اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اجازه ازدواج موقت به مردان داده می شود؟


بررسی گزارش شور دوم کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه حمایت از خانواده پس از ماه ها انتظار در دستور کار این هفته جلسات علنی مجلس قرار گرفت.

 بررسی گزارش شور دوم کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه حمایت از خانواده پس از ماه ها انتظار در دستور کار این هفته جلسات علنی مجلس قرار گرفت.

لایحه حمایت از خانواده که از جنجالی ترین لوایح در مجالس هفتم و هشتم است تاکنون چندین بار در مجلس اصلاح شد و مخالفان و موافقان زیادی در قوه مقننه داشت. قرار است این هفته تغییرات این لایحه بررسی شود. در همین باره معصومه رضایی دبیرکل جامعه اسلامی زنان معتقد است که باید اجازه ازدواج موقت به مردان مجرد داده شود و مردان پایبند خانواده خود باشند. همچنین او می گوید دادن حق طلاق کافی نیست و زنان باید از حقوق قانونی هم برخوردار شوند.

این هفته قرار است که مجلس لایحه حمایت از خانواده را بررسی کند. همانطور که می دانید این لایحه جنجالی تغییراتی یافته است. یکی از این تغییرات مربوط به ماده 23 بود که بر اساس شروط 9 گانه اجازه ازدواج مجدد را به مرد می داد.با این حال باز هم به گوش می رسد که با تغییرات جزیی این ماده باز می گردد. شما تصور می کنید این امکان وجود داشته باشد؟
ماده 23 این لایحه که مربوط به ازدواج مجدد مردان بود، بیشترین کشمکش را در صحن علنی مجلس به دنبال داشت امادر نهایت مرداد سال 90 از کلیت لایحه حذف شد. متاسفانه خانم افتخاری نماینده زن مجلس احتمال بازگشت آن را داده است. به نظر من بازگشت این ماده سبب می شود که خانم ها احساس کنند در مجلس کسی از حقوق آنها دفاع نمی کند. در حالی که در اسلام بر جایگاه رفیع زنان در جامعه تاکید شده است و چنین قوانینی جایگاه معنوی همسری و مادری زنان را متزلزل می کند. چند سال قبل، پژوهشی بر روی جمعی از دختران خیابانی که به اخلاق پایبندی نبودند، در یکی از دانشگاه‌های کشور انجام شد که بر اساس نتایج آن، عوامل مالی و فقر اقتصادی تنها دلیل پایبند نبودن این دختران به اخلاق نبوده است، بلکه ۶۰ درصد آن‌ها اظهار کردند که پایبندی مادران خود به نظام خانواده نتیجه‌ای جز سوء استفاده پدرانشان نداشته و معتقد بودند پاکدامنی و همچون مادران خود نجیب زیستن، بی‌فایده است.تصویب ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده،‌ زمینه این گونه بی‌اعتمادی را تشدید می‌کند و در این صورت، دختران و زنان خود را نسبت به پایبند نبودن به چارچوب‌های خانواده محق می‌دانند.

از طرف دیگر اعلام شده به زنان این اجازه داده می شود که درصورت ازدواج مجدد مردان حق طلاق داشته باشند. آیا این موضوع اشکال شرعی ندارد؟
خیر. اگر حکمی از طرف مجلس تصویب شود لازم الاجرا است. مدتها بود که ما تلاش می کردیم این موضوع در قانون گنجانده شود. البته تنها حق طلاق کافی نیست و باید مهریه، حق حظانت و تمام حقوق قانونی زن داده شود تا زنان در این شرایط امکان معاش داشته باشند.

اما موضوع دیگر عدم ثبت ازدواج موقت است. اگر این قانون تصویب نشود باز هم همان مشکلات قبلی برای زنان و کودکان این نوع ازدواج به وجود می آید؟
ازدواج موقت موضوع ساده ای نیست که به همین راحتی بتوان به آن پاسخ داد. اگر این موضوع قانونی شود قبح قضیه از بین می رود و مشکلات جدیدی پیش می آید. وقتی در اسلام برای از شیر گرفتن کودک نیاز به مشورت و رضایت همسر است ،چطور در ارتباط با موضوع مهمی چون ازدواج مجدد نیاز به رضایت زن نیست. البته هر نوع قانون گذاری بهتر از شرایط بی‌قانونی است، شدن ازدواج موقت باید قانونی شود تا باید راه‌های سوء استفاده از قانون بسته شود.

همه احکام اسلام متعالی است، آن چه باعث تزلزل در بنیان خانواده می‌شود، سوء استفاده از این احکام است. قید شرط «رضایت همسر برای ازدواج موقت»، بهترین راه جلوگیری از سوء استفاده احتمالی مردان متاهل از قانونمند شدن ازدواج موقت است. بنابراین باید تمام جوانب این موضوع دیده شود و تکلیف کودکان این ازدواج به طور قانونی مشخص شود. همچنین به نظر من باید عنوان شود که مردن متاهل حق ازدواج موقت یا دوم را نداشته باشند و فقط برای مردان مجرد مجاز باشد.

بنابراین شما معتقدید با قانونی کردن ازدواج موقت این امکان به مردان مجرد داده شود؟
بله. مردان متاهل باید متعهد به کانون خانواده باشند و مگر با دلایل خاص به سراغ این ازدواج یروند. در کل این ازدواج باید قانونمند شود.

منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
ازدواج موقت حق مسلم مردان است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مردان علاقمند به ازدواج موقت، در دام زورگیرها



زوج جوانی که با همدستی راننده یک خودروسواری از برخی مردان زورگیری می کردند توسط ماموران کلانتری آبکوه مشهد دستگیر شدند.

اعضای این باند پس از آن که مسافر مردی را سوار می کردند به وی پیشنهاد می دادند در صورتی که تمایل به ازدواج موقت دارد می تواند همسر آینده اش را ملاقات کند و بدین ترتیب طعمه خود را به منزل می کشاندند و در یک فرصت مناسب از وی زورگیری می کردند.

 

این در حالی است که بسیاری از طعمه ها به خاطر حفظ آبرو حاضر به شکایت علیه زورگیران نمی شدند. فرمانده مشهد با بیان این خبر از شهروندان خواست در صورتی که گرفتار اعضای این باند شده اند می توانند برای طرح شکایت و شناسایی متهمان به کلانتری آبکوه مراجعه کنند.

 

اخبارحوادث - خراسان