اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمانو: اطلاعات جدیدی از «پارچین» داریم



آمانو: اطلاعات جدیدی از «پارچین» داریم

اعلام رسمی تمدید معافیت نه کشور از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران، اظهارات جدید یوکیا آمانو درباره مرکز نظامی پارچین، بازتاب سخنان سردار نقدی درباره نقش تحریم‌های غرب، توجه یک شبکه خبری فرانسوی به بحث جرم و جنایت در ایران و اظهارات و ادعاهای طارق الهاشمی درباره نقش و نفوذ ایران در عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، مهمترین خبر امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به اعلام رسمی تمدید معافیت شماری از کشورهای طرف تجارت نفتی ایران، از شمول تحریم‌های ایالات متحده اختصاص دارد.

«واشنگتن پست» در این باره می‌نویسد، دولت اوباما روز جمعه معافیت‌های تحریمی را که به خریداران بزرگ نفت از ایران، از جمله چین، هند و کره جنوبی داده بود، تمدید کرد؛ افزون بر این سه کشور، کشورهای مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان نیز مشمول این تمدید معافیت شده‌اند. این معافیت بدان معناست که بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی حاضر در این کشور‌ها، در معرض مجازات‌های دولت آمریکا ـ که برای اعمال فشار بر ایران وضع شده ـ قرار نمی‌گیرند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

اما روز گذشته یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر اظهاراتی را درباره ایران مطرح کرده که در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، از جمله خبرگزاری فرانسه بازتاب یافته است.

به نوشته این خبرگزاری، آمانو ضمن تکرار ادعاهای پیشین درباره مرکز نظامی «پارچین»، گفته با وجود فعالیت‌های شدید خاکبرداری در این مرکز، بازدید و بازرسی از آن همچنان «مفید» خواهد بود.

وی در این رابطه گفته با توجه به این که فعالیت‌ها، به ویژه در این اواخر، بسیار شدید بوده، این نگرانی هست که توان تشخیص نوع فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز به شدت کاهش یافته باشد. با این حال، وی مدعی شده آژانس این بار اطلاعات بیشتری در اختیار دارد و خواستار بازدید از ساختمان‌ها و مراکز خاصی در پارچین است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

روزنامه «تایمز اسرائیل» و برخی دیگر از مطبوعات، سخنان روز گذشته سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره تحریم‌های غرب علیه ایران را بازتاب داده‌اند. این روزنامه می‌نویسد به باور سردار نقدی، تحریم‌های غرب سودمند هستند، زیرا موجب بالا رفتن خودکفایی ایران می‌شوند و وی اصرار دارد که مقامات کشور باید از این تحریم‌ها استقبال کنند.

سردار نقدی همچنین گفته بود، این تحریم‌ها به ایران کمک کرده تا وابستگی خود به جهان بیرون را کاهش دهد. تایمز اسرائیل در مطلب خود به بخش‌های دیگری از سخنان سردار نقدی و همچنین به مواردی از مهمترین تحریم‌های وضع شده علیه ایران اشاره کرده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

سایت شبکه خبری «فرانس 24» اقدام به بازنشر فیلمی از ایران کرده که این روز‌ها در عرصه اینترنت، بسیار دست به دست می‌شود. این فیلم که توسط دوربین مدار بسته یک اداره در یکی از خیابان‌های تهران گرفته شده، نشان دهنده صحنه زورگیری چهار مرد مسلح به سلاح سرد، از یک عابر پیاده است.

در این فیلم دیده می‌شود که چهار زورگیر با دو موتورسیکلت به این فرد نزدیک شده و با تهدید، اموال وی را به سرقت می‌برند. فرانس ۲۴ تفسیر مفصلی از این فیلم نیاورده و صرفاً نوشته، دستیابی به آمارهای دقیق جرم و جنایت در ایران دشوار است؛ با این حال، مقامات مسئول ایرانی می‌گویند میزان جرم در دهه گذشته کاهش داشته است.  

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

در پایان، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» جدیدترین ادعاهای «طارق الهاشمی»، معاون فراری رئیس جمهور عراق را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، هاشمی که اینک در استانبول است، جدا این مسأله را که ترکیه در امور داخلی عراق مداخله می‌کند، رد کرده است. در مقابل، وی مدعی شده این ایران است که همیشه و جدی در عراق مداخله می‌کند و به این سبب، نوری المالکی، نخست وزیر عراق را مورد انتقاد قرار داده است./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
سخنان آمانو درباره تاسیسات نظامی ایران "پارچین"

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گاف آمانو: معرفی دستشویی های پارچین به عنوان مخزن بمب اتم!



 

 

گاف آمانو: معرفی دستشویی های پارچین به عنوان مخزن بمب اتم!

 

 

فارس :گزارش های دریافتی از وین نشان می دهد آقای گلن دیویس سفیر امریکا در اژانس امشب شب سختی را خواهد گذراند.

 

دیپلمات ها می گویند دیویس از صبح امروز یک گزارش 16 صفحه ای آماده کرده و شخصا درحال تماس با رسانه ها و خبرنگاران است و از آنها می خواهد این گزارش را با حداکثر سر و صدا منتشر کنند.

متن این گزارش که دو نمونه از مطالب موجود در آن از جانب برخی از منابع خبری در وین به ایران رسیده حاوی مطالبی کاملا تکراری است که بارها از سال 2004 به این سو تکرار شده و ایران در می 2008 طی یک ارزیابی 117 صفحه ای جعلی بودن آنها را برای آژانس ثابت کرده است.

اکنون ظاهرا آقای آمانو که مطابق اسناد ویکی لیکس به امریکایی ها قول داده بود همه اقدامات خود را با آنها چک کند مامور شده تا اصل اسناد جعلی را که از طرف سیا به اوباما و از سوی اوباما به آمانو و دیویس ارائه شده منتشر کند.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند متن این اسناد با ناشی گری محض جعل شده و انتشار آنها باعث بی آبرویی بزرگی برای آژانس خواهد شد.

کارشناسان می گویند این اسناد آنچنان فرمایشی است که به عنوان نمونه در پاراگراف های 23 و 24 آن عینا ارزیابی اطلاعاتی امریکا در سال 2008 تکرار شده است. امریکا در سال 2007 یک ارزیابی اطلاعاتی ارائه کرد که می گفت جنبه به اصطلاح نظامی برنامه هسته ای ایران در سال 2003 متوقف شده است. انتشار این ارزیابی آبروریزی بزرگی برای امریکا به بار آورد چرا که بسیاری از کشورها با استناد به آن گفتند پس دیگر چه ضرورتی دارد ایران مورد تحریم قرار بگیرد یا از آن درخواست تعلیق شود؟!

دولت امریکا برای جبران این آبروریزی در سال 2008 یک ارزیابی دیگر منتشر کرد که در آن گفته شده بود احتمال دارد برخی از جنبه های این فعالیت ها پس از سال 2003 هم ادامه پیدا کرده باشد و اکنون می بینیم که آن ارزیابی اطلاعاتی عینا در پاراگراف های 23 و 24 گزارش آمانو تکرار شده و آقای مدیر کل حتی زحمت تغییر عبارات آن را هم به خود نداده است.

یک نمونه بسیار مضحک دیگر در این گزاش مربوط به پاراگراف های 47-53 است. آمانو در این بخش از گزارش که در واقع نوشته گلن دیویس سفیر امریکاست ادعا می کند ایران تعدادی شبیه سازی رایانه ای آزمایش های هیدرودینامیک انجام داده که مربوط به ساخت سلاح هسته ای است. همچنین در این بخش گفته شده است آژانس عکس های ماهواره ای از یک محفظه فلزی بزرگ در اختیار دارد که برای آزمایش سلاح هسته ای در تاسیسات پارچین مورد استفاده قرار می گرفته است.

این در حالی است که کارشناسان کشورمان مجموعه این موارد را مضحک و ساخته سرویس های اطلاعاتی غربی می دانند که اکنون آمانو را کاملا در مشت خود گرفته اند. این پاراگراف های گزارش آمانو محصول فعالیت های فردی به نام فردریک کلود (ferederic claude) عضو سرویس اطلاعاتی فرانسه است که پیش از این مسئول بخش عکس های ماهواره ای در آژانس بود و هم اکنون مشاور آمانوست.

جالب است که کلود چند سال پیش به همراه اولی هاینونن معاون امور پادمان آژانس همین عکس ها را به تهران اورد و درخواست بازدید از پارچین را کرد. ایران به بازرسان آژانس اجازه داد از هر نقطه پارچین که می خواهند بازدید و نمونه گیری کنند و نتیجه این بازدید آن شد که اولا معلوم شد آنچه آقای کلود مخزن فلزی ساخت بمب می نامید در واقع توالت های فلزی در پارچین بوده و ثانیا نمونه گیری ها وجود هیچ فعالیت هسته ای را در پارچین نشان نداد و به همین دلیل آژانس پرونده پارچین را مختومه اعلام کرد..../فارس