اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش آمار سكته قلبی با ورود ریزگردها


هر سال دو‌میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این آمار را روز گذشته سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام كرد.

 شرق:هر سال دو‌میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این آمار را روز گذشته سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام كرد.

 در همین حال روز گذشته مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران از ازدیاد حملات تنفسی و سكته‌های قلبی و افزایش آمار مراجعه به مراكز درمانی طی روزهای اخیر در تهران خبر داد.


 هشت كلانشهر ایران سال‌هاست گرفتار آلودگی‌هایی از این دست هستند. علاوه بر این در سال‌های اخیر مساله ریزگردهای عربی هم بر تعداد شهرهای آلوده ایران افزوده است. سال گذشته بود كه سازمان بهداشت جهانی، اهواز و سنندج را در رده اولین و سومین شهرهای دارای هوای آلوده جهان اعلام كرد.

با توجه به اینكه از آغاز امسال به طور میانگین هر هفته یك‌بار ریزگردهای عربی خود را به آسمان شهرهای ایران رسانده‌اند پیش‌بینی اینكه باز هم شهرهای ایرانی در صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گیرند چندان سخت نیست. در این میان اما تاكنون هیچ كدام از نهادها و دستگاه‌های مسوول آمار شفافی از تلفات مستقیم و غیرمستقیم این معضل ارایه نكرده‌اند.

 در همین حال روز گذشته «یوسف رشیدی»، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با تاكید بر ازدیاد حملات تنفسی و سكته‌های قلبی و افزایش آمار مراجعه به مراكز درمانی طی روزهای اخیر اعلام كرد: ریزگردها به راحتی از طریق سیستم تنفسی وارد سیستم گردش خون می‌شوند و ضمن بالا بردن غلظت خون باعث گرفتگی رگ‌ها شده و با پوشاندن بافت ریه موجب كاهش سطح اكسیژن‌گیری ریه می‌شوند.

وی با بیان اینكه طی روزهای گذشته در بعضی از ایستگاه‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا در مناطق مختلف میزان ذرات معلق كه نسبت به سایر آلاینده‌ها بسیار خطرناك‌تر است از مرز اضطرار هم بالاتر رفت، گفت: متوسط آلودگی تهران نیز در برخی روزها روی مرز اضطرار قرار گرفت.

 رشیدی با بیان اینكه در بحث آلودگی هوا دچار روزمرگی شده‌ایم و در مهار ریزگردها از برنامه‌های اساسی خبری نیست، تصریح كرد: در حالی كه براساس بند (ب) ماده 193 قانون پنجم توسعه، سازمان حفاظت محیط‌زیست مكلف است تمهیدات لازم برای كاهش آلودگی هوا تا حد استاندارد‌های جهانی با اولویت شناسایی كانون‌های انتشار و مهار ریزگردها را اجرا كند.


 در آن سو اما «محمدجواد محمدی‌زاده»، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست كه روز گذشته به مناسبت هفته محیط‌زیست پیش از خطبه‌های نماز جمعه برای نمازگزاران تهرانی سخنرانی می‌كرد، گفت: «كشورمان تنها در یك مولفه از هوا مشكل دارد كه آن هم مساله ریزگردهای عربی است، اما ریزگردها كشنده نیستند بلكه تنها برای افرادی كه مشكل قلبی دارند یا زنان باردار می‌تواند موجب نگرانی شود.»

 این گفته‌های رییس سازمان محیط‌زیست در حالی بیان می‌شود كه در آخرین روزهای هفته گذشته بروز پدیده ریزگردها تنها در شهر زابل استان سیستان و بلوچستان 120 نفر را روانه بیمارستان كرد. در همین حال در جدیدترین مورد آن‌گونه كه سازمان هواشناسی كشور اعلام كرد استان‌های ایلام، خوزستان و جنوب كرمانشاه طی روزهای شنبه و یكشنبه با پدیده باد و گرد وخاك مواجه خواهند بود كه علاوه بر كاهش دید افقی موجب افت كیفیت هوا می‌شود.

از سوی دیگر طی روزهای شنبه تا سه‌شنبه افزایش سرعت وزش باد در شرق كشور در جنوب خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان سبب گرد و خاك، كاهش دید افقی و افت كیفیت هوا خواهد شد.      


ویدیو مرتبط :
شما هم سكته ی قلبی خواهید كرد اگر...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش آمار سکته‌های‌ قلبی در سنین پایین


محراب مرزبان با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی با عنوان اپیدمی قرن نامگذاری شده است گفت: این نامگذاری به دلیل شایع بودن این بیماری است و اگر روش تغذیه اصلاح نشود منحنی سکته قلبی در کشور که رو به افزایش است تغییر چشمگیری خواهد داشت.

خبرگزاری فارس: مسئول کمیته تحقیقات انجمن جراحان قلب با اشاره به کاهش سن سکته در کشور گفت:سن سکته قلبی در مردان ۵۵ و در زنان ایرانی۶۵ سال شده و پیش‌بینی می‌شود تا ده سال آینده آمار سکته‌های قلبی به اوج خود برسد.

محراب مرزبان گفت: آمار سکته قلبی در کشور به نسبت دنیا بسیار بیشتر است و متأسفانه در سنین پایین اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: طبق آمار جهانی سن سکته قلبی بر اثر گرفتگی عروق کرونر در کشور ۸ تا ۱۰ سال از جوامع دیگر پایین‌تر است به طوری که سکته قلبی در زنان در سن ۶۵ سالگی و در مردان ایرانی در سن ۵۵ سالگی رخ می‌دهد.

مرزبان، دلایل سکته قلبی و افزایش ‌آن را در کشور، تغییرات برنامه غذایی خانوارها، کاهش تحرک به دلیل ماشینی شدن زندگی، افزایش چاقی، افزایش آلودگی هوا و افزایش استرس‌های محیطی و کاری عنوان کرد.

مسئول کمیته تحقیقات انجمن جراحان قلب تصریح کرد: شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور بیماری‌های قلبی و عروقی است و تصادفات و بیماری‌هایی مانند سرطان در رتبه‌های بعدی قرار دارند اما آنچه خطرناک است کاهش سن سکته در کشور است.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی با عنوان اپیدمی قرن نامگذاری شده است گفت: این نامگذاری به دلیل شایع بودن این بیماری است و اگر روش تغذیه اصلاح نشود منحنی سکته قلبی در کشور که رو به افزایش است تغییر چشمگیری خواهد داشت.

مرزبان ادامه داد: ترکیب جمعیتی ما نامتعادل شده، در دوره‌ای زاد و ولد زیاد بود اما اکنون متوقف شده و همان افراد به دوره میانسالی رسیدند بنابراین می‌توانیم پیش‌بینی کنیم در دهه بعدی که سن کهنسالی آنها خواهد بود اوج بیماری‌های قلبی را داشته باشیم.

مسئول کمیته تحقیقات انجمن جراحان قلب گفت: بنابراین باید برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده که آمار سکته‌های قلبی شیوع بیشتری خواهد داشت برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.