اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال افزایش فشار غرب بر ایران پس از انتخابات



احتمال افزایش فشار غرب بر ایران پس از انتخابات

گفت و گوهای ایران و آژانس برای تعیین تاریخ دور جدید مذاکرات، اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره تحریم های ایران، تحلیل وزیر دفاع سابق آمریکا از فشارهای غرب بر ایران، تأکید وزیر جنگ رژیم اسرائیل بر راه حل دیپلماتیک در مقابل ایران و ادعاهای یک مقام آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

گفت و گوهای ایران و آژانس برای تعیین تاریخ دور جدید مذاکرات، اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره تحریم های ایران، تحلیل وزیر دفاع سابق آمریکا از فشارهای غرب بر ایران، تأکید وزیر جنگ رژیم اسرائیل بر راه حل دیپلماتیک در مقابل ایران و ادعاهای یک مقام آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، یکی از اخبار مربوط به ایران که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته، به گمانه زنی ها پیرامون تعیین تاریخ دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط می شود. «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که این موضوع را مورد توجه قرار داده و می نویسد آژانس روز گذشته اعلام کرده در حال گفت و گو با ایران درباره زمان های احتمالی برای برگزاری مذاکرات هسته ای است.

به نوشته این روزنامه، سخنگوی آژانس تأیید کرده که گفت و گوها در این زمینه در جریان است؛ اما درباره اخبار منتشر شده در رسانه های ایران مبنی بر برگزاری مذاکرات در تاریخ 21 مه در وین اظهارنظری نکرده است. گالف تودی اشاره می کند مذاکرات آتی، دهمین دور گفت و گوهای ایران و آژانس از اواخر سال 2011 تاکنون خواهد بود.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره تحریم های ایران، از جمله دیگر اخبار کم و بیش پربازتاب از روز گذشته تاکنون بوده است. به نوشته سایت خبری «عربین بیزنس»، ویلیام هیگ اظهار داشته در حال حاضر، اتحادیه اروپا به جای وضع تحریم های جدید علیه ایران، باید در پی اعمال تحریم های فعلی باشد.

به عقیده وی، طی یک سال اخیر به واسطه تحریم های موجود علیه بخش بانکی و صنایع ایران، فشار اقتصادی بر ایران رو به افزایش بوده و  بر همین اساس، باید برای وضع تحریم های جدید بیشتر صبر کرد. عربین بیزنس اشاره می کند سخنان هیگ در حالی بیان شده که چند روز پیش، جان کری، همتای آمریکایی وی نیز از سناتورهای این کشور خواسته بود در زمینه اعمال تحریم های جدید علیه ایران، بردباری پیشه کنند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در همین حال، وزیر دفاع سابق آمریکا از احتمال افزایش فشارها بر ایران پس از ماه ژوئن خبر داده است. روزنامه «نشنال» امارات می نویسد «لئون پانه تا» که روز گذشته در امارات متحده عربی به سر می برده، اظهار داشته انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، کلیدی برای حل و فصل موضوع هسته ای این کشور است و انتظار می رود پس از برگزاری انتخابات، ایران درباره روند مذاکرات هسته ای به تصمیم گیری بپردازد.

با این حال، به ادعای وی، در صورتی که در فاصله ماه های ژوئن تا سپتامبر یا اکتبر ایران از مذاکره خودداری کند، فشار بسیار بیشتری از سوی غرب علیه این کشور اعمال خواهد شد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود، از ضرورت خریدهای تسلیحاتی بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور مقابله با ایران سخن گفته است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

«موشه یعالون»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل، از دیگر افرادی است که روز گذشته درباره ایران موضع گیری و اظهاراتی را مطرح کرده است. به نوشته «جروزالم پست»، یعالون روز گذشته و در جریان کنفرانس خبری با چاک هیگل، همتای آمریکایی خود اظهار داشته رژیم اسرائیل راه حل دیپلماتیک را در موضوع هسته ای ایران ترجیح می دهد. با این حال، وی با تکرار مواضع پیشین مقامات آمریکایی و اسرائیلی اظهار داشته رژیم اسرائیل این حق را دارد که در مقابل هر تهدیدی خودش به تنهایی از خود دفاع کند. هیگل نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشته همه گزینه ها، چه نظامی و چه موارد دیگر باید بر روی میز باشد. با این حال، وی تأکید کرده گزینه نظامی باید به عنوان آخرین دستاویز مورد استفاده قرار بگیرد. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، خبرگزاری «رویترز» نیز اظهارات یک مقام ارشد کنترل تسلیحات آمریکایی را منتشر کرده که ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده است. به ادعای این مقام آمریکایی، برنامه هسته ای ایران بزرگترین تهدید را متوجه اعتبار معاهده جهانی منع گسترش سلاح های هسته ای می کند. به نوشته این خبرگزاری، «توماس کانتریمن»، معاون وزارت خارجه آمریکا در امنیت بین الملل و عدم اشاعه، در ادامه اظهارات خود افزوده ایران تاریخچه ای طولانی در فریب آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد و فعالیت های هسته ای این کشور، بسیار فراتر از آن چیزی است که برای استفاده صلح آمیز مورد نیاز است./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
پیام ایران به غرب: بین فشار و توافق یکی را انتخاب کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتانیاهو: غرب اعمال فشار بر ایران را افزایش دهد/ آمریکا: رویکرد اسرائیل به جنگ و نه راه‌حل صلح‌آمیز ختم می‌شود



پیام توییتری نتانیاهو درباره ایران ,نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

نتانیاهو: غرب اعمال فشار بر ایران را افزایش دهد/ آمریکا: رویکرد اسرائیل به جنگ و نه راه‌حل صلح‌آمیز ختم می‌شود

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک پیام توییتری خواستار افزایش فشارها علیه ایران شد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به وی تأکید کرد دیپلماسی مسیر درستی است و این رویکرد تل‌آویو به جنگ و نه راه‌حل صلح‌آمیز منتهی می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از شبکه فاکس‌نیوز، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه در یک پیام توییتری اعمال فشار خود به قدرت‌های 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در خصوص مذاکره با ایران را افزایش داد.

در جدیدترین بهانه نتانیاهو علیه اعطای امتیاز به ایران، پیام توییتری وی شامل یک تبلیغ کارتونی بود که در آن نوشته شده بود: این پیشنهاد ایران را قادر می‌سازد که بمب اتم و موشک‌های دور برد تولید کند که قابلیت رسیدن به آمریکا را داشته باشد. ایران همه چیز به دست می‌آورد و هیچ چیزی نمی‌دهد.

رژیم صهیونیستی اخیراً با از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، تمامی تلاش خود را برای حصول هرگونه توافق به کار گرفته است و این رویکرد موجب شده است که روابط تل‌آویو با دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که خواستار به تعویق درآمدن تحریم‌های جدید شده است، تیره شود.

در عین حال «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پیام توییتری نتانیاهو، گفت که پیام توییتری نخست‌وزیر اسرائیل را دیده است اما در توییتر پاسخ او را نداد.

وی به خبرنگاران گفت که دولت آمریکا بر این باور است که مسیر پیشنهادی اسرائیل برای مطیع کردن ایران با تحریم‌ها به جنگ و نه یک راه‌حل صلح‌آمیز برای برنامه هسته‌ای ایران منتهی می‌شود.

ایران و 1+5 قرار است روز 29 آبانماه دور جدیدی از گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران را در ژنو آغاز کنند. هفته گذشته مذاکرات ایران و 1+5 به واسطه کارشکنی فرانسه و برخی اختلافات بدون نتیجه به پایان رسید اما قدرت‌های غربی برای رسیدن به توافق در نشست این هفته ژنو ابراز امیدواری کردند.

جن ساکی تصریح کرد: فکر می‌کنم که ما به دنبال چندین مسیر در اینجا هستیم که یکی از آنها ادامه مسیری است که می‌خواهیم ببینیم که آیا مسیر دیپلماتیک امکانپذیر است یا خیر. از نظر ما، مسیر جایگزین، مسیر جنگ است. ما فکر می‌کنیم که مسیر دیپلماسی مسیر درستی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد، البته آمریکا و اسرائیل هدف مشترکی در جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای دارند و تصریح کرد: جاییکه ما یک مقدار از یکدیگر جدا می‌شویم سطح تاکتیکی است،

 

به طوریکه ما بر این باوریم که ما به یک گام اول نیاز داریم که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند و به ما فرصت می‌دهد درباره یک توافق طولانی‌مدت مذاکره کنیم ولی آنها بر این باورند که ما باید فشارها به ایران را افزایش دهیم تا یکدفعه تسلیم توافق طولانی‌مدت شوند. ما به وضوح فکر نمی‌کنیم که این مسیر ممکن باشد.
/فارس