اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اسکانیا؛ کابوس توپولوف در روی زمین



اتوبوس های اسکانیا , آتش سوزی اتوبوس  اسکانیا

اسکانیا؛ کابوس توپولوف در روی زمین

این چندمین سانحه مرگبار و آتش سوزی اتوبوس های اسکانیاست. درباره لاستیک های اسکانیا شنیده شده قیمت یک جفت آن 5 میلیون تومان است حال آن که نوع چینی آن 2 میلیون تومان ارزان تر است.

علت آتش سوزی نیز نزدیک بودن باتری اسکانیا به مخزن گازوییل ذکر شده است . ضمن این که هنگام واژگون شدن اتوبوس اسکانیا هم ضعف ستون های آن موجب آسیب به سر و گردن سرنشینان می شود کما این که در حادثه ای این نقیصه باعث مرگ افرادی شد که در قالب راهیان نور سفر می کردند.

 فرمانده پلیس راه کشور علت اصلی سانحه مرگبار آزاد راه تهران – قم را « نقص سیستم برق رسانی اتوبوس های اسکانیا» اعلام کرده و گفته این نقص موجب می شود اتوبوس های اسکانیا پس از تصادف  دچار آتش سوزی شوند. علت دیگر، لاستیک های چینی این قبیل اتوبوس ها ذکر شده است.

ماجرای تلخ شامگاهان دوشنبه 18 شهریور ماه از این قرار است که لاستیک کم کیفیت چینی یکی از اتوبوس ها می ترکد، اتوبوس به لاین مقابل منحرف می شود و در اتفاقی بسیار هولناک با اتوبوس اسکانیای دیگری که از مسیر مقابل می آمده برخورد می کند و در جهنم  هولناکی که ایجاد می شود 44 مرد و زن و کودک زنده زنده می سوزند و دیگران با جراحت های شدید دست به گریبان اند.

اعلام نقص سیستم برق رسانی اتوبوس اسکانیا در حالی است که در اردیبهشت امسال نیز بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با یک کامیون بنز در استان خوزستان، اتوبوس آتش گرفته و 14 تن قربانی شده بودند. همان موقع هم سردار مهماندار اعلام کرد علت حادثه در دست بررسی است.

رییس پلیس راه کشور می گوید ما به تنهایی نمی توانیم در مقابل نقص سیستم برق اتوبوس های اسکانیا اقدام کنیم و به همکاری دستگاه های دیگر و خصوصا قوه قضاییه نیاز است.

اگر اتوبوس های اسکانیا دچار نقص جدی است چرا اعلام نمی شود و چرا نوبت قبل اطلاع رسانی کافی صورت نپذیرفت؟

 درباره لاستیک های اسکانیا شنیده شده قیمت یک جفت آن 5 میلیون تومان است حال آن که نوع چینی آن 2 میلیون تومان ارزان تر است. علت آتش سوزی نیز نزدیک بودن باتری اسکانیا به مخزن گازوییل ذکر شده است .ضمن این که هنگام واژگون شدن اتوبوس اسکانیا هم ضعف ستون های آن موجب آسیب به سر و گردن سرنشینان می شود کما این که در یکی از حادثه های راهیان نور ، این نقیصه اسکانیا کلی تلفات گرفت.

 اگر پلیس از همه این موارد آگاه است اما امکان مقابله ندارد آیا نمی تواند خواستار جلوگیری از شماره گذاری شود؟ آیا در روز اول فروردین همین امسال در جاده مرند اتوبوس اسکانیا حادثه ساز نشد؟ با این اوصاف آیا پلیس راه نمی تواند مردم را از سوار شدن به اتوبوس اسکانیا بر حذر دارد؟


 سوای پلیس راه آیا سازمان استاندارد به وظیفه قانونی خود عمل کرده است؟ اگر همان گونه که پلیس گفته ، سیستم برق اسکانیا ، نقص دارد، چرا سازمان استاندارد ، اجازه شماره گذاری این اتوبوس را داده است؟

 به گفته سردار مهماندار 50 درصد تقصیر متوجه ترکیدگی لاستیک و 50 درصد  دیگر متوجه شرکت عقاب افشان نماینده اسکانیا در ایران است و « باید به فکر باشد این نقص را مرتفع کند». اما آیا همین که « به فکر باشد» کافی است و نباید تا رفع این نقیصه از تردد اتوبوس های اسکانیا جلوگیری شود؟

در این میان باید پرسید آیا پلیس راه نباید از اتوبوس ها برگه معاینه فنی بخواهد؟ آیا نباید لاستیک ها را کنترل کنند و مهم تر از همه نقص سیستم برق رسانی اتوبوس ها بررسی شود؟


خاطره تلخ مردم ایران از مرگبار بودن هواپیماهای توپولوف در آسمان های ایران هنوز باقی است و اکنون در زمین هم باید نگران اتوبوس های اسکانیا بود./عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
کشف سیاره نیبیرو آیا این کابوس زمین است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طنز؛ کابوس تخم مرغ و زمین خواران!


آیدین سیارسریع در روزنامه قانون نوشت:

به تازگی بلایی به جان من افتاده که رهایی از آن کمی مشکل است. نیمه شب‌ها بی‌خواب می‌شوم و هوس وب گردی به سرم می‌زند ولی از آنجایی که متاسفانه فیلترشکنی در دست و بال ندارم نمی‌توانم خودم را وقف امور علمی و پژوهشی (بالاخص مباحث بیولوژیکی) کنم و مجبورم وقتم را در این سایت‌های خبری که هیچ ارزشی برای علم و پژوهش قائل نیستند بگذرانم. دیشب همین‌طور که از کم سعادتی خود نالان و از جامعه علمی و پژوهشی کشور شرمسار بودم چشمم به چند خبر افتاد، گفتم بد نیست تجربه‌های شگفت انگیزی که داشتم را با شما قسمت کنم.

یکی از سایت‌ها تیتری با این عنوان زده است: «نگرانی باهنر برای تخم مرغ اصلاح طلبان». خیلی خوشحالیم که اصولگرا و اصلاح طلب به جای تقابل و درگیری راه تعامل و وفاق را برگزیده‌اند و حتی برای تخم مرغ‌های همدیگر ابراز نگرانی می‌کنند. ان‌شاءا... اصلاح طلبان هم کم کم نگران گوجه اصولگرایان شوند که با ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه‌رو، شاهد شکل گیری یک املت مشتی هم این وسط باشیم. اما مراد آقای مهندس باهنر و لُب کلام ایشان این بوده است که: «اصلاح طلبان تخم مرغ‌هایشان را در سبد لاریجانی قرار نمی‌دهند.» به نظر ما هم کلا این که آدم تخم مرغش را در سبد دیگران قرار دهد کار عاقلانه‌ای نیست. مخصوصا برای اصولگرایان که در این زمینه تجربه‌های گرانبهایی دارند. حالا که از تخم مرغ یاد کردیم جا دارد یادی هم کنیم از تخم مرغ‌هایی که اصولگرایان عزیز آن سال‌ها در سبد آقای احمدی نژاد قرار دادند و هر چه می‌گفتند نیمرو کن دور هم بخوریم آقای پاکدست توجهی نمی‌کرد و با آن مهر و عطوفتی همیشگی‌اش آنقدر روی این تخم مرغ‌ها نشست تا همه‌شان تبدیل به جوجه شدند و آخر سر هم اصولگراهای باسابقه را از کابینه بیرون کرد و آن جوجه‌ها را شیوه راه رفتن آموخت (که یکی‌شان متاسفانه لولو از آب درآمد) و پشت میزها نشاند. برای همین اصولگراها که تجربه تلخی از این تخم مرغ بازی‌ها دارند اصلاح طلبان را از این کار بر حذر می‌دارند که ما به جای جریان اصلاحات از ایشان تشکر می‌کنیم.

تیتر دیگر این است: «پرونده زمین خواری ورجین و لواسانات در جریان است». مشاهده می‌کنیم که زمین خواران عزیز هر روز در حال گسترش دامنه فعالیت خود هستند و به زمین‌های ورجین هم رحم نمی‌کنند. ش.خ یکی از زمین خواران ورجین در مصاحبه با «بی قانون» در پاسخ به این سوال که هدف شما از تجاوز به زمین‌های ورجین چه بوده، گفت: هدف ما از اول هم ازدواج بود. ولی متاسفانه رسانه‌ها و نهادهای مسئول با سنگ‌اندازی و کارشکنی مانع از تحقق این حرکت زیبا و متعالی شدند که واقعا جای تاسف دارد.

تا همین جا برای وب گردی شبانه کافی است. می‌ترسم باز هم اگر به خبرخوانی ادامه بدهم مهندس باهنر بیاید توی خوابم و نسبت به تخم مرغ‌هایم اظهار نگرانی کند و همین‌طور که سرش را تکان می‌دهد بگوید: چیکار کردی با تخم مرغ‌هات پسر؟ بعد وسط کابوس زمین خوار ورجین هم بپرد و بگوید: «زودتر ازدواج کن، مثل من.» تخم مرغم توی سبد هر چی زمین خواره. عجب کابوسی درست کرده‌اند برای ما.

بیایید فکر کنیم چه خوب است آدم شب‌ها قبل خواب پیش خودش حساب کند که امروز تخم مرغ‌هایش را در سبد چه کسانی قرار داده است. (خواستم شبیه این مجری‌ها با یک جمله زیبا برنامه را تمام کنم ولی دوستان اشاره می‌کنند که آب هست ولی کم است، برای همین دیگر ادامه نمی‌دهم!)