اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعلام آتش‌بس بین طالبان و دولت پاکستان


سرانجام بعد از عملیات هوایی ارتش پاکستان گروه‌های «خان سید سجنا» و «شهریار» که هسته مرکزی طالبان را تشکیل می‌دهند، برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر پیشنهاد آتش‌بس از سوی دولت را پذیرفتند.

خبرگزاری فارس: ادامه حملات ارتش به مواضع طالبان و کشته شدن دست کم 44 شبه نظامی در حمله جنگنده‌های ارتش به مناطق قبایلی سرانجام طالبان را وادار به پذیرفتن آتش‌بس کرد.

بر اساس این گزارش دولت توافق کرده 13 زندانی طالب را آزاد کند این در حالی است که طالبان نیز به پایبند بودن به آتش‌بس تا 21 مرداد سال جاری موافقت کردند.

با وجود افزایش فشارها علیه شبه‌نظامیان هنوز هم گروه خان سید سجنا و شهریار به صورت مستقل عمل می‌کنند و اختلاف این 2 گروه بر سر حاکمیت وزیرستان جنوبی حل نشده است.

گزارش‌های تازه نشان می‌دهد گروه خان سید سجنا و شهریار برای آتش‌بس با دولت به توافق رسیدند و قطع حملات ارتش همچنین آزادی زندانیان طالبان را شرط پایبند بودن به این آتش‌بس اعلام کردند.

این درحالی است که «شاهدالله شاهد» سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفته بود، دولت پاسخ رضایت بخشی به آتش بس 40 روزه نداده است و در طول این مدت 50 نفر از اعضای بازداشت شده طالبان کشته شده‌اند.

سخنگوی تحریک طالبان گفت که تصمیم عدم تمدید آتش بس توسط شورای طالبان گرفته شده و اگر دولت هر اقدامی انجام دهد با عکس‌العمل طالبان مواجه خواهد شد.

طالبان در اوایل مارس 2014، آتش بس یک ماهه با دولت اعلام کرده بود و پس از آن این مدت تا 10 آوریل 2014 تمدید شد.


ویدیو مرتبط :
خوشحالی فلسطینی ها از اعلام آتش بس دائمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان آتش‌بس طالبان پاکستان با دولت


گروه طالبان پاکستان مهلت قرارداد آتش بس با اسلام آباد که با هدف پیشبرد گفتگوهای صلح میان دو طرف انجام شده بود را تمدید نکرد.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از شبکه پایگاه خبری "الوسط"، سخنگوی طالبان پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که گروه طالبان به آتش بس خود با دولت پایان داده است و آن را تمدید نکرد.

سخنگوی طالبان افزود: عملکرد دولت پاکستان در پیشبرد روند گفتگوهای صلح با طالبان مناسب نبود از همین روی گروه طالبان تصمیم گرفت که مهلت قرارداد آتش بس میان طالبان و دولت پاکستان تمدید نکند.

گفتگوهای صلح میان دولت پاکستان و شبه نظامیان طالبان در بهمن ۹۲ ( فوریه ۲۰۱۴) و در پی بمب گذاری طالبان در مقر نیروهای پلیس در شهر "کراچی" و پذیرش مسوولیت قتل ۲۳ نفر از مرزبانان ربوده شده پاکستانی از سوی شبه نظامیان بی نتیجه ماند.

پس از آن دولت اسلام آباد حاضر به مذاکره با شبه نظامیان نشد تا زمانی که طالبان پاکستان ۱۰ اسفند ۹۲ (اول مارس) اعلام به برقراری آتش بس یک ماهه تا ۱۱ فروردین۹۳ (۳۱ مارس) کرد.

آتش بس میان دولت اسلام آباد و شبه نظامیان که پیش تر از سوی طالبان پاکستان برای ۱۰ روز تمدید شده بود؛ ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل) به پایان رسید و اکنون نیز اعلام کرد که قصد تمدید آن را ندارد.