اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افخم: مذاکرات ایران و آمریکا صریح و جدی بود


مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره مذاکرات انجام شده در دو روز گذشته بین هیات‌های ایران و آمریکا در چارچوب گفت‌وگوهای ۱+۵ اظهار کرد: تیم مذاکراتی ایران در دو روز گذشته و همچنین امروز و فردا دیدارهای صریح و جدی را با طرف‌های مذاکراتی خود آغاز کرده است.

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت که اولویت ایران در مذاکرات با 1+5 تثبیت حقوق هسته ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اولویت ما در مذاکرات با ۱+۵  تثبیت حقوق هسته‌ای کشورمان است، تاکید کرد: پذیرش واقعیت بخش مهمی از روند جاری است که طرف‌های مذاکراتی باید بیشتر به این سمت حرکت کنند و در مسیر احترام به حقوق ملت ایران و تثبیت آن گام بردارند و باید تصمیم سختی بگیرند.

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره مذاکرات انجام شده در دو روز گذشته بین هیات‌های ایران و آمریکا در چارچوب گفت‌وگوهای ۱+۵ اظهار کرد: تیم مذاکراتی ایران در دو روز گذشته و همچنین امروز و فردا دیدارهای صریح و جدی را با طرف‌های مذاکراتی خود آغاز کرده است. در ژنو دیدارهایی با طرف آمریکایی و با حضور نماینده اتحادیه اروپا انجام شد. چارچوب گفت‌وگوها کاملا متمرکز بر موضوع هسته‌ای بوده و گفت‌وگوها صریح، شفاف و جدی صورت گرفته است.

وی با اشاره به ارزیابی انجام شده از سوی سیدعباس عراقچی که این گفت‌وگوها را مفید توصیف کرده است، ادامه داد: این مذاکرات در چارچوب روندهای مذاکراتی با ۱+۵ است که طرف‌ها در آن تلاش می‌کنند تا قبل از مذاکرات وین گفت‌وگوهای کارشناسی و فراتر از آن را مقداری فشرده‌تر و منسجم‌تر انجام دهند و از زمان بهترین استفاده به عمل آید، گرچه اولویت ما تثبیت حقوق هسته‌ای‌مان است.

افخم گفت: امروز هم با طرف مذاکره‌کننده فرانسوی گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد. فکر می‌کنیم که در حال پذیرش واقعیت بخش مهمی از روند جاری است که طرف‌های مذاکراتی باید بیشتر به این سمت حرکت کنند و در مسیر تثبیت حقوق ملت ایران و احترام به آن باید تصمیم سختی بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در رابطه با تحولات اخیر در عراق و اقدامات گروه تروریستی داعش گفت: متاسفانه چند روز گذشته برخی عملیات تروریستی در مناطق مختلف عراق صورت گرفته و شهرها و روستاها را تروریست‌ها هدف حملات خود قرار داده‌اند. خوشبختانه با فعالیت خوب ارتش، مردم و پلیس عراق اقدامات تروریست‌ها تقریبا مهار شده است و امیدواریم در چارچوب همکاری و انسجام مجموعه گروه‌های عراقی با وحدت ملی عراق موضوع تروریسم حل و فعالیت آن‌ها در این کشور متوقف شود.

وی ادامه داد: پیش از این ایران اعلام کرده بود و هشدار داده بود که تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود و فراتر از کشورها گسترش پیدا خواهد کرد که متاسفانه امروز شاهد آن هستیم.

افخم گفت: دامنه فعالیت تروریست‌ها در منطقه افزایش پیدا کرده؛ بنابراین اتخاذ تدابیر لازم، همکاری کشورها و فعالیت مجامع بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش تروریسم بیش از هر زمان دیگری فوری و لازم است. باید به تروریسم به عنوان یک خطر جهان‌شمول نگاه شود و در یک تلاش جمعی به صورت ریشه‌ای نسبت به برخورد با آن اقدام شود و حمایت‌هایی که از این گروه‌ها صورت می‌گیرد متاسفانه آثار بدی داشته است. امیدواریم در عراق هم با تلاش‌هایی که صورت گرفته با همبستگی دولت و ملت این کشور شاهد ریشه‌کنی و توقف این فعالیت‌ها باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اینکه چه کسی از ایران برای شرکت در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی به جده سفر خواهد کرد، گفت: چهل و یکمین اجلاس مشورتی وزرای خارجه این سازمان 28 و 29 خرداد در جده برگزار می‌شود. طبق برنامه پیش‌بینی شده آقای سرمدی قائم مقام وزیر خارجه ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد.

وی گفت: سرمدی در حاشیه این اجلاس دیدارهایی با مقامات کشورهای شرکت‌کننده در آن خواهد داشت.

در ادامه خبرنگار دیگری در رابطه با پیگیری بازگرداندن اموال بابک زنجانی در خارج از کشور از سوی وزارت امور خارجه پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: وزارت خارجه از طریق برخی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور اقداماتی انجام داده است. ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که اعضای مختلفی دارد برخی از مسئولیت‌ها و پیگیری آن را به وزارت خارجه محول کرده است. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم که نیازمند اطلاعات کامل و دقیق است. در عین حال موضوعی است که سفارتخانه‌های ما نسبت به آن حساس شده‌اند تا اخبار و اطلاعاتی از این کشورها دریافت کنند و این موضوع در دستور کار است و اطلاعاتی که دریافت می‌شود در کانال اداری به مسئولان ذیربط منعکس می‌شود.

خبرنگار دیگری در رابطه با مذاکرات ایران با هیات فرانسوی در چارچوب 1+5 که قرار است امروز در ژنو برگزار شود، گفت: این مذاکرات در چارچوب مباحث هسته‌ای و به صورت مشخص است.

زمان‌بندی مذاکرات شش ماهه هم روشن است و قرار است دو دور در وین مذاکره انجام شود. در عین حال به دلیل اینکه طرفین می‌خواهند دیدگاه‌ها و موضوعات مورد نظر خود را در یک زمان بیشتری بحث کنند و جزئیات کارشناسی تبادل نظر شود گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای هم پیش‌بینی شده و امروز این گفت‌وگوها با هیات فرانسوی در ژنو ادامه پیدا خواهد شد.

وی در واکنش به اظهارات لوران فابیوس درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران نیز گفت: چنین اظهاراتی و ادبیاتی که تاریخ آن گذشته و مربوط به قبل از شروع این دور از مذاکرات و یا پیش از مذاکرات هسته‌ای بوده است را شاهد هستیم، ما همواره خواستار این بوده‌ایم که واقع‌بینی بر طرف‌های مذاکرات حاکم شود و از زیاده‌خواهی‌ها پرهیز شود؛ زیرا زیاده‌خواهی‌ها تاثیری بر اراده ایران در احقاق و تثبیت حقوق هسته‌ای‌اش نخواهد داشت و این موضع صریح در همه مذاکرات به طرف‌های مذاکراتی منعکس شده است، موضوعات روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: بخشی از جزئیات گفت‌وگوها در مذاکرات مورد بحث و تبادل نظر است تا دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شود. امیدواریم در این گفت‌وگوها دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر شود.

افخم تاکید کرد: ما همواره گفته‌ایم که سلاح هسته‌ای ایران توهمی بیش نیست و باید این توهم کنار گذاشته شود. در عین حال اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای و هرگونه سلاح کشتار جمعی صددرصد ضدبشریت است و دیدگاه‌های ایران درباره این موضوع کاملا روشن است و مخالف هرگونه تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و این مواضع صریح را چه در طول مذاکرات و چه در حاشیه آن اعلام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: امیدواریم که واقع‌بینی در مذاکرات و روند بیش از گذشته حاکم شود. واقع‌بینی که مورد نیاز است بر شکل مذاکرات و محتوای آن خود را نشان دهد و حاکم شود و زیاده‌خواهی‌ها متوقف شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با ادامه گفت‌وگوهای ایران با سایر اعضای 1+5 نیز گفت: به محض اینکه زمان گفت‌وگوها با هیات‌های انگلیسی و چینی مشخص شود در رابطه با آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افخم درباره اخبار منتشر شده مبنی بر برخی مشکلات در رابطه با صدور ویزا برای دانشجویان ایرانی در نروژ، گفت: سفارت ما در نروژ وضعیت دانشجویان ایرانی در این کشور را بررسی می‌کند. چندین ملاقات با مسئولان ذیربط به‌خصوص در وزارت خارجه انجام شده است. مقامات نروژ قول پیگیری و همکاری داده‌اند.

وی با بیان اینکه 600 دانشجوی ایرانی در نروژ مشغول تحصیل هستند، افزود: حدود 300 دانشجو در سال گذشته میلادی درخواست ادامه تحصیل در این کشور داشته‌اند که قریب به اتفاق این درخواست‌ها و درخواست‌کنندگان در داخل کشور بودند و حدود 60 نفر از آنها در نروژ اقامت داشتند که از این تعداد بخشی از دانشجویانی که خواهان ادامه تحصیل در مقطع دکترا هستند تعداد محدودتری را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: در عین حال باید گفت در چند سال گذشته متاسفانه بر اساس تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه برخی محدودیت‌ها برای ادامه تحصیل در برخی رشته‌ها اعمال شده است که برخی دانشجویان ایرانی در آن رشته‌ها متقاضی تحصیل بوده‌اند. این دانشجویانی که خواهان ادامه تحصیل در سطح دکترا هستند باید گفت آنها در نروژ حضور دارند و درخواست تمدید روادید داشته‌اند که تمدید روادید این چهار نفر در دست پیگیری است. آنها دانشجویانی بااستعداد هستند و شرایط لازم را داشته‌اند. در تلاش هستیم مشکلات آنها حل و فصل شود و پیگیری‌ها از طریق سفارت در دست انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره تصویب طرحی از سوی نمایندگان مجلس در رابطه با بازرسی از سفارت‌های ایران در کشورهای مختلف، گفت: ما از انجام این بازدیدها از سوی نمایندگان محترم مجلس استقبال می‌کنیم. هر اقدامی که وزارت خارجه بتواند در چارچوب حمایت از مجلس در حوزه نظارت انجام می‌دهد و ما آمادگی داریم که مساعدت برای تسهیل این روند صورت گیرد تا نمایندگان بتوانند فعالیت‌ها و وظایف خود را به خوبی انجام دهند. اقدامات سفارتخانه‌های ما و وزارت امور خارجه کاملا شفاف است و روند کار به خوبی انجام خواهد شد.

افخم همچنین در رابطه با سفر حسین امیرعبدالهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه به قاهره و شرکت در مراسم تحلیف السیسی، گفت: پس از دعوتی که از آقای روحانی برای شرکت در این مراسم تحلیف انجام شد معاون وزیر خارجه در این مراسم شرکت کرد. مصر از کشورهای مسلمان و مهم در منطقه است، مصری که دارای ثبات و آرامش سیاسی و گروه‌های مختلف مصری در سیاست داخلی آن حضور داشته باشند مصری قوی رقم خواهد زد. از اینکه در شرایط جدید تصمیمات و تدابیری اتخاذ شود که همه گروه‌ها و شخصیت‌های مصری بتوانند جامعه متکثر و فراگیر مصر را که این کشور با آن شناخته شده است شکل دهند و در صحنه سیاسی منطقه ایفای نقش کنند استقبال می‌کنیم. امیدواریم در شرایط جدید گام‌ها به این سمت بروند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ایران از اینکه مجموعه کشورهای اسلامی توانمند بتوانند در سطح منطقه و بین‌الملل ایفای نقش کنند استقبال می‌کند.

خبرنگار دیگری پرسید قسط ششم دارایی‌های ایران پرداخت شده، آیا ایران توانسته از این پول‌ها استفاده کند که افخم پاسخ داد: حوزه مسئول و پاسخگو در این زمینه بانک مرکزی است. روال پرداخت اقساط توافق شده بر اساس توافق ژنو در حال انجام است. پروسه بازگشت این دارایی‌ها در زمان‌بندی خاص خود انجام می‌شود و اطلاعات تکمیلی درباره نحوه استفاده از آنها و دریافت این اقساط را مسئولان بانک مرکزی اعلام می‌کنند.


ویدیو مرتبط :
هشدار جدی آمریکا به ایران !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت خارجه آمریکا: برای مذاکرات با ایران جدی هستیم



جزییات مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو

وزارت خارجه آمریکا: برای مذاکرات با ایران جدی هستیم

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی درباره جزییات مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو گفت: یکی از مشخصات مذاکرات جدی این است که محتویات آن روی آنتن نمی‌رود. پس ما که در مورد این مذاکرات واقعاً جدی هستیم در ملاء عام وارد جزییات مذاکرات نمی شویم.

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با ایسنا درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی درباره جزییات مذاکرات ایران و 1+5 که در ژنو گفت: من اشتیاق رسانه‌ها برای (اطلاع از) جزییات این مذاکرات را خوب درک می‌کنم،

 

اما همان‌طور که هم مقامات آمریکایی و هم وزیر امور خارجه ایران جناب آقای دکتر ظریف گفته‌اند، یکی از مشخصات مذاکرات جدی این است که محتویات آن روی آنتن نمی رود. پس ما که در مورد این مذاکرات واقعاً جدی هستیم در ملاء عام وارد جزییات مذاکرات نمی‌شویم.

وی درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از "مقامات ارشد دولت آمریکا" درخصوص ارائه طرحی برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا و بررسی آن‌ها در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا گفت: در مورد تسهیل یا برداشتن تحریم‌ها، در مذاکرات ژنو هیچ توافقی حاصل نشده است.

 

پیش از آن که ما گام‌هایی به سوی برداشتن تحریم‌ها را به طور جدی درنظر بگیریم، ایران باید با انجام اعمال معنی‌دار، شفاف و قابل راستی‌آزمایی موافقت کند. بحث در مورد انواع خاصی از تسهیل تحریم‌ها زودهنگام است.

ایر هم‌چنین درباره علت حضور کارشناسان حوزه تحریم، در هیات آمریکایی تصریح کرد: هدف حضور کارشناسان امور تحریم‌ها در هیات ما در ژنو این بود که ایران خواستار رفع تحریم‌هاست. پس ایران باید گستره تحریم‌های ما را درک کنند و هم‌چنین الزامات آن‌ها، طرز کار آن‌ها و مقدمات لازم برای رفع آن‌ها را بداند.

 

هم‌چنین ایران باید بداند کدام تحریم‌ها به نظر ما باید فعلا باقی بمانند و چرا ما معتقدیم تحریم‌های محوری ما باید سر جایش بمانند تا ایران کاملا به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌یی‌اش بپردازد.

وی با بیان این که ما قبل از آن که برداشتن گام‌ها برای کاهش تحریم‌ها را آغاز کنیم کارهای زیادی پیش رو داریم و می خواهیم ایران آنچه را که لازم است درک کند، افزود: ایشان (هیات مذاکره کننده ایرانی) افکار و ایده‌های‌شان را به ما داده‌اند و ما هم افکار و ایده‌های‌مان را به آن‌ها داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: در مورد هر نوع رفع تحریمی که مد نظر ماست، آن چه اهمیت دارد این است که اقدامات ما محدود و متناسب با اقداماتی که ایران در مورد برنامه هسته‌یی‌اش انجام دهد باشد. ما به طور زودهنگام هیچ گامی که نظام و ساختار کلی تحریم‌های‌مان را تضعیف کند بر نخواهیم داشت.

وی درباره مذاکرات انجام شده در ژنو بین ایران و 1+5 و دیدار نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه این نشست گفت: در دو روز دیدارها در شهر ژنو، گفت‌وگوهای جدی، ماهوی و محتوایی بین ایران و شریکان ما در گروه ١+۵ صورت گرفت. ما گفت‌وگوهایی فنی همراه با جزییات داشتیم در سطحی که تاکنون بی سابقه بودند. هم‌چنین توافق کردیم که به منظور تضمین ادامه سرعت این کار، در همین سطح در اوایل ماه نوامبر ملاقات دیگری داشته باشیم، و قبل از آن کارشناسان ما درجهت آماده‌سازی تشکیل جلسه دهند.

ایر گفت: گروه ١+۵ و ایران درباره مراحل و اقدامات لازمی که ایران باید به منظور رفع نگرانی‌های جامعه بین المللی بردارد گفت‌وگو کردند. هر توافق نهایی باید به جامعه جهانی ثابت کند که برنامه ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده خواهد شد.

او اضافه کرد: ما بارها گفته‌ایم، در این مورد، ملاک عمل است نه حرف. مطلوب و مقصود ما اقدامات معتبر و قابل تایید است، که نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف کنند. در این مورد کوتاه نخواهیم آمد و گروه ١+۵ در این رویکرد اتفاق نظر دارد.

ایر گفت: همان‌طور که ما می‌دانستیم، کارهای زیادی کماکان پیش روی ما باقی است که باید انجام شود. ما خوب آگاه هستیم که این کار یک شبه نیست و طی این مسیر زمان می‌برد. مسائل مورد بحث بسیار پیچیده، فنی و نیازمند تایید و راستی آزمایی هستند.

به گزارش ایسنا، یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران و 1+5 پیش از این در گفت‌وگویی با بیان این‌که اعتمادسازی از طرف دولت آمریکا به معنای تصحیح سیاست‌ها در عمل و برداشتن تحریم‌های ظالمانه است، گفت: ما به دنبال تثبیت این حقوق و برداشتن تحریم‌ها هستیم که به خاطر ایستادگی ملت به آنان تحمیل شده است.

سیدعباس عراقچی افزود: ما در طول مذاکرات باید به نقطه‌ای برسیم که همه تحریم‌ها اعم از تحریم‌های شورای امنیت، یک‌جانبه، چندجانبه یا هر تحریم دیگری رفع شود اما این‌که این تحریم‌ها تدریجی یا دفعتا رفع شود بستگی به روند مذاکرات دارد. / ایسنا