اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعتراض نماینده روحانی به عزل و نصب‌های روزهای آخر



 تصمیمات احمدی‌نژاد,اعتراض به عزل و نصب‌های احمدی نژاد

ترکان ، نماینده روحانی: بعضی از تصمیمات احمدی‌نژاد منتفی اعلام می‌شود
اعتراض به عزل و نصب‌های روزهای آخر

احمدی‌نژاد خیلی از مسائل روزهای پیش از ورود به پاستور را فراموش کرده است. مهم‌تر از همه،‌ روزهایی را که به عنوان منتخب مردم آماده می‌شد تا دولت را از سیدمحمد خاتمی تحویل بگیرد.

اگر روزهای انتقال دولت هشتم به نهم را فراموش نکرده بود این چنین بر عزل و نصب‌های دقیقه آخر اصرار نمی‌ورزید. او که امروز مشغول بهره‌بردن از آخرین لحظات اقامت در پاستور برای امضاکردن زیر حکم‌های عزل و نصب به عنوان «رییس‌جمهوری» است، سال 84 در نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی، از او خواست تا دولت در دوره نقل و انتقال از کارهای خلق‌الساعه جلوگیری کند. احمدی‌نژاد در آن نامه خواسته بود تا دولت سیدمحمد خاتمی در روزهای آخر، مدیر عوض نکند، عزل و نصب نکند، تصمیمات مالی سنگین نگیرد و تعهدی برای دولت بعدی درست نکند، اما از آنجایی که رییس دولت دهم آن روزها و مخصوصا آن تقاضا را از یاد برده است، چنان به عزل و نصب‌ها در روزهای آخر دولت دهم سرعت داد که اعتراض اکبر ترکان، نماینده رییس‌جمهوری منتخب، برای تعامل در دوره انتقال دولت را برانگیخت.

ترکان دیروز به عزل و نصب‌ها، استخدام‌ها و جابه‌جایی ساختمان‌ها که به کرات در روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم دیده می‌شود و بار سنگین مالی برای دولت بعدی به وجود خواهد آورد، اعتراض کرد. او تاکید کرد تمام تصمیماتی که از بعد معرفی حسن روحانی به عنوان منتخب یازدهم مردم تا پایان دوره انتقال چه در هیات وزیران و چه در وزارتخانه‌ها اتخاذ‌شده، به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفته و ابعاد آن سنجیده می‌شود. چه‌بسا که بعضی از تصمیمات احمدی‌نژاد منتفی اعلام شود.

گزارش‌هایی که به دست احمد ترکان رسیده است نشان می‌دهد که دولت دهم در روزهای آخر اصرار عجیبی دارد که مدیرکل و روسای سازمان‌ها را عزل و نصب کند. اموال وزارتخانه‌ها را جابه‌جا کند و پی‌درپی قراردادهایی ببندد که برای دولت آینده بار مالی خواهد داشت. ازجمله تصمیمات دولت دهم که احتمالا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، تصمیم دولت درباره تغییر رییس شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور است. تغییر رییس شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور که مورد اعتراض ترکان قرار گرفت، جزو آخرین تغییرات دولت است؛ تغییری که به دلیل مخالفت با تصمیم بقایی درباره انحلال این شورا و تغییر کاربری شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور رخ داد.

 البته رفتار محمود احمدی‌نژاد که کم‌کم باید او را رییس‌جمهوری پیشین ایران خواند، ثابت کرده مخالفت در برابر خواست‌هایش تنها یک پاسخ دارد: عزل؛ فرقی نمی‌کند یک وزیر جسارت مخالفت را به خود داده باشد یا سرپرست موقت دبیر خانه شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور. در هر صورت حکم «عزل» در انتظار مخالف است.

آخرین فرد از حلقه دولت که تا امروز به دلیل «مخالفت» با حکم عزل مواجه شد، میثم طاهری، سرپرست موقت دبیرخانه شورای‌عالی امور ایرانیان، است. چهارشنبه گذشته سرپرست موقت شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور، ادعا کرد به دلیل مخالفتش با تصمیم حمید بقایی درباره انحلال این شورا در جلسه‌ای در دفتر ریاست‌جمهوری با فشار برای استعفا مواجه شده است. پیش‌تر در خبرها آمده بود که بقایی، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، قصد دارد ساختار اداری این شورا را تغییر دهد و حتی هفت پست مدیریتی آن را در اختیار گرفته تا افراد موردنظرش را در آن ساختمان مستقر کند. با توجه به این‌که بقایی مسئول راه‌اندازی «دفتر ریاست‌جمهوری سابق» بود، این گمانه مطرح شده که او می‌خواهد ساختمان شورای‌عالی امور ایرانیان در خیابان ارمغان ولی‌عصر را به دفتر جدید احمدی‌نژاد تبدیل کند.


میثم طاهری، سرپرست موقت دبیرخانه شورای‌عالی امور ایرانیان، در اعتراض به تصمیم بقایی، به اسفندیار رحیم‌مشایی نامه‌ای نوشت و از او خواست تا ساختار شورای‌عالی امور ایرانیان را دست‌نخوره به دولت یازدهم تحویل دهد. ایستادگی طاهری در مقابل پذیرفتن تغییراتی که بقایی می‌خواست و تن‌ندادن او به استعفا، درنهایت به صدور حکم عزلش منجر شد. مشایی به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به نامه طاهری، او را عزل کرد و مرتضی دادخواه، سرپرست امور سفرهای استانی رییس‌جمهوری را با حفظ سمت، به جای او گمارد. اما این‌طور که از اخبار بر‌می‌آید ساختمان شورای‌عالی ایرانیان در خیابان ارمغان قرار نیست محل دفتر جدید احمدی‌نژاد باشد. بعضی از اعضای دولت دهم برنامه دارند این شورا را که تحت مدیریت اسفندیار رحیم‌مشایی است، با اعمال تغییرات و افزوده‌شدن یکی از مقامات عالی دولت، به عنوان رییس هیات‌امنا، به یک ان‌جی‌او تبدیل کنند و در آن به فعالیت بپردازند. حاشیه‌های هفته اخیر بقایی به درگیری‌های شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور ختم نشد.


بقایی و تیم همراه وی در چند روز گذشته به دنبال تمدید مجوز موسسه انتشارات خانه ایرانیان، فعال‌کردن موسسه خبرگزاری ایرانیان و نیز اعمال فشار به بعضی مسئولان وزارت علوم برای احیای مجوز دانشگاه بین‌المللی ایرانیان خارج از کشور بوده‌اند. بقایی که روزهای پرکاری را می‌گذراند به‌صورت همزمان به دنبال محلی برای تاسیس دفتر رییس‌جمهوری سابق است. احتمالا به دلیل مقاومت اعضای شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور و سروصداهایی که این تغییر به‌پا کرد، بقایی محل جدیدی برای «دفتر رییس‌جمهوری سابق» در نظر گرفته است. احتمالا دفتر جدید احمدی‌نژاد در خیابان لادن قرار دارد.

 

ساختمان معاونت امور بین‌الملل نهاد ریاست‌جمهوری در این خیابان پیش از سه‌شنبه هفته گذشته تخلیه شده و احتمالا اکنون بقایی مشغول تجهیزکردن آن است. با توجه به این‌که این ساختمان در اختیار سعیدلو، معاون امور بین‌الملل نهاد ریاست‌جمهوری و حمید مولاناست، احتمالا تغییر کاربری آن برای تاسیس «دفتر رییس‌جمهوری سابق» با مقاومت چندانی روبه‌رو نخواهد شد. هرچند که احتمالا این تصمیم دولت دهم مانند دیگر تصمیماتی که این اواخر گرفته شده، به گفته ترکان مورد بازنگری قرار خواهد گرفت./روزنامه بهار

 

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض نماینده خوزستان به روحانی . . .

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض نماینده روحانی به واگذاری نمایشگاه بین المللی به صداوسیما



اخبار, واگذاری نمایشگاه بین المللی به صداوسیما

اعتراض نماینده روحانی به واگذاری نمایشگاه بین المللی به صداوسیما/اخباری ازبذل وبخششهای دولت می رسد

اکبر ترکان نماینده رئیس جمهور منتخب در امور انتقال دولت اظهار داشت: واگذاری اراضی نمایشگاه بین المللی توسط دولت به صداوسیما شبهه دارد و می توان گفت نوعی قدرانی متقابل بوده است.

وی افزود: حتی اگر این کار با چنین نیتی صورت نگرفته باشد اما ممکن است این گونه تصور شود که چون صداوسیما در مراسمی از رئیس جمهور تقدیر کرد، او هم متقابلا با واگذاری اراضی با ارزش نمایشگاه بین المللی قصد جبران آن را داشته است.

ترکان ادامه داد: اگر دولت قصد چنین کاری را به صورت عادی داشت، هشت سال برای این کار فرصت بود و می توانستند مثلا شش ماه قبل این کار را انجام دهند نه اینکه بعد از قدردانی از رئیس جمهور چنین کاری را انجام دهند.

 

نماینده ویژه رئیس جمهور منتخب در امور انتقالی دولت گفت: زمین نمایشگاه بین المللی زمین بسیار با ارزشی است و از وقتی که بحث واگذاری آن مطرح شد، خیلی‌ها برایش نقشه کشیدند.  

وی افزود: حتی اگر می خواهیم جایی برای نمایشگاه‌های بین المللی بسازیم که انشاءالله می سازیم اما این محل با توجه موقعیت خوب محلی و دسترسی اش به اتوبان‌ها و هتل‌ها، بهترین فضا برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است.

 

ترکان افزود: اشکالی ندارد این زمین در اجرای قانون خصوصی سازی واگذار شود اما کاربری آن نباید تغییر کند و برای من سکوت وزیر صنعت، معدن و تجارت در قبال این اقدام، عجیب است.

وی گفت:«آقای وزیر شاید در دولت آینده وزیر نباشد اما این کار به نام وی ثبت می شود که با وجود اشرافی که به بحث تجارت بین الملل دارد، در کمال آرامش نشسته و اجازده داده یکی از بهترین ابزارهای توسعه تجارت بین المللی را از او بگیرند».

نماینده رئیس جمهور منتخب در امور انتقالی دولت  با بیان اینکه اخبار دیگری درباره این نوع بذل و بخشش ها به وی رسیده که قابل تأمل است، به برخی از آنها اشاره کرد.

 

«واگذاری خانه‌های سازمانی به قیمت‌ نازل»، «تخلیه یکی از ساختمان‌های منطقه آزاد برای اجاره بلندمدت» و «واگذاری های عجولانه در سازمان میراث فرهنگی» از جمله موضوعاتی بود که ترکان آنها را نیازمند پیگیری دانست.

وی همچنین تصریح کرد: به ما خبر رسیده که وزیر کشور بعد از انتخابات بیش از 40 حکم برای بخشداران و فرمانداران صادر کرده که با توجه به فرصت اندک باقیمانده تا زمان انتقال دولت، این اقدام سؤال برانگیز است.

ترکان در پایان با ناشایست خواندن این نوع اقدامات، متذکر شد: بهتر است رفتارها در آستانه نقل و انتقال دولت منطقی و اصولی باشد و کارهای مربوط به واگذاری‌ها و انتصاب‌ها را به مسئولان بعدی بسپارند./فارس