرفت مذاکرات و توافقات به عمل آمده نرخ این ارز پر اهمیت را باز هم کاهش داد.

 

در این زمان دلار نوسانات قیمتی خود را بالای 3 هزار تومان و چسبیده به این رقم پی گرفت. سطح مقاومتی 3 هزار تومانی از نظر کارشناسان اهمیت زیادی داشت، اما دلار در نهایت این رقم را هم پشت سر گذاشت. به هر روی حرکت نرخ این ارز یک نظم نا نوشته داشت، اما پیش از تعطیلی اربعین، یعنی روز یکشنبه، قیمت دلار در بازار داخلی 15 تومان افزایش یافت و در جهت عکس الگویی که ذکر شد، یک پله به عقب بازگشت. به دنبال این رویداد غیر متعارف سوالاتی مطرح می‌شود.

 

علت افزایش نرخ دلار چه بود و آیا این امر در روند صیانت از ارزش ریال در مقابل دلار وقفه مهمی ایجاد کرده است؟

 

صرافان بازار تهران معتقدند که افزایش قیمت دلار در روز یکشنبه، در واکنش به تعطیلی اربعین صورت گرفته است. آنها معتقدند این تغییر قیمت‌ها طبیعی هستند و به هیچ وجه از تغییر رویکردهای کلی بازار حکایت نمی‌کنند.

 

بازار گاهی اوقات به بعضی از رویدادهای مهم مانند شهادت‌ها، محرم، اعیاد و وقایعی از این دست، واکنش‌های خاصی نشان می‌دهد. مکانیزم عمل و علت بروز این واکنش‌ها نیز به برخورد متغییرهای درونی بازار و متغیرهای پیچیده اجتماعی مربوط می‌شود. صرافان در خصوص وقفه‌ای که در روند کاهش تدریجی قیمت دلار ایجاد شده نیز بدبین نیستند.

 

بر این اساس سطح  2 هزار و 950 تومانی کارکرد خود به عنوان یک سطح مقاومتی را از دست داده است. دلار در 2 هفته اخیر چند بار از این سطح عبور کرده، بنابراین دیگر قیمت این ارز در مقابل سطح قیمتی مزبور مقاومت خاصی از خود بروز نمی‌دهد. صرافان معتقدند قیمت دلار دوباره کاهش خواهد یافت و این افزایش قیمت‌ها زیاد نگران‌کننده نیستند.


به‌علاوه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 به‌رغم بحث‌هایی که بین طرفین وجود دارد، همچنان در حال پیشرفت است.


«عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفته است: «ممکن است دور بعدی مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیر برگزار شود، تا برخی از مسایل که نیاز به تصمیم‌گیری دارد، در همان جلسه تصمیم‌گیری شود». کارشناسان معتقدند که شرکت کردن افرادی که اجازه و توانایی تصمیم‌گیری و توافق دارند، در کنار کارشناسان هسته‌ای ایران، به پیشرفت سریع‌تر مذاکرات و حصول توافق‌های کارآمد بین طرفین کمک خواهد کرد.

 

روند حرکت دلار در بازار داخل، تا به حال نشان داده که بازار نسبت به روند مذاکرات خوش‌بین است. به هر روی بازار تهران همچنان نظر به روند مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 دارد، تا با پیشرفت آن و گسترش ارتباط اقتصادی با کشورهای خارجی با پویایی به حرکت خود ادامه دهد.


ثبات بازار سکه
قیمت سکه طرح جدید، روز یکشنبه قدری افزایش یافت. نرخ ربع سکه به مقدار کمتری بالا رفت و نیم سکه روی قیمت قبلی خود باقی ماند. افزایش محدود نرخ سکه دو مساله را روشن می‌کند. نکته اول این است که بازار سکه در حال حاضر به ثبات بسیار مناسبی دست یافته است. ا

 

ین کالا تغییرات گسترده نرخ طلای جهانی را به گونه‌ای بسیار تعدیل شده در بازار داخل منعکس کرده بود و در مقابل نوسانات بعدی اونس نیز مسیر کاهشی خود را به آرامی پیمود. روز یکشنبه، قیمت دلار به مقداری بیشتر از نوسانات معمول افزایش یافت، اما تغییرات نرخ سکه همچنان محدود و کنترل شده بود.

 

در نتیجه بازار سکه که چند هفته پیش، نوسانات شدید آن موجبات بروز نگرانی را فراهم آورده بود، در حال حاضر به ثبات مناسبی دست یافته است. این امر در کوتاه کردن دست سفته‌بازان از بازار کمک بسیار مناسبی خواهد بود.

 

نکته دوم به توجیه افزایش اخیر نرخ دلار مربوط می‌شود. سکه پیش از روز یکشنبه مسیر کاهش قیمتی را به آرامی می‌پیمود، اما در این روز افزایش قیمت یافت. این امر حاکی از آن است که افزایش قیمت روز یکشنبه، در بازار داخلی فراگیر بوده و به همین دلیل باید از علتی ناشی شده باشد که به‌طور همزمان متوجه سکه و دلار باشد. در نتیجه استدلال صرافان در خصوص اینکه افزایش قیمت دلار را با فرا رسیدن اربعین مرتبط می‌دانستند، احتمالا درست بوده است.


زمان نجات طلای جهانی
هر اونس طلای جهانی در پی نگرانی از کاهش محرک پولی بخش قابل‌توجهی از ارزش خود را از دست داده بود. تصمیم فدرال رزرو در خصوص کاهش 10 میلیارد دلاری بسته محرک پولی، افت بیشتر قیمت طلا را موجب شد. روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد. قیمت طلا از ابتدای امسال تا کنون 28 درصد کاهش یافته و به مرز 1200 دلار رسیده است.


 این رویداد در 13 سال اخیر سابقه نداشته است. عده‌ای از کارشناسان 1200 دلار را کف قیمت طلا می‌دانند، اما عده‌ای نیز معتقدند که روند کاهشی قیمت طلا ادامه خواهد داشت. به هر حال طلا شرایط بسیار سختی را سپری می‌کند و امید چندانی به افزایش قیمت آن، در بازار دیده نمی‌شود. در این اوضاع، برخی از کارشناسان، راه نجات طلا را در بنیادی‌ترین و ساده‌ترین رابطه اقتصادی یعنی رابطه بین عرضه و تقاضا جست‌وجو می‌کنند.


کاهش قیمت طلا تا به اینجا موجبات ضرر و زیان‌های بزرگی را برای شرکت‌های معدنی تولیدکننده طلا فراهم آورده است. ادامه روند کاهشی قیمت طلا، این شرکت‌ها را با مشکل‌های مالی جدی‌تری روبه‌رو خواهد کرد. این امر تا به آنجا پیش می‌رود که این شرکت‌ها بخش قابل‌توجهی از توانایی خود در تولید طلا را به خاطر مشکلات مالی از دست می‌دهند. در آن زمان عرضه طلا در بازارهای جهانی به شدت کاهش خواهد یافت.

 

کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت طلا در آن زمان به ناچار افزایش خواهد یافت و حالتی تعادلی برقرار خواهد شد، اما به هر روی، در خصوص اینکه افت قیمت طلا تا کجا ادامه خواهد یافت، توافق قطعی بین کارشناسان وجود ندارد. عده‌ای کف قیمت هر اونس طلا را 1180 دلار می‌دانند و عده‌ای معتقدند که قیمت طلا از 1200 دلار پایین‌تر نخواهد آمد. گروه دیگری نیز وجود دارند که معتقدند روند کاهشی قیمت طلا در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت و طلا از تمامی این سطوح عبور خواهد کرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
فطانت از افزایش دامنه نوسان در بورس از خرداد ماه خبر دا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طنز/فواید افزایش قیمت سکه و دلار



 طنز, قیمت دلار, مطالب خنده دار

این مطلب فقط جنبه طنز و سرگرمی دارد.

در سالهای اخیر شاهد بالا رفتن قیمت کالا و خدمات در کشوربوده و می باشیم ٬گاهی پودر رختشویی در کشور بحران ایجاد می نماید و گاهی هم پیاز و سیب زمینی ٬اقتصاد مملکت را به چالش می کشند٬البته تلاش و کوششهای تیم اقتصادی دولت باعث گردیده که قیمت کالاها بیش از چهار برابر افزایش پیدا نکند. اینروزها هم دلار و سکه طلا مشغول مانور دادن در اقتصاد با ثبات کشور می باشند٬ در این رابطه ذکر چند نکته بسیار مهم و ضروری به نظرمیرسد.

۱ ـ دلار پولی خارجی است انشالله قیمت آن به ۵۰۰۰ هزارتومان برسد این افزایش قیمت تاثیری بر پول ملی ما نخواهد داشت.

۲ ـ در رابطه با افزایش قیمت سکه طلا ٬می توان گفت که این فلز قیمتی نیاز سفره ای مردم نمی باشد لذا بالا رفتن قیمت آن تاثیری بر نون خشک سفره مردم نخواهد داشت.

۳ ـ افزایش قیمت سکه طلا در واقع یک جنبش جهت دفاع از حقوق زنان محسوب میگردد زیرا باعث میگردد  زنانی که مهریه آنان سکه طلاست ٬ارزش مادی و معنویشان بالاتر برود.

۴ ـ کشور های بحران زده غربی باید از افزایش قیمت دلار نگران باشند٬ما که الحمدالله  با اقتصاد پویامان بر خر مراد سوار هستیم .

۵ ـ دلار کاغذ پاره ای بیش نیست ٬پس نباید نگران  افزایش قیمت کاغذ پاره ای بود.

۶ ـ کسانی که به سکه نیاز ضروری دارند می توانند از سکه های ۵۰۰۰ ریالی استفاده نمایند.

۷ ـ دنیا که به آخر نرسیده انشالله بزودی شاهد پایین آمدن قیمت سکه و دلار خواهیم بود.

۸ ـ قیمت سکه و دلار به هیچوجه افزایش پیدا نکرده ٬به شایعات دشمن اهمیت ندهید.

۹ ــ حباب حباب ٬یارم می آید ٬دلدارم می آید.

منبع:kangantanz.blogfa.com