اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش شهریه در سکوت دلواپسان



اخبار,اخبار دانشگاه,افزایش شهریه

احتمالا کسانی که هر از چند گاهی رسانه‌ها را مرور می‌کنند، شاهد حاشیه‌سازی‌های پارسال برخی رسانه‌ها در مورد افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند و احتمالا چشم‌شان به اخباری خورده که دامنه اعتراض به این افزایش را تا تجمع دانشجویان مقابل واحدها و مطرح شدن موضوع در مجلس شورای اسلامی بسط دادند؛ اما همان زمان در مقابل افزایش شهریه دانشگاه‌های علمی- کاربردی و پیام نور که دقیقا به همان میزان بود سکوت کردند.

گویا در پیش گرفتن سیاست یک بام و دوهوا توسط برخی جریان‌ها درباره دانشگاه آزاد اسلامی و نهادهای مشابهش قرار است همچنان ادامه داشته باشد. این اتفاق را نه در موارد خاص که در تمام زمینه‌ها می‌توان دید.

 

یکی از مواردی که گویا دلواپسان از جنجال‌سازی در مورد آن دست برنمی‌دارند موضوع افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی است؛ موضوعی که آنها ترجیح می‌دهند آن را در فضایی خالی و بدون مقایسه با سایر موسسات دانشگاهی و بدون نگاه به تورم جاری در قیمت خدمات و کالاها بررسی کنند.

 

وقتی می‌توان به صحت این گزاره پی برد که نگاهی مقایسه‌ای داشته باشیم به واکنش رسانه‌های وابسته به این جریان‌ها به مقوله افزایش شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های علمی- کاربردی و پیام نور.

 

احتمالا کسانی که هر از چند گاهی رسانه‌ها را مرور می‌کنند، شاهد حاشیه‌سازی‌های پارسال برخی رسانه‌ها در مورد افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند و احتمالا چشمشان به اخباری خورده که دامنه اعتراض به این افزایش را تا تجمع دانشجویان مقابل واحدها و مطرح شدن موضوع در مجلس شورای اسلامی بسط دادند؛ اما همان زمان در مقابل افزایش شهریه دانشگاه‌های علمی- کاربردی و پیام نور که دقیقا به همان میزان بود سکوت کردند.

 

جالب این است که توضیح حدود اختیارات دانشگاه‌ها در تعیین میزان افزایش شهریه توسط مسئولان وزارت علوم در رویکرد این رسانه‌ها و حامیان آنها در نهادهایی مانند مجلس بی‌فایده بود. این داستان امسال هم تکرار شده است.

 

چند ماه پیش که دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد با وجود داشتن اجازه برای افزایش 25 درصدی شهریه تنها 15 درصد افزایش شهریه خواهد داشت و با این کار از 200 میلیارد تومان تفاوت این رقم‌ها چشم خواهد پوشید باز هم آنچه در برخی رسانه‌ها دیده می‌شد انتقاد از همین افزایش جزئی بود؛ واکنشی که حالا با اعلام همین افزایش شهریه در مورد دانشگاه علمی- کاربردی و پیام نور به‌هیچ‌وجه دیده نمی‌شود. تا جایی که در دو روز گذشته که خبر افزایش 15 درصدی شهریه دانشگاه پیام نور و علمی- کاربردی و همچنین افزایش 20 درصدی شهریه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی منتشر شده است، غیر از بازتاب عادی این اخبار حرکت دیگری از رسانه‌های خاص دیده نمی‌شود. این اتفاق را در مورد سایر فعالیت‌های دانشگاه‌های غیردولتی هم شاهد هستیم.

 

به‌عنوان مثال، تلاش برای محدود‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی همان معترضان به افزایش شهریه در حالی در طول یک سال گذشته ادامه دارد که آنها هر نوع محدود‌سازی و ساماندهی در سازوکار دانشگاهی مانند پیام نور را به تلاش برای تعطیلی این دانشگاه تعبیر می‌کنند و حتی از بررسی موضوع در مجلس خبر می‌دهند.

 

مجموع این واکنش‌ها باعث می‌شود که بتوان ادامه‌دار بودن سیاست یک بام و دو هوای افرادی که موضوع آموزش عالی را آمیخته با مسائل سیاسی می‌پسندند، پیش‌بینی کرد.

اخبار دانشگاه - فرهیختگان


ویدیو مرتبط :
افزایش سه برابری شهریه ی دانشجویان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش شهریه مدارس غیردولتی با هدفمند کردن یارانه ها



 

 

 

هدفمندی یارانه

 

 

علی باقرزاده درباره تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای شهریه مدارس غیردولتی در آستانه هدفمندی یارانه ها گفت: هنوز در این باره تصمیم نگرفته ایم چرا که تسهیلات را فقط قانون پیش بینی می کند.

برخی از کارشناسان مسائل آموزش و پرورش معتقدند که با هدفمند شدن یارانه ها، تعداد دانش آموزان در مدارس غیردولتی کاهش می یاید و این مدارس با افزایش صندلی خالی در این مدارس مواجه می شوند.

معاون مشارکتهای مردمی و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث افزایش هزینه ها در مدارس با هدفمند شدن یارانه ها باید تحلیل جدی تری شود، افزود: واضح است که مردم اعتباراتی را که بابت یارانه ها به حسابشان واریز می شود را از این پس به شکل مستقیم بابت افزایش هزینه خدماتی که به آنان ارائه می شود می پردازند.

باقرزاده در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش شهریه مدارس غیردولتی با هدفمندی یارانه ها موجب توقف پیشرفت مدارس غیردولتی و کاهش دانش آموزان این مدارس نمی شود، گفت: قانونگذار سعی دارد با ایجاد ظرفیتهایی همچون صندوق حمایت از موسسان مانع افزایش صندلیهای خالی مدارس غیردولتی شود..../تحلیل:عصرایران