اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استخدام‌های روز قبل از تحلیف



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 استخدام‌های روز قبل از تحلیف

گزارشی از مصوبات غیر قانونی روزهای پایانی دولت دهم

 دولت یازدهم در حالی كار خود را شروع كرده است كه هنوز پرونده‌هایی جنجالی از دولت احمدی‌نژاد، هر روز خبرساز می‌شود. به زعم بسیاری از اقتصاد‌دانان، پیامد سیاست‌های هشت سال تصدی احمدی نژاد بر پیكر كشور شاید تا سالیان سال قابل جبران نباشد.

 

اما بدون شك، هنوز كه هنوز است پرونده‌هایی از عملكرد هشت سال قوه مجریه اصولگرا، قابل بررسی است كه سراسر عدول از قانون بود. این مسئله را روزهای پایانی دولت احمدی‌نژاد، حتی خود اصولگرایان نیز تایید می‌كردند به گونه‌ای كه كافی است به آمار ابطال مصوبات دولت از سوی مجلس اصولگرا رجوع كنیم.

 جذب غیرقانونی هیأت علمی‌در دانشگاه علامه طباطبایی
در روزهای گذشته اولین بمب خبری، عیان شدن ماجرای جذب بیش از صد نفر با كد هیأت علمی‌در روزهای پایانی دولت دهم‌،توسط رئیس دانشگاه علامه بود، مباحث مربوط به جذب اعضای هیأت علمی جدید در دانشگاه علامه طباطبایی در حالی بود كه رئیس این دانشگاه افراد جذب شده را نخبگان علمی دانسته بود اما بعد، فهرست اسامی‌جذب شده در رسانه‌ها منتشر شد كه صحت این گفته شریعتی را زیر سوال می‌برد چرا كه بسیاری از این افراد دارای درجه مربی بودند.

 

گفتنی است طبق مصوبه وزارت علوم، جذب هیأت علمی‌در مرتبه مربی در دانشگاه‌های تهران ممنوع است، مگر در شرایط خاص. نامه مذکور در 15 تیر امسال، یعنی بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوشته شده است.

 

حال باید پرسید این شرایط خاص چه بوده است كه رئیس دانشگاه علامه را این چنین به تكاپو انداخته بود تا این رقم بالای جذب هیأت علمی‌را در دستور كار قرار دهد در حالی كه در دوران تصدی شریعتی بر مسند ریاست این دانشگاه شاهد كنار گذاشتن اساتید برجسته و شاخصی از دانشگاه بودیم.

 رد پای مرتضوی در استخدام‌های تامین‌اجتماعی
اما ماجرا فقط در دانشگاه نبود، اتفاقات مربوط به هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی خود سر دراز دارد كه یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات هیات امنا، صدور مجوز استخدام ۵۰۰ نفر در سازمان تأمین اجتماعی بود.

 

هر چند علی ربیعی پس از آنكه كار خود را رسما به عنوان وزیر كار آغاز كرد، تمامی مصوبات هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی را که از تاریخ اول مردادماه تصویب شده بودند باطل كرد.

 

گویا دستور این استخدام‌ها با استناد به ماده هفت قانون گزینش سازمان تأمین اجتماعی بوده است؛ احکام جذب و اشتغال همه این افراد که اغلب‌شان از ساکنان رشت، رودسر و یزد هستند توسط سعید مرتضوی مدیرعامل و سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی صادر شده‌ است.

 

ماده هفت قانون گزینش به بالا‌ترین مقام دستگاه این اختیار را می‌دهد که در موارد خاص فردی را بدون گذراندن مراحل گزینش به‌صورت موقت استخدام کند.

 

گویا در این جا نیز موارد خاصی وجود داشته كه این استخدام‌ها خارج از برنامه انجام شده است. چرا كه در احکام استخدام تمامی این ۵۰۰ نفر هیچ تطابقی میان تحصیلات و ردیف شغلی وجود ندارد و این افراد هم اکنون در حالی در قسمت‌های مختلف سازمان تامین اجتماعی مشغول کار شده‌اند که تاریخ صدور حکم استخدام آن‌ها بعد از اتمام مدت سرپرستی سعید مرتضوی بوده است.


تحركات روزهای پایانی در نهاد ریاست جمهوری
از اول خرداد سال 92 تا آخرین جلسه هیات دولت دهم و در طول نزدیک به دو ماه و نیم، بیش از بیست جلسه یاران احمدی‌نژاد برگزار شدکه حاصل آن بیش از یکصد مصوبه بوده است.

 

یكی از آنها ایجاد دفتر رئیس جمهور سابق بر اساس دستور غلامحسین الهام معاون توسعه منابع انسانی دولت دهم به حمید بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد بود.

 

برای این مجموعه نزدیک به 25 پست سازمانی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری نیز تعریف شد و حتی ساختمان هفت طبقه دولتی با عنوان «لادن» در میدان ونک در اختیار رئیس جمهور سابق قرار گرفت. احمدی‌نژاد یک روز پس از تنفیذ حکم رئیس جمهور جدید، در ساختمان لادن مستقر شد و از همان روز فعالیت‌های خود را با عنوان رئیس جمهور سابق آغاز کرد.


یک روز مانده به برگزاری مراسم تحلیف روحانی هم به یک باره تعداد پست‌های سازمانی نهاد ریاست جمهوری بر خلاف قانون برنامه از 300 پست به 550 پست ارتقا داده شد و بعد از آن تمام افراد به یک رتبه بالاتر ارتقای شغلی داده شده‌اند.

 

همچنین بدون استعلام از وزارت اطلاعات برای برخی از مدیران، پست‌های معاونت و رئیس امور زده شده است. شایان توجه است که پست رئیس امور در معاونت توسعه همتراز با پست معاون وزیر است و پست معاونت رئیس امور نیز معادل پست مدیر کلی در وزارتخانه‌هاست.


دیوان عدالت و هیأت تطبیق قوانین پیگیری می‌كند
محمدعلی اسفنانی، سخنگوی كمیسیون قضایی و حقوقی درباره استخدام‌های روزهای پایانی دولت دهم به «قانون» می‌گوید: برخی مصوبات در حیطه اختیارات دولت است و اگر این استخدام‌ها در قالب آن مصوبات باشد، طبیعتا مانعی ندارد.


وی اضافه می‌كند: اما اگر چارچوب قانونی استخدام نیروهای جدید رعایت نشود یا اینكه استعلام از برخی نهادها برای جذب نیرو انجام نشده باشد، غیر قانونی است و با آن برخورد می‌شود.


نماینده مردم فریدن، معتقد است از دو طریق می‌شود با این اقدام برخورد كرد اول اینكه مجلس از طریق هیأت تطبیق قوانین این مسئله را پیگیری كند، راه دیگر شكایت از كانال دیوان عدالت اداری است كه در این صورت هم امكان ابطال مصوبات امكان‌پذیر است.

 

سخنگوی كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاكید دارد كه اگر استخدام‌های اخیر خلاف قانون باشد، وظیفه نظارتی مجلس ایجاب می‌كند كه با این موارد برخورد كند، مجلس نهم هم تا كنون به این موارد توجه كرده است كه برای مصوبات غیرقانونی درخواست ابطال دهد.
 استخدام‌ها در راستای منافع افراد خاص بوده است.


سید محمد بیاتیان عضو هیأت رئیسه كمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار قانون می‌گوید با توجه به معضل بیكاری و تعداد بالای متقاضیان كار در كشور، هر اقدامی‌در راستای اشتغال اگر خارج از چارچوب و ضوابط قانونی انجام شود، نیازمند برخورد جدی است. بیاتیان با بیان اینكه دولت جدید میراث دار دولت دهم است، تاكید می‌كند دولت باید بررسی كند كه اگر برای این استخدام‌ها ساز و كارهای قانونی رعایت نشده است،با آن برخورد قانونی صورت گیرد.


نماینده مردم بیجار معتقد است: آنچه در چارچوب اختیارات نهاد ریاست جمهوری است، خود رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد، اما استخدام و افزایش نیرو باید در قالب قانون باشد بنابراین مجلس هم نسبت به این مسئله حساسیت نشان خواهد داد و از ساز و كارهای نظارتی خود استفاده می‌كند.

 

وی ابراز تاسف می‌كند كه هر یك از نماینده‌ها در حوزه‌های انتخابیه خود با لشكر بیكاران مواجه هستند كه از وكلای خود انتظار دارند اگرقرار بر استخدام هم باشد،‌ در چارچوب ضوابط انجام شود.

 

بیاتیان با تاكید بر اینكه نباید اجازه بدهیم برخی‌ها از رانت خاصی استفاده كنند و حق دیگران ضایع شود، ادامه می‌دهد: من فكر می‌كنم این نوع استخدام‌ها، هسته مركزی نزدیكان مسئولان را در بر می‌گیرد و برای تامین منافع افراد خاص انجام شده است.

 

دبیر كمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان كرد اگر پرونده افراد استخدام شده در روزهای پایانی دولت دهم را بررسی كنیم،‌ بعید می‌دانم فرد ذی‌حقی وجود داشته باشد و در این اقدامات حق نخبگان جامعه ضایع شده است./روزنامه قانون

 

 


ویدیو مرتبط :
جزوه استخدام موکلین روز و عزیمت بسیار مجرب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

(تصاویر) احمدی‌نژاد در روز تحلیف روحانی



(تصاویر) احمدی‌نژاد در روز تحلیف روحانی

رییس‌جمهور پیشین که مطابق رسم باید در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید حاضر می‌شد روز گذشته ترجیح داد به جای حضور در بهارستان با کابریساس معاون رییس‌جمهور کوبا دیدار کند. این اولین دیدار خارجی او پس از تحویل کلید پاستور به روحانی بود که در کمتر از 24 ساعت اتفاق افتاد. او در دومین دیدار خارجی خود با آصف علی زرداری دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش تسنیم محمود احمدی‌نژاد بعد از مراسم تنفید و تحویل رسمی نهاد ریاست‌جمهوری به حسن روحانی، از روز گذشته به‌همراه اسفندیار رحیم مشایی به ساختمان لادن رفته است. پیش از انتخاب ساختمان لادن، احمدی‌نژاد که قرار بود رییس‌جمهور سابق شود تلاش‌هایی جهت در اختیارگرفتن دفتری در پاستور از سوی دولت دهم انجام شد.

 احمدی‌نژاد به‌دنبال تاسیس تشکیلاتی جدید در ساختار نهاد ریاست‌جمهوری با عنوان «دفتر رییس‌جمهور سابق» بود و انگار دولت احمدی‌نژاد علاقه داشت پایانش هم خالی از حاشیه نباشد، تا آخر سر احمدی‌نژاد خودش در واکنش به همین موضوع به خبرنگاران گفت «در حال اسباب‌کشی به نارمک است.» حالا او در ساختمان لادن در جردن مستقر شده، دفتر ساختمان لادن پیش از این در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده و در سال‌های اخیر به کنترل نهاد ریاست‌جمهوری درآمد و بعد از بازسازی، در اختیار علی سعیدلو معاون امور بین‌الملل احمدی‌نژاد قرار گرفته بود. این دفتر پس از نقل مکان سعیدلو در اختیار بقایی قرار گرفت و اکنون دفتر «رییس‌جمهور سابق» نامیده می‌شود.

حضور احمدی‌نژاد به‌همراه اسفندیار رحیم مشایی در ساختمان لادن در حالی است که احمدی‌نژاد پس از تنفیذ گفته بود صبح یکشنبه به دانشگاه ایرانیان خواهد رفت.
رئیس جمهور سابق در اولین روز کاریش پس از پایان دوره ۸ ساله ریاست جمهوری با برخی مقامات کشورهای خارجی دیدار کرد.

احمدی‌نژاد در روز تحلیف روحانی,تصاویراحمدی‌نژاد در روز تحلیف روحانی

 

 

احمدی‌نژاد در روز تحلیف روحانی,تصاویراحمدی‌نژاد در روز تحلیف روحانی

 

 

احمدی‌نژاد در روز تحلیف روحانی,تصاویراحمدی‌نژاد در روز تحلیف روحانی

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 تسنیم