اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار وزیر از افراد قابل حذف از دریافت یارانه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افراد قابل حذف از دریافت یارانه

اخبار اقتصادی - آمار وزیر از افراد قابل حذف از دریافت یارانه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بررسی‌های کارگروه سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر بخواهیم به صورت قطعی و بدون خطا کسی را از یارانه حذف کنیم، 200 هزار نفر قابل حذف کردن هستند.

 علی طیب‌نیا در نشست تخصصی اقتصاد کلان در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با بیان اینکه دولت بحث حذف پردرآمدها از یارانه را نیمه تمام نگذاشته است اظهار کرد: کارگروه خانوار ستاد هدفمندی یارانه‌ها به طور مستمر با حضور نمایندگان تمام دستگاه‌های مرتبط یعنی کسانی که بانک‌های اطلاعاتی مرتبط را در اختیار دارند، اعم از وزارت کار، مرکز آمار، سازمان هدفمندی یارانه‌ها، وزارت اقتصاد و... مرتبا جلساتی را تشکیل می‌دهند تصریح کرد: ما معتقدیم که پرداخت نقدی به همه افراد جامعه به یک شکل نه عادلانه و نه کارآمد است و اگر این مبلغ را بیاوریم و صرف تولید کنیم به راحتی می‌توانیم از رکود خارج شویم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه به هر حال ما در مقابل یک کار انجام شده قرار گرفته‌ایم گفت: پرداخت‌هایی به مردم در پی سال‌های اخیر انجام شده و برای بخشی از مردم به یک حقوق مکتسبه تبدیل شده است.

طیب‌نیا افزود: برآوردها اولیه حاکی از این بود که شاید بتوانیم 10 میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف کنیم که قرار بود کارگروه خانوارها این اطلاعات را بررسی کند که متقن است یا خیر.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر ما افرادی را حذف کنیم و اطلاعات‌مان دقیق نباشد، آثار اجتماعی بدی خواهد داشت، اظهار کرد: من شهادت می‌دهم به عنوان کسی که اعتقاد جدی داشتم که این قضیه اتفاق بیفتد بررسی‌ها در حال انجام است.

وی تاکید کرد: کسانی که دست‌اندرکار سامانه‌های مهم کشور هستند از جمله مرکز آمار به وضوح گفتند اگر بخواهیم به صورت قطعی و بدون خطا عده‌ای را از دریافت یارانه حذف کنیم 200 هزار نفر قابل حذف کردن هستند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در کنار ایده حذف ثروتمندان، طرح‌های دیگری نیز در دست بررسی است اظهار کرد: یکی از این طرح‌ها ایجاد یک صندوق از محل درآمد یارانه‌هاست تا با واریز آن‌ها بتوان پروژه‌های مختلفی را در سطح کشوری و استانی مدیریت کرد.

وی افزود: دولت از همان روز نخست اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است و اگر برای مدتی در این رابطه سخنی به میان نیامده، دلیل بر این نمی‌شود که این طرح فراموش شده است. بررسی‌ها از همان روز نخست آغاز شده و همچنان نیز با تمام توان ادامه دارد.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
با نوزده نیم: حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات کمپین حذف داوطلبانه یارانه نقدی/ ماجرای ترس برخی افراد از انصراف دریافت یارانه



اخبار,اخبار اقتصادی,حذف داوطلبانه یارانه نقدی


اخبار اقتصادی - جزئیات کمپین حذف داوطلبانه یارانه نقدی/ ماجرای ترس برخی افراد از انصراف دریافت یارانه

مشاور معاونت اجرایی رئیس جمهور با تشریح جزئیات کار کمپین حذف داوطلبانه یارانه نقدی، گفت: برخی دریافت کنندگان یارانه نقدی نه از جنبه نیاز مادی بلکه از این بابت که اگر اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی داشته باشند، به عنوان افراد پولدار جامعه مطرح می‌شوند و ممکن است گرفتار مسائل بانکی، پولی و مالیاتی شوند، از انصراف خودداری می‌کردند.

محسن بهرامی ارض اقدس در گفتگو با مهر در خصوص جزئیات برنامه های کمپین داوطلبانه حذف یارانه نقدی گفت: یکی از راه‌های کم کردن بار یارانه های نقدی، حذف بخشی از جمعیتی است که در حال حاضر به صورت ماهیانه یارانه نقدی دریافت می کنند.

مشاور معاونت اجرایی رئیس جمهور افزود: به دلیل برخوردهای نامناسبی که در دولت گذشته برای حذف افراد از یارانه نقدی، تحت عنوان افراد پولدار یا ثروتمند صورت گرفت، برخی دریافت کنندگان یارانه نقدی نه از جنبه نیاز مادی بلکه از این بابت که اگر اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی داشته باشند، به عنوان افراد پولدار جامعه مطرح می شوند و ممکن است گرفتار مسائل بانکی، پولی و مالیاتی شوند، از انصراف خودداری می کردند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس، دولت تدبیر و امید ترجیح داد که برای شروع و پالایش دهک های جمعیتی، بحث انصراف را به صورت داوطلبانه مطرح کند و به همین دلیل کمیته ای تحت عنوان کمیته کمپین حذف داوطلبانه پیش بینی شد تا افرادی که احساس می کنند در الوویت برای دریافت یارانه قرار ندارند، انصراف دهند.

به گفته بهرامی ارض اقدس، با توجه به گرفتاری هایی که هم اکنون در اقتصاد از بابت اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها وجود دارد و نیز فشار تورمی بر روی اقشار کم درآمد و حقوق بگیران،  آثار دریافت یارانه نقدی به شدت کم شده است و به خصوص در حوزه کالاهای اساسی که در سبد هزینه افراد کم درآمد سهم بالایی دارد، این فشار سنگین شده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، دولت واقعا نمی تواند اضافه بر مبالغی که در گذشته به صورت یارانه نقدی پرداخت می کرده، هم اکنون نیز پرداختی داشته باشد تا این اثر تورمی جبران شود، چراکه با کسری بودجه مواجه است و این کسری بودجه به دور باطل افزایش تورم و در نهایت فشار بیشتر به اقشار ضعیف منجر می شود.

بهرامی ارض اقدس خاطرنشان کرد: بحث حذف داوطلبانه افراد نسبتا برخوردار، به نحوی کناره گیری و انصراف به نفع افرادی نیازمند است که در دهک های پایین جامعه قرار دارند؛ ضمن اینکه این حرکت همانند برخی حرکت های خیرخواهانه همچون پرداخت صدقات، انجام امور خیریه، مدرسه سازی و تحت پوشش قرار دادن ایتام است که البته نوعی مالیات مثبت تلقی می شود.

مشاور معاونت اجرایی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: افراد نیازمند در این روش، به جای اینکه مدعی و مطالبه سهم یارانه باشند، انصراف داده و اجازه می دهند که صرفه جویی از این محل به اقشار نیازمندتر اختصاص یابد.

وی در پاسخ به این سئوال مهر مبنی بر اینکه تعداد یارانه بگیران با این روش چه تغییری خواهد کرد، خاطرنشان کرد: بررسی اجمالی نشان می دهد که تعداد یارانه بگیران از جمعیت فعلی کشور نیز بیشتر است، چراکه برخی افراد شناسنامه های مضاعف دارند یا اتباع خارجی هستند که توانسته اند برای خود شناسنامه بگیرند و به این ترتیب در صف یارانه قرار گرفته اند.

بهرامی ارض اقدس از هنرمندان، دانشمندان، دانشگاهیان و مسئولان درخواست کرد که اعلام انصراف دهند تا با کمپین مردمی گسترده بتوان منابع را به صورت مناسب مدیریت کرد.

وی گفت: پیش بینی این است که حداقل 30 درصد از جمعیت یارانه بگیر کم شود و این کمک بزرگی به دولت است و امکان خوبی برای 70 درصد باقیمانده فراهم خواهد آورد.

اخبار اقتصادی - مهر