اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استفتاء درباره اهدای عضو در قصاص


برخی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره اهداء عضو در قصاص و اعدام اظهار نظر کرده اند.

خبرآنلاین: برخی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره اهداء عضو در قصاص و اعدام اظهار نظر کرده اند.

 6 تن از مراجع تقلید در پرسش شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) درباره اهدای عضو در قصاص و اعدام پاسخ گفته اند. متن پرسش و پاسخ تعدادی از مراجع تقلید بدین شرح است:

پرسش: 1- آیا در مواردی که اعدام برای قصاص از قتل صورت می پذیرد می توان با توافق خانواده شاکی و فرد اعدامی، اهداء اعضاء حیاتی صورت پذیرد؟

2- در مواردی که اعدام به دلیلی غیر از قصاص صورت می پذیرد آیا می توان با توافق محکوم و قاضی به جای اعدام، فرد از طریق اهداء اعضای حیاتی معدوم شود؟
 

نام مرجع

پاسخ استفتاء

آیت الله مکارم شیرازی

اهدای عضو در قصاص و اعدام جایز نیست.

آیت الله شبیری زنجانی

اجازه این امر به عهده حاکم شرع است . وی می تواند با در نظر گرفتن مصلحت جامعه و مصلحت اولیای دم و مصلحت خانواده فرد اعدامی از این راه مبادرت به اعدام کند. بنابراین حکم در هر مورد ممکن است با مورد دیگر متفاوت باشد.

آیت الله نوری همدانی

اهدای عضو در قصاص و اعدام جایز نیست.

آیت الله موسوی اردبیلی

در مورد قصاص در فرض توافق شاکی و فرد اعدامی مانعی ندارد و در غیر قصاص نیز در صورتی که نحوه خاصی برای اعدام در شرع تعیین نشده باشد اعدام از طریق اهداء اعضاء با توافق فرد اعدامی و حاکم شرع مانعی ندارد.

آیت الله صانعی

اگر درباب قصاص باشد؛ ولی دم حق دارد قاتل را بکشد ولی نمی تواند او را به نحوی بکشد که اذیت شود، پس در چنین جایی ولی دم می گوید آیا حاضر هستی بیهوشت کنیم و مثلا قلب تو را برداریم،اگر گفت :آری، مانعی ندارد ولی اگر گفت :نه، چنین حقی را ولی دم ندارد، چون اولا قلب و عضو او مال خودش است و ولی دم به بیشتر از گرفتن جانش حق ندارد و ثانیا اگر ادعا می کند اذیت می شود ولو با بیهوشی با فرض ادعاها هم نمی توان او را چنین کشت. و اگر در باب حدود باشد، اگر نوع قتل خصوصیت دارد و جزا معین شده مثل ضرب به سیف مثلا نمی توان چنین کاری کرد ولی اگر اصل کشتن به نوع آن معین نشده در این جا محکمه با رضایت او چنین کاری را دارد و اما بدون رضایت او چنین قتلی را ندارد چون محکمه فقط به خونش حق دارد.

آیت الله سید سعید حکیم

1- در صورتی که فرد محتاج فعلا موجود باشد وزنده ماندن ایشان موقوف بر عضو باشد با توافق آنها بلکه بدون توافق شاکی مانعی ندارد.

2- مورد مانند سابق است.


ویدیو مرتبط :
اهدای عضو ، اهدای زندگی (در برنامه خندوانه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قصاص و اعدام، مجازات آخرین عضو شبکه شیاطین پاکدشت



قصاص و اعدام، مجازات آخرین عضو شبکه شیاطین پاکدشت

مرد شیطان صفت که پس از ربودن زنی او را مورد آزار و اذیت قرار داده بود پس از محاکمه در دادگاه کیفری استان تهران به قصاص و اعدام محکوم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کریم در این پرونده متهم است 27 مهر سال 88 در جریان ربودن و آزار و اذیت زن جوانی به نام محبوبه او را در پاکدشت به قتل رسانده است. او پس از این جنایت با سه همدست خود زن دیگری را ربوده و او را هم مورد آزار و اذیت قرار داده بود.

4 مرد شیطان صفت در ادامه در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه قرار گرفتند که سه متهم ردیف اول به اتهام تجاوز به عنف به اعدام در ملاء عام محکوم شدند. اما با توجه به توبه متهم ردیف چهارم قضات دادگاه برای وی از اتهام به تجاوز به عنف تقاضای عفو کرده ولی او را به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم کردند.

در ادامه پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور فرستاده شد که قضات دیوان عالی کشور حکم اعدام سه متهم ردیف اول را تایید کردند.

قضات همچنین با نقص حکم قصاص متهم ردیف چهارم درخواست عفو او را رد کردند. در حالیکه شمارش معکوس برای اعدام سه متهم ردیف اول آغاز شده بود متهم ردیف سوم پرونده در زندان دست به خودکشی زد. دو شیطان صفت دیگر نیز صبح روز جمعه به دار مجازات آویخته شدند.

پرونده آخرین عضو این باند روز یکشنبه در شعبه 71 دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار گرفت. در ابتدای جلسه دادگاه قاضی اصغری روشن نماینده دادستان با تشریح کیفرخواست گفت : شعبه 32 دیوان عالی کشور به دلیل اینکه مشخص نبود ضربه متهم باعث مرگ شده یا اقدامات پزشکی ، حکم را نقص کرد که پزشکی قانونی در گزارش تکمیلی خود تاکید کرده ضربه های وارد شده به گردن مقتول علت مرگ بوده است. حال با توجه به گزارش پزشکی قانونی، اعترافات متهم و بازسازی صحنه قتل برای او تقاضای مجازات قانونی را دارم.

سپس اولیای دم مقتول برای قاتل تقاضای قصاص کردند.

کریم پس از قرار گرفتن در جایگاه با قبول اتهاماتش گفت : من سه سال است که توبه کرده ام و از اولیای دم و قضات دادگاه می خواهم مرا ببخشند. در این مدتی که در زندان هستم تمام رفتارهای گذشته خود را تغییر داده ام و فرصت دوباره ای برای زندگی می خواهم.

سپس وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت : موکلم در تحقیقات گفته ضربه را به بازوی مقتول زده اما براساس گزارش پزشکی قانونی ضربه مرگبار به گردن مقتول وارد شده است.

پس از آخرین دفاعیات متهم قضات دادگاه برای صدور حکم وارد شور شده و کریم را به اتهام تجاوز به عنف به اعدام و به اتهام قتل به قصاص محکوم کردند./مهر