اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اخراج چین از پروژه بلندترین سد جهان در ایران



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخراج چین از پروژه بلندترین سد جهان در ایران

وزیر نیرو از رد درخواست پیمانکار چینی برای احداث سد بختیاری خبر داد و گفت: درخواست مالی چینی‌ها پس از بررسی در کمیسیون دولت و بانک مرکزی رد شد و هم اکنون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا احداث بلندترین سد بتنی جهان را انجام خواهد داد.

 مجید نامجو  در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه احداث سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در ایران، گفت: برای این پروژه اقداماتی از قبل صورت گرفته بود و قرار بود احداث آن توسط پیمانکار چینی دنبال شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه روش انتخاب پیمانکار خارجی برای پروژه ها یک مکانیزم مشخصی دارد، اظهار داشت: ابتدا قیمت پیشنهادی پیمانکار خارجی در وزارت نیرو بررسی می شود و سپس کمیسیون دولت آن را مورد بازبینی قرار می‌دهد که در صورت تایید پیمانکار وارد اجرا خواهد شد.

نامجو با بیان این مطلب که در خصوص مسائل مالی و وامها نیز باید بانک مرکزی اظهار نظر می کرد، تاکید کرد: بانک مرکزی پس از بررسی درخواست چینی ها در ارتباط با نحوه تامین مالی و استفاده از تسهیلات این درخواست پیمانکار خارجی را رد کرد و مورد توافق بانک مرکزی قرار نگرفت.

وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون حضور پیمانکار چینی در پروژه بلندترین سد بتنی جهان از دستور کار خارج شده است، افزود: پس از آن تفاهم نامه ای با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به امضا رسید و قرار است تامین مالی طرح نیز از سوی پیمانکار ایرانی دنبال شود.

نامجو همچنین در ارتباط با زمان قطعی ورود نیروگاه سد گتوند به مدار بهره برداری نیز گفت: قرار بود طی هفته گذشته با حضور رئیس جمهور بخشی از نیروگاه سد وارد مدار شود اما پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد که هنوز بخشی از کار باقی مانده است.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: به نظر می رسد ابتدا باید نقایص کار در سد گتوند برطرف شود تا بتوانیم افتتاح رسمی آن را توسط رئیس جمهور داشته باشیم.

نامجو در پایان به این مطلب نیز اشاره کرد که رئیس جمهور وی را مامور پیگیری رفع نقایص باقیمانده در سد گتوند کرده است و قرار است بزودی زمینه بهره برداری از واحدهای نیروگاهی این سد فراهم شود.

کلنگ زنی سد و نیروگاه بختیاری و بهره برداری از سدهای گتوند و تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه به عنوان طرح های اولویت دار وزارت نیرو در سال جاری به شمار می رود. /:  مهر


ویدیو مرتبط :
بلندترین پرتاب موفق توپ بسکتبال در جهان از بالای یک سد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان در ایران


مشاور وزیر نیرو با اعلام آغاز رسمی ساخت سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان در لرستان گفت: منابع مالی این طرح از طریق واگذاری 3 نیروگاه تامین خواهد شد.

خبرگزاری مهر: مشاور وزیر نیرو با اعلام آغاز رسمی ساخت سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان در لرستان گفت: منابع مالی این طرح از طریق واگذاری 3 نیروگاه تامین خواهد شد.

محمدرضا رضازاده از آخرین اقدامات صورت گرفته برای احداث سد بختیاری (بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان) خبر داد و گفت: در هشتم فروردین ماه سال جاری کلنگ ساخت بدنه اصلی سد به زمین زده شد.

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: قرار است منابع مالی ساخت این سد بزرگ از طریق بهای واگذاری نیروگاه های حرارتی شهید رجایی 1 و 2 و نیروگاه مسجد سلیمان تامین شود.

رضازاده با تاکید بر اینکه اقدامات لازم برای واگذاری 3 نیروگاه یادشده از سوی سازمان خصوصی سازی در حال انجام است افزود: پیمانکار نیز در محل احداث سد تجهیز لازم را انجام داده و فعالیت های آن آغاز شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطر نشان کرد: ما کارهای زیربنایی مورد نیاز این سد مانند جاده های دسترسی و تونل های انحرافی و ایستگاه احداث راه آهن نیز از سال قبل آغاز شده و ما امیدواریم در سال جاری بخش عمده ای از آن به بهره برداری برسد.

به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد در مراسم کلنگ زنی ساخت سد بختیاری گفت: پیش از این در سدهای بسیار کوتاه تر از بختیاری قبل از هر نوع اقدامی دیگران ایده و طرح می دادند ولی امروز از صفر تا صد را خودمان طراحی و اجرا می کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این سد عظیم 5.2 میلیارد مترمکعب آب را در خود ذخیره و مدیریت می کند افزود: ایران در بین کشورهای دنیا جزو کشورهای کم بارش است و بهترین راه در این زمینه برای ذخیره، جمع آوری آب ها است.

وی با بیان اینکه سد بختیاری در فاز اول هزار و 500 مگاوات و در فاز دوم 1000 مگاوات برق تولید می کند گفت: یکی دیگر از مزایای این سد این است که آب را برای دشت های پایین دست تنظیم کرده و محیط اطراف را آباد می کند.

احمدی نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه دریاچه سد بختیاری 80 کیلومترمربع وسعت دارد برای تفریح، ماهیگیری و قایق سواری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. وی تصریح کرد: آنچه مهم است جسارت است که این سد را بسازیم؛ قبل از این قرار بر این بود که منابع مالی این سد از طریق منابع خارجی تامین شده و همچنین برای احدث آن از پیمانکاران خارجی استفاده شود که ما حیفمان آمد به نام دیگران ثبت شود در حالی که ما توانایی اجرای این سد را داریم.

رئیس جمهور افزود: زمان اجرای این پروژه 10 سال پیش بینی شده که با توجه به توانایی هایی که در کشور وجود دارد این سد زودتر از 10 سال به اتمام می رسد چرا که خودباوری و نوآوری در کشور به وجود آمده است.