اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشتباهی مهلک كه هر سال تكرار می‌شود


به‌رغم هشدارهای جدی مسئولان بهداشتی کشور، امسال بازهم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای توزیع مواد غذایی و نوشیدنی‌های گرم و داغ در روزها و شب‌های محرم استفاده شد.

همشهری: به‌رغم هشدارهای جدی مسئولان بهداشتی کشور، امسال بازهم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای توزیع مواد غذایی و نوشیدنی‌های گرم و داغ در روزها و شب‌های محرم استفاده شد.

خودنمایی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به حد وفور و استفاده نادرست از این ظروف توسط مردم، از چند جهت سؤال‌برانگیز است؛ اول آنکه چرا ایرانی‌ها نسبت به سلامت خود و اطرافیان‌شان بی‌توجه هستند؟ دوم آنکه چرا برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه در نظام سلامت کشور آنقدر جدی و قوی پیگیری نمی‌شود که مردم کشور ما نیز همچون بسیاری از ملل دیگر دنیا، خود در اجرای برنامه‌های پیشگیری از خطرات، پیشقدم شوند؟ و سوم آنکه چرا و به چه دلیل نظارت بر تخلفات بهداشتی که سلامت مردم را هدف می‌گیرد، پیگیرانه دنبال نمی‌شود؟

بارها مسئولان بهداشتی کشور هشدار داده‌اند که استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای نوشیدنی‌ها و غذاهای گرم و داغ، سلامت مردم را تهدید می‌کند. چند روز قبل هم دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مانند سال‌های قبل خاطرنشان کرد که درصورت استفاده از ظروف یک‌بار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب مثل ظروف یکبار مصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود و تأکید کرد که استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی‌استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی‌های گرم و داغ بالای 65درجه سانتی‌گراد مناسب نیست.

علاوه براین، دکتر محمدجعفر صادقی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور هم در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها هشدار داد که استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، حاوی پلیمرهایی است که در اثر حرارت مواد غذایی اسیدی و چرب، رادیکال آزاد تولید می‌کنند و برخی مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده این ظروف نیز در درازمدت علاوه بر سرطان و سایر بیماری‌های غیرواگیر منجر به بروز انواع اختلالات گوارشی و ریوی می‌شود.

صادقی با بیان اینکه در ساخت ظروف یکبار مصرف به‌منظور جلوگیری از شکنندگی ظروف، از مواد پلاستیکی لایزر استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند‌ آش ریخته شود، این مواد حل شده، وارد بدن می‌شود و به‌دلیل داشتن ترکیبات خاص بر اثر استفاده طولانی‌مدت از این مواد منجر به بروز سرطان‌های مختلف می‌شود.

او اظهار داشت: ظروف یکبار مصرف پلیمری و کیسه‌های پلاستیکی درصورت تماس با مایعات و مواد غذایی بالای 40درجه، ماده‌ای شیمیایی به نام استایرن از خود خارج می‌کنند که موجب تلخی غذا می‌شود و بیش از 77نوع بیماری سرطان‌زا را به‌همراه دارد.

حال سؤال اینجاست که چرا به‌رغم تمام هشدارها و خطرات استفاده غیراصولی از این ظروف برای سلامت مردم و علاوه بر آن، تهدیدهای جدی‌ای که این ظروف برای محیط‌زیست کشور دارد، باز هم این روزها همان اشتباهات سال‌های قبل در برخورد با ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی تکرار می‌شود؟

آیا اگر نظارت‌ها جدی‌تر شود بهتر نیست؟ آیا اگر تدبیری اندیشیده شود تا ظروف یک‌بار مصرف بدون خطر با قیمت‌های مناسب در دسترس مردم قرار گیرد، کمک به سلامت مردم نکرده‌ایم؟ آیا با روش‌های معقول و منطقی نمی‌توان به‌جای اقدامات درمانی، تدابیر مؤثری اتخاذ کرد که مردم هیچگاه بیمار نشوند؟ چرا باید بخش عمده اعتبارات ناچیز بخش سلامت، صرف درمان شود؟

حل معضلات بهداشتی که سلامت مردم را نشانه گرفته، همت می‌خواهد و پیگیری و نظارت و مدیریت بهینه در جهت اولویت بندی اعتبار ناچیز سلامت که به‌نظر می‌رسد تا رسیدن به نقطه ایده‌آل، فرسنگ‌ها فاصله است.


ویدیو مرتبط :
اشتباهی مهلک در بالا بردن کانتینر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عامل اسیدپاشی اشتباهی قصاص می شود / اجرای حکم پس از 8 سال



پیگیری های مهر نتیجه داد؛

عامل اسیدپاشی اشتباهی قصاص می شود / اجرای حکم پس از 8 سال

انتشار گزارش پرونده یک قربانی اسیدپاشی در مهر و دستور رئیس قوه قضائیه باعث شد پس از هشت سال کمیسیون پزشکی قانونی اعلام کند امکان اجرای حکم قصاص وجود دارد.

به گزارش مهر، این پرونده از دوم آبان ماه سال 84 همزمان به اسیدپاشی به روی پسر جوانی در مجیدیه تهران تشکیل شد.

چندی قبل قربانی اسیدپاشی نامه به رئیس قوه قضائیه نوشت و خواستار اجرای حکم شد که پرونده در ادامه برای بررسی ادعاهای قربانی اسید پاشی به شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. قاضی شعبه 71 دادگاه کیفری نیز با توجه به وجود نقص در پرونده آن را دوباره به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاد تا با رفع نقص به این پرونده رسیدگی شود.

از سوی دیگر پرونده برای بررسی امکان اجرای حکم قصاص به پزشکی قانونی فرستاده شد. متخصصان پزشکی قانونی پس از بررسی پرونده و میزان صدمات قربانی اسیدپاشی در گزارش خود اعلام کردند : طبق نظر کارشناسان قصاص چشم چپ و راست با استفاده از هر نوع ماده شیمیایی به طور دقیق و عینا امکانپذیر نمی باشد ولی در خصوص قصاص چشم چپ می توان تخلیه به طور کامل و با روش فیزیکی انجام داد.

با اعلام نظر کمیسیون پزشکی قانونی، دادیار شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران، پرونده را برای معاونت قضایی قوه قضائیه فرستاد تا حکم قصاص اجرا شود.

داوود روشنایی ، قربانی اسیدپاشی درباره روز حادثه می گوید: حدود سه هفته‌ از زمانی که به دلیل لاغری از سربازی معاف شده بودم می‌گذشت و در جستجوی کاری بودم . ساعت 11 و 30 دقیقه در حوالی محله مجیدیه مشغول رفتن به پارکی بودم که جوانی ناشناس که مرا می‌شناخت تعقیبم می‌کرد،‌ مقابلم ظاهر شد و ظرف حاوی اسید را رویم پاشید.  پس از آن که اسید به صورتم ریخته شد، دیگر متوجه چیزی نشدم اما پس از آن شهروندان با اورژانس تماس گرفته و مرد اسیدپاش به نام «حمید – ص» را نیز در محل دستگیر کردند. وی هر بار بهانه‌های مختلفی را برای انگیزه‌اش اعلام می‌کرد از جمله اینکه توسط من مورد آزار قرار گرفته و ... که آخرین بار نیز مدعی شد که من را با فرد دیگری اشتباه گرفته است.

وی ادامه داد: جایی جز رسانه برای احقاق حقوق از دست رفته ام پیدا نکردم. آنقدر پله های دادگاه ها را بالا و پایین رفتم که دیگر نا امید شدم. داستان زندگی من یک کتاب است. پولی برای گرفتن وکیل نداشتم و خانم قریشی به صورت خیرخواهانه وکالت من را بر عهده گرفت. الان 5 سال است که درمان نشدم. یک چشمم تخلیه شده است.

این قربانی اسیدپاشی افزود: "م-ق/90/4268" شماره ای است که حفظ شدم. شماره پرونده ام در معاونت قضایی قوه قضائیه که با توجه به اینکه دو سال است حکم تائید دیوانعالی برای قصاص متهم را گرفتم ولی متهم به من گفته است: من آنقدر نفوذ دارم که نمی گذارم حکم اجرا شود. حتی از بی بی سی هم تماس گرفتند تا با من مصاحبه کنند ولی قبول نکردم.

روشنایی ادامه داد: انتشار سرگذشت من و مشکلاتم در خبرگزاری مهر، موجب شد تا رئیس قوه قضائیه شخصا پرونده را بررسی کرده و دستور رسیدگی سریع به این پرونده را صادر کند. 62-91-5624 شماره دستور رئیس قوه قضائیه در تاریخ 29 آبان ماه سال جاری است .

وی تاکید کرد: من فقط قصاص می خواهم و تا زمانیکه حکم اجرا نشود پرونده را پیگیری می کنم. خانواده مرد اسیدپاش در این مدت به جای اینکه به دنبال کسب رضایت باشند برایم مزاحمت ایجاد کرده و با زخم زبان های خود آزارم می دهند. سرانجام تلاش های هشت ساله ام به نتیجه رسید و می توانم حکم قصاص را اجرا کنم./خبرگزاری مهر