اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعاهای جدید نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای/ وعده نامزد جمهوری‌خواهان برای بازگرداندن تحریم‌ها



اخبار,اخبارسیاست  خار جی, جان کری

افزایش لابی‌گری ها در آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، دفاع وزرای خارجه و انرژی آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5، ادعای وزیر دفاع آمریکا درباره روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران، اظهارات جدید نخست وزیر رژیم اسرائیل علیه توافق هسته ای و وعده نامزد انتخاباتی جمهوری خواهان درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، اقدامات دولت آمریکا در راستای دفاع از توافق هسته ای حاصل شده با ایران و در مقابل، تلاش های رژیم اسرائیل و دیگر مخالفان توافق برای ضربه زدن به آن، یکی از محورهای اصلی خبری امروز را تشکیل می دهد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به تلاش های رژیم اسرائیل علیه توافق هسته ای پرداخته و می نویسد سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا به سرعت مشغول سر زدن به دفاتر مختلف در ساختمان کنگره است و تلاش می کند قانونگذاران آمریکا را قانع کند که توافق هسته ای با ایران، یک اشتباه تاریخی بوده است. از سوی دیگر، گروه های لیبرال نیز فشارهای خود را تشدید کرده اند و در خصوص پیامدهای سیاسی برای آن دسته از دموکرات هایی که این موافقتنامه را تضعیف و با آن مخالفت می کنند، هشدار می دهند. گروه های سیاسی صاحب نفوذ در هر یک از اردوگاه های دموکرات ها و جمهوریخواهان، کارزارهای تبلیغاتی چند میلیون دلاری خود را در این خصوص به زودی آغاز خواهند کرد.


در همین حال، جان کری، وزیر خارجه و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری «فاکس نیوز» به دفاع از تدابیر اتخاذ شده در توافقنامه نهایی هسته ای درباره موضوع بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران پرداخته اند. کری در این زمینه اظهار داشته: «من هرگز در چهار سال گذشته درباره بازرسی در هر زمان و از هر مکان گفت و گو نکرده ام. وی (ارنست مونیز) نیز این کار را انجام نداد». کری در این زمینه می افزاید: «حقیقت این است در کنترل تسلیحاتی از هیچ کشوری در هیچ جایی از جهان بازرسی هر زمان و هرمکان انجام نمی شود. چنین استانداردی در بازرسی های کنترل تسلیحاتی وجود ندارد. روندی در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که ما برای آن مذاکره کردیم وبا توانایی منحصر به فردی توانستیم آن را خاتمه دهیم».

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز اظهارات دیگری از وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که وی در آن از توافق به دست آمده با ایران دفاع کرده و آن را برای «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای» کافی دانسته است. در عین حال، وی تأکید کرده ایران همچنان یک رقیب برای آمریکا باقی خواهد ماند و امضای توافقنامه وین به معنای تبدیل شدن این کشور به یک شریک نیست. کری با تأکید بر اینکه پس از امضای توافق بر سر برنامه هسته ای ایران، دوکشور به شرکای جدید تبدیل نشده اند، خاطر نشان کرده: «ما همچنان رقیب یکدیگر هستیم؛ چرا که دیدگاه های یکسانی نداریم و دچار توهم هم نیستیم». وی همچنین با بیان اینکه پس از توافق اخیر هسته ای با ایران، رژیم اسرائیل امنیت بیشتری خواهد داشت، گفته اوباما حاضر بود کارهای بیشتری را نیز برای رفع نگرانی های این رژیم انجام دهد.

در این میان، به نظر می رسد یکی از این کارهای مدنظر دولت اوباما، افزایش ارسال تسلیحات پیشرفته برای رژیم اسرائیل باشد. به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»، دولت آمریکا در نظر دارد بسته تسلیحاتی پیشرفته ای را در جبران توافق هسته ای با ایران به رژیم اسرائیل بدهد. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت اوباما در گفت و گوی تلفنی با شیمون پرز، رئیس سابق رژیم اسرائیل گفته آمریکا آماده است بسته نظامی پیشرفته ای را در اختیار اسرائیل قرار دهد که در نوع خود کم نظیر است. این بسته جبرانی شامل سلاح های پیچیده ای است که رژیم اسرائیل تاکنون در اختیار نداشته است. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، سخن گفتن از هر گونه پیشنهاد کمک را رد کرده و گفته هیچ بسته جبرانی برای مقابله با ایران مسلح به سلاح اتمی که قسم خورده اسرائیل را از بین می برد کافی نیست.

با این وجود، وزیر دفاع آمریکا که برای اطمینان دادن به متحدان این کشور به منطقه خاورمیانه سفر کرده، اظهار داشته آمریکا گزینه نظامی علیه ایران را همچنان حفظ کرده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، اشتون کارتر گفته توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 مانع از آن نمی شود که پنتاگون گزینه ای نظامی را برای جلوگیری از دست یافتن تهران به بمب هسته ای حفظ نکند. وی مدعی شده: «یکی از دلایلی که نشان می دهد توافق وین توافق خوبی است، این است که در صورت تلاش ایران برای برخورداری از بمب اتمی، به هیچ وجه مانع از باقی ماندن گزینه نظامی امریکا بر روی میز نخواهد شد». کارتر همچنین اظهار داشته آمریکا به تعمیق همکاری های نظامی با متحدان سنتی اش، مانند رژیم اسرائیل و عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

اما موضع گیری ها و ادعاهای مقامات رژیم اسرائیل علیه توافق هسته ای ایران همچنان ادامه دارد. در جدیدترین نمونه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، در گفت و گو با «ای بی سی نیوز» اظهار داشته کار درست این بود که توافق هسته ای با ایران انجام نشود. وی مدعی شده: «این توافق بزرگترین خطر و تهدید دوچندان علیه اسرائیل و کشورهای همسایه عرب است که بسیاری از رهبران آن ها در ملاقات حضوری به من این مطلب را گفتند. رهبر مخالفان در اسرائیل نیز همین دیدگاه را دارد. این توافق بزرگترین مشکل امنیتی است که با آن روبرو هستیم». وی افزوده: «آن ها (آمریکایی ها) می گویند هیچ گزینه دیگری جایگزین این توافق وجود ندارد. البته که وجود دارد. گزینه نخست، برچیدن برنامه هسته ای ایران در ازای برداشتن تحریم ها بود. این موضع اولیه آمریکا بود که گزینه خوبی بود».

در نهایت، شبکه خبری «سی ان ان» نیز گفت و گویی با یکی از چهره های تندرو جمهوری خواه آمریکا انجام داده که وی در آن به انتقاد از توافق هسته ای ایران پرداخته است. مارکو روبیو که از جمله نامزدهای احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به شمار می رود، اظهار داشته در صورتی که رئیس جمهور شود، تحریم های آمریکا علیه ایران را دوباره اعمال خواهد کرد. وی گفته: «مردم آمریکا باید درک کنند که بخش آمریکایی تحریم ها در کنگره آمریکا تصویب شده اند و این تحریم ها امروز بخشی از قانون آمریکا هستند. شیوه ای که رئیس جمهور آمریکا می خواهد تحریم ها را بردارد، استفاده از قانونی موسوم «عفو امنیت ملی» است؛ درحالی که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید توسل به این قانون، آن را لغو کند و تحریم ها دوباره اعمال شوند. من به عنوان رئیس جمهور آمریکا این کار را خواهم کرد». 


  اخبار  سیاست خار جی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
انتقاد جمهوری خواهان آمریکا به توافق هسته ای انجام شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به ایران امتیازات یک طرفه داده است / امیدواری نتانیاهو به پیروزی جمهوری‌خواهان برای منع توافق هسته‌ای با ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار بین الملل - وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به ایران امتیازات یک طرفه داده است

در این گزارش همچنین ادعا شده تهران به حمایت از بازیگران غیردولتی مانند گروه حوثی‌ها در یمن یا گروه حماس و سایر گروه‌های فلسطینی ادامه می‌دهد.

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی از تحولات روابط بین ایران و آمریکا که بر اثر مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده نوشته آمریکا در این گفت‌وگوها امتیازهای یک طرفه‌ای به ایران اعطا کرده است. مایکل سبنگ، مدیر کل اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاورنزدیک که این یادداشت را نگاشته ضمن اشاره به گزارش هفته گذشته وال‌استریت‌ژورنال درباره گامهای آشتی‌جویانه آمریکا برای ایجاد رابطه با ایران نوشته تحولات در روابط ایران و آمریکا بر اساس امتیازهای یکجانبه از طرف آمریکا استوار بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، آقای سینگ با اشاره به هدف آمریکا از نزدیکی به ایران می‌نویسد که به نظر نمی‌رسد ایران پس از این تعاملات تغییری که باب میل آمریکا بوده باشد در سیاست‌هایش ایجاد کرده بود. به نوشته این تحلیلگر، حمایت‌های ایران از حزب الله لبنان در خلال سالهای اخیر بدون تغییر بنیادین ادامه یافته است.

در این گزارش همچنین ادعا شده تهران به حمایت از بازیگران غیردولتی مانند گروه حوثی‌ها در یمن یا گروه حماس و سایر گروه‌های فلسطینی ادامه می‌دهد.

 

 -------------------------

 

هاآرتص:امیدواری نتانیاهو به پیروزی جمهوری‌خواهان برای منع توافق هسته‌ای با ایران

نتانیاهو معتقد است که پیروزی جمهوری خواهان کمک خواهد کرد اظهارات اوباما در دور دوم ریاست جمهوری اش مبنی بر «توافق تاریخی» با ایران در مورد برنامه هسته ای کشورمان به نتیجه نرسد.

نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) امیدوار است با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره آمریکا راه های رسیدن به هرگونه توافق هسته ای با ایران بسته شود.

به گزارش فارس، در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا مقامات رژیم صهیونیستی امیدوارند جمهوری‌خواهان بیشترین آرا را کسب کنند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به این مسئله و اهمیت انتخابات برای تل‌آویو، نوشته است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل سه‌شنبه تا پ‍اسی از شب بیدار است و منتظر می‌ماند تا سفیرش از آمریکا نتایج انتخابات میان دوره کنگره را به اطلاع وی برساند.

نتیجه این انتخابات برای رژیم‌صهیونیستی اهمیت داشته و بر هیچ کس پوشیده نیست که نتانیاهو و اسراییلی‌ها امیدوارند با کسب آرای بیشتر جمهوری خواهان در مجلس سنا، که اکثریت مجلس نمایندگان را نیز به دست دارند، کنترل کنگره آمریکا را به دست بگیرند.

بر اساس آخرین آمار نظرسنجی‌های آمریکا٬ اسراییل احتمالا به خواسته‌اش می‌رسد یعنی جمهوری‌خواهان پیروز انتخابات کنگره خواهند بود. کارمندان کاخ سفید به خوبی می‌دانند، نتانیاهو می‌تواند همانند یک جمهوری‌خواه از یک ایالت آمریکایی در ساز و کار مجلس سنا دخالت داشته باشد.

کاخ سفید این را هم می‌داند که «ران درمر» سفیر اسرائیل در آمریکا بیشترین زمانش را در ملاقات با نمایندگان جمهوری‌خواه می‌گذراند و به خاطر دارند «شلدون ادلسون» یکی از ثروتمندترین صاحبان کازینوهای آمریکا و از حامیان نتانیاهو 100 میلیون دلار برای شکست اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هزینه کرده بود.

به نوشته هاآرتص، چند ماه قبل «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با رهبر یکی از مهم ترین سازمان‌های یهودی آمریکا در پاسخ به این سوال وی که چرا با درمر دیدار نمی‌کند. او به سفر «درمر» به لاس‌وگاس به عنوان مهمان افتخاری «ائتلاف یهودیان جمهوری خواه آمریکا» اشاره کرد و عنوان کرد که «درمر سرگرم سفر به مراسم‌های ترتیب‌داده شده از سوی "شلدون آدلسون" در لاس‌وگاس است.»

نتانیاهو معتقد است که پیروزی جمهوری خواهان کمک خواهد کرد اظهارات اوباما در دور دوم ریاست جمهوری اش مبنی بر «توافق تاریخی» با ایران در مورد برنامه هسته ای کشورمان به نتیجه نرسد.

انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا تنها سه هفته پیش از آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 و پیش از ضرب الاجل مذاکرات هسته‌ای هم چنین تنها 5 روز پیش از نشست مشترک «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران٬ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده گروه موسوم به 1+5 برگزار می‌شود.

بعد از اعلام نتیجه انتخابات اگر جمهوری‌خواهان رای بیشتری کسب کنند نتانیاهو بلافاصله با اعمال فشار به کنگره آمریکا از هرگونه تلاش برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران بازداری خواهد کرد. فرستاده وی در سفارت اسراییل در آمریکا فورا با نمایندگان کنگره آمریکا تشکیل جلسه خواهد داد و از آن‌ها درخواست خواهد کرد در جهت عدم دستیابی به توافق هسته ای با ایران فورا اقدام کنند٬. از سوی دیگر کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در داخل و بیرون از دفاتر نمایندگان آمریکایی با در دست داشتن برگه هایی جهت یادآوری نکات نتانیاهو در آمد و شد خواهند بود.

البته این امکان وجود دارد نتانیاهو که خود را متخصص امور آمریکا می‌داند برآورد اشتباهی داشته باشد چراکه در مورد سیاست خارجی آمریکا اختیارات کنگره در قبال رییس جمهور نزدیک به صفر است بنابراین حتی اگر جمهوری خواهان برنده انتخابات امروز کنگره آمریکا باشند تاثیری بر اوباما نخواهد داشت.

خارج از قیود سیاسی داخلی آمریکا٬ نه تنها اوباما ممکن است با تمام تلاش تیم مذاکره کننده آمریکایی را به سمت توافق با ایران سوق دهد بلکه ممکن است با نتانیاهو نیز تسویه حساب کند.

اخبار بین الملل - خبرآنلاین،فارس