اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابتکار: دوره انکار مشکلات محیط زیست گذشته



اخبار,اخبار اجتماعی,محیط زیست


 اخبار اجتماعی - ابتکار: دوره انکار مشکلات محیط زیست گذشته

سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی توان اجرایی لازم را برای انجام وظایف خود ندارد از این رو نیازمند یک مهندسی مجدد است از سوی دیگر معیشت کارکنان و وضعیت محیط بانان نیز باید بهبود یابد که انجام این امور نیازمند همراهی جدی رییس جمهور است.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون دوره انکار مشکلات و مسائل زیست محیطی گذشته است و دولت جدید با رویکرد زیست محیطی به این گونه مشکلات رسیدگی می کند.

به گزارش ایرنا، «معصومه ابتکار» روز شنبه در مراسم اهدای جایزه ملی محیط زیست که با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در حال برگزاری است، اظهارداشت:برخی از مشکلات زیست محیطی امروز مانند بحران دریاچه ارومیه حاصل انکار مباحث زیست محیطی که خوشبختانه در دولت یازدهم از این مساله عبور کرده ایم.

وی افزود: خوشبختانه رییس جمهوری با رویکرد زیست محیطی و برنامه های محیط زیستی اولین جلسه دولت را برگزار کرد که جای خوشبختی و امید است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امروز مسائل محیط زیست رویکرد جهانی دارد و مختص یک کشور یا یک منطقه نیست بلکه تاثیر این گونه مسائل زنجیروار بر روی نقاط مختلف تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به این که در آستانه روز جهانی محیط زیست قرار داریم گفت: گرم شدن زمین، به جا گذاشتن ردپای زیستی که امروزه بیش از ظرفیت و توان اکولوژیک طبیعت از آن استفاده می شود برخی از مشکلاتی است که جنبه جهانی دارند.

وی ادامه داد: همچنین مسائلی مانند گونه های زیستی، آلودگی های آب، هوا و خاک از دیگر مسائل زیست محیطی است که باید مورد توجه قرار گیرد که قطعا کشور ما هم از این مساله مستثنی نیست.

وی تاکید کرد:تصمیم سازان و حکمرانان باید مسائل زیست محیطی را جهانی ببینند زیرا دیگر این مسائل از بعد زمان و مکان خارج شده و افق دید جدیدی شکل گرفته است که خوشبختانه رییس جمهوری به این مساله واقف هستند.

وی افزود:رییس جمهوری در حالی دولت را تحویل گرفت که شرایط زیست محیطی کشور بسیار ناخوشایند بود و بر این اساس برنامه راهبردی پایداری - حفاظت و اقتصاد و محیط زیست را برنامه ریزی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان ها و دستگاه های دیگر باید نسبت به انجام وظیفه زیست محیطی خود برنامه ریزی داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی توان اجرایی لازم را برای انجام وظایف خود ندارد از این رو نیازمند یک مهندسی مجدد است از سوی دیگر معیشت کارکنان و وضعیت محیط بانان نیز باید بهبود یابد که انجام این امور نیازمند همراهی جدی رییس جمهور است.

ابتکار به نقش سازمان های مردم نهاد در حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رویکرد دولت یازدهم حمایت از مشارکت های مردمی برای سازندگی کشور است و قطعا یکی از قوی ترین زمینه های فعالیت های اجتماعی در سازمان های مردم نهاد (سمن) بخش محیط زیست است.

وی افزود: با توجه به این رویکرد دولت یازدهم تعداد زیادی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در سراسر کشور شکل گرفته که اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند به عنوان مثال سمن ها در غرب کشور نهضت کنار گذاشتن شکار و به زمین گذاشتن تفنگ را ایجاد کردند؛ سمن ها از رییس جمهوری درخواست دارند تا از آنها حمایت شود و لایحه حمایت از سازمان های مردم نهاد شکل گیرد.

ابتکار گفت:در 9 ماه گذشته به پشتوانه مردم و رای مردم و درایت رییس جمهوری اتفاقات خوبی در زمینه محیط زیست در کشور رقم خورده که مهم ترین آن احیای شورای محیط زیست است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این دوره سعی کردیم همپیمانی سازمان محیط زیست را با دیگر سازمان ها تقویت کنیم زیرا محیط زیست یک موضوع فرابخشی و سازمان محیط زیست به تنهایی قادر به حفاظت از محیط زیست کشور نیست.

معاون رییس جمهوری گفت: در این مدت تفاهم نامه هایی با وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صدا و سیما منعقد کردیم و وزرای نفت، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت نیز در مسیر مقابله با آلودگی هوا همکاری های خوبی داشته اند.

ابتکار گفت:احیای تالاب هامون یکی از موفقیت های زیست محیطی کشور است که در این زمینه عوامل مختلفی از جمله فعالیت های دولت در بحث دیپلماسی با کشور افغانستان، برداشتن برخی موانع و همکاری مردم و سمن ها موجب زنده شدن دوباره هامون حداقل بعد از هشت سال شد.

ابتکار با ابراز امیدواری از احیای دریاچه ارومیه گفت: مطالعات نجات دریای ارومیه تکمیل شده و به زودی ارائه می شود هر چند اکنون ارومیه در شرایط نسبتا بهتری قراردارد اما نجات این اکوسیستم آبی کار بزرگی است و تلاش بیشتری می طلبد.

ابتکار به وضیعت هوای تهران و کلان شهرها اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در زمینه مقابله با آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران انجام شده که جای امیدواری دارد هر چند شرایط آب و هوایی نیز به این مساله کمک کرده است.

وی گفت: در چند سال گذشته شاهد سقوط پی در پی شاخص های زیست محیطی کشور در سطح جهانی بوده ایم که امیدواریم با رویکردی که دولت یازدهم نسبت به محیط زیست دارد این شاخص ها اصلاح شود.

مراسم اعطای جایزه ملی محیط زیست صبح امروز ˈشنبهˈ با سخنان دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان آغاز شد.
 اخبار اجتماعی  - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
ابتکار جالب خانم ابتکار در توضیح وضعیت محیط زیست کره زمین!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی، ابتکار،‌ نهاوندیان، پریوش نظریه و ... در مراسم دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست + تصاویر



همزمان با دومین روز از هفته محیط زیست، دهمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست با حضور رییس جمهور ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از مدیران و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست، اساتید، نمایندگان مجلس، دانشگاهیان، محیط‌بانان، تشکل های مردم نهاد و هواداران محیط زیست برگزار شد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این مراسم 10 تندیس و 8 لوح تقدیر به برگزیدگانی که در زمینه حفظ طبیعت و محیط زیست کشور کار شاخصی انجام داده اند، اهدا شد. برگزیدگان از بخش های مختلف جامعه اعم از متخصصین، حقوقی، سازمان های مردم نهاد اشخاص هستند.

ناصر رزاقی در بخش متخصصین رتبه اول، حسین آخانی در بخش متخصصین رتبه دوم، در بخش حقوقی پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران رتبه اول و بیمه دانا رتبه دوم بخش حقوقی ، انجمن غار و غار شناسی ایران رتبه اول بخش سازمان های مردم نهاد ، انجمن طبیعت گران برنا رتبه دوم بخش سازمان های مردم نهاد ، انجمن کوهنوردان رتبه سوم در بخش سازمان های مردم نهاد ، در بخش سایر اشخاص آقایان مظفر عبدی و صلاح الدین میرانی رتبه دوم ، گروه موسیقی خورشید سیاه رتبه سوم سایر اشخاص جایزه ملی دریافت کردند.

همچنین در این مراسم مرتضی روزبه استاندار قزوین ، شهرداری منطقه 18شهر تهران، شهرداری سنگان، ایرج روغنچی دوچرخه سوار ، مصیب شیرانی ، بشیرزادگان سازمان بازرسی کل کشور،افشین آذرهوش پژوهشگر و فناور، هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران لوح تقدیر دریافت کردند.

گفتنی است، میزان تاثیر گذاری بر حفاظت، حمایت و بهسازی محیط زیست، میزان تاثیر بر کاهش هزینه ها، نوآوری ، میزان ظرفیت سازی زیر بنایی، اقتصادی، فرهنگی ، دامنه تاثیر و فراگیری محلی، استانی، منطقه ای، ملی ، بین المللی ، میزان تاثیر بر ارتقای علمی و آموزشی، ایثار فداکاری و داشتن حسن شهرت در زمینه حفاظت محیط زیست از جمله معیار های ارزشیابی کمیته علمی و هیات داوران در انتخاب برگزیدگان جایزه ملی محیط زیست بوده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 
اخبار اجتماعی - ایسنا