اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آژانس بین المللی انرژی هسته ای : ماموریت بازرسان در ایران شکست خورد



آژانس بین المللی انرژی اتمی , دانشمندان هسته ای , برنامه هسته ای

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که سفر هیات اعزامی این آژانس به ایران بدون دست یابی به نتیجه ای مشخص پایان یافت .

آژانس با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که دولت ایران با بازرسی با سایت نظامی پارچین در شرق تهران موافقت نکرده است .

آژانس بین المللی انرژی هسته ای با ابراز تاسف از این مساله افزوده است که متنی را برای تسهیل شفاف سازی برنامه های هسته ای ایران آماده کرده بود که با توجه به عدم همکاری کامل ایران با بازرسان این آژانس تلاش هایش به نتیجه مشخصی نرسید.

گفتنی است بازرسان آژانس در دور جدید بازرسی های خود از مراکز هسته ای ، خواستار بازدید از برخی مراکز نظامی و گفت وگو با برخی دانشمندان هسته ای ایران شده اند که با مخالفت مقامات مسئول کشورمان مواجه شده اند .

پیشتر ایران ، آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به انتقال برخی اطلاعات حساس مربوط به برنامه های هسته ای کشورمان متهم ساخته که به ترور چند دانشمند هسته ای انجامیده است. ایرانی ها می گویند برخی از دانشمندان هسته ای ترور شده همان هایی بودند که در سفرهای قبلی بازرسان آژانس با آنها گفت و گو داشته اند و بدین وسیله شناسایی و نهایتاً ترور شده اند.

ایران همچنین می گوید که طبق مقررات آژانس که به امضای کشورمان هم رسیده ، از منظر حقوقی هیچ اجباری برای همکاری های فراقانونی ندارد؛ آژانس می تواند تنها از اماکن هسته ای بازدید کند و حقی برای بررسی مکان های نظامی کشورها ندارد.

با این حال آژانس بین المللی انرژی هسته ای اصرار دارد تا بدون امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران تعهدات در چارچوب این پروتکل را به کشورمان تحمیل کند و در سطحی فراتر از اماکن هسته ای ، اماکن نظامی ایران را نیز مورد بازرسی قرار دهد!.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به ایران می رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به توافق هسته‌ای پایبند است



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,انرژی اتمی

 

اخبار سیاست خارجی - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به توافق هسته‌ای پایبند است

بر اساس توافق موقت هسته‌ای ایران با 1+ 5 که 20 ژانویه گذشته اجرایی شد، ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را در ازای کاهش تحریم‌ها متوقف می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در به روزرسانی ماهانه گزارش خود درباره توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران اذعان کرده که ایران به شرایط توافق موقت هسته‌ای سال گذشته خود با این شش قدرت جهانی پایبند بوده و به کاهش ذخیره حساس اورانیوم خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، رویترز در ادامه این مطلب نوشته است: با این وجود این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در بررسی توافق هسته‌ای ایران با 1+ 5 نقش مهمی دارد از تاخیر در راه‌اندازی یک راکتور تبدیل سوخت هسته‌ای که تهران برای انجام همه بخش‌های توافق شش ماهه خود در زمان تعیین شده تا 20 ژوئیه، به آن نیاز دارد، خبر داده است.

بر اساس توافق موقت هسته‌ای ایران با 1+ 5 که 20 ژانویه گذشته اجرایی شد، ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را در ازای کاهش تحریم‌ها متوقف می‌کند.

گزارش به روزرسانی آژانس بین‌الملی انرژی اتمی نشان داده که ایران همان‌طور که توافق 24 نوامبر این کشور با آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه تصریح ساخته، نیمی از ذخیره اورانیوم غنی شده سطح بالای خود را رقیق کرده و آن را به سطحی از غلظت پایین‌تر رسانده است.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا