اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال افزایش 107 هزار تومانی دستمزد 95


با اعلام نرخ تورم بهمن ماه به میزان ۱۱.۸ درصد که ملاک اصلی شورای عالی کار در تعیین میزان افزایش حداقل مزد سال آینده است، رشد پایه حقوق‌ها در سال ۹۵ رقمی بین ۸۴ تا ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود.

خبرگزاری مهر: با اعلام نرخ تورم بهمن ماه به میزان ۱۱.۸ درصد که ملاک اصلی شورای عالی کار در تعیین میزان افزایش حداقل مزد سال آینده است، رشد پایه حقوق‌ها در سال ۹۵ رقمی بین ۸۴ تا ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود.

به زودی و در هفته های آینده بسته جدید حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار برای اجرا در سال ۹۵ به تصویب شورای عالی خواهد رسید. در سال‌های گذشته، معمولا افزایش‌های سالیانه بیشتر از نرخ تورم نبوده و در مواقع بسیاری نیز اختلاف چشمگیری با این نرخ داشته است.

از اینرو، سال‌ها عدم اجرای دقیق قانون در شورای عالی کار باعث شده تا سطح دریافتی نیروی کار با میزان افزایش هزینه ها تناسبی نداشته باشد و در واقع میزان دریافتی بیشتر نیروی کار شاغل در بازار کار ایران، امروز کمتر از ۵۰ درصد هزینه های ماهیانه را پوشش می دهد.

نمایندگان کارگری در روزهای اخیر برخی محاسبات و بررسی ها پیرامون وضعیت هزینه ها و معیشت خانوارهای کم درآمد کارگری کشور را اعلام کرده اند که گزارش ها حاکی از ارقامی بین ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان به عنواه هزینه ماهیانه یک خانوار حدود ۴ نفره حکایت دارد.

چالش افزایش حداقل دستمزد

موضوع تعیین حداقل دستمزدها در طول سال‌های گذشته به یکی از مهمترین مباحث چالش برانگیز و در عین حال بن بستی در مذاکرات تعیین حقوق و دستمزد سالیانه بیش از ۵۰ درصد کل شاغلان در بازار کار ایران تبدیل شده است. از سویی نمایندگان کارگری مرتبا از سختی در زندگی نیروی کار سخن می گویند و کارفرمایان نیز از ناچاری و ناتوانی در ترمیم واقعی حقوق‌ها.

دولت در این بین، سال‌هاست نقشی در تقویت قدرت معیشت خانوارهای کارگری و شاغلان تحت پوشش قانون کار نپذیرفته و دستکم اقدامات موثری هم به منظور بهبود وضعیت کارفرمایان و در نتیجه تاثیرگذاری آن در پرداختی ها به نیروی کار انجام نداده است. بنابراین، دستمزدها هنوز هم در سطح پائینی تعیین و به اجرا در می آید.

حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار از سوی شورای عالی کار، تنها ۷۱۲ هزارتومان تعیین شده است. مقامات وزارت کار می گویند دو سال پیاپی است که دولت افزایش سالیانه دستمزدها را بالاتر از نرخ تورم در نظر می گیرد، ولی سخنی درباره اینکه آیا مجموع دریافتی های نیروی کار می تواند تامین کننده معیشت و مخارج باشد، در میان نمی آید.

هر چند دولت از افزایش‌های قابل توجه در حقوق و دستمزد سال آینده بازنشستگان و همچنین تقویت پرداخت فوق العاده ها به برخی گروه های شغلی زیر مجموعه دستگاه های دولتی سخن به میان آورده، اما در گوشه و کنار زمزمه می شود حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار به میزان نرخ تورم خواهد بود.

پیش‌بینی افزایش حقوق سال ۹۵ مشمولان قانون کار

البته وزیر کار عنوان کرده افزایش حقوق کارگران در سال آینده قطعا بالاتر از نرخ تورم است، بنابراین حال که نرخ تورم پایان بهمن ماه امسال از سوی مرکز امار ایران به میزان ۱۱.۸ درصد اعلام شده، نمی توان انتظار داشت افزایش حقوق‌ها برای سال آینده حتی به میزان رشد امسال آن نیز باشد.

برای سال‌جاری شورای عالی کار، افزایش حداقل دستمزدها را برای تمامی سطوح حقوقی ۱۷ درصد در نظر گرفته بود ولی حالا با نرخ تورم ۱۱.۸ درصدی، احتمالا در نهایت باید افزایش ۱۵ درصدی حداقل دستمزد سال آینده را پیش بینی کرد. پس یک احتمال قوی این است که حداقل دستمزدها از ۷۱۲ هزار تومان به ۸۱۹ هزار تومان برسد.

حال اگر تنها نرخ تورم پایان بهمن ماه که ملاک اصلی شورای عالی کار برای تعیین افزایش حداقل دستمزد در روزهای آینده در نظر گرفته می‌شود، میزان افزایش حداقل مزد سال آینده تنها ۸۴ هزار تومان خواهد بود. البته به این ارقام احتمالا افزایش هایی در بخش بن نقدی کارگران، حق مسکن و حق سنوات نیز افزوده می شود که در میزان حق اولاد متاهلان نیز تاثیرگذار است.

در صورتی که شورای عالی کار نتواند بیش از نرخ تورم، دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار را افزایش دهد؛ رشد دستمزدها به میزان همان ۱۲ درصدی خواهد بود که دولت برای کارمندان در لایحه بودجه پیشنهاد کرده است. دست بالا، افزایش حداقل حقوق سال آینده دو سه درصدی بیشتر از نرخ تورم فعلی می‌شود.


ویدیو مرتبط :
درآمد 95 هزار میلیارد تومانی دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال افزایش 117 هزار تومانی دستمزد 92 / جزئیات نشست ویژه بدون حضور دولت



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

احتمال افزایش 117 هزار تومانی دستمزد 92 / جزئیات نشست ویژه بدون حضور دولت

عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران کشور از برگزاری نشست ویژه تعیین حداقل دستمزد سال آینده و انجام مذاکره مستقیم با کارفرمایان در هفته آینده و قبل از نشست سوم شورای عالی کار خبر داد و گفت: احتمال دستیابی به توافق در نشست دو جانبه زیاد است.

به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه هفته جاری نرخ تورم پایان بهمن ماه از سوی رئیس کل بانک مرکزی به میزان 29.8 درصد برآورد و اعلام شد که نشان می دهد روند افزایشی آن نسبت به ماه های قبل ادامه دارد. این نرخ از سوی شورای عالی کار ملاک تعیین حداقل دستمزد سال آینده خواهد بود، هرچند سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد از نرخ های مرکز آمار ایران استفاده خواهد شد.

احتمال افزایش 117 هزارتومانی دستمزد 92

برخی کارشناسان بازار کار و گروه های کارگری می گویند در صورت تصویب افزایش حداقل دستمزد سال آینده به میزان نرخ تورم 30 درصدی، حداقل دستمزد سال آینده کارگران به میزان 117 هزارتومان افزایش خواهد یافت و حداقل دستمزد از 389 هزار و 700 تومان به 506 هزار و 700 تومان می رسد.

در صورت تحقق این ارقام، میزان افزایش دستمزد سالیانه کارگران به نسبت سنوات گذشته یک رکورد خواهد بود. با این حال نتایج مذاکرات هفته آینده کارگران و کارفرمایان و دولت؛ نتیجه نهایی کار را مشخص می کند.

مسعود نیازی در گفتگو با مهر از برگزاری اولین نشست ویژه گفتگو برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده بین کارگران و کارفرمایان بدون حضور نمایندگان دولت در هفته آینده و قبل از برگزاری نشست سوم شورای عالی کار خبر داد و گفت: احتمال دستیابی به نتایج مشخصی در این جلسه، زیاد است.

عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران کشور، اظهار داشت: با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و افزایش تورم به 30 درصد در پایان سال جاری، شرایط کارگران در سال جاری به نسبت سنوات قبل متفاوت تر شده است.

نیازی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که بتوان از افزایش 30 درصدی حداقل دستمزد سال آینده در شورای عالی کار دفاع کرد و از آن سخن گفت. با این حال باید مذاکرات در اینباره انجام و نتیجه کار مشخص شود.

نشست جداگانه تعیین مزد بدون حضور دولت

این مقام مسئول کارگری کشور با تاکید بر این موضوع که کارگران اجرای دقیق ماده 41 قانون کار (تامین سبد معیشت و تحقق افزایش دستمزد به میزان نرخ تورم) را دنبال می کنند، افزود: باید نرخ‌های تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در تعیین حداقل دستمزد سالیانه لحاظ شود.

وی در این زمینه که افزایش دستمزد سال آینده کارمندان از سوی رئیس جمهور 20 درصد اعلام شده است، درباره ارتباط و تاثیر آن بر افزایش مزد کارگران گفت: این دو موضوع از یکدیگر جدا هستند و هر یک توسط مجموعه ای مشخص تعیین می شود، با این حال اثر روانی افزایش حقوق کارمندان بر دستمزد کارگران وجود خواهد داشت.

عضو شورای عالی کار اظهار داشت: دولت باید برای افزایش حداقل دستمزد سال آینده و تقویت قدرت خرید و معیشت کارگران برنامه ریزی کند و راهکارهای جایگزینی را برای جبران کسری درآمد خانوار کارگری داشته باشد.

نیازی با بیان اینکه در نشست تعیین مزد سال 92، با کارفرمایان بر سر حل مشکلات دو طرف تعامل خواهیم کرد، تصریح کرد: به نظر می رسد در مذاکرات دوجانبه بتوانیم به نتایج روشنی دست پیدا کنیم./مهر