اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از «پایتخت 3» تا دعوت به «تفنگ کُشان»!


ماجرا از اشک های دختر «کاک احمد» شروع شد. دخترک، تاب دیدن گوشت زخمی و خونی کبک را نداشت. کبکی که پدرش شکار کرده بود و حالا آورده بود تا با اهل خانه کباب کنند و بخورند. اشک های دختر کاک احمد، کاری با پدر کرد که پدر برای همیشه شکار را کنار بگذارد.

مجله مهر: ماجرا از اشک های دختر «کاک احمد» شروع شد. دخترک، تاب دیدن گوشت زخمی و خونی کبک را نداشت. کبکی که پدرش شکار کرده بود و حالا آورده بود تا با اهل خانه کباب کنند و بخورند. اشک های دختر کاک احمد، کاری با پدر کرد که پدر برای همیشه شکار را کنار بگذارد. ماجرای دنباله دار دوستی با محیط زیست، بعد از پخش سریال «پایتخت 3» و محبوبیت «بهبود» در آن سریال، حالا نبدیل به موجی فراگیر شده است که بیشتر از همه طرفداران محیط زیست در ایران را خوشحال کرده است.

تفنگت را زمین بگذار!

«با هر شکار بخشی از انسانیت‌مان هم می‌میرد. بگذاریم فرزندانمان هم طبیعت را ببیند.» این پیام «احمد عزیزی» ، اولین شکارچی بود که باب توبه از شکار و تفنگ شکستن را برای همکاران سابقش باز کرد.

او می گوید بعد از 12 سال شکار، حالا دیدن صحنه جان دادن یک کرگدن هم دلش را به رحم می آورد. احتمال ممنوعیت چند ساله شکار در کشور، تلاش هایی برای ایجاد پلیس تخصصی محیط زیست، توقف تولید سلاح های شکاری در کشور همه از برنامه هایی هستند که سازمان محیط زیست برای بهبود وضعیت گونه های رو به انقراض دست به دامن آنها شده است.

اما شاید هیچکدام از این روش ها به اندازه کاری که یک شکارچی قدیمی کرد تاثیرگذار نباشد. روز جمعه، 25 بهمن را باید در تقویم محیط زیست ایران ثبت کرد. روزی که آغازی شد بر موج تفنگ شکستن و قفس سوزاندن شکارچی ها. حالا آنها به جای شکار، مراقبان طبیعت هستند و کبک ها را رو به آسمان پرواز می دهند.

روز 25 بهمن، روستای وستای درکی در منطقه هورامان کردستان شاهد صحنه ای بود که کم کم دارد به موجی فراگیر در بین شکارچیان ایران تبدیل می شود. کاک احمد تفنگش را زمین گذاشت و لوله آن را با سنگ شکست. پاییز بود که به شکار کبک رفته بود. وقتی به خانه برگشت دختر چهار ساله اش با دیدن کبک های خون آلود گریه می کرد و لب به گوشت شکار نزد. «هرچه اصرار کردیم، گفت بابا این گوشتی که آوردی زخمی و خونی بود، من نمی‌خورم. این کار بچه هم روی من خیلی تاثیر داشت.» همانجا بود که تصمیم گرفت اسلحه اش را بشکند.

از «پایتخت 3» تا دعوت به مراسم «تفنگ کُشان»

کاک احمد، جلوی چشم های دخترش برای همیشه تفنگش را شکست و شکار را کنار گذاشت

جلسات آموزشی انجمن سبز چیا هم مصمم ترش کرد تا شکار را برای همیشه کنار بگذارد. انجمن بعد از اجرای این تصمیم با اهدای لوح تقدیر و حلقه گل از وی تقدیرکرد.

تصویر یک کبک زخمی که خون از بدنش جاری بود در  جلسات آموزشی "انجمن سبز چیا" به آنها نشان داده شده بود. کاک احمد که خود شکارچی کبک بود شاید برای اولین بار بود که تصویر شکارش را می دید. صبح جمعه اهالی روستا و اعضای انجمن چیا را جمع کرد و جلوی همان پلاکارد کبک خونین، تفنگش را شکست. او حالا تصمیم گرفته است که تا آنجایی که در توانش هست و دستش می‌رسد آنهایی را که قصد شکار دارند منصرف کند تا بتواند حیوانات و طبیعت را برای آینده نگه دارد.

وقتی از کاک احمد می پرسند حالا که تصمیم گرفته است دیگر شکار نکند چه احساسی دارد می گوید: «از وقتی تصمیم گرفته‌ام دیگر به هیچ حیوانی شلیک نکنم و جانش را نگیرم خیلی حالم عوض شده، راحت‌تر نفس می‌کشم. می‌خواهم دوستدار طبیعت باشم. اگر این طبیعتی که در آن زندگی می کنم با دست خودم نابود شود، فردا بچه‌ام نمی‌تواند این طبیعت را ببیند.»

 وی برای سایر شکارچیان ایران هم پیامی دارد: «می‌خواهم بگویم آن کس که جان می‌دهد فقط خداست، آن کس هم که جان می‌گیرد، فقط خداست. ما چه کاره‌ایم که برویم جان کبک و پلنگ و گوزن و گرگ را بگیریم؟ ما هم یک جانداریم مثل آنها. آیا دوست دارید کسی به بچه‌هایتان آزار برساند؟ وجدانمان را بیدار کنیم و بگذاریم بچه‌هایمان هم این طبیعت زیبا را ببیند.»

23 اسفند ماه خبر خوش دیگری برای طبیعت کردستان در راه بود. 15 شکارچی اهل کامیاران با شعار«اسلحه مقدس، اسلحه شکسته است» تفنگ و شکار را برای همیشه کنار گذاشتند. آنها 15 کبک شکاری را به صورت نمادین آزاد کردند تا به طبیعت برگردند. قفس های شکار کبک را سوزاندند و با خواندن بیانیه ای به استقبال بهار رفتند: «مژده باد‌ای طبیعت،‌ای کل‌های زیبا،‌ای کبک‌ها،‌ای پرندگان،‌ای رودخانه‌ها، از امروز به بعد ما اولین نگهبانان شما خواهیم بود و با کاشتن نهال‌ها،‌‌ رها کردن پرندگان از قفس و سوزاندن قفس‌ها، در پیشگاه خدا ندامت و پشیمانی خود را از شکارچی بودن ابراز می‌کنیم و از این پس هرگز دست به شکار هیچ حیوان و جانداری در طبیعت نخواهیم زد. خداوند پشتیبان ما باشد.»

سالی که نکوست ...


از روزهای آغازین بهار تا امروز50 شکارچی  بوکان در یک حرکت نمادین در دفاع از طبیعت بکر و زیبای این شهرستان در کوه برده زرد با حضور مردم ومسئولان این شهرستان شکار کردن را کنار گذاشته وکبک های خود را آزاد کردند وآنها را به زادگاه خود طبیعت سپردند.

 یکی از شکار چیان این شهرستان  هم در حضور این جمع اسلحه خود را معدوم کرد؛ تعدادی از شکارچیان سقزی هم با رها سازی 70 کبک در منطقه حفاظت شده از شکار خداحافظی کردند ؛ وداع  10 شکارچی سردشتی با شکار پرندگان؛ توبه 17  شکارچی روستای تنگیسر شهرستان سنندج و آزاد سازی 30 کبک، مراسم شکستن تفنگ در شهر نودشه  و... این داستان خوب همچنان ادامه دارد.

این موج که از نواحی غربی کشور آغاز شده بود به دماوند هم رسید و ۷۶ شکارچی دماوندی در مراسم قدردانی از دست‌اندرکاران سریال تلویزیونی پایتخت ۳ که توجه ویژه ای به مسائل زیست محیطی داشت،  تفنگ‌‌ها را کنار گذاشته و برای همیشه دست از شکار کشیدند.

از «پایتخت 3» تا دعوت به مراسم «تفنگ کُشان»

حرکت خودجوش شکارچیان برای کنارگذاشتن شکار حالا شهر به شهر گسترش یافته و روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود

 می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. بهار محیط زیست ایران با سریال «پایتخت3» آغاز شد. سریالی که در آن یک محیط بان مازندرانی که با تیراندازی شکارچیان مجروح شده بود توانست توجه مردم را به مسائل محیط زیستی جلب کند. موج شکارچیان توبه کننده هم در پی شکستن تفنگ کاک احمد، بهار محیط زیست ایران را سبط تر کرده است. امسال می تواند سال محیط زیست ایران باشد.


ویدیو مرتبط :
«شیب ... سقف» به دعوت نقی در پایتخت 4 بازی می کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارت دعوت جشن نامزدی به سبک «پایتخت»/ عکس



 

اخبار,اخبار اجتماعی , سریال پایتخت

 

اخبار اجتماعی - خبرانلاین