اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای حضور برخی از مقامات ارشد «القاعده» در ایران!



اخبار ,اخبار سیاست خارجی , صادرات نفت ایران

 

اخبار سیاست خارجی - ادعای حضور برخی از مقامات ارشد «القاعده» در ایران!

افزایش صادرات نفت ایران و تأثیر این امر بر تخمین های آمریکا از درآمد ایران بر اثر کاهش تحریم ها، توافق ایران و جمهوری آذربایجان بر سر مقررات حمل و نقل بین دو کشور، بازتاب سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی درباره افراط گرایی در منطقه و ادعای حضور و خروج یک عضو ارشد القاعده در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، افزایش صادارات نفت ایران در پی کاهش تحریم های بین المللی، موضوعی است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. «تایمز اسرائیل» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع توجه نشان داده و می نویسد ایران روز گذشته اعلام کرده صادرات نفت خامش در ماه ژانویه، با 100 هزار بشکه افزایش به 1.32 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

بر اساس گزارش نهادهای بین المللی، چین، ژاپن و هند، مهمترین خریداران نفت ایران بوده اند که افزایش خرید نفت آن ها از ایران، سبب افزایش کلی صادرات نفت ایران شده است. برداشته شدن تحریم بیمه نفتکش های ایرانی در چارچوب توافق هسته ای ژنو، عاملی بوده که نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده است.

روزنامه «واشنگتن تایمز» نیز از حمله دیگر مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته؛ اما آن را از منظر متفاوتی مورد توجه قرار داده است. این روزنامه می نویسد دولت اوباما وعده داده بود که عایدی ایران از کاهش تحریم ها، چیزی بیش از 7 میلیارد دلار نخواهد بود. اما ارزیابی کارشناسان حاکی از آن است که با این افزایش صادرات نفت، درآمدی بالغ بر 20 میلیارد دلار نصیب ایران خواهد شد. بر این اساس، این روزنامه معتقد است که این ارقام، دقت تخمین های دولت آمریکا درباره کاهش تحریم های ایران را به چالش می کشد.

در یک مطلب اقتصادی دیگر، خبرگزاری «ترند» از توافق ایران و جمهوری آذربایجان بر سر مقررات رفت و آمد کامیون های باری میان دو کشور خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سومین جلسه کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه ارتباطات حمل و نقل میان دو کشور، روز گذشته پایان یافت و پس از این جلسه، دو طرف اقدام به امضای توافقنامه ای به منظور حل و فصل مسائل مربوط به عبور و مرور کامیون های باری و همچنین رفت و آمد مسافرین کردند. دو طرف در این جلسه از کارهای انجام شده در حوزه حمل و نقل میان دو کشور ابراز رضایت کرده و توافق کردند که در صورت نیاز، خطوط اتوبوسرانی جدیدی افتتاح شود.

روزنامه «شانگهای دیلی»، اقدام به انتشار سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کرده که درباره خطر افراط گرایی در منطقه هشدار داده است. این روزنامه می نویسد رئیس مجلس ایران گفته کشورش از رشد افراط گرایی در منطقه و به ویژه جهان اسلام، نگران است. وی با بیان اینکه موج افراط گرایی، سبب ایجاد مسائل فراوان و جان باختن شمار زیادی از مسلمانان شده است، افزوده اتحادیه بین پارلمانی کشورهای اسلامی، می تواند نقش مهمی در حل و فصل این مسئله و جلوگیری از بروز انشقاق میان مسلمانان ایفا کند. لاریجانی همچنین خواستار اتحاد بیشتر میان کشورهای مسلمان به منظور رفع نگرانی های موجود در جهان اسلام شده است.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «واشنگتن پست» مدعی شده یکی از چهره های ارشد «القاعده» که اخیراً در ایران سکونت داشته، به تازگی از کشور خارج شده است. به نوشته این روزنامه، برخی مقامات فعلی و سابق آمریکایی مدعی شده اندد این فرد که ارتباطات نزدیکی با رهبر فعلی القاعده دارد، پس از فرار از افغانستان در سال 2001، چندین سال در ایران اقامت داشته است. بنا بر این ادعا، این فرد که «ثروت شحاته» نام دارد و دارای اصلیت مصری است، معاون ایمن الظواهری بوده و پیش از پیوستن به بن لادن در سال 1998، ریاست سازمان جهاد اسلامی مصر را بر عهده داشته است.

 

واشنگتن پست مدعی ده ها تن از رهبران القاعده در ایران حضور داشته اند که طی دو سال اخیر کشور را ترک کرده اند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
از حضور طالبان در ایران تا تفاوتشان با داعش و القاعده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حضور مقامات ارشد ایران در مذاکرات هسته ای به چه معناست؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

حضور مقامات ارشد ایرانی در مذاکرات هسته ای در ژنو حاکی از جدیت تهران در تلاش برای دستیابی به توافق نهائی است.

به گزارش تیک، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است ، مذاکرات هسته ای به مرحله ای رسیده است که به تصمیم گیری در سطح عالی نیاز دارد. ظریف افزود که تنها راه دستیابی به راه حل مذاکره با ایران براساس توافقنامه ژنو است. قرار است امروز ظریف و کری در ژنو بایکدیگر دیدار کنند.

این شبکه در گزارشی گفت: ژنو سوئیس این روزها شاهد حضور مقامات ارشد کشورهاست. مذاکرات برسر برنامه هسته ای ایران فشرده شده است. به گفته عباس عراقچی مذاکرات جدی و فضای حاکم بر آن مثبت است.

این شبکه افزود: براساس توافق تهران و گروه پنج بعلاوه یک توافقنامه نهائی باید قبل از ژوئن آینده حاصل شود. ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیروز شنبه با یکدیگر دیدار کردند. معاونان وزرای امور خارجه دو کشور نیز با حضور هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز جمعه گذشته بایکدیگر دیدار کردند. اروپا با ایران درباره لزوم دستیابی به راه حلی دراز مدت و فراگیر پیش از رسیدن ماه مارس و بررسی مسائل فنی در فرصت باقی مانده تا ماه ژوئن آینده موافق است.

ظریف و کری امروز یکشنبه درباره آخرین تحولات مربوط به این پرونده گفتگو می کنند. به موازات این تحولات ، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر کرده است. مسئولان غربی می گویند در این گزارش با قاطعیت گفته نشده است که برنامه هسته ای تهران اهداف نظامی ندارد.


حازم کلاس خبرنگار این شبکه در تهران نیز در ادامه این گزارش در ارتباط زنده تلویزیونی با این شبکه گفت: مطبوعات و محافل سیاسی ایران تحلیل های بسیاری درخصوص مذاکرات هسته ای دارند.

براساس این تحلیل ها حضور ایران در مذاکرات در این سطح بالا برای نخستین بار که با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون نماینده ویژه رئیس جمهوری برگزار می شود نشانه جدیت طرف ایرانی است. ایران می خواهد حجت را تمام کند و ببیند که آیا امکان دستیابی به توافقنامه نهائی و فراگیر وجود دارد یا خیر. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز گفته است که ایران با هرگونه توافقنامه مبهم مخالف است. ایران به دنبال توافقنامه ای فراگیر و کامل است که شامل همه مسائل اختلافی و تفاصیل در برنامه هسته ای باشد.

 

ایران در تلاش است مذاکرات را تسریع کند و از ابتکارعمل هایی برای این اهدف استفاده می کند و حضور افراد در رده های بالا در مذاکرات دال بر همین تلاش ایران است. نکته مهم این است که ایرانی ها می گویند با هرگونه توافقنامه قبل از دستیابی به توافقنامه نهائی مخالفند.
اخبار سیاست خارجی - تیک