اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر زمان اقدام است



نگاه فارن پالیسی به اختلافات واشینگتن و تل آویو بر سر ایران

اختلاف بر سر زمان اقدام است

اوباما و رامنی هر دو ادعا می کنند که در صورت لزوم از گزینه نظامی علیه ایران استفاده خواهند کرد. اما اختلافات اساسی بین دیدگاه آمریکا و اسرائیل در مورد چشم انداز اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دیپلماسی ایرانی: با وجود تمامی اغتشاش ها در خاورمیانه، به نظر نمی رسد که سیاست خارجی نقش تعیین کننده ای بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد. اما حاصل انتخابات ریاست جمهوری تاثیر جدی بر سیاست خارجی ایالات متحده خواهد داشت و به خصوص برای رایزنی ها در خصوص احتمال اقدام نظامی علیه ایران، حائز اهمیت است.

هم باراک اوباما و هم میت رامنی، نامزد های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای متعهد هستند. تسلیحاتی که می تواند خطر جدی برای منطقه و بقای اسرائیل به همراه داشته باشد. اوباما و رامنی هر دو ادعا می کنند که در صورت لزوم از گزینه نظامی علیه ایران استفاده خواهند کرد. اما اختلافات اساسی بین دیدگاه آمریکا و اسرائیل در مورد چشم انداز اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد.  

سندی برگر در مورد این اختلافات در نشریه فارن پالیسی می نویسد، نخستین منشاء اختلاف، زمانی است که در آن اقدام نظامی ضروری و اجتناب ناپذیر می شود. حساسیت تل آویو به بازه زمانی از خصومت تاریخی و جغرافیایی جمهوری اسلامی با اسرائیل ناشی می شود. اما در عین حال توانایی های اسرائیل برای وارد کردن آسیب جدی به تاسیسات هسته ای زیرزمینی ایران محدودتر از آمریکاست.

از سوی دیگر تل آویو بر این باور است که ایران فاصله کوتاهی با ورود به منطقه امن در برنامه های هسته ای خود دارد اما در مقابل اوباما می گوید هنوز زمان برای ادامه دیپلماسی در قبال ایران باقی است. ایده ای که نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با آن مخالفت کرده و می گوید زمان باقی مانده تاب صبوری و مذاکره را ندارد. نتانیاهو حتی برای راضی کردن اوباما به تعیین خط قرمز برای ایران به افکار عمومی در آمریکا نیز متوسل شده است اما باید گفت که این پافشاری نخست وزیر اسرائیل برای تعیین خط قرمز نتیجه عکس به همراه داشته است. چرا که افکار عمومی از بازدارندگی نظامی در مقابل برنامه های هسته ای ایران حمایت چندانی به عمل نمی آورند.

با این وجود رامنی در این زمینه با نتانیاهو موافق است که زمان برای مذاکره با ایران به سر رسیده است. گفت و گو ها شکست خورده  و باید در مورد ایران متحد شد. اما با توجه به تحریم های سختی که از سوی کنگره دوحزبی آمریکا و اوباما علیه ایران اعمال می شود، مشخص نیست راه های دیگر برای اعمال فشار بر ایران چه خواهد بود. رامنی می گوید تاریخ مصرف مذاکرات به پایان رسیده و آمریکا و اسرائیل نباید بیش از این در مورد برخورد با ایران از یکدیگر فاصله بگیرند. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که پیروزی رامنی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این کشور را در آستانه جنگ با ایران قرار می دهد.

البته این احتمال وجود دارد که در صورت پیروزی مجدد اوباما در انتخابات نیز، آمریکا به اقدام نظامی علیه ایران ملحق شود. هرچند اوباما با تعیین خط قرمز برای ایران مخالفت می کند اما در صورتی که تهران اقداماتی نظیر اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی یا نظامی کردن برنامه های هسته ای خود انجام دهد، باید انتظار داشت ماشه اقدام نظامی علیه ایران توسط دولت اوباما فشرده شود.

البته به نظر نمی رسد که ایران در آینده ای نزدیک این اقدامات را انجام دهد. در همین حال ترکیب تحریم ها با دیپلماسی خلاقانه نشان می دهد در صورتی که آمریکا به گزینه نظامی متوسل شود، در واقع گزینه ای جز آن پیش رو نداشته است. به بیان دیگر زمانی آمریکا از اقدام نظامی حمایت می کند که افکار عمومی نیز قانع شده باشند مذاکره و تحریم راه به جایی نبرده است./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
اختلاف اسرائیل با آمریکا بر سر حمله به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات جدید از اختلاف آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,نخست‌وزیر رژیم اسرائیل

در شرایطی که هنوز بحث‌ها در آمریکا درباره تصمیم نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برای سخنرانی در کنگره ‌داغ است، انتشار گزارشی در یک روزنامه درباره افشای برخی اطلاعات محرمانه مربوط به مذاکرات هسته‌ای از سوی نتانیاهو، جنجال جدیدی ‌به راه انداخته است. نیویورک تایمز در همین زمینه به موارد بی‌اعتمادی و بدبینی مقامات آمریکایی به رژیم اسرائیل در موضوع ایران اشاره کرده است.

به گزارش تابناک، روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به بررسی اختلافات آمریکا و رژیم اسرائیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخته و می‌نویسد، در حالی که دولت اوباما مشغول انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران است، مقامات نزدیک به نخست وزیر رژیم اسرائیل از این امر گلایه دارند که آمریکایی‌ها چیزی درباره جزئیات مذاکرات به آن‌ها نمی‌گویند.

در مقابل، هرچند مقامات آمریکایی این موضوع را تکذیب می‌کنند، ‌در عین حال، گزارش‌هایی وجود دارد، مبنی بر اینکه به مذاکره کنندگان آمریکایی توصیه شده اطلاعات بیش از حد در اختیار اسرائیلی‌ها نگذارند، زیرا «هر آنچه گفته شود، به شیوه‌ای گزینشی مورد استفاده (اسرائیلی‌ها) قرار خواهد گرفت.

این روزنامه اشاره می‌کند که تنش‌ها میان آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران، سابقه‌ای طولانی دارد که این موضوع، با اعلام تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برای سخنرانی در کنگره آمریکا تشدید شد. در همین راستا، طی هفته‌های اخیر موضع‌گیری‌های مستقیم و غیرمستقیم مقامات و نیز رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی علیه یکدیگر تشدید شده است.

در همین راستا، اندکی پیش رسانه‌های اسرائیلی مطالبی ‌منتشر کردند درباره اینکه دولت آمریکا دیگر نتانیاهو را در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران قرار نمی‌دهد. در برخی از این مطالب، ادعاهایی درباره تعداد زیاد سانتریفیوژهایی که آمریکا با ادامه عملکرد آن‌ها در ایران موافقت کرده، مطرح شده بود.

در مقابل، دولت اوباما به شدت این گونه مسائل را تکذیب می‌کند. آلیستار باسکی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ضمن نادرست خواندن گزارش‌های مربوط به قطع ارتباط آمریکا و رژیم اسرائیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران‌ گفت، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما ‌مستمر و مرتب با یوسی کوهن، همتای اسرائیلی خود ارتباط دارد.

با این حال، مقامات اروپایی می‌گویند، گزارش‌های مربوط به قطع ارتباط آمریکا و رژیم اسرائیل در موضوع ایران، کاملاً هم نادرست نیست. یکی از این مقامات، تماس تلفنی وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا را به یاد می‌آورد که در جریان آن، شرمن گفته بود، به وی درباره ارائه اطلاعات بیش از حد به اسرائیلی‌ها هشدار داده شده، زیرا ممکن است از این اطلاعات در راستای ضربه زدن به توافق هسته‌ای استفاده شود.

شرمن از پاسخ به ایمیل نیویورک تایمز برای توضیح در این زمینه خودداری کرده، ولی یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به نیابت از وی گفته، شرمن مقامات اروپایی را به گفت‌و‌گو با اسرائیل ترغیب کرده، اما اعتقاد دارد که مذاکرات باید صرفاً در اتاق مذاکره انجام گیرد.

یک مقام اروپایی دیگر می‌گوید، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز نسبت به افشای اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران توسط اسرائیلی‌ها دغدغه‌هایی داشته است. با این حال، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی در این زمینه می‌گوید، کری نگرانی‌های کلی درباره احتمال افشای اطلاعات دارد و معتقد است مذاکره کردن در معرض عموم به نفع ‌کسی نیست.

اما از دید اسرائیلی‌ها، بین اینکه‌ مرتب و طی جلساتی روند مذاکرات هسته‌ای به آن‌ها اطلاع داده شود و اینکه به آن‌ها گفته شود، سیاست و خط مشی اوباما در مذاکرات دقیقاً چیست، تفاوت است. یک مقام اسرائیلی در این زمینه می‌گوید: «به ما گزارش‌هایی ارائه می‌شود، اما هیچ چیزی در این گزارش‌ها نیست».
 
هرچند ممکن است این ادعا صحت داشته باشد، ‌وقتی مقامات اسرائیلی درباره جزئیات مذاکرات جاری ـ از مدت زمان توافق نهایی گرفته تا میزان اورانیومی که ایران مجاز خواهد بود پس از دستیابی به توافق نسبت به غنی سازی آن اقدام کنند ـ سخن می‌گویند، به نظر می‌رسد ‌اطلاعاتشان کاملاً به روز است.

یک مقام آمریکایی می‌گوید نگرانی اصلی این است که اسرائیلی‌ها با درک اینکه موضع‌گیری‌هایشان در داخل رژیم اسرائیل، در ایالات متحده و به ویژه در کنگره شنیده می‌شود، می‌دانند که چگونه یکی دو بخش از جزئیات را که به نظر تأثیرگذار می‌رسد، انتخاب کرده و به کار بندند.

یک مقام آمریکایی در این زمینه می‌گوید: «آن‌ها (اسرائیلی‌ها) بخشی از ماجرا را، از جمله اینکه ما با چه میزان سانتریفیوژ در ایران موافقت خواهیم کرد، روایت می‌کنند. آنچه آن‌ها نمی‌گویند این است که ما تنها در صورتی با این تعداد سانتریفیوژ موافقت می‌کنیم که ایرانی‌ها بخش عمده اورانیوم خود را به خارج از کشور منتقل کنند».

اسرائیلی‌ها می‌گویند اوباما مستمراً آن‌ها را از جریان مذاکرات هسته‌ای ایران کنار می‌گذارد؛ برای نمونه، به مذاکرات مخفیانه آمریکایی‌ها با ایران اشاره می‌کنند که به توافق مقدماتی ژنو منجر شد. در عرصه عمومی، مقامات اسرائیلی از اینکه آمریکا ایده برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران را کنار گذاشته انتقاد می‌کنند؛ اما نکته اینجاست که حتی جورج بوش نیز این ایده را کنار گذاشته و معتقد بود بدون باقی ماندن میزان مشخصی از توافق غنی سازی در ایران، دستیابی به توافق هسته‌ای با این کشور ممکن نیست.
 
به هر حال، مجموعه این موارد، عواملی هستند که مقامات آمریکایی و اسرائیلی را به موضع‌گیری علیه یکدیگر واداشته و پای این مسائل را به عرصه مطبوعاتی و رسانه‌ای نیز باز کرده است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک