اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعتراض به قانون محدودیت سفر به آمریکا/ واکنش داعش به ائتلاف سعودی



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,کیوسک بین‌المللی

تأیید عقب نشینی نیروهای نظامی ترکیه از شمال عراق، هدف قرار گرفتن اشتباهی نیروهای نظامی عراق توسط ائتلاف آمریکایی، اعتراض به قانون محدودیت سفر به آمریکا، بازتاب آغاز انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه، تهدید داعش علیه عربستان سعودی و اظهارات دونالد ترامپ درباره توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 خبر خروج نیروهای نظامی ترکیه از شمال عراق، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد وزارت امور خارجه ترکیه روز شنبه اعلام کرد ترکیه به وجود «سوء تفاهم» با عراق در خصوص استقرار نیروهای ترکیه در پایگاه نظامی بعشیقه در شمال عراق اذعان دارد. وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای افزود ترکیه به انتقال برخی از نیروهای خود از استان نینوا که این پایگاه نظامی در آن قرار دارد ادامه خواهد داد. آنکارا صدها نظامی خود را اوایل دسامبر در پایگاه بعشیقه مستقر و مدعی شد این اقدام در چارچوب هیئتی بین المللی برای آموزش و تجهیز نیروهای عراقی به منظور مبارزه با داعش صورت می گیرد.

*****

در مطلبی دیگر درباره عراق، خبرگزاری فرانسه اظهارات وزیر دفاع آمریکا را بازتاب داده که درباره هدف قرار گرفتن اشتباهی سربازان عراقی توسط نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی ضد داعش سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، اشتون کارتر گفته به نظر می رسد نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا مسئول آن دسته از حملات هوایی باشند که به اشتباه به کشته شدن شماری از سربازان عراقی منجر شد. وی با اعلام اینکه با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت و گوی تلفنی داشته است، مدعی شد: «این حملات هوایی، اشتباهی بود که هر دو طرف در آن نقش داشتند». وزیر دفاع آمریکا نگفت چند نفر از سرباز در این حمله کشته شده اند ولی مقامات عراقی شمار آنان را ده نفر ذکر کرده اند.

*****

تصویب طرح پیشنهادی کنگره آمریکا برای محدودیت سفر به ایران و برخی دیگر از کشورها و امضای این قانون توسط رئیس جمهور آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. پایگاه اینترنتی «هیل» در مطلبی به این موضوع پرداخته و می نویسد سفرای 29 کشور اروپایی در آمریکا، در اعتراض هایی تند به مقام های این کشور، طرح پیشنهادی تشدید برنامه کنونی لغو روادید را به باد انتقاد گرفتند. دیوید اُسولیوان ، سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن در مقاله ای که هیل آن را منتشر کرد به نیابت از همکارانش هشدار داد: «چنین اقدام ناعادلانه و تبعیض آمیزی در قبال بیش از 13 میلیون شهروند اروپایی که هر ساله به آمریکا سفر می کنند، غیر سازنده است. این اقدام علاوه بر آسیب زدن به کشورهای هر دو سوی اقیانوس اطلس، نه تنها موجب افزایش امنیت نمی شود، بلکه می تواند سرمنشاء اقدام های متقابلی باشد که منشاء حقوقی و قانونی دارند».

*****

تأیید انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه، موضوعی است که روزنامه «وال استریت ژورنال» به آن پرداخته است. این روزنامه می نویسد رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران روز شنبه اعلام کرد که این کشور نه تن از اورانیوم غنی سازی شده خود را به منظور پیگیری تضمین رفع تحریم ها بر اساس توافق تاریخی ماه ژوئیه گذشته به روسیه می فرستد. این روزنامه می افزاید ایران با روسیه به توافق رسیده است که اورانیوم غنی سازی شده خود را به این کشور بفروشد. ارسال این مقدار اورانیوم، بخشی از توافقی است که بر اساس آن ایران هم باید در مقابل، 140 تن از اورانیوم با غنای کم را از روسیه وارد کند. هدف از این توافق، کاهش میزان ذخائر اورانیوم غنی سازی شده با غنای بالا در ایران است.

*****

در میان دیگر موضوعات، روزنامه «جروزالم پست» در بازنشر مطلبی از رویترز به موضوع تهدید داعش علیه عربستان سعودی پرداخته است. به نوشته این روزنامه، داعش عربستان سعودی را به علت «ائتلاف با صلیبی ها» به حمله به این کشور تهدید کرد. این تهدید پس از آن صورت می گیرد که سعودی ها مدعی شدند ائتلافی را با مشارکت 34 کشور برای مبارزه با تروریسم در منطقه تشکیل داده اند. داعش در هفته نامه خود در واکنش به اظهارات شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی که گفته بود مقر این ائتلاف برای هماهنگی تلاش ها در مبارزه مشترک با تروریسم در جهان اسلام در ریاض خواهد بود، فعالیت نظامی این ائتلاف را «ائتلاف فریب خوردگان و ساده لوحان» توصیف کرد. داعش همچنین اعلام کرده: «این ائتلاف به اذن خدا آغازی برای فروپاشی دولت های ستمگر و خودکامه در جهان اسلام خواهد بود».

*****

در نهایت، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در مطلبی به مواضع جدید دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای ایران پرداخته و به نقل از وی می نویسد: «توافق اتمی با ایران یک پس رفت بود و یک کودک زیر پنج سال بهتر از اوباما می توانست به توافق برسد». ترامپ اظهار داشته: «به نظرم توافق ایران به منزله پسرفت است. ما به آنها 150 میلیارد دلار دادیم. ما به آنها چیزهایی را دادیم که آن ها تصورش را نمی کردند. جان کری باید از روز نخست این مذاکرات اعلام می کرد که زندانیان ما باید به کشور بازگردند. آیا او گفت؟ نه نگفت. این یک حقیقت است. آن ها برنده شدند».


 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
واکنش انگلیسی ها به همراهی کشورشان با ائتلاف آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض اعضای عرب ائتلاف ضد داعش به آمریکا



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,همکاری ایران و آمریکا

دبکا فایل نوشت: اعضای عرب ائتلاف آمریکا بر ضد دولت اسلامی دچار اختلاف شده اند و به دلیل همکاری ایران در این زمینه به فکر خروج از این ائتلاف هستند.

به گزارش تیک ، گروهی از کشورهایی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سپتامبر گذشته برای تهاجم هوایی بر ضد مواضع داعش در عراق و سوریه گرد هم آورده بود، دچار اختلاف شده اند.

مقامات آمریکایی اذعان کردند از اوایل ماه دسامبر پس از آن که یک بمب افکن اردنی در مقر دولت اسلامی در سوریه سقوط کرد و معاذ الکساسبه، خلبان آن گروگان گرفته شد، امارات حملات هوایی خود را متوقف کرده است.جلادان دولت اسلامی وی را زنده زنده سوزاندند و این هفته فیلم آن را منتشر کردند.

گرچه امارات، اردن، عربستان، عراق و بحرین از ابتدا به این ائتلاف ملحق شدند اما بسیاری از ناظران بر این عقیده اند که مشارکت آنها بیشتر سمبلیک است. عراق نیروی هوایی قابل توجهی ندارد و ارتش آن در مواجهه با نیروهای دولت اسلامی گریخته اند، عربستان تعداد ناچیزی از هواپیماهای خود را برای این کار اختصاص داده است در حالی که بحرین اصلا نیروی هوایی ندارد. امارات بزرگترین و مدرن ترین نیروی هوایی را در منطقه خلیج فارس دارد و بنابراین عقب نشینی آن ضربه بزرگی به تلاش های آمریکا برای مقابله با دولت اسلامی وارد می کند.

امارات بیش از یک ماه است که از ائتلاف کنار کشیده است و این تصمیم را پس از اسارت خلبان اردنی گرفت زیرا به این نتیجه رسید که برای نجات خدمه هوایی که هواپیماهای آنها در منطقه دشمن سقوط کنند هیچ پرسنل و امکاناتی وجود ندارد. نزدیک ترین پایگاه آمریکا برای این اقدام در کویت واقع است که بسیار دورتر از آن است که در صورت سقوط هواپیما برای نجات خدمه آن بتوان به موقع اقدام کرد. این مهمترین دلیل نگرانی همه خدمه هوایی است که در حملات ائتلاف شرکت می کنند.

این چهار کشور عرب منطقه خلیج فارس حاضر در ائتلاف به رهبری آمریکا تردیدهای عمیق دیگری نیز دارند و آن مشارکت روز افزون ایران در این جنگ و همکاری در حال افزایش این دو قدرت در انجام عملیات جنگی به خصوص در عراق در مقایسه با همکاری واشنگتن با کشورهای عرب عضو این ائتلاف است.

علاوه بر ابوظبی، ریاض نیز نگران است که همکاری ایران و آمریکا بر ضد دولت اسلامی موجب شود دولت اوباما درها را به روی ایران برای پیشبرد آمال های آن در منطقه باز کند.

آنها به شدت با سیاست اوباما در این زمینه مخالف هستند و اکراه دارند قدرت هوایی خود را برای حمایت از سیاست های اوباما در اختیار وی بگذارند. بنابراین، نه فقط امارات بلکه همه کشورهای عرب منطقه خلیج فارس ممکن است بدون سر و صدا از ائتلاف آمریکا بر ضد دولت اسلامی خارج شوند.


 اخبار سیاست  خارجی  - تیک