اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار تکان دهنده طلاق در بین ایرانی ها


رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: آمار طلاق سالیانه بالغ بر 160 هزار مورد می باشد و این زیبنده کشور ما نیست، متأسفانه طبق آمار، 14 درصد طلاق ها به علت نداشتن شناخت صحیح زوجین از یکدیگر مربوط به سال اول زندگی است و عوامل متعددی چون تغییرات سبک زندگی، تهاجم فرهنگی، کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی و... به افزایش آن دامن میزند.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان ثبت احوال کشور یکی از زیرساختی ترین اقدامات صورت گرفته در سالهای اخیر را ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و شبکه گسترده آن به منظور ارائه خدمات ثبت احوال در اقصی نقاط کشور عنوان کرد و افزود: این اقدام را می توان انقلابی در فرایند خدمت رسانی در سازمان ثبت احوال کشور قلمداد کرد.

دکتر محمد ناظمی اردکانی معاون وزیر کشور در پیش خطبه نماز جمعه تهران، سه ماموریت اصلی سازمان را ثبت وقایع حیاتی چهارگانه و مهاجرت، ایجاد سهولت، دقت و سرعت در صدور اتقان اسناد هویتی ایرانیان در اقصی نقاط کشور و جهان و تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور برشمرد.

وی اظهار کرد: در بستر شبکه گسترده پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، با انجام پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی و ایجاد یک بایگانی متمرکز در مرکز داده ی سازمان به جای بایگانی های مجزا در هر یک از ادارات سراسر کشور، این تسهیل فراهم شده تا با بهره برداری از اسناد الکترونیکی، در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز بدون نیاز به سفرهای غیر ضروری به محل بایگانی و نگهداری سند، خدمات هویتی لازم در سایر ادارات سطح کشور قابل ارائه باشد.

وی اظهار کرد: با کاربردی شدن پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، هم اکنون بیش از 100 دستگاه اجرایی به صورت برخط به سامانه استعلام الکترونیکی این پایگاه متصل هستند و عملیات اجرایی آنها از جمله تشخیص هویت افراد، بدون نیاز به مدارک کاغذی، به صورت صحیح و سریع و با اطمینان بالا و تنها از طریق شماره ملی انجام می شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: توسعه دسترسی دستگاه های اجرایی به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به منظور تسهیل در ارائه خدمات، به سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر، بیش از 140 هزار نقطه ی ارائه خدمت نظیر بانکها، دفاتر ثبت اسناد، نیروی انتظامی، اداره گذرنامه و نظایر آن به این پایگاه متصلند و از اطلاعاتی مانند مشخصات هویتی و عکس افراد برای ارائه خدمت استفاده می کنند.

ناظمی اردکانی جدیدترین اقدام سازمان ثبت احوال کشور در سالهای اخیر را صدور کارت هوشمند ملی و امکان شناسایی افراد در فضای مجازی عنوان و تاکید کرد: کارت هوشمند ملی تحولی عظیم و ضروری متناسب با الزامات دنیای امروز از نظام اداری و تجاری کشور را رقم خواهد زد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور افزود: در همین راستا، سازمان ثبت احوال کشور امسال شعار "ثبت احوال نوین، توسعه مدیریت هویت در فضای مجازی" را به عنوان شعار منتخب برای خود برگزیده است.

وی از عکس، اثر انگشت و امضای الکترونیک در کنار مشخصات هویتی دارنده آن را به عنوان ظرفیتهای این کارت نام برد و گفت: این کارت این امکان را فراهم خواهد آورد تا افراد با شناساندن هویت خود در فضای مجازی و تبادل اطلاعات مورد نیاز بتوانند فعالیتهایی نظیر دریافت خدمات الکترونیکی از دستگاه های اجرایی، انعقاد قراردادهای تجارت الکترونیک و امضای دیجیتالی آن با امنیت کامل، و نظایر آن اقدام کنند.

ناظمی اردکانی تاکید کرد: برای بهره برداری از چنین کارتی، لازم است دستگاه های اداری و اجرایی نیز زیرساخت های مورد نیاز را برای ارائه خدمات خود فراهم کنند.

رییس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: بومی بودن تمامی فناوری ها که دسترنج جوانان پر تلاش همین مرز و بوم است و استفاده از جدیدترین تجربیات روز کشورهای دنیا و منطقه و تعامل سازنده با کشورهای اسلامی از اساسی ترین نکات حائز اهمیت در پیشبرد اهداف عالیه سازمان بوده است .

وی اظهار کرد: طبق قانون در آینده نزدیک، صرفاً نشانی مندرج در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور مبنای ارائه هر گونه خدمات اداری به هم میهنان عزیز در تمامی دستگاه های اجرایی خواهد بود.

ناظمی اردکانی تصریح کرد: ضروری است افراد بر حسب تکلیف قانونی، در اولین فرصت با مراجعه به سامانه الکترونیکی ثبت احوال یا نزدیک ترین اداره محل سکونت خود، بدون هیچ گونه هزینه ای نسبت به بروز رسانی جدیدترین نشانی خود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور اقدام نمایند تا خللی در دریافت خدمات اداری آنان به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال کشور در سالهای اخیر توانسته است در عرصه های فرهنگی نیز به خوبی ورود نماید، مهندسی فرهنگ نام و نام گزینی را یکی از فعالیت های مهم و تأثیرگذاری این سازمان در جهت حفظ اصالت ملی و دینی ایران اسلامی عنوان کرد که ثبت احوال در پیش گرفته است.

ناظمی اردکانی افزود: در این راستا برگزاری همایش های مهندسی نام و مشاوره نامگزینی، مشارکت در برگزاری اجتماع بزرگ سادات فاطمی در سالروز ولادت بانوی بزرگ اسلام، حضرت صدیقه طاهره سلام ا . . . علیها، رونمایی از اسناد هویتی شهدا، مفاخر و بزرگان و اعلام آمار جمعیتی سادات معزز کشور و اعلام آمار اسامی مبارکه ی ائمه معصومین علیهم السلام در مناسبت های مربوطه را از جمله اقدامات فرهنگی این سازمان عنوان کرد.

وی یکی از نکات بسیار مهم و مورد تاکید که توسط سازمان ثبت احوال کشور پی گیری می شود را توجه و تبیین سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) بیان کرد و کفت: این سیاست ها، بسیار جامع است و از نظر کیفی توسعه و تعالی انسانی در کشور تأثیرگذار خواهد بود.

ناظمی اردکانی اظهار کرد: نتایج بررسی های کارشناسی و حتی اذعان مجامع بین المللی نشان می دهد، کشور ایران با وجود قرار داشتن در فرصت طلایی پنجره جمعیتی، با چالش های عدیده ی جمعیتی مواجه خواهد بود که از آن جمله می توان به کاهش باروری، بر هم خوردن ساختار جمعیتی، کاهش سهم جمعیت جوان و سالمندی جمعیت، پدیده هایی نظیر تک فرزندی یا کم میلی به داشتن فرزند و نظایر آن اشاره کرد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: در سالهای اخیر همواره شاهد افزایش سن ازدواج بوده ایم، به طوری که در سال 1392 شاهد میانگین سن 28 سال برای ازدواج آقایان و 23 سال برای ازدواج خانم ها بوده ایم و این هم یکی از عوامل تشدید کننده کاهش باروری است .

وی افزود: در زمینه تأخیر ازدواج، سهم ازدواج آقایان در بالای 35 سالگی یعنی بالای سن متعارفی که در ثبت احوال ثبت می شود از 6.7 با یک روند رو به افزایش به 8.8 رسیده است و در ازدواج خانم ها سهم ازدواج های بالای 30 سالگی از 6.3 در کمتر از ده سال به 11.2 درصد یعنی نزدیک به 2 برابر رسیده است و این ها باز هم باعث کم شدن باروری می شود ( سنین20 تا 34 سالگی برای آقایان و سنین 15 تا 29 سالگی سن متعارف ثبت ازدواج در پایگاه ثبت احوال است ) .

ناظمی اردکانی در زمینه تمایل به کم فرزندی نیز گفت: بررسی های آماری نشان می دهد 14 درصد خانواده های ایرانی بدون فرزند و 19 درصد فقط دارای یک فرزند بوده اند. یعنی در مجموع، 33 درصد به معنی یک سوم خانواده ها بدون فرزند یا حداکثر دارای یک فرزند هستند.

رییس سازمان ثبت احوال کشور افزود: البته این آمار در نسل های جدیدتر به مراتب نگران کننده تر است، به این صورت که 24 درصد بدون فرزند و 31 درصد فقط دارای یک فرزند هستند که در مجموع بسیار بیشتر از میانگین کشوری است.

وی مسئله دیگر را افزایش طلاق در جامعه دانست و گفت: آمار طلاق سالیانه بالغ بر 160 هزار مورد می باشد و این زیبنده کشور ما نیست، متأسفانه طبق آمار، 14 درصد طلاق ها به علت نداشتن شناخت صحیح زوجین از یکدیگر مربوط به سال اول زندگی است و در بخش هایی از جامعه عوامل متعددی چون تغییرات سبک زندگی، تهاجم فرهنگی، کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی، رسومات غلط در زمان شروع ازدواج و . . . به افزایش آن دامن میزند .

ناظمی اردکانی در خاتمه تاکید کرد: در این خصوص سازمان ثبت احوال با انتشار آمارهای مربوطه و اعلام هشدارهای به موقع، این زنگ خطر را در جامعه به صدا درآورده که امید است با توجه به بینش مسئولین و مردم در فرهنگ سازی مناسب، از بروز چالشهای یاد شده پیشگیری شود.


ویدیو مرتبط :
آمار تکان دهنده علت فوت و طلاق تهرانی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار تکان‌دهنده وزارت کشور از میزان مصرف مواد مخدرِ پرخطر،طلاق و حاشیه نشینی



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی, اعتیاد

قائم‌مقام وزیر کشور گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که وارد مراکز ترک اعتیاد می‌شوند؛ پس از سم‌زدایی مجددا به اعتیاد بازمی‌گردند.

به گزارش ر ایلنا، مرتضی میرباقری (قائم‌مقام وزیر کشور) در امور اجتماعی و فرهنگی پس از هفتاد و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: دستور جلسه‌ای که امروز مورد توجه قرار گرفت؛ بررسی آسیب‌ها و مشکلاتی بود که حدود ۲۰ عنوان مشکل و آسیب مورد توجه قرار گرفت و از میان آن‌ها ۵ آسیب به عنوان اولویت اول در کشور در این جلسه تاکید شد که عبارت است از بحث حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق و موضوع مفاسد اخلاقی و اجتماعی و همچنین نقاط حاد و آسیب‌پذیری که بیش از میانگین کشور هستند.

وی افزود: در این جلسه تاکید براین بود که دستگاه‌های اجرایی که به بحث مسائل اجتماعی می‌پردازند، باید در سطح رئیس دستگاه در شورا حضور یابند تا سطح تصمیم‌گیری‌ها وپیگیری‌ها از معاونان به روسای دستگاه‌ها ارتقا یابد.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان این مطلب که در طول سال هر ماه شورا تشکیل جلسه خواهد داد، خاطرنشان کرد: امیدواریم هر جلسه آن با حضور روسای دستگاه‌ها برگزار شود، چرا که این دستوری بود که توسط رئیس جمهور تنفیذ شده است.

توزیع نامناسب امکانات در استان ها/۶ استان نیمی از امکانات را دارا هستند

میرباقری با اشاره به برخی مهاجرت‌ها به کلان‌شهر‌ها و مراکز استان گفت: یکی از گرفتاری‌هایی که در سنوات گذشته شاهد بودیم مهاجرت افراد به مراکز استان‌ها و کلان‌شهر‌ها و همچنین توزیع نامناسب امکانات در کشور است؛ به طوری که هم اکنون ۵، ۶ استان در شرایطی قرار دارند که بیش از نیمی از فرصت و امکانات در آن قرار گرفته است و همین بی‌تعادلی باعث مهاجرت مردم از نقاط کم‌برخوردار به نقاط برخوردار شده است.

وی ادامه داد: اغلب کسانی که مهاجرت می‌کنند در حاشیه شهر‌ها و بافت‌های فرسوده و ارزان‌قیمت مستقر می‌شوند و به همین دلیل امکانات و مراقبت در این مناطق کمتر است و بزه و آسیب در آنجا افزایش می‌یابد بنابراین مناطق حاشیه‌نشینی باید از جهات امنیتی تقویت شود.

قائم مقام وزیر کشور درامور اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد: در برنامه سوم، چهارم و پنجم تصمیم گرفته بودیم که هر سال ده درصد حاشیه نشینی را مدیریت کنیم تا در انتهای برنامه پنجم پهنه‌ای به نام حاشیه‌نشینی نداشته باشیم که متاسفانه به دلایل مختلف این امر محقق نشد و به جای صددرصد تنها توانستیم ۱۳ درصد حاشیه‌نشینی را مدیریت کنیم این درحالی است که هم اکنون کمیت دو برابر شده و هم از نظر پهنه حاشیه‌نشینی افزایش داشته‌ایم.

میرباقری ادامه داد: در این زمینه امروز وزارت مسکن گزارشی را ارائه کرد و امیدواریم با بودجه‌ای که سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی برای مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی اختصاص داده است امیدواریم در برنامه ششم بخش عمده‌ای از حاشیه‌نشینی را مدیریت کنیم.

وی افزود: موضوع بعدی که مورد توجه قرار گرفت بحث اعتیاد بود که ما در موضوع اعتیاد باید در چهار حوزه کارهای اساسی انجام دهیم به طور مثال در حوزه مقابله با ورود مواد مخدر، بخش دیگر پیشگیری و همچنین بحث درمان است.

بازگشت ۷۰ تا ۸۰ درصد معتادان پس از سم زدایی به چرخه اعتیاد

قائم‌مقام وزیر کشور با اعلام اینکه هم اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ مرکز درمانی ترک اعتیاد که بخش غیر دولتی آن را اداره می‌کند، گفت: کسانی که وارد مراکز ترک اعتیادمی‌شوند پس از سم‌زدایی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها مجددا به اعتیاد بازمی‌گردند و باید در مراکز درمانی، روان‌درمانی و همچنین درمان اجتماعی بر روی این افراد انجام شود.

میرباقری با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر اعتیاد از سمت سنتی به سمت صنعتی حرکت کرده و بسیار پرخطر شده است، گفت: اگر در گذشته تنها ۴ درصد مصرف کننده پرخطر بودند این عدد در حال حاضر به بالای ۲۵ درصد رسیده است که درجلسه امروز تدابیری پیشنهاد شد.

وی موضوع دیگر مورد بحث در جلسه امروز را طلاق عنوان کرد و گفت: در هر صورت رشد طلاق رو به افزایش است به طوری که ما استان‌هایی داریم که از هر صد ازدواج ۳۷ طلاق صورت می‌گیرد و یا متاسفانه  شهرستانهایی داریم که در هر ۱۰۰ ازدواج ۵۰ طلاق وجود دارد و حتی شهرهایی داریم که به ازای هر ۱۰۰ ازدواج بیش از ۶۰ طلاق ثبت می‌شود.

احتمال برگزاری جلسه بعدی شورای اجتماعی با حضور رییس جمهور

قائم‌مقام وزیر کشور با بیان اینکه در ارتباط با جلوگیری از طلاق دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی گزارش و برنامه پیشنهادی ارائه کرده است گفت: به طور مثال کسانی که می‌خواهند طلاق بگیرند باید در قوه قضاییه مشاوره‌های لازم پیش از طلاق به افراد داده شود که در این زمینه استان‌های یزد و خراسان جنوبی خوب عمل کرده‌اند. مشورت‌هایی که سازمان بهزیستی، قوه‌قضاییه و وزارت بهداشت و همچنین اقدامات تبلیغاتی رسانه ملی می‌تواند ارائه دهند بسیار موثر هستند.

میرباقری همچنین از احتمال برگزاری جلسه شورای اجتماعی کشور با حضور رئیس جمهور، در یک ماه آینده خبر داد.

برگزاری ۱۷ جلسه شورای اجتماعی کشور در دولت تدبیر و امید

وی با بیان اینکه جلسات شورای اجتماعی کشور از سال ۱۳۸۰ تشکیل شده است عنوان کرد: در ۴ سال دولت قبل یعنی از سال‌های ۸۸ تا ۹۲ فقط ۸ جلسه شورای اجتماعی تشکیل شد و در دولت تدبیر و امید و در حدود دو سال و نیمی که از فعالیت دولت می‌گذرد ۱۷ جلسه شورا تشکیل شده است.

قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به اینکه این دولت برای اولین بار گزارشی از مسائل و آسیب‌های اجتماعی را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرده است گفت: ما مامور شدیم که این گزارش را به صورت رویه‌ای برای مقام معظم رهبری تهیه کنیم و چنین چیزی تابحال در ایران وجود نداشته است و تا الان تصمیم‌گیری‌ها چشم‌بسته و تخمینی بوده است.

میرباقری ادامه داد: در همین رابطه در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه در دیداری که با رهبر معظم انقلاب خواهیم داشت گزارشی از اقداماتی که در حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته در زمینه حاشیه‌نشینی و طلاق به محضر ایشان خواهیم رساند.

وی با تاکید براینکه اگر می‌خواهیم اساسی عمل کنیم باید بذر تصمیم‌گیری‌ها در برنامه ششم توسعه وارد شود، افزود: برای اینکه به مسائل اجتماعی و فرهنگی بهتر پرداخته شود باید ظرفیت‌های نهادهای مدنی و خیریه‌ای وارد عمل شوند چرا که ظرفیت دولت‌ها محدود است.

قائم‌مقام وزیر کشور ادامه داد: تاکنون در ایران قانونی برای مشارکت فعال نهادهای مدنی نداشته‌ایم و برای اولین بار لایحه فعال‌سازی نهادهای مدنی در چهارشنبه گذشته در هیات دولت به تصویب رسید و امیدواریم به زودی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.


 اخبار اجتماعی  -  ایلنا