اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال شكایت «علی مطهری» از «آمران» حمله



اخبار,اخبار اجتماعی,علی مطهری

هشت صبح ٢٦مرداد شیراز، حوالی «گل سرخ»، مجتمع قضایی شهید قدوسی. وكیل على مطهری ١٣‌روز بعد از دادگاه اول، براى دومین جلسه محاكمه «حمله‌كنندگان» به موكل خود در شعبه ١٠١ دادگاه كیفری شیراز حضور پیدا كرده است.

خود مطهری اما مانند جلسه پیشین دادگاه ترجیح داده است كه نیاید، شاید هم نمی‌خواهد تا زمانی كه تكلیف «آمران و عاملان»حمله ١٨ اسفندماه مشخص نشده است؛ دوباره به شیراز بیاید.

 

دیروز و به فاصله دو هفته از برگزاری نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه شیراز، شعبه ١٠١ دادگاه كیفری استان فارس این‌بار بی‌حاشیه‌تر از گذشته محكمه‌ای برای اظهارات افراد مرتبط با دانشگاه شیراز شد.

 

تا درهای دادگاه باز شود، از ترك همدانی سوالاتی درباره جلسه نخست دادگاه حمله‌كنندگان به فرزند شهید مطهری و اتفاقاتی كه ممكن است در جلسه دوم رخ دهد، پرسیده شد.

وكیل مطهری گفت با تفتیشی كه دادسرای شیراز انجام داده است، آمران و دستوردهندگان حمله شناسایی شده‌اند و دیگر آنكه، احتمال دارد نماینده مردم تهران از مقامات مسوولی كه در این حمله دست داشته‌اند، در مرجع خاص خودشان شكایتی جدا مطرح كند.

 

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار« اعتماد» در شیراز، با مصطفی ترك همدانی دقایقی پیش از آغاز دومین جلسه رسیدگی به پرونده حادثه شیراز، می‌آید:

آیا در جلسه امروز همه متهمان پرونده حضور دارند؟
احضاریه برای همه متهمان صادر شده و فی‌المجلس به بسیاری از آنها نیز ابلاغ شده است. چیزی هم كه در اخطاریه برای‌شان نوشته شده «برای اخذ آخرین دفاع» است. البته ما مطالب دیگری را نیز ارایه خواهیم كرد كه امیدواریم با توجه به وضعیت خاص پرونده به آنها هم توجه شود تا بتوانیم نتایج مثبت بیشتری بگیریم.

این «مطالب دیگر»، همان درخواست محاكمه آمران حمله است؟ یا خواسته دیگری هم وجود دارد؟
هم این مورد و هم اینكه به نظرمان می‌رسد كه... (مكث می‌كند) حالا فعلا این مورد را نمی‌گویم.

در دادگاه امروز مقامات مسوول هم حضور دارند؟
در حال حاضر فعلا همان متهمانی هستند كه در جلسه اول حضور داشتند و [دادگاه] نیز به همان كیفیت قبل رسیدگی می‌شود. فرد خاص دیگری دعوت نشده است.

كمی بیشتر از جزییات دادگاه اول بگویید...
پرونده در حال رسیدگی است و از آنجایی كه مطابق قانون رییس دادگاه می‌تواند دادگاه را غیرعلنی برگزار كند، بالطبع انتشار مفاد جلسه نیز خلاف قانون است. اما حقیقتا با توجه به اینكه پرونده در دادسرای شیراز به خوبی بسته شده، امیدوارم به همین كیفیتی كه تاكنون بوده، ادامه پیدا كند و منجر به حكم محكومیت شود.

علی مطهری از روند برگزاری دادگاه اول راضی بودند؟
طبیعتا آنچه خواست دكتر مطهری بوده، رسیدگی صحیح مطابق آیین دادرسی كیفری به پرونده و شناسایی متهمان، همچنین شناسایی آمران و دستوردهندگان حمله به ایشان بوده كه این امر تا الان كه دارم با شما صحبت می‌كنم در پرونده مشخص شده، اقدامات تفتیشی دادسرا به خوبی آغاز شده و پرونده از این حیث كامل به نظر می‌رسد. به جز مواردی كه ما تقاضا كردیم مجددا به آنها توجه شود.

علی مطهرى مشخصا از تعدادی از مقامات پیشین و فعلی استان نام برده‌اند كه در این قضیه دخیل هستند. امكان دارد این مقامات مسوول نیز در دادگاه حاضر شوند؟
این احتمال هست كه دكتر مطهری بعدا درباره این افراد هم اقدامات قضایی انجام دهد.

یعنی شكایتی جدای از این پرونده؟
بالاخره صلاحیت‌های رسیدگی متفاوت است. این دادگاه و این دادسرا صلاحیت خاص رسیدگی به پرونده‌هایی را دارد كه اجازه دارد و قانون به آن اجازه می‌دهد. پرونده قضایی مقامات دیگر باید در مرجع خاص خودشان مطرح و رسیدگی شود.

پس احتمال شكایت از این مقامات وجود دارد؟
نمی‌گویم صد در صد، اما احتمالش هست.

اخبار اجتماعی - فرارو


ویدیو مرتبط :
حمله به علی مطهری در شیراز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات پرونده علی مطهری/ متهمان به حبس محکوم شدند/پرونده آمران حمله در دادسرای نیروهای مسلح



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,علی مطهری

وکیل مدافع علی مطهری گفت: پرونده آمران حمله به علی مطهری به دادسرای نیروهای مسلح ارسال شده است.

 به  گزارش باشگاه خبرنگاران  ؛ مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع علی مطهری، در خصوص آخرین وضعیت پرونده آمران حمله به موکلش درسفر به شیراز، گفت: بعد از اقامه دعوا علیه آمران و دستور دهندگان حمله به علی مطهری در شیراز، پرونده به دادسرای نیروهای مسلح استان فارس ارجاع شد.

او گفت: مقام قضایی به ضابط دادگستری مربوطه که یک نهادنظامی است دستور تحقیق برای پرونده را صادر کرد.در حال حاضر تحقیقات لازم انجام و پرونده به دادسرا ارسال شده است و دادسرا نیز پرونده را به یکی از شعبات بازپرسی برای رسیدگی وتحقیقات بعدی ارجاع داده است.

وکیل مدافع علی مطهری در رابطه با تعداد متهمان این پرونده گفت: در بخش اول پرونده 11 نفر به دادگاه فراخوانده شدند اما در بخش دوم پرونده مربوط به دستور دهندگان حمله است تعداد متفاوت است.

ترک همدانی در پاسخ به این سوال که باتوجه به ارجاع پرونده به دادسرای ویژه نیروهای مسلح آیا دستور دهندگان حمله به موکلش افراد نظامی هستند، گفت: در حال حاضر نمی توانم عنوان کنم این افراد نظامی هستند اما پرونده به لحاظ رسیدگی در به دادسرای نیروهای مسلح ارسال شده است و به لحاظ اینکه پرونده در مراحل تحقیقات مقدماتی است از بیان تعداد متهمان و جزئیات پرونده معذورهستم.

گفتنی است، علی مطهری نماینده تهران در مجلس روز دوشنبه 18 اسفند 93 به‌منظور سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرد، اما در فاصله فرودگاه تا دانشگاه مورد هجوم افراد موتورسواری قرار گرفت که با شکایت مطهری پرونده‌ای علیه حمله‌کنندگان تشکیل و مرجع قضایی برای 11 نفر کیفرخواست صادر کرد و در نهایت شعبه 101 دادگاه کیفری دو شیراز به این پرونده رسیدگی کرد و دادگاه 6 نفر از حمله‌کنندگان را به 2 ماه حبس و 10 ضربه شلاق و 2 نفر دیگر را به چهار ماه و نیم حبس و 37 ضربه شلاق محکوم کرد.

از میان ۳ متهم دانشگاهی پرونده نیز که با شکایت مدعی‌العموم برای آنها پرونده تشکیل شده بود و مطهری شاکی پرونده نبود، یک متهم به 2 سال انفصال از خدمت با 2 سال تعلیق و نفر دیگر از مسئولان دانشگاه نیز به 2 سال انفصال از خدمات دولتی قطعی محکوم شده است. همچنین دانشجوی دعوت‌کننده از مطهری به‌ دلیل ممانعت در امتناع از دستورات و قوانین دانشگاه، به پرداخت یک‌میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.